Groninger

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 22:39

Geweldig mooie paarden! Helemaal in het begin, toen de vereniging het Groninger Paard werd opgericht, ben ik met mijn toenmalige stalbaas naar de keuringen geweest, hij bood hengsten aan voor het gemengd register.

Caralie
Berichten: 8
Geregistreerd: 07-03-05

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 12:44

Ja mijn vriendin en ikzelf hebben ook een 100% Groninger. Hendrik een ontzettende lieverd hij is 12 jaar. Ik ben sinds vandaag lid van dit forum, en ik ben altijd op zoek naar info over Groningers dus vond het wel leuk gelijk tegen dit onderwerp aan te lopen. Pling

Caralie
Berichten: 8
Geregistreerd: 07-03-05

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 12:56

Caralie schreef:
Ja mijn vriendin en ikzelf hebben ook een 100% Groninger. Hendrik een ontzettende lieverd hij is 12 jaar. Ik ben sinds vandaag lid van dit forum, en ik ben altijd op zoek naar info over Groningers dus vond het wel leuk gelijk tegen dit onderwerp aan te lopen. Pling

Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 19:17

Mijn moeder heeft een Groninger merrie, Tsarina (v. Farao) van 1.74 (beetje groot voor een Groninger... maar ja). Ze is nu geloof ik 10. Bij ons op stal staat nog een Groninger ruin (v. Fambo). Verder zijn er hier in Limburg niet zoveel, ik geloof nog maar 1 of 2 andere.

Mijn moeder tijdt er (recreatief) dressuur mee, veel buitenritten, ze is ingespannen (maar dat durft mijn moeder niet), ze is niet vies van een sprongetje, en heeft al een paar endurancewedstrijden goed uitgelopen.
Een fotootje van Tsarina:
Afbeelding

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 15:36

Zo te lezen kunnen we heel veel stukjes - met plaatjes - verwachten voor het blad Haha! Als iedereen nu even in het toetsenbord & de camera klimt om een flitsende bio van 'Mens & Groninger' samen te stellen?! Pling

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-05 16:23

Tsarina is ook vet mooi!! Pling
M'n oom heeft er 'vroegah' een beetje mee gefokt, ik weet niet of iemand hem kent, Bram Venema... Haha!

mariekie1986

Berichten: 202
Geregistreerd: 13-05-04
Woonplaats: Groningen

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 19:54

[b]Ik ken ook een 100 procent groninger, daar rijd een vriendin van mij op. Het is een lief paard die nergens bang voor is, maar hij is wel heel lomp en stijf. Maar als ze er wat meer op rijd dan word hij vast wel wat soepeler. Ik zelf houd niet echt van zo'n paard omdat hij zo lomp rijd, maar verder zijn ze wel leuk

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 21:16

ik heb een tijd bij een groninger hengstenhouder gewerkt.......... Ramires, Marengo en Fambo zijn persoonlijke kennissen van mij, waarbij ik Ramires in de zomermaanden regelmatig reed.

Fijne dieren, allemaal..........

straycat
Berichten: 472
Geregistreerd: 19-10-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 21:38

expiriment schreef:
Veel fotos van groninger paarden zijn te zien op webside www.feelfreefoto.nl.


Ik kan niet inloggen want ik ben nog niet aangemeld..maar er staat nergens bij waar je je kunt aanmelden?
help?

arkena, ik heb je een pb gestuurd..

Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 22:02

mariekie1986 schreef:
Ik zelf houd niet echt van zo'n paard omdat hij zo lomp rijd, maar verder zijn ze wel leuk

Grappig, ik hou ook helemaal niet van grote, zware paarden omdat ze niet fijn rijden (heb zelf een dravertje). Maar Tsarina vind ik echt fijn om te rijden: ze is gevoelig, luistert goed, pikt alles snel op. Ze is ook heel voorwaarts voor zo'n groot paard. Maar ze is ook een iets moderner type, als je meer het "boerenpeerd" type hebt is dat misschien anders.
Uums schreef:
Zo te lezen kunnen we heel veel stukjes - met plaatjes - verwachten voor het blad Als iedereen nu even in het toetsenbord & de camera klimt om een flitsende bio van 'Mens & Groninger' samen te stellen?!

Mijn moeder heeft al een paar keer in het blad gestaan met een stukje, o.a. een keer over "Endurance met een Groninger" toen ze voor het eerst een endurancewedstrijd had gereden.
De column van Prelude vind ik echt heel erg leuk om te lezen altijd, ga zo door! OK dan!

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 10:48

mariekie1986 schreef:
[b]
Ik ken ook een 100 procent groninger, daar rijd een vriendin van mij op. Het is een lief paard die nergens bang voor is, maar hij is wel heel lomp en stijf. Maar als ze er wat meer op rijd dan word hij vast wel wat soepeler. Ik zelf houd niet echt van zo'n paard omdat hij zo lomp rijd, maar verder zijn ze wel leuk


Dat dacht ik ook altijd, maar ik heb zelf een paard gehad van 1.72 hoog en vele andere paarden kwpn/nrps gereden. En ik moet zeggen dat de groningers toch wel heerlijk te rijden zijn. Ze zijn soepel/lening/voorwaarst/werklustig en niet onbelangrijk ze willen heel graag leren en leuke dingen doen. En de draf van de groninger is zalig ze houden het belachelijk lang vol en het zit heel fijn ook met doorzitten.De galop is ook vloeiend en krachtig. Ik rij heel veel buiten met mijn Groninger en het valt op dat ze een goede controle hebben over hun lichaam. Ze verliezen maar zelden hun balans, ook als je door de dikke blubber draaft (jaja Ja ) ze blijven rechtuit gaan zonder ook maar hun balans en tempo te verliezen.....heel appart...

yarrah

Caralie
Berichten: 8
Geregistreerd: 07-03-05

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 10:53

Mijn Groninger is niet echt voorwaarts Slapen . Zijn er misschien tips
om hem wat makkelijker op gang te krijgen.

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 13:43

Hier de groninger van bij ons op stal:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Loopt M1 met een aantal winstpunten.
Vreselijk ongeduldig en grote doordrammer en oooeeerrsterk!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 13:45

wat voor bloed????

Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 14:59

Hele mooie foto's hoor!

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-05 19:53

Heel mooi ja! Pling
Hihi, ik heb een draver, en mn vader wil er een 2e bij, mn vader is sinds we Orchid hebben draverfan, en mn moeder is altijd al groningerfan geweest..en ja ik bungel ertussen Tong uitsteken
Lijkt me wel heel cool om een groninger te rijden! Pling
Ligt er idd wel aan wat voor type Knipoog

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 16:53

Kent iemand een veulen van Bonora en Experiment of een veulen van Bonora en Otto?
Of heeft iemand Bonora gekend...(volgens mij is ze overleden..)
Mijn moeder weet nog dat mijn oom (haar broer dus) destijds een veulen had dat verkocht werd, en ze had er iets mee, en ze heeft er nog spijt van dat ze dat veulen niet heeft gekocht Haha!
Wist zij veel dat ze een paardegekke dochter zou krijgen Tong uitsteken
Dat veulen was toen grijs, misschien een schimmel die later is verkleurd?
Ik weet niet of het kan.....
't was een merrie veulen, moet nu al wel redelijk oud zijn, als ze nog leeft...
Destijds heeft iemand anders tegen haar gezegt dat de grijze kleur zo nu en dan weer terug kwam, een bepaalde factor ofzo...
Kent iemand er 1 van?

tunes
Berichten: 58
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:07

Ik heb er ook eentje de vader is onno de vader van de moerder is farao. Het is een super paardje , hij komt ook van terschelling en word dus deze zomer 3. Dan kan ik er eindelijk op. Hij heefd wel een beetje vreemd kleurje, zeker in de witer. raar soort van bruin. worden jullie ook zo moe van altijd maar te horen dat het een tuiger is? Van welk stamboek zijn jullie lid? ik heb net het lidmaatschap op gezecht van de vhgp, ik werd zo moe van dat gedoe over vroeger en wipkarren en zo. de nationale fokdag in nienoord was ook zo vreselijk oudbollige toestand. Hier wat uitspraken van de speaker: Als een groninger de losse teugel krijgt dan gaat de kop naar het gras en eten maar, dat is typerend voor de groninger. Of ja mensen deze paarden kunnen ook springen. Sorry hoor maar als een paard gaat staan eten als hij de losse teugel krijgt is er iets mis gegaan in de opvoeding. Ik wil geen museum stuk enik denk dat de meeste dat niet willen. Ik zoek dus een stamboek wat het ras wel promoot en niet in het museum zet en met wipkarren en gotische letters aan komt , Denken ze nu echt dat mensen je ras serieus nemen als je met pompoentjes in je manen aankomt zetten? Wie is wel modern bezig met zijn paard?

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 11:17

Citaat:
ik heb net het lidmaatschap op gezecht van de vhgp, ik werd zo moe van dat gedoe over vroeger en wipkarren en zo. de nationale fokdag in nienoord was ook zo vreselijk oudbollige toestand.
Ik wil geen museum stuk enik denk dat de meeste dat niet willen. Ik zoek dus een stamboek wat het ras wel promoot en niet in het museum zet en met wipkarren en gotische letters aan komt


Het groninger paard heeft een rijke historie. En als het aan mij ligt moeten we die in ere houden. Ik ben nog nooit op een fokdag geweest dus daar kan ik niets over zeggen.

Ik heb het gevoel dat de vereniging het ras goed promoot. Want het is een ras die in eerste instantie niet aanspreekt bij de dressuur/spring ruiter en dat is onterecht. Dit ras heeft potentie voor de sport, maar niet alleen de sport, maar ook voor de recreatie, mennen, enz, enz, enz. Het Groninger paard is een all-round paard die een plek verdient.

Citaat:
Denken ze nu echt dat mensen je ras serieus nemen als je met pompoentjes in je manen aankomt zetten? Wie is wel modern bezig met zijn paard?


huh??? sorry hoor, maar je bent tot niets verplicht. Als je wedstrijden rijd o.i.d dan gaan er kleine vlechtjes in. Voor keuringen gaat er groen/wit in en wat is daar mis mee?. Het past bij het ras net zo de sjees bij friezen, de opstaande manen bij de fjorden en het invlechten met stro bij het trekpaard.
Het promotieteam geeft mooie en duidelijk optredens en dat ziet er heel modern uit. Alle aspecten van het Groninger ras komt naar voren ook de veelzijdigheid de rijke historie en hun fantatische karakter.

Anoniem

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 14:02

2e pasdag was er een ringsteekwedstrijd in Ballum en ik mocht mee met Eduard en Experiment, de goedgekeurde Groningerhengst Haha!
Ik had Eduard van te voeren al gewaarschuwd dat ringsteken niet mijn sterkste kant is, maar dat gaf niets Haha!
Afbeelding
Ik ben er helemaal klaar voor, rok, omslagdoek, bontmutsje en uiteraard een steekstokje.......

Afbeelding

Afbeelding
We hadden in elk rondje 2 ringen (van de 4) dus 20 punten.
Viel me niet eens tegen.

Toen we klaar waren vroeg Eduard waarom ik niet even meedeed op Experiment, ik kon immers best zonder zadel rijden Haha!
Dus snel uitgespannen, een touwtje gezocht als teugel en erop geklommen.
Afbeelding
Daar ga ik dan, de ultieme Pennydroom, op een ongezadelde zwarte dekhengst een "wedstrijd" rijden......

Afbeelding

Afbeelding
Helaas begon het regenen en werd het te glad, de wedstrijd werd gestaakt maar ik had al wel 2 ringen gestoken Haha!

Afbeelding
Hoe braaf kun je zijn als hengst........

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 14:12

YEESSSSS!!!!
Experiment RULESS _/-o_

Mooie foto's Ilindra!!!

Valt me op dat mijn Oz wel heel veel heeft van Experiment Haha! .

Ik hoop deze zomer Experiment eens in het echt te mogen zien. Effen een daggie naar Ameland.

Doei

tunes
Berichten: 58
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:56

Ik vind dat de vereniging het ras gewoon niet goed neerzet. ik vind het prima dat je een link wilt leggen naar het verleden maar je kunt ook overdrijven. het feit dat de meeste mensen nog steeds denken dat het tuigers zijn spreekt al voor zich. ik heb mijn paard gekocht omdat ik het een leuk paard vond en bij toeval kreeg ik iemand van de vereniging aan de telefoon. ik lid geworden want ik ben voor ras promotie. toen ging ik naar de site van de vereniging, ik schrok me helemaal dood van het logo, wat een lelijk paard ik dacht meteen dat mijn paardje een miskoop zou zijn . gelukkig heb ik verder gekeken want ik wide graag een foto van onno zien. en wat een mooi paard is dat, ik meteen weer helemaal blij met mijn paardje. ik bedoel gewoon te zeggen dat een ouderwets logo zoals op de site veel mensen afschrikt die dus niet verder kijken. het zou gewoon beter zijn om in het logo 2 paarden neer te zetten 1sport type en een landbouw type dat staat meer voor de veelzijdig heid van je ras dan dat je steeds dat ouderwetse paard voor de wipkar zet. ik denk dat als er niet gemoderniseerd word binnen de vereniging het ras met de laatste boer op klompen en de wipkar straks alleen nog te zien is in het museum van orvelte in drenthe. Zo van hier ziet u de laatste groninger voor de laatste wipkar met op de bok de laatste boer op de laatste klompen . dat is zonde van dit o zo mooie ras! met de juiste promotie komt een ras heel ver dat zie je oa bij de tinkers daar word ook niet alleen maar naar sigeuners en huifkarren ge keken. en wat die moderne show betrefd waar word die zo al opgevoerd? in ieder geval niet op de fok dag en ook niet op de centralle keuring, ik wil heel graag een moderne show zien met groningers.

Anoniem

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 09:15

Laat jij je leiden door een logo wbt je blijdschap over je eigen paard Verward
Er is al jaren een mooie Groningershow op Paard en Koets in Den Bosch en ook op andere evenementen.
Dat jij het niet gezien hebt wil niet zeggen dat het er niet is Knipoog

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 16:28

tunes schreef:
het feit dat de meeste mensen nog steeds denken dat het tuigers zijn spreekt al voor zich


Als ik zo kijk naar de foto's van de groningers op deze forum kijk kan ik niet zeggen dat de Groninger een tuiger is.

Het paard van het logo (die ik persoonlijk heel mooi vind) is nou ook geen voorbeeld van een tuiger.

Ik snap jou negatieve beeld van het groninger ras dus ook niet helemaal.

Maarre wat bedoel je nu precies met modern bezig zijn? Als je nog lid was van de verenging was je op de de hoogte geweest van de Groninger in onze moderne tijden.

tunes
Berichten: 58
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 18:07

i
k ben nog lid van de vereniging ik ben uitgeschreven per 1januari 2006
als er een moderne show is waarom is die dan niet te zien op de nationale fokdag? die is toch voor de promotie van het ras. ik heb mijn paard als veulentje gekocht dus had geen idee hoe een volwassen groninger er uit ziet. ik bedoel gewoon dat het jammer is dat de vereniging maar 1 type in het logo heeft staan. en dat dat meteen een uiterste is en geen gemiddeld type, op de keuringen zijn inieder geval weinig paarden van dit type te vinden. het logo staat dus niet voor het gemiddelde type. natuurlijk zijn er mensen die het een mooi logo viden en erg van dit type paadr houden. dat van die tuigers sloeg ergens anders op nl op promotie, als er bv in bit, of ander paarden blad, een stukje staat over de groninger dan staat er altijd een foto bij van een paard voor een kar. de mensen weten wel dat ze voor de kar kunnen dus laat in zo'n stuk eens iets anders zien. verras de mensen met het ras. toen ik op stal zei dat ik een groninger had gekocht werd ik voor gek verklaard, het gemiddelde nederlandse paardenmens heeft dus een verkeerd beeld van het ras, en dat ligt niet aan de paadjes. dat mijn paard op stal kwam kreeg ik veel verbaasde blikken . was dat nou een groninger? veel mensen vinden het een mooi paard, ze wisten niet dat het zo'n leuk ras was. er zijn zelfs al mensen naar me toe gekomen dat ze er ook wel zo eentje willen. ik denk dat er veel mensen zijn die opzoek zijn naar een dergelijk paard. denk aan de mensen die nu een haflinger, fjord of tinker hebben. veel van die mensen willen liever een wat groter paard wat de zelfde voordelen heeft. dan is de groninger idiaal, de eerste tinkers die naar nederland kwamen waren ook 1.50+ ers veel mensen die te lang waren voor fjord of haf hebben toen een tinker gekocht. de groninger is net weer een slagje groter ik denk dat als ze goed gepromoot worden de groningers binnen een paar jaar uit de zeldzame status komt. bij de friesen is dat ook gelukt. (en dat was niet gelekt als ze voor de sjees waren blijven staan)