Groninger

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
J0sef1entje

Berichten: 581
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Terschelling

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 23:44

expiriment schreef:
Onno.s heeft vier jaar geleden bij Cees Schaap op terschelling op dekstation gestaan.In juli 2005 gaat onno met twee dochters naar Terschelling om de regionale keuring van ons ras te bezoeken.Er worden veel nakomelingen van de hengst gekeurd en nog merries gedekt.



Leuk! Dan zit ik ook op Terschelling! Leuk om hem weer te zien, ondanks de slapeloze nachten Slapen ben ik toch wel errug voor hem gevallen. Waanzinnig mooi istie.
Ik ben vorig jaar ook naar de Groninger keuring geweest, was jammer genoeg alleen nogal verregend. Welke datum is het precies?

Anoniem

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 12:17


tunes
Berichten: 58
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 20:24

ik vroeg toch , waar is die show te zien, wie is er modern bezig met zijn paard, krijg ik allemaal negatiefe reacties. dat ik zou ontkennen dat de show bestaad en dat ik negatief over het ras ben. nog maals ik heb er zelf eentje en had gehoord dat er inmiddels 3 stamboeken[verenigingen ] zijn . ik wilde gewoon wat info wat de andere stamboeken doen en zo. ik hoef niet perse bij een stamboek, het is nl een ruin. ik vind het gewoon belangrijk dat het ras een goede promotie krijgt. dat is alles, ik zoek gewoon een club waarin ik me thuis voel. sorry hoor dat ik jullie heb beledigt maar ik heb vanuit mezelf en mijn eigen ervaringen gesproken. blijkbaar hebben julie andere ervaringen. ik denk dat het erg afhangt van waar je woont. ik ben super blij met mijn paardje , ben erg tevreden over het ras ik zie een grote toekomst voor de paardjes. o ja tipje voor iedereen die een groninger wil kopen en ze te duur vind, ga eens kijken op de wadden, groningers in overvloed. heb je meteen een leuk weekendje weg.

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 22:43

@ Tunes: omdat het 'ons' ras aangaat hap ik maar even in het aas dat je me voorhoudt Knipoog : ik vind eerlijk gezegd niet dat iedereen negatief tegen je doet, maar omdat je zelf nogal hard inkomt met je posts zou het kunnen dat mensen daar een beetje van schrikken (bedoel je vast niet zo, maar via internet komt commentaar nogal eens harder over dan irl Lachen ).

Ik ben blij dat ook jij tevreden bent met je paard. De meeste mensen bij het Groninger Paard, het IHW en het NWP zijn dat eveneens. Dat uiten ze dan ook volop tijdens demo`s, fokdagen en wedstrijden.

Dat de paarden bij het Groninger Paard met 'pompoentjes' worden ingevlochten mag voor jou misschien oubollig lijken (of, zoals jij dat noemt 'oudbollig' Verward ), maar is heel goed verklaarbaar. De groen-witte kleurencombinatie gaat terug op het bisdom waartoe Groningen behoorde (je ziet de kleurencombi bijvoorbeeld ook terug bij FC Groningen). Wat drie strengetjes witte en drie strengetjes groene wol verder met oubolligheid van doen hebben begrijp ik persoonlijk niet. Ieder stamboek heeft eigen tradities, zo ook ons stamboek.

De wipkarren waarover jij schrijft worden inderdaad met veel plezier nog gebruikt door recreanten met hart voor het paard. Als je hoort hoeveel decibellen deze 'doodskisten op wielen' teweeg brengen, begrijp je meteen dat niet lukraak ieder betuigd paard voor zo`n kar geplant kan worden. Zelf hoor ik overigens weinig over wipkarren. Wel ga ik ieder jaar mee met de noordelijke wipkarrentocht (wat een promotie voor ons ras! We krijgen ieder jaar veel lovende reacties en winnen altijd wel een paar zieltjes Haha! )waaraan mijn ouders steevast deelnemen met hun paarden. Daar schrijf ik - op verzoek - vervolgens vaak een verslagje van, voor in ons blad (spontane kopij is namelijk nog altijd schaars, helaas).

Verder is in de vele jaren dat wij met Groningers fokken, gezadeld rijden en mennen amper de link gelegd tussen de tuiger en de Groninger. Prelude wordt - net als haar vader Expe - door leken nog wel eens voor Fries uitgemaakt en Hercules is zelfs eens voor Engels volbloed (!) versleten. Dat zegt meer over de paardenkennis van die mensen dan over hun voorkomen, overigens. Gister klepte zo`n 'paardenvrouw' bijvoorbeeld door de manege dat ons 'koudbloed' niet voor niets zo mak was (HET IS EEN W-A-R-M-B-L-O-E-D)

Dat jij het bezwaarlijk vindt dat een Groninger vaak (doch zeker niet altijd) betuigd gepromoot wordt is jouw goed recht, maar bedenk dan wel dat er nog altijd minstens zoveel mensen een Groninger aanschaffen omwille van hun goede karakter en het voordeel hiervan in de recreatie, dan voor de wedstrijdsport (de vele prestaties van springtoppers als Marengo (ZZ), Gerlinus (Z) en dressuurtoppers als Farao (Z2) ten spijt). Door te benadrukken dat de paarden multi-inzetbaar zijn worden alle takken van de paardensport waarin de dieren presteren tijdens demo`s (uiteraard) uitgelicht.

Dat dit in de praktijk geen fabeltje blijkt, ondervinden wij geregeld. Gister nog heeft onze ruin Hercules tijdens de clubkampioenschappen zijn uiterste best voor ons gedaan tijdens het mennen (foutloos tijdens de race en tweede in de barrage), de dressuur (uiterst braaf en daardoor dagkampioen) en het springen (allereerste stel parcoursen in zijn leven: een balkje in de eerste mange, foutloos in de tweede).

Wat betreft de vergelijking met de lijn die de Friese fokkerij de afgelopen decennia heeft doorgemaakt: daar zitten zoveel haken en ogen aan dat het amper vergelijkbaar is met de Groningse fokkerij (al was het alleen maar omdat het een compleet ander type paard is qua bloedvoering, kijk maar naar het verwantschap van de Groninger en het KWPN, bijvoorbeeld).

Ten slotte ben ik het helemaal met je eens dat de wadden qua Groningers (en vriendelijke eigenaars!) en natuur volledig de moeite waard zijn! Haha! Ode aan 'PR-commissie' Jan Wolkers en Vonne v/d Meer wat dat betreft!

Caralie
Berichten: 8
Geregistreerd: 07-03-05

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 08:11

Wij zijn dolblij met onze Groninger. Zijn momenteel aktief bezig met Parelli Level 1 en hij vindt het heel erg leuk om te doen is ontzettend leergierig en hij vind de spelletjes allemaal heel spannend.

tunes
Berichten: 58
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 09:05

Die Drie stengetijes wol vind ik niet zo erg ik bedoelde die hele grote pompoentjes, die groter zijn dan de knotjes waarin ze zitten. Ik heb van meerdere mensen binnen de vereniging gehoord dat ze die grote pompoenen ok niet zo mooi vinden en liever aleen een paar draadjes er in doen. Ik weet heus wel dat groen wit voor groningen staat. Zo als ik al eerder schreef ik beoelde de reacties van mensen die het ras niet goed kennen of er nog nooit een gezien hebben. Dat ze dus meestal denken dat het tuigers zijn. Als ik tegen iemand zeg: ik heb een groninger . krjg ik gewoon meestal te horen Bloos een tuiger. Of idd een koudbloed. Sinds ik mijn paard heb is hij slechts 1 keer herkent als zijnde groninger. dat was door iemand wiens vader ze in het pretrekker tijdperk had gebruikt. hij wist niet dat ze nog bestonden. voor de rest weet bijna niemand hier in de buurt iets van groningers en dat terwijl er eigenlijk alleen maar recreatie ruiters op stal staan. ik bezoek regelmatig de site van de vereniging, lees altijd het boekje, en ben de afgelopen 2 jaar heel nederland door geweest om naar paarden te kijken oa de nationale fokdag centrale keuring in wouden berg en naar terschelling . ik heb het boek van quadekker (het enige boek waar echt veel instaat over deze paarden) en het boek 'van stal gehaald" allebij zeer aandachtig door gelezen. Ik heb me dus verdiept in het ras , ik heb alle info die ik kon vinden bij elkaar gezocht, praat met iedereen om de mening te horen . ook met fokkers . en heb daaruit mijn eigen mening gevormt. ik denk gewoon niet dat ik ierin alleen sta. ik heb respect voor iedereen die een andere mening heefd, kom met goede argumenten waarom je doet zoals je doet en leer van mekaar. dat is dacht ik het idee achter een forum iets van meerdere kanten bekijken kan nooit kwaad.

testebeest

Berichten: 4619
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: leusden

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:15

aangezien ik nog geen foto's van Farao heb gezien zet ik er een paar hem neer de kwaliteit kon beter maar ja dit zijn foto's bij de groningerdag bij ons in 1997

Farao
Afbeelding
Afbeelding

Experiment
Afbeelding

allemaal op een rijtje 4e van rechts is Farao
Afbeelding

groninger als westernpaard kan best toch?
Afbeelding

een tweeling Tresor En Thor en mama Majesteit
Afbeelding

het veulen heet pinksterbloem
Afbeelding

Vinden jullie de foto's wat ik heb er wel meer eventueel

Caralie
Berichten: 8
Geregistreerd: 07-03-05

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 16:25

Aangezien wij met onze Groninger bezig zijn met Parelli zoals
hierboven te lezen is vind ik de westernfoto wel heel erg leuk. Gaat het western rijden ook goed? Hendrik vind de games van Parelli heel spannend

testebeest

Berichten: 4619
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: leusden

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 17:08

Volgens mij gaat dat western rijden wel goed is een hel lieverd die groninger

tunes
Berichten: 58
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 08:58

Wat leuk dat er meer westernmensen zijn met een groninger. Bij welke club zijn julie lid? ik rijd zelf bij de wran, volgend jaar hopelijk starten spannend! Komen julie ook uit op wedstrijden zo ja in welke onderdelen en hoe gaat dat? Krijg je leuke reacties? mijn paard noemen ze altijd 'grote'terwijl dat wel meevalt. ik wil in het eerste jaar alleen pleasure en horsemanship starten. volgens mij gaat dat wel lukken met opaardje. eerst even inrijden, en dan aan de bak . mischien komen we mekaar tegen op de wedstrijden dat lijkt me leuk een paar groningers bij elkaar.

testebeest

Berichten: 4619
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: leusden

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 19:30

die man rijdt neit bij ons ik weet niet precies waar hij staat ik zie hem maastal alleen met keuringen maar ik kan wel een navraag doen Lachen

Gradus06
Berichten: 286
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: vlagtwedde

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 19:59

Hallo, wij hebben nu ongeveer 3 maanden een Onno X Heineke, dus half groninger half tuiger.

Super karakter, cool en toch goed werkwillig!

Hij is nu 3 weken onder het zadel en doet het heel braaf.

Willen nooit iets anders weer. Knipoog

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 21:58

taiga schreef:
Hallo, wij hebben nu ongeveer 3 maanden een Onno X Heineke, dus half groninger half tuiger.

Super karakter, cool en toch goed werkwillig!

Hij is nu 3 weken onder het zadel en doet het heel braaf.

Willen nooit iets anders weer. Knipoog



Veel Onno's op deze topic Haha! Ik ben blij om te horen dat het goed met....ojee.... ik ben zijn nieuwe naam kwijt. Dan maar de oude... dat het goed moet Udo gaat Knipoog .

Doei,

Gradus06
Berichten: 286
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: vlagtwedde

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 23:02

Tegenwoordig heet hij Onan haha Knipoog

Anoniem

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 22:33

Afbeelding
Foto van vandaag van Oleander (Orbaldo II x Loek), hij is nu 5 dagen oud.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 22:43

Uums schreef:
Dat jij het bezwaarlijk vindt dat een Groninger vaak (doch zeker niet altijd) betuigd gepromoot wordt is jouw goed recht, maar bedenk dan wel dat er nog altijd minstens zoveel mensen een Groninger aanschaffen omwille van hun goede karakter en het voordeel hiervan in de recreatie, dan voor de wedstrijdsport (de vele prestaties van springtoppers als Marengo (ZZ), Gerlinus (Z) en dressuurtoppers als Farao (Z2) ten spijt). Door te benadrukken dat de paarden multi-inzetbaar zijn worden alle takken van de paardensport waarin de dieren presteren tijdens demo`s (uiteraard) uitgelicht.

!

je vergeet Ramires Z2 dressuur Haha! Haha!

Gradus06
Berichten: 286
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: vlagtwedde

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 17:06


yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 10:58

Ilindra schreef:
Afbeelding
Foto van vandaag van Oleander (Orbaldo II x Loek), hij is nu 5 dagen oud.


Dat is toch een veulen van Hinke?
Enne is hij nu vos of bruin... kan ik niet zo goed zien Bloos .

Maarre hij heeft een lekker koppie. Mooie foto ook!

doei,

Anoniem

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 18:48

yarrah schreef:
Ilindra schreef:
Afbeelding
Foto van vandaag van Oleander (Orbaldo II x Loek), hij is nu 5 dagen oud.


Dat is toch een veulen van Hinke?


Nee hoor, Hinke heeft een zwart merrieveulen en dit is een bruin hengstje Knipoog
Dit veulen is van mijn merrie Lisavivera, een Loek x Goudsmid.

hananya

Berichten: 1047
Geregistreerd: 26-04-05

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 23:15

Citaat:
tunes schreef:
Ik vind dat de vereniging het ras gewoon niet goed neerzet. ik vind het prima dat je een link wilt leggen naar het verleden maar je kunt ook overdrijven. het feit dat de meeste mensen nog steeds denken dat het tuigers zijn spreekt al voor zich. ik heb mijn paard gekocht omdat ik het een leuk paard vond en bij toeval kreeg ik iemand van de vereniging aan de telefoon. ik lid geworden want ik ben voor ras promotie. toen ging ik naar de site van de vereniging, ik schrok me helemaal dood van het logo, wat een lelijk paard ik dacht meteen dat mijn paardje een miskoop zou zijn . gelukkig heb ik verder gekeken want ik wide graag een foto van onno zien. en wat een mooi paard is dat, ik meteen weer helemaal blij met mijn paardje. ik bedoel gewoon te zeggen dat een ouderwets logo zoals op de site veel mensen afschrikt die dus niet verder kijken. het zou gewoon beter zijn om in het logo 2 paarden neer te zetten 1sport type en een landbouw type dat staat meer voor de veelzijdig heid van je ras dan dat je steeds dat ouderwetse paard voor de wipkar zet. ik denk dat als er niet gemoderniseerd word binnen de vereniging het ras met de laatste boer op klompen en de wipkar straks alleen nog te zien is in het museum van orvelte in drenthe. Zo van hier ziet u de laatste groninger voor de laatste wipkar met op de bok de laatste boer op de laatste klompen . dat is zonde van dit o zo mooie ras! met de juiste promotie komt een ras heel ver dat zie je oa bij de tinkers daar word ook niet alleen maar naar sigeuners en huifkarren ge keken. en wat die moderne show betrefd waar word die zo al opgevoerd? in ieder geval niet op de fok dag en ook niet op de centralle keuring, ik wil heel graag een moderne show zien met groningers.


Hoi Tunes
Ik moet toch echt even reageren op jouw opmerkingen tav de promotie van de vereniging van het Groninger paard... Ik heb zelf sinds anderhalf jaar een groninger merrie en zit ben nu een half jaar lid van het promotieteam. Ik start mijn merrie deze zomer in de M-dressuur en verzorg binnen de shows het dressuurgedeelte. De merrie die ik heb is zeker een echte groninger qua (zwaar) type en beweging. (nationaal kampioen 2004 Knipoog We proberen dus echt wel om de groninger een moderner (maar toch veelzijdig) plaatje mee te geven in de shows. Zo hebben we op Paard en Koets gereden en ik heb een dressuurclinic op het paardenspektakel in Slochteren gegeven. Ik las dat je ook op de dag van het Groninger paard in Nienoord bent geweest?? Daar zijn inderdaad een hoop paarden voor de koets (/wipkar) getoond, maar toch ook een aantal dressuurmatig en over een sprongetje. We zijn dus wel degelijk op plaatsen geweest...

Ik geef je inderdaad wel gelijk dat er ook evenementen zijn ( waar jij dan ook net geweest bent waarschijnlijk.. ) waar we niet waren en waar we wellicht wel hadden moeten zijn. Daar komt ook een beetje het probleem om de hoek dat er dan ook mensen tijd moeten hebben om daar heen te kunnen. We hebben nu een aantal veranderingen doorgevoerd binnen het promotieteam en hopen nu ook op wat meer evenementen te kunnen verschijnen.
Maar ik zou het jammer vinden dat dit de reden zou zijn dat je niet aangesloten wilt zijn bij een vereniging.
En mocht je echt nogconcrete ideeen hebben: We staan altijd open voor suggesties... )

Caralie
Berichten: 8
Geregistreerd: 07-03-05

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 08:06

Zijn hier op dit forum nog meer mensen die met hun Groninger
aan natural horsemanship doen??

tunes
Berichten: 58
Geregistreerd: 07-04-05

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 15:29

op deze reactie zat ik te wachten. eindelijk eens iemand die mijn stukjes echt leest. ik ben idd niet op paard en koets geweest, ik interreseer me gewoon niet voor aangespannen rijden. Wel leuk dat het schow team blijkbaar actief is super ga zo door. Ik denk dat ik wel wat tips heb om de vereniging een modernerkarakter te geven. Maar als er meteen weer van alle kanten krietiek komt dat ik het weer verkeerd begrijp dan houd het voor mij ook op. Ik weet dat ik niet alleen sta in mijn mening. Ik zal ook zeker mijn paard laten starten als hij er klaar voor is. Je paard laten zien! En niet in het land laten lopen!

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 22:15

tunes schreef:
op deze reactie zat ik te wachten. eindelijk eens iemand die mijn stukjes echt leest. ik ben idd niet op paard en koets geweest, ik interreseer me gewoon niet voor aangespannen rijden. Wel leuk dat het schow team blijkbaar actief is super ga zo door. Ik denk dat ik wel wat tips heb om de vereniging een modernerkarakter te geven. Maar als er meteen weer van alle kanten krietiek komt dat ik het weer verkeerd begrijp dan houd het voor mij ook op. Ik weet dat ik niet alleen sta in mijn mening. Ik zal ook zeker mijn paard laten starten als hij er klaar voor is. Je paard laten zien! En niet in het land laten lopen!


Oz gaat 18 juni in Onstwedde voor het eerst starten in de endurance.

Zijn er nog met ruiters die met hun groningers gaan starten in Onstwedde. Zo ja, zouden jullie me een pb-tje willen sturen?

Alvast bedankt,

hananya

Berichten: 1047
Geregistreerd: 26-04-05

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 23:20

Je moet denk ik zeker je paard laten zien!! *LOL* De groninger staat gewoon bekend om zijn veelzijdig gebruik. En smaken verschillen met betrekking tot de verschillende disciplines...
Zo ben ik zelf meer iemand die vooral ook wedstrijdgericht is. Ik rijd meerdere KWPN'ers, hannoveranen, oldenburg, enz. maar het fijne van mijn groninger is, vind ik, dat ik ermee over een druk wedstrijdterrein kan stappen zonder het risico te lopen te verongelukken.
En wanneer ik een keer weinig tijd heb en de 'bloederige' paarden voor gaan in de training, kan ik mijn groninger gerust een week laten staan en vervolgens weer opstappen en verder rijden. Dit soort karaktereigenschappen zijn denk ik vrij uniek voor een warmbloed en moet zeker gepromoot worden. In welke discipline dan ook...
Misschien dat het imago dat van een groniner als koetspaard, dat jij zoveel hoort ook nog wel komt, doordat de groninger vroeger natuurlijk ook vooral als koetspaard gebruikt werd en op het land.
Maar tegenwoordig is het, denk ik, heel belangrijk dat zoveel mogelijk mensen hun groningers laten zien. Op verschillende manieren.
Alleen dan kunnen de mensen zien wat een uniek ras de groninger werkelijk is. Haha!

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: Groninger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 09:13

hananya schreef:
Alleen dan kunnen de mensen zien wat een uniek ras de groninger werkelijk is. Haha!


Ze zijn echt uniek Haha! . Ik heb mijn Groninger nog maar 6 maanden. En wat hij me allemaal laat zien heb ik niet kunnen dromen. Hij maakt zich nergens druk om. Als een jong paard (nrps) in de binnenmanege het op zijn heupen krijgt en bokkend als een dolle vandoor gaat zijn ruiter verliest e.d. Staat Oz te kijken "waar maak jij je toch druk om". Menig paard neemt het gedrag van een ander paard over... Oz niet "waarom?".
Een ruiter valt van zijn paard en Oz staat te kijken "waarom blijf je er niet op?".
Enge dingen tijdens een buitenrit, ook zoiets. Als hij iets ziet wat hij niet vertrouwd dan loopt hij er heel dapper naar toe en als hij er halvewege voorbij is dan gaat het achterbeentje naar achteren. Zo van "waag het niet!". *LOL* . Soms gaat het om een raar boompje... Verward geloof niet dat die echt van zijn plek komt .

Hij kliert nooit ook buiten niet afgelopen weekend kwamen we midden in een grote groep ruiters terecht. Er ging in die groep iets mis de groep moest gesplits worden allemaal schreeuwende mensen, paarden die moeilijk doen enz. kortom een hoop onrust. Oz staat er midden in en kijk om zich heen "wat een paniek.... Gaaaap"

Ik heb nog nooit zo'n paard meegemaakt, maar ik ben er wel achter dat veel Groningers deze uitzonderlijke eigenschap ook hebben.

Nog iets grappigs Oz is na mijn aankoop gecastreerd, maar hij is nog steeds een echte hengst (wel iets rustigere geworden). Vorige week voor het eerst tussen een paar merries gezet. Eentje was hengstig.. nou Oz wist wel hoe dat moest Ja ... En ik heb nog net op tijd hem bij die merrie weg kunnen houden anders zat hij erop....(dat is niet de bedoeling). Gisteren bij een niet hengstige merrie gezet. Hij liep er naar toe snuffeld even..."hmmm jij bent niet hengstig Doei, doei " draait zich om en gaat eten. Heeft voor de rest de merrie helemaal links laten liggen.