Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eliene

Berichten: 1075
Geregistreerd: 29-04-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:47

Klopt Teigetje008, Urgent is een Waterman x Ureterp. Moederlijn geheel klassiek (Gelders) tuigpaard, vaderlijn wel met Hackney- maar niet met Cambridge Cole-bloed. Het is jammer dat de Fortissimo-zoon (schimmel) niet goedgekeurd is want die was geloof ik helemaal Hackney bloed-vrij. (Of was de moeder nou een dochter van Fortissimo?? ) In ieder geval, ik bedoel de hengst met de naam Vicks Blue.

Overigens begreep ik dat Urgent niet alleen is ggk omdat hij interessant bloed had, maar hij kon ook heel behoorlijk lopen!

Ik las idd in de IdS dat eigenaren van qua bloedspreiding interessante TP-merries zijn aangeschreven maar ik snap eigenlijk niet dat ze dat niet eveneens doen richting eigenaren van in dat kader interessante GP-merries. Niet dat ik gelijk met een TP zou gaan dekken, maar een leuke aanbieding helpt (andere) mensen mss over de streep...

Teigetje008

Berichten: 1539
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: In het noorden van het land

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 12:05

Eliene schreef:
Ik las idd in de IdS dat eigenaren van qua bloedspreiding interessante TP-merries zijn aangeschreven maar ik snap eigenlijk niet dat ze dat niet eveneens doen richting eigenaren van in dat kader interessante GP-merries. Niet dat ik gelijk met een TP zou gaan dekken, maar een leuke aanbieding helpt (andere) mensen mss over de streep...


Zo intressant is Stella niet hoor..haha Je hoort haast nooit iets over Indurain, niet in de sport of keuringen in ieder geval (wat ik zelf toch wel jammer vind..)
Maar fokken met tuigpaarden is op zich niet superintressant (wel superleuk hoor!). Mijn veulen van vorig jaar leverde maar 300 euro op..Nou was zij wel een register-B veulen, maar een kennis van mij handelt veel in tuigpaarden en die zegt hetzelfde..
Menesen willen tegenwoordig toch een veelzijdiger paard en dan ga je toch meer richting gelders. Tuigers staan helaas niet bekend om hun veelzijdig heid..( Stella wel hoor! haha)

Eliene

Berichten: 1075
Geregistreerd: 29-04-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 13:49

Tja, wat daar allemaal van zij, het is natuurlijk wel zo dat die TP-fokkerij naar z'n grootje gaat als er niet goed op de bloedspreiding wordt gelet! Dus ook een iets minder interessante merrie met wél een hele interessante (want andere) bloedvoering gebruiken levert wel nakomelingen op waar je weer mee door kunt fokken. Inteelt gaat anders voor grote problemen zorgen (of doet het mss al een beetje) en daar is het KWPN denk ik ook goed van doordrongen...

En mss kunnen ze daarom ook iets aan het financiële plaatje doen, het dus wat aantrekkelijker maken voor degene die maar 1 merrie heeft en voor wie fokken dus duurder is dan iemand met meer merries, eigen stallen en land, een leuke deal met de hengstenhouder bij meer dekkingen, etc. terwijl zo'n TP-veulen niet veel opbrengt... Zodat je in ieder geval geen verlies lijdt zeg maar.

Moonlight20
Berichten: 540
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Belgie

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 17:59


Eliene

Berichten: 1075
Geregistreerd: 29-04-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 07:23

In ieder geval is Renovo hier maar in 1 lijn aanwezig, als opa aan moederskant, dus als je daar een Renovo-vrije hengst bij gebruikt fok je iets heel interessants lijkt mij. Ook speelt natuurlijk mee of de merrie in de sport loopt en is ze bijvoorbeeld sterwaardig, dat soort dingen. Maar hé, ik ben geen superkenner van tuigpaarden hè , heb alleen geïnteresseerd de artikelen gelezen over die bloedspreiding, mede omdat mijn merries vaderlijn klassiek Gelders tuigpaardenbloed bevat. Ik hoor ook graag de mening van de echte kenners hier!

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:09


Eliene

Berichten: 1075
Geregistreerd: 29-04-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:20

Heel leuk paard! En interessante afstamming natuurlijk, maar dus niet KWPN-gekeurd?!?

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 17:53

Hallo allemaal, ik heb nu een tuigertje van Lorton op proef.
Weet nog niet wat ik ga doen eigenlijk.
Helpen jullie mij anders eens, bekijk de fotoos maar eens zie de link in mijn onderschrift.

taverno

Berichten: 4217
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 20:07

Wat wil je ermee ienemienie?Ik zou het wel weten hoor,ik zou hem wel willen hebben.

arinda

Berichten: 2542
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 20:40

ohh leuk topic ik ga proberen hier te blijven hangen
heb zelf geen tuigers maar was groom bij iemand die nu gestopt is..ong. 3 jaar gedaan ofso.

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 22:33

taverno schreef:
Wat wil je ermee ienemienie?Ik zou het wel weten hoor,ik zou hem wel willen hebben.


Ik wil er mee de dressuursport in. Ik wil hem als ik hem koop begin volgend jaar uit gaan brengen in de L1. En dan hopen dat ik heeeeel ver met hem kom.

taverno

Berichten: 4217
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 08:23

Ik zie niet in waarom het niet zou lukken.

Mag ik jullie er op wijzen dat er in de huiskamer ook een tuigpaarden topic is die wel wat meer mensen kan gebruiken.
viewtopic.php?f=34&t=327548

taverno

Berichten: 4217
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 08:26

De waterman x ureterp merrie van een goede kennis van mij heeft nu een veulen van Sire aan de voet lopen.Sire was Renovo vrij maar helaas op wacht gezet omdat z`n nakomelingen tegen vielen.Hij is toen gelijk gecastreerd.
Jammer hoor want dit veulen is een heel leuk ding.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 08:31

James is wel voor de hengstenkeuring geweest, maar ze vonden het bloed te klassiek heb ik me laten vertellen.
Stelletje idioten bij het KWPN.
James is een hengst met een heel eerlijk karakter, fijn om mee te werken, maar absoluut geen doetje

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 08:32

Ik heb zelf een Balmoral x Natuur uit 1989.
Tuigpaard ingeschreven, maar het schijnt dat hij voor hetzelfde in het gelders stamboek had kunnen staan

AnoukShel

Berichten: 822
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Maassluis

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 08:57

Ik heb ook een Tuiger... Afstammeling van milano..

En ik rij ook dressuur met haar (B+8)

Ze is nu 6 jaar..

Afbeelding

Eliene

Berichten: 1075
Geregistreerd: 29-04-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:09

@ taverno: Wat voor afstamming heeft die hengst waar dat veulen van is? En heb jij toevallig foto's van die Waterman x Ureterp-merrie? Vind het altijd leuk om familie van Eliene te zien (= Ureterp x Folio x Oregon)!

@ Billy: Het was dus puur voor het type dat ze 'um lieten staan, niet iets fysieks (op foto's of bij de verplichte onderzoeken die de KWPN-hengsten moeten ondergaan)? Zonde dan zeg! Jij kent de hengst goed begrijp ik?!

taverno

Berichten: 4217
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:39

Eliene,ik heb een foutje gemaakt.Sire is niet Renovo vrij.Zijn vader is Jonker en die is wel van Renovo(stom van mij)
Sire zijn moeder is van Waarborg.

taverno

Berichten: 4217
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:44

Dit is de waterman x ureterp met Taverno als veulen.
Afbeelding

En dit is de Ureterp x marconie(Curelie) ,voormalig UTV kampioen,keur-preferent,uit de Tinkie stam en helaas niet meer in leven.
AfbeeldingMoeder en dochter dus.

Eliene

Berichten: 1075
Geregistreerd: 29-04-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 11:02

Altijd leuk, die wat minder moderne tuigers! En daar bedoel ik dus niks lelijks mee hè?! Ik vind ze echt mooi!

Maar met zoveel predikaatrijke dochters (die van mij is tenslotte ook elite sport en ik heb al vele ster- en meer-merries van hem gezien) moet Ureterp toch wel een keertje postuum keur worden verklaard?! Dit voorjaar ook weer een ggk kleinzoon erbij trouwens... Hoe werkt dat eigenlijk bij het KWPN, weet iemand dat? Graag info!

taverno

Berichten: 4217
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 11:13

Jurelie(de zwarte) is nu gedekt door Plain`s Liberator en die is natuurlijk wel Renovo vrij.Zij is wel een vrij moderne tuiger(en keur)

Ik heb zelf een klassiek type om te zien(waterman x Fabricius.)

Hoe het gaat met het keurschap weet ik niet,maar als je kijkt naar waterman,Renovo en Fabricius dan hebben veel meer nakomelingen van die hengsten goed gepresteerd .

Eliene

Berichten: 1075
Geregistreerd: 29-04-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 11:30

Ik bedoelde idd ook meer haar moeder, lekker stoer paard was dat!

Tja, de nakomelingen van Ureterp waren vooral merries die het goed deden met predikaten op de keuring, maar ik lees zelden iets over een nakomeling die het in de sport goed heeft gedaan. Ik denk dat de meeste daarin nooit zijn uitgebracht, in ieder geval niet fanatiek. En da's dan wel jammer, zo wordt die hengst nooit opgewaardeerd...

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 21:27

James staat bij ns op stal, goedgekeurd voor het IHW.
Doodzonde dat ze hem bij het KWPN hebben laten staan, het is mooi bloed en een fijne hengst

taverno

Berichten: 4217
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 21:53

Billy schreef:
James staat bij ns op stal, goedgekeurd voor het IHW.
Doodzonde dat ze hem bij het KWPN hebben laten staan, het is mooi bloed en een fijne hengst

En nog een mooi paard ook.

arinda

Berichten: 2542
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Tuigers hier, tuigers daar; tuigers overal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 20:28