Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
naturalgirl
Berichten: 44
Geregistreerd: 12-06-05
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 12:39

Hallo allemaal, ik ben nog maar pas geregistreerd hier.
Ik rij sinds vorige zomer intensief paard. Niet in een manège, maar ik krijg wel privé dressuurles. Ik hou me ook bezig met natural horsemanship. Al zo'n drie maanden ga ik bij iemand helpen en werken met paarden op de natuurlijke manier. Ik droom van een Andalusische hengst Dromen die ik liefst van zo jong mogelijk zou willen hebben. Nu heb ik al zoveel verschillende reacties gehad van mensen. Wat is jullie mening hierover? Tips en waarschuwingen over Anda's zijn altijd welkom! Zijn er ook betaalbare anda's te vinden? Verdrietig

Groetjes, naturalgirl

naturalgirl
Berichten: 44
Geregistreerd: 12-06-05
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 15:07

Ik zou het gewoon graag weten, omdat een Anda niet zomaar een goedkope aankoop is. En ik zou niet willen dat ik hem zou moeten wegdoen uit miserie. Maar een hengst blijft volgens mij het leukst omdat ze zo eerlijk zijn.

Caesar
Berichten: 9306
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 15:09

Je weet wat je wilt, maar er komen nog veel meer dingen bij kijken. Een paard goed op laten groeien is niet de makkelijkste taak... en dan ook nog een hengst, die vaak een onstuimig karakter hebben...

Nee, ik zou het je niet aanraden.

naturalgirl
Berichten: 44
Geregistreerd: 12-06-05
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 19:22

Ja, maar ik weet wat er allemaal bij komt kijken. Al die dingen heb ik al aandachtig en serieus overwogen. Nu is mijn beslissing gevallen. 1) een andalusiër 2) zo jong mogelijk om er genoeg invloed op te hebben en geen trauma's 3) een hengst omdat ik graag met hengsten werk

Allejandro
Berichten: 18540
Geregistreerd: 21-09-03

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 19:24

Je zegt geen trauma's. Maar het zou maar zo kunnen dat ie bij jou een trauma krijgt als je iets niet goed doet?
Niet dat ik zeg dat je dat doet.
Maar het is heel wat, een jong paar goed (!) opvoeden.

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:05

Ik ken je niet (misschien ben je wel een natuurtalent !) maar over het algemeen.........NEE niet aan beginnen. Ik weet niet waar dit paard zou komen te staan ( bij mensen die wel al jaren paarden hebben ? zodat er begeleiding is) of bij je thuis ? Sinds vorige zomer rijdt je, je zult dit niet willen horen, maar er kan zoveel fout gaan met veulens "grootbrengen" mijn mening is dat je daar (veel) meer ervaring moet voor hebben. Een veulen is nog iets compleet anders dan een volwassen paard (waar ik het eigenlijk ook nog te vroeg voor vind)
Sorry, ik begrijp dat je dit niet wil horen, maar heb geduld, jouw tijd komt nog wel.

naturalgirl
Berichten: 44
Geregistreerd: 12-06-05
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 21:32

Ja, ik begrijp die reacties wel. Maar dat is natuurlijk het typische beeld van de beginnende ruiter. Maar bij mij is het zo helemaal niet gegaan. Het is niet dat het me gewoon even leuk leek om te doen, paardrijden. Ik wou het al sinds dat ik klein was, maar niet op de traditionele manier. Toen ik eindelijk de kans gekregen had vorig jaar, ben ik er direct ingevlogen. Ik rij zo goed als elke dag. Ik ben me serieus gaan verdiepen in Natural Horsemanship (enorm veel boeken gelezen) omdat de traditionele manier niet juist aanvoelde. En uiteindelijk ben ik zo bij een vrouw beland met zes paarden die aan NH doet. Daar werk ik al drie maanden met de paarden. Ze heeft een zwarte draver met hengstenmanieren (de castratie heeft niet zoveel geholpen), een hengstenjaarling, twee ruinen, twee merries. Allemaal jonge paarden (de oudste is 5). Eer dat ik afstudeer (en genoeg geld heb ingezameld), dan zijn we vier jaar verder. De consequenties die bij een paard komen daar ben ik me ook al lang bewust van. Ik heb al heel het jaar staan nadenken wat ik allemaal zou moeten kopen en doen, enz... Dit is geen bevlieging. Anders zou ik ook geen geduld hebben om nog vier jaar te wachten. Ik heb ook andere dieren en daar heb ik ook zeer bewust voor gekozen of niet voor gekozen. Met paarden werken werkt voor mij héél therapeutisch en ik verlang naar niets anders dan de eerlijkheid en puurheid van een Andalusische hengst. Natuurlijk zou ik me laten helpen door de vrouw met de zes paarden en mensen met ervaring. Maar iedereen zal het ooit moeten leren. Het is niet omdat je 25 jaar met paarden bezig bent (wat vanalles kan zijn) dat je een veulen kunt opvoeden zonder fouten, je moet het sowieso leren. Ik vind het gewoon logisch dat ik mijn paard van jongsaf aan heb om het direct te vormen zoals ik het wil.

Prulleke

Berichten: 145
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: het bosrijke zuid-westen

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 23:59

Ik heb een Andalusiër hengst die nu 11 jaar oud is.
Ik kocht hem toen hij 9 jaar was, dus ik heb hem niet zelf opgevoed.
Dikke pluim voor de mensen die hem opgevoed hebben want hij is zijn karakter en manieren in goud waard.
Andalusiërs zijn inderdaad heel eerlijke maar ook zeer intelligente en vooral gevoelige paarden.
Je bereikt het meeste als je er zacht mee omgaat. Maar ook weer niet té zacht, want hij is en blijft een hengst en zal je altijd blijven uitproberen. En omdat ze zo slim zijn is hun trukendoos nooit leeg.
Je zult ook een Andalusiërhengst de baas moeten worden en blijven, maar als je dit lukt heb je in mijn ogen de mooiste vriendschap die je je kunt voorstellen.

Mocht je besluiten een Anda aan te schaffen wil ik je adviseren om bij de omgang met hem naar je eigen gevoel te luisteren en niet naar mensen die beter denken te weten hoe je om moet gaan met een hengst.
Veel mensen die niet bekend zijn met de Anda onderschatten de gevoeligheid van deze paarden en hiermee zijn al meer mensen de fout mee ingegaan, door ze té hard aan te pakken waardoor ze zich tegen je gaan keren.

Heel veel succes ermee

naturalgirl
Berichten: 44
Geregistreerd: 12-06-05
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 11:21

Dank je wel, dat is een zeer goede raad!

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:06

Ik snap je beweegredenen heel goed, laat dat duidelijk zijn, ik ben aan mijn 2e veulen bezig (heb er onlangs een bijgekocht) en ik zou ook niet anders willen! Mijn 1e "veulen" is inmiddels 18 jaar en ze zou voor mij door het vuur gaan ! maar ik rij dan ook idd al 25 jaar- waarvan sinds 22 jaar eigen paarden (wel paarden van andere mensen ingereden + wisten ze me altijd wel te vinden als iemand crash-dummie moest spelen Haha!
Eerst dan de praktische kant:
- je koopt het veulen nu, en ik neem dan aan dat het op dezelfde plek blijft staan ? Wat als het ineens niet meer klikt met die mensen ? waar ga je het veulen zetten (hengst is nog moeilijker te "plaatsen") Of stel die mensen verhuizen, krijgen zelf financiele problemen etc. waardoor het veulen daar niet meer kan staan...kun jij dan zelf 70euro (beetje gemiddeld bedrag voor opfok) betalen per maand, + hoefsmid DA- je geeft aan dat je nu nog student bent, dus ik neem aan weinig inkomen.
- Stel het vuelen verwond zichzelf in de wei, of krijgt koliek, moet een operatie ondergaan- kun je dat betalen....dit kan al gebeuren als je het paard net een week hebt.
Ik ben ook iemand die een paard koopt "voor het leven" ze gaan dan nooit meer weg, maar voordat ik aan (nu 3) paarden begon, wilde ik wel zeker weten dat ik de zekerheid had dat ik ze ook onder alle omstandigheden kon houden. En geloof me, ik 1 rampenfonds erbij waarbij ik kosten heb (en heb gehad) ter grote van een middenklasse auto !! Je kunt het zo gek niet bedenken of ik heb het wel een keer meegemaakt.

Anoniem

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:08

Phiabink heeft er een te koop Pling

naturalgirl
Berichten: 44
Geregistreerd: 12-06-05
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 19:54

ja, maar mijn paard zou bij mij thuis zijn. We hebben plaatst voor een paard. En ik heb nog vier jaar om te sparen. Daarmee ga ik ook een soort van rampenfonds aanmaken. Ik zou pas echt tot aankoop overgaan als ik werk heb.

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 19:56

naturalgirl schreef:
ja, maar mijn paard zou bij mij thuis zijn. We hebben plaatst voor een paard. En ik heb nog vier jaar om te sparen. Daarmee ga ik ook een soort van rampenfonds aanmaken. Ik zou pas echt tot aankoop overgaan als ik werk heb.


Dan moet je al plaats hebben voor 2 paarden....want een paard alleen...dat kan imo niet !

naturalgirl
Berichten: 44
Geregistreerd: 12-06-05
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 22:12

Ja, dat weet ik wel. Ja Maar ben al bezig met tweede wei bij te zoeken. Ik ben aan het twijfelen tussen twee paarden of anders een shetje als gezelschapdiertje. Ik denk dat twee paarden het leukst is. Ik zal dan vast en zeker raad en hulp krijgen van de mensen waarbij ik ga helpen. Het zijn schatten van mensen.
Waarom kijkt iedereen enkel maar naar de tijd? Frusty 1 jaar = er niets van af weten
Alhoewel, nu ga ik even bruut zijn Bloos , maar paardenmensen die ik vroeger kende, die al 5-10 jaar reden, kende er ook niets van. Van paardrijden, ja, maar met paarden omgaan? nee.

kimmie261

Berichten: 19225
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 11:58

Tja,als ik het zo lees ,luister je niet naar argumenten die hier gezegd worden,je weet het al na een jaar met paarden bezig te zijn geweest...

ik werk hier met heel veel andalusiers,veel hengsten,jong en oud,en geen 1 is het zelfde,zo staat er hier een 12 jarige hengst die niet verblikt of verbloost bij het zien van andere paarden,en zo had ik er 1 van 4 die echt binnen notime gecastreerd was,na het trappen naar mensen,aanvallen van andere paarden en het alleen maar op zijn achter benen staan en zwaaien met voorbenen boven je hoofd(de gaten zitten nog in mijn dak),dus geen garantie dat een andalusier altijd braaf is...

en wat wil je dan die 3 jaar met dat veulen gaan doen???die moet je nl veulen laten zijn,en niet mee gaan NH-en,naar mijn mening!

neem dan een 2,5 jarige hengst(of ruin),en ga daarmee aan de slag...

Burning_star
Berichten: 129
Geregistreerd: 07-06-04

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 13:16

Ikzelf heb een Andalusiër, ruin, van bijna 5 die 1,5 j onder het zadel is. Een fantastisch paard om te zien en om mee rijden, hij heeft een heel lief karakter, maar is toch ook dominant tov mijn merrie en soms probeert hij dat ook tov mij. Bij het rijden is hij heel actief en probeert hij je ook uit. Kortom, een Anda is voor mij een heel leuk paard, maar ik rijd wel al sinds men 9jaar... Ik weet dus niet of het voor jou ook zo'n geschikt paard is.

Mijn merrie is een Quarter van net 2j, ik heb haar van toen ze 10 maand was, ze is heel rustig van aard, maar toch heb ik er ook tranen voor gelaten dat ik het soms niet meer zag zitten. Ik ben dan ook tot de conclusie gekomen dat ik haar volgend jaar ga laten opleren en dit niet zelf ga doen, want het laatste wat ik wil is haar verpesten!

Om een paard op te leren en manieren te leren heb je echt wel veel ervaring nodig en heel veel geduld en moet je hard kunnen zijn op bepaalde momenten. Wat je ook doet, ik wens je veel succes!! Knipoog

Burning_star
Berichten: 129
Geregistreerd: 07-06-04

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 13:47

sorry, men Anda, die Corto heet by the way, is bijna 6, niet 5!

naturalgirl
Berichten: 44
Geregistreerd: 12-06-05
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 15:03

Natuurlijk ga ik daar niet direct met Nh'en, Kimmie261. Maar een jong veulen moet toch ook al vanalles leren?? Meewandelen aan het halster, voetjes leren geven, zich laten poetsen, water over zich laten spuiten. En buiten kleine wandelingen toch ook? Zodat hij al verschillende dingen is tegengekomen? Misschien is het nog niet duidelijk, maar ik zou mijn Anda pas binnen vier à vijf jaar kopen. Dus zes jaar ervaring is niet genoeg voor een veulen? Ik luister wel naar de argumenten, ik begrijp de redeneringen, maar ik mag er toch ook tegen ingaan?

naturalgirl
Berichten: 44
Geregistreerd: 12-06-05
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 15:05

Niet iedereen heeft het geluk om van jongs af aan te kunnen rijden. Ik wou ook al rond mijn zesde rijden, maar ik heb 11 jaar op mijn kin mogen kloppen. Dus tegen dat ik dan mijn eigen paard zou mogen hebben, dan ben ik een oude bomma.

Rhiannon
Berichten: 1478
Geregistreerd: 06-05-04

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:17

Ik zou er nog even mee wachten en eerst je studie afronden. Daarbij komt ook dat als je het veulen nú gaat opvoeden je later misschien van bepaalde dingen spijt hebt omdat je (na meer geleerd te hebben) het misschien dan anders gedaan zou hebben...

kimmie261

Berichten: 19225
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:22

nou,ik zou zeggen,kijk eerst die 4 jaar maar aan,mss zeg je over 4 jaar wel,ik koop een ingereden paard,dagdromen kan altijd,en dat met die veulens,tuurlijk moet je ze wat leren,maar dat is niet elke dag,de meeste mensen zetten een net afgespeent veulen in een opfok,dat betekend dat ze mensen zien die voeren,ze vasthouden bij de smid en zo een stukje aan de hand meelopen,voor de rest mogen ze paard zijn...

dus eigelijk doe je met een veulen niets!!behalve eens in de zoveel tijd een bosteltje erover een keer voetje optillen,en weer op het land zetten...

naturalgirl
Berichten: 44
Geregistreerd: 12-06-05
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 16:06

Binnenkort ga ik eens kijken op een opendeurdag van een fokkerij. Yeguada-residelca. Ze hebben daar prachtpaardjes. Kwijl Alhoewel ik vrees dat ik daar nooit een hengstenveulen zal vinden voor ten hoogste 2500 euro Verdrietig Ik zie ook het liefst niet al te grote Anda's. Liefst maar 1m 55 ofzo. En dat vind je bijna niet meer

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 16:46

Je zou pas binnen vier jaar je paardje kopen, als ik het goed begrijp ? Als je die vier jaar nog altijd haast elke dag rijdt en les hebt blijven krijgen en ervaring hebt opgedaan met hengsten, waarom niet ? Nu, op dit moment, zou ik het je niet aanraden. Maar als je van zinnes bent, te wachten tot je afgestudeerd bent, lijkt het mij dat je ondertussen wel wat ervaring kan opdoen, niet ? Dan moet je natuurlijk wel het financiële aspect eens goed bezien want helaas groeit geld nog steeds niet aan de bomen Haha!
Ik zie dat je nu al naar een fokerij gaat kijken, lijkt mij ideaal om meer over die paarden te weten te komen. Anda's die hier zijn gefokt, zullen denk ik niet moeilijker zijn dan hengsten van andere rassen. Maar wees voorzichtig met andalusiers uit Spanje, die hebben soms een niet zo fraaie voorgeschiedenis.

naturalgirl
Berichten: 44
Geregistreerd: 12-06-05
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 18:25

Ja, want ik heb tijdens mijn studies 1) geen tijd 2) geen geld, voor mijn paard (en). Maar langs vakantiewerk enz... kan ik toch al wat sparen voor de kosten van mijn paard. Ik dacht dan ook nog eerst een jaar te sparen (wanneer ik werk) zodat er zeker niets verkeerd op financieel vlak kan lopen.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 23:51

naturalgirl schreef:
Binnenkort ga ik eens kijken op een opendeurdag van een fokkerij. Yeguada-residelca. Ze hebben daar prachtpaardjes. Kwijl Alhoewel ik vrees dat ik daar nooit een hengstenveulen zal vinden voor ten hoogste 2500 euro Verdrietig Ik zie ook het liefst niet al te grote Anda's. Liefst maar 1m 55 ofzo. En dat vind je bijna niet meer


Onze Andalusische fokmerrie komt bij Residelca vandaan. De vader van Ahtletico is Polaco II. Hij staat daar en is 1 van de vele dekhengsten daar. Er staat nog een zoon van onze merrie daar. Hij wordt nu ingereden en staat te koop. Hij heeft Duque.
3 juli ga ik er natuurlijk heen.