shire info

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

shire info

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 00:25

HAaaaaai! ik ben dus Mandy en ik ben nieuw hier op deze site, ik ben op zoek naar een eigen paard en nou zou ik het liefst een shire willen kopen. Nu is mijn probleem dat ik tot nu toe niet echt ergens info los krijg over de aanschaf en onderhoudskosten, ook weet ik nog vrij weinig over hoe het met zadels/hoofstellen/chabrakken e.d. zit ik heb namelijk wel aardig wat paardenspullen maat full/x full voor een 1.74 hoge kwpn-er maar ik weet niet of ik daar iets van kan gebruiken voor een shire.
Ook wil ik graag meer weten over de stalling en voeding, ik vermoed dat een shire op zich dag en nacht op het land kan staan, maar in dat geval zijn er dan dekens verkrijgbaar voor een shire?
Ik wil zeker weten dat ik een juiste keuze maak, ik ben namelijk van plan m'n paardje zijn/haar hele leven bij me te houden.

Dus voor iedereen die tips/info of wat dan ook heeft REAGEER ALSJEBLIEFT!!!!

Ik ga dit berichtje ook op allerlei andere forums plaatsen, het zou dus kunnen dat jullie dit vaker gaan lezen

ciaooo!!!!!! X

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Re: shire info

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 00:29

nou iemand bij mij op stal heeft een shire. een hengst.
ze koopt koudbloed halsters.
of de alleergrootste van eskadron past hij.
een extra full hoofdstel. ze heeft szelf een keer een aangepast hoofdstel gehad met extra riempjes.
en bij een deken heeft zij een tussenstuk bij de borst.
hij eet aardig wat.
toen hij heel veel liep kreeg hij 4 kilo biks.
en halve baal hooi per dag.
maar ik denk dat iedereen het anders doet.

sandr0

Berichten: 4523
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: Hoek van holland

Re: shire info

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 11:34

tja een groot paard eet vaak meer dan een kleine. Je hebt een ruimere stal nodig, Aanschaf van spullen daar is het aanbod ook minder in maar daar is vast wel meer info over te vnden. Ik heb zelf een kruising clydesdale van ruim 3 jaar en 1.71 hoog. Ik hoop dat ie niet over de 1.75 heen zal gaan. Dat vind ik persoonlijk groot zat. Nog groter is niet praktisch gewoon. Mijn trailer zou dan teklein zijn, ik moet nu al opstappen met een krukje( schaam schaam). Maar verder zijn shires geweldige paarden hoor!! Als je keus er op is gevallen gewoon er voor gaan

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Re: shire info

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 11:49

die bij ons op stal heeft ook nog is een enorme dikke hengstennek.
en hij heeft een bonushoofd. en hij is 1.76

sandr0

Berichten: 4523
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: Hoek van holland

Re: shire info

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 17:00

wat is een bonushoofd?? of bedoel je misschien een ramshoofd??

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: shire info

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 17:08

als je hier meer over wilt weten zou ik eens een shire stal/fokker of hobby eigenaar bellen/mailen wand ie kan je exact vertellen van hoe of wat.
een kennis van mij heeft er 3 voor de hobby en geeft ze speciaal koudbloed voer en is per schire ook een halve baal hooi per dag kwijt en hij heeft ze gewoon dag en nacht zomer en winter buiten lopen zowel zijn hengsten als zijn merrie

Ukster

Berichten: 2773
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Barendrecht

Re: shire info

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 17:22

bonushoofd ahahaha
een mega groot hoofd Knipoog

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: shire info

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 21:23

whah een bonushoofd, dies nieuw! whaha, wel leuk! ik heb al eens een mailtje gestuurd naar een fokkerij, maar daar heb ik to op heden nog niets van gehoord, maar door ff heen en weer te surfen heb ik toch al wel veel info gekregen, vet goed! Haha!

Christah

Berichten: 1479
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Wolfsburg, Duitsland

Re: shire info

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 20:00

Ik was 2 jaar geleden ook op zoek naar een paard, en wilde in eerste instantie ook een shire of clydesdale. Na zo hier en daar wat rondgekeken te hebben, heb ik de praktische overweging gemaakt om voor een tinker te gaan. Er zitten veel onhandigheden aan zo'n grote bink.
Het doorslaggevende in die beslissing was toch wel dat je extra grote stal moet hebben... aangezien dat niet mogelijk was (vergunning ed.) staat hier dus geen shire.

Ken ook iemand met een shire, je ziet toch wel dat ze in de winter de wei behoorlijk slopen... en ze eten VEEL... niet normaal gewoon.

Toch hoop ik ooit de mogelijkheid te hebben (ja als ik straks volwassen ben enzo... duurt nog lang...) om een 2de paard erbij te kunnen nemen... en dan dus een Shire-vent. Of die droom uitkomt? Geen idee.

Als je de mogelijkheid hebt, en je als die lastige bijkomstigheden ervoor over hebt... dan moet je voor zo'n machtig mooi paard gaan!

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: shire info

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 20:06

nou ja in principe hoeven ze niet op stal te staan, dus hij komt dan gewoon op het land, wat dat eten betreft het schijnt dus wel mee te vallen, niet echt veel meer dan een 'gewoon' paard. ik ga eerst gewoon alle opties af en dan maak ik een keuze, misschien koop ik wel geen shire, maar wat ik tot nu toe gehoord heb, doet me nog niet besluiten om niet voor een shire te gaan! Haha!
ciao! x

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Re: shire info

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 11:05

Neem eens contact op met sherwood hier op bokt.
Zij heeft een aantal Shire en Clydesdale-hengsten en wat jong en ouder grut voor de verkoop. Ik denk dat zij je een heleboel kan vertellen en uitleggen.

Lew
Berichten: 44
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Woudrichem

Re: shire info

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 17:57

Hallo,

Ik ben Annemarie en heb zelf een Shire ruin van 9 jaar oud. Ga volgende maand M1 starten Vingers aflikken , en heb hem zelf ingereden.Lew was met inrijden erg makkelijk (ik denk dat ie zadelmak geboren was! Haha! )
Nee, grapje...Ik kocht hem toen hij 1 jaar was, en heb er vanaf het begin erg veel mee gedaan. Verkeersmak maken, mee naar keuringen, hem wennen aan vreemde dingen, zoals bv. een dekje + singel op zijnrug enz...Dat heeft erg veel geholpen met inrijden, immers, hij was al zoveel "geks" gewend. Dus dat was geen probleem.

Verder zie ik nogal wat mensen die zeggen dat ze zoveel eten, nou, bij mij is dit niet echt het geval, hij krijgt 3,5 kilo voer per dag, waaronder biks (sportbrok) en haver+ na het werk een halfje muesli van mij. verder krijgt ie 2x per dag hooi, en 1x kuilgras Vork .Daarnaast staat hij in de zomer overdag buiten, en s'winters gewoon op stal. (kan wel los in paddock of zo)

Het zadel van mijn paard was wel een probleem, omdat hij zo rond van vorm is, lag alles vaak scheef, heb nu een Frans dressuur zadel(Forrestier genaamd) en dat zit als een huis, het is dus ff zoeken, maar je hoeft ze niet per se te laten maken... Hoofdstel heb ik idd x- full, qua lengte past hij wel een full hoofdstel, maar de breedte van de neusriem past dan niet. Halster en dergelijke zoals beschermers ook allemaal x-full, soms lastig, maar als je de moeite neemt om ff te zoeken of bestellen, lukt het wel! Knipoog

Dan nog ff de grootte van de stal, mijn paard is 1.78m en past hartstikke goed in een stal van 3 bij 3m. Ik sta op een pension, en daar hebben de stallen allemaal dezelfde afm. Hij kan er prima in liggen Dromen , dat gaat best,maar als je de mogelijkheid hebt voor een grotere stal, zou ik dat lekker doen...
Succes met het nemen van je beslissing!

Tot slot nog een foto van hem! Dit is Robin Hood's Lew;

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto=TBEH4QMQ[img]

Lew
Berichten: 44
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Woudrichem

Re: shire info

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 17:59

Sorry, foto is een beetje mislukt geloof ik Bloos , zal het zo nog eens proberen!

Lew
Berichten: 44
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Woudrichem

Re: shire info

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 18:11

Weet je wat? Kijk ff op HAW daar staan meer foto''s van hem op Haha!

Inèske

Berichten: 343
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Lichtervelde (België)

Re: shire info

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 20:15

Hallo, ik help op een shirefokkerij...

We hebben zo'n 30-tal shires en het zijn stuk bij stuk schatjes.
Vanaf het begin zijn we er al mee bezig. Als de merrie gemolken wordt, dan mag het veulen er niet bij, dan houden we ons met het veulen bezig (borstelen, spelen, zadeldekje op de rug, voetjes geven, ...)

We rijden er ook mee, dressuur en springgericht. Ook wandelingen maken is een dagelijkse bezigheid. Dus het zijn erg veelzijdige paarden.

Eten, ja tuurlijk eten ze veel, maar wat verwacht je. Een BWP eet ook meer dan een Shet. Dit is gewoonweg logisch. Maar het is nu niet dat je geruineerd wordt door de voeding Haha!

Verder voor het tuig is het inderdaad wat moeilijk. Maar eens je een goede winkel gevonden hebt, blijf je er naartoe gaan, niet???

Veel succes met je shire, ik hoop dat we er snel meer over weten Haha!

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: shire info

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 11:52

hey! ik zag dat er hier weer een reactie stond, maar dit is al wel en oud topic. Momenteel heb ik helaas de middelen niet voor een eigen paard. Dus ik verzorg er nu 1, een hele lieve kwpn-er, van tibetaan hier op bokt. Maar in ieder geval nog bedankt voor de reactie, zodra ik genoeg geld bij elkaar heb gespaard om een eigen paard te kopen dan horen jullie het op bokt meteen! En mijn voorkeur gaat nog steeds wel uit naar een shire, maar ik wil wel graag springen en flinke buitenritten maken. En misschien als het zou kunnen ook cross of endurance, dus ik moet gewoon uitgebreid rond gaan kijken welk paard dan het meest geschikt is voor mij. Dat paard komt er zeker wel, ik weet alleen nog niet wanneer!

@lew: Ik had je foto's al gezien van de week bij HAW, hij ziet er prachtig uit hoor, en hij loopt erg mooi! en die nek, echt geweldig!

groetjes! Mandy

Lew
Berichten: 44
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Woudrichem

Re: shire info

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 22:31

hyppolyte schreef:
hey! ik zag dat er hier weer een reactie stond, maar dit is al wel en oud topic. Momenteel heb ik helaas de middelen niet voor een eigen paard. Dus ik verzorg er nu 1, een hele lieve kwpn-er, van tibetaan hier op bokt. Maar in ieder geval nog bedankt voor de reactie, zodra ik genoeg geld bij elkaar heb gespaard om een eigen paard te kopen dan horen jullie het op bokt meteen! En mijn voorkeur gaat nog steeds wel uit naar een shire, maar ik wil wel graag springen en flinke buitenritten maken. En misschien als het zou kunnen ook cross of endurance, dus ik moet gewoon uitgebreid rond gaan kijken welk paard dan het meest geschikt is voor mij. Dat paard komt er zeker wel, ik weet alleen nog niet wanneer!

@lew: Ik had je foto's al gezien van de week bij HAW, hij ziet er prachtig uit hoor, en hij loopt erg mooi! en die nek, echt geweldig!

groetjes! Mandy


Dank je wel en succes! Knipoog