Wie kan me wat vertellen over cruzado's?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ksten
Berichten: 8
Geregistreerd: 16-06-05

Wie kan me wat vertellen over cruzado's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 11:00

Zoals de titel al zegt: wie kan me wat vertellen over cruzado's? IS het cruzado stamboek echt een stamboek? Heeft het een site? Wie heeft meer info over cruzado's en wie weet of bij het cruzado een veulennaam met een eventuele jaar-letter of -net als NRPS- 1e letter van de vader als het een hengst is..?

HomoCaballus
Berichten: 13
Geregistreerd: 17-06-05

Re: Wie kan me wat vertellen over cruzado's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 13:49

¡Buenas ksten!

Een cruzado is..... niets. Tenmiste, gewoon een paard net als elk ander paard, maar het papíer is niets.
Er staat letterlijk op (de achterzijde) dat het betreffende paard niet behoort tot één van de in Spanje erkende rassen; punt.
Je kunt hier bij het lokale kantoor van het Min.van Landbouw een dergelijk 'document' in principe bij élk veulen krijgen doch het is gebruikelijk dat het aangevraagd wordt bij een veulen waarvan de vader een apto p.r.e. is omdat het in de praktijk met zo'n papier makkelijker of voor meer verkocht wordt.

Je kan met een dergelijk paard mbt fok net zoveel als met een paard zonder enig papier: een nakomeling van een p.r.e.-kruising wordt nooit in het p.r.e.-stamboek ingeschreven.

Het 'cruzado'-papier is dus officieel gecertificeerde gebakken lucht en dat staat er nog op ook Haha!

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Re: Wie kan me wat vertellen over cruzado's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 19:47

He HC is terug Clown

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Wie kan me wat vertellen over cruzado's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 15:09

Cruzado is niets meer en niets minder dan een kruising.
Op een kruising met welk ras doel jij?
Ik heb zelf een Cruzado Portugues of te wel een Portugese kruising of te wel een kruising met een Lusitano. Papier is vrij moeilijk. Tot voor kort kon je er eentje aanvragen bij het Lusitano stamboek in Engeland, maar ik heb begrepen dat die tak onlangs is opgeheven. Verder moet je je afvragen of het je wat waard is.

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Re: Wie kan me wat vertellen over cruzado's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 19:21

Is mijn merrie dan ook een Cruzado??
KWPN x Andalusier????

Huertecilla

Berichten: 26858
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Wie kan me wat vertellen over cruzado's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 11:50

'Cruzado' is een Spaans woord en betekent niet meer of minder dan kruising: voor om het even wélke, ook een wat je bij honden een vuilnisbakkenras zou noemen.

Een in NL gefokt paard van onbestemde afstamming noem je gewoon een kruising. Is een prima NL-woord, dus waarom een Spaans woord voor gebruiken?

De verwarring van de topic-startster wordt gevoed doordat fokkers/verkopers van 'spaanse' kruisingen daar een spaans woord en ev. een verklaring-van-kruising-zijn aan hangen.

Tis net als met het gedoe rond rassen, stambomen en stamboeken: iedereen denkt zijn raaf een havik en de meest romantische wensverhalen worden toegevoegd om het ras meer uitstraling te geven, de eigenaar meer status en de verkoper meer geld.

Je hebt legio mooie, goede raszuivere paarden zonder papier en je hebt legio stamboeken die papieren uitgeven voor vuilnisbakken-paardjes. Hier in Spanje heet zo'n vuilnisbakbriefje 'Cruzado'.
In NL heet een kruising-met-sportaspiraties KWPN Knipoog

En dan zijn we gelijk bij een groot verschil: het KWPN is een stamboek waarin allerhande kruisingen met een lange waslijst aan afstammingsgegevens in wordt bijgehouden met een gericht fokdoel. Een 'cruzado'-papier is in mijn ogen gewoon verlakkerij omdat het niets ís en alleen de waarde heeft die de goedgelovige eraan hecht.

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Re: Wie kan me wat vertellen over cruzado's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 20:28

Geef toe HC, of je nou zegt: mijn paard is een rare kruising (kwpnxanda) of je zegt mijn paard is een Cruzado!! wahahah, klinkt wel stoer!!
Lachen Lachen Lachen Ach.. mijn paard is mij gewoon heel veel waard!!

Huertecilla

Berichten: 26858
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Wie kan me wat vertellen over cruzado's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 22:16

horselover21 schreef:
Geef toe HC, of je nou zegt: mijn paard is een rare kruising (kwpnxanda) of je zegt mijn paard is een Cruzado!! wahahah, klinkt wel stoer!!

Is exact waar het om gaat ja, klopt helemaal. Dat het voor de geïnformeerden vooral van onbenul getuigt is de lacher }>

Citaat:
Ach.. mijn paard is mij gewoon heel veel waard!!

¡En dát is de crux! _/-o_