Afspenen van aan anda veulen.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26858
Geregistreerd: 19-02-03

Afspenen van aan anda veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-05 00:49

PhiaBink schreef:
Ik heb nu aan Anda hengstveulen van 3 maanden oud. Hij is heel lief, maar een hengst. Ik wil hem met 4 maanden afspenen....

Met 4 maanden??? Instant trauma en voorgeprogrammeerde complicerende factor later.
Is ruimschoots wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en zelfs vanuit de industrie gesponsord onderzoek bevestigt dit.

Bij de Yeguada Militar gebeurt het spenen in het najaar, dus met 7-9 maanden. Blijven ze bij elkaar en krijgen een rustige merrie pleegmoeder.

Nog, veel, beter is te wachten tot het volgende voorjaar, dan regelt ma de boel netjes zelf, want ik neem aan dat jouw fokmerrie dan weer de volgende werpt.
Daarna in de gevarieerde groep.

Voor de kosten hoef je het niet te laten en de merrie is erop 'berekend' dit zo te doen.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 09:10

HC ik zit met een merrie die vanaf november 3 x hoef en spierbevangen is geweest. Ze staan in de bak en de rest van de paarden staan in het land. Moet ik de merrie en het veulen tot 6 maanden in de bak laten lopen??? Een veulen dat niet kan spelen met de andere paarden? Dan maar eerder afspenen zodat hij wel kan spelen en wel in het land kan lopen. Het is voor de merrie beter dat het veulen er snel af gaat.

De merrie wordt dit jaar niet meer gedekt. We willen haar eerst goed hebben. Het veulen trekt de merrie dus niet leeg. Ze staat op oud hooi (2003!!!!) en 4 handjes muslie per dag aangevuld met Vitamine E met selenium. Het veulen is al heel groot en hij doet het zeer goed.

Je kan wel met bewezen onderzoeken aankomen, maar voor dit veulen en deze merrie is dit de enige oplossing.

labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 10:20

PhiaBink schreef:
HC ik zit met een merrie die vanaf november
3 x hoef en spierbevangen
is geweest. Ze staan in de bak en de rest van de paarden staan in het land. Moet ik de merrie en het veulen tot 6 maanden in de bak laten lopen??? Een veulen dat niet kan spelen met de andere paarden? Dan maar eerder afspenen zodat hij wel kan spelen en wel in het land kan lopen. Het is voor de merrie beter dat het veulen er snel af gaat.

De merrie wordt dit jaar niet meer gedekt. We willen haar eerst goed hebben. Het veulen trekt de merrie dus niet leeg. Ze staat op oud hooi (2003!!!!) en 4 handjes muslie per dag aangevuld met Vitamine E met selenium. Het veulen is al heel groot en hij doet het zeer goed.

Je kan wel met bewezen onderzoeken aankomen, maar voor dit veulen en deze merrie is dit de enige oplossing.



Phiabink, de reden waarom je dit doet kan ik goed begrijpen. Een paard dat eenmaal hoefbevangen en spierbevangen is geweest, daar neem je geen risico's mee. Zelf vind ik 4 maanden wel iets vroeg, maar uit 2 kwaden moet je de minst slechte kiezen.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik mijn veulen helemaal niet heb afgespeend.............
Toen ze een maand of 6 was heb ik heel langzaam haar laten wennen om in een aparte box naast een paard te staan, dat ging zonder enkel probleem. Overdag loopt alles bij elkaar in de wei en moeder en kind hebben het zelf geregeld zeg maar.
Niet de meest voor de hand liggende methode, maar er is geen stress geweest, geen gebrul, geen geren en uiteindelijk is het veulen (nou ja, inmiddels is het een jaarling en bijna net zo groot als d'r moeder) zelfstandig.
Ik heb hier ook een merrie die vorig jaar hoefbevangen is geweest en een paar keer spierbevangen, toen het voorjaarsgras flink begon te groeien heb ik ook met angst en beven toegekeken hoe ze langzaam aan weer dikker werd. Na een paar weken is de hele zooi weer op een schrale wei gegaan. Diegene die het nodig hadden kregen wat extra's, de dikzakkies moesten het met de anderhalve spriet gras doen. Even wat gedoe, maar ik hou zo wel de groep bij elkaar en alles loopt buiten, ik hecht daar nu eenmaal heel veel waarde aan.

Kun je niet een stukje wei supersuperkort in het gras houden en daar Famosa opzetten met Athletico? Misschien als je al het andere voer achterwege laat en de kleine wat veulenkorrel voert dat het zo wel kan? Het is maar een ideetje, ik moet me er natuurlijk niet mee bemoeien en ik dwaal ook nog eens ontzettend van het onderwerp af.........

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 12:20

Famosa heeft sinds Athletico geboren is, 12 april, 4 x 30 min. in het land gestaan. Dat ging al fout. Ze lopen dus in de bak met in de hoek een pluk oud hooi en een bak water. Als Famosa 2 grassprietjes eet, dan is het al feest. Mijn DA, hoefsmid en Homeopathe zeggen allemaal het zelfde. In de bak laten en geen gras. Het veulen wel gras geven.
Het land hier is veel te goed en een kaal stukje met 6 sprieten is al te veel voor Famosa.
Famosa is in Spanje geboren en heeft daar 9 jaar geleeft voordat ze naar Belgie is gegaan. In Belgie liep ze in de kudde en bracht mooie veulens. Daar was het ook oppassen met gras en haar figuur. Hier in Noord-Holland is het gras veel te goed. De andere paarden staan van 10.00 tot 17.00 in het land. We hebben te veel gras en we hebben alles al 2 x gemaait. Hooien doen we niet meer, omdat Henk heel erg met zijn rug zit en de toko te koop staat.
In Belgie zetten we een apart stuk voor Famosa af. Het land is daar beter voor haar dan hier. De rest kan gewoon het land op.

Ik heb geen andere keuze. Of Famosa pijn laten lijden en het risico van hoefbeenkanteling of vroeg afspenen. We hebben met overleg van hoefsmid, DA, vrienden en Homeopathe gekozen voor vroeg afspenen voor het behoud van de merrie. Er is geen andere oplossing!!!

labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 13:11

Je hebt gelijk dat je voor de veilige weg kiest, hoefbevangenheid is een hele pijnlijke aandoening en kan fataal zijn, ik hoop ook niet dat je je aangevallen voelde door mij.
Helaas toch weer een nadeel van die andalusiers en lusitanos, in Spanje en Portugal bijten ze bijna letterlijk op een houtje, het gras in Nederland is echt niet goed voor ze. Hiervoor zaten we op kleigrond, erg vruchtbaar en altijd teveel gras, nu we op zandgrond (Brabant, tegen de belgische grens) zitten gaat het iets beter in die zin dat het gras minder hard groeit en de grond veel minder vruchtbaar. Maar ik moet toch ook echt oppassen met ze, want zelfs van dat kleine beetje gras groeien ze bijna dicht, met alle gevolgen van dien.

kimmie261

Berichten: 19224
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 13:16

zover ik weet worden in nederland massaal veulens afgespeent met 4 maanden,en dus zal nederland vol lopen met getraumatiseerde paarden...
ik heb hier meer paarden gezien die getraumatiseerd waren door behandeling van de spanjaarden als van het afspenen met 4 maanden...
ik zie wel wanneer ik afspeen,maar als het nodig is zal dat zijn met 4 maanden,zo niet dan mag ze wat langer bij haar moeder blijven...

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:10

Oh Kimmie, als je eens wist hoe druk de paardspiegelogen het hier hebben. Het ene paard is meer de weg kwijt dan de ander.
Wel een gat in de markt: Spiegeloog voor 4 maanden afgespeende veulens.

Als je een groot veulen heb, dan lijkt me dat je eerder afspeent dan als je een klein veulen heb. Het moet maar in de stal passen. Bij de ene boer mag je tot 1 oktober op het land en bij de ander het hele jaar door. Veel hebben geen eigen land, dus weer afhankelijk van derde.

We leven niet zoals HC in Spanje met altijd goed weer en veel ruimte.

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:16

'T zal wel meevallen met de veulens orr..
Je hebt vaak veulens die hun moeder letterlijk helemaal leegzuigen, dan zie je de moeder gewoon vermageren, en het veulen groeien.
Dan kan je het niet maken om dat veulen er een jaar bij te laten lopen, arme merrie.
Het is niet niks voor een merrie, het kan behoorlijk veeleisend zijn, en dan is het voor de merrie d'r eigen best wil dat het veulen er met 4 maanden af gaat, en voor het veulen maakt het weinig uit.
Ik persoonlijk zou afspenen met 5/6 maanden, als dat iig kan.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 15:40

Zoog Atje Famosa maar leeg. Dat was ze ook niet zo snel bevangen. Hij hangt genoeg aan de melkbar, hij groeit verschrikkelijk goed en Famosa blijft een volslanke Andalusische dame dat amper te eten krijgt.

mcrielaard

Berichten: 3563
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Schiedam

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 16:16

PhiaBink schreef:
Zoog Atje Famosa maar leeg. Dat was ze ook niet zo snel bevangen. Hij hangt genoeg aan de melkbar, hij groeit verschrikkelijk goed en Famosa blijft een volslanke Andalusische dame dat amper te eten krijgt.

Maar over het algemeen vallen merries wel vaak af van veulens.
Bij de jouwe is dat dan niet zo, maar bij jou doemen er allerlei andere problemen op, waardoor je het alsnog vrij vroeg af moet spenen.

Huertecilla

Berichten: 26858
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 10:00

kimmie261 schreef:
zover ik weet worden in nederland massaal veulens afgespeent met 4 maanden,en dus zal nederland vol lopen met getraumatiseerde paarden...

Nu je het vraagt: ja.

Citaat:
ik heb hier meer paarden gezien die getraumatiseerd waren door behandeling van de spanjaarden als van het afspenen met 4 maanden...

Tuurlijk, daar hebben we het Spaans trauma weer Hang je er toch een trens in en sjorren maar

Phia heeft een probleem en lost dat op; dát stond niet bij haar uitspraak vermeld. Voor het veulen blijft verder 4 maanden 4 maanden.

Wat de omstandigheden betreft: als je geen aquarium hebt kan je geen vissen houden.
Een paard hebben is geen recht maar een verantwoordelijkheid.

Mijn buurjongen heeft een hengstsveulen van 2 jaar 2 maanden te koop. Groot, 'barok' type van een rastypische ma en idem pre pa.
Is met 8 maanden gespeend maar staat nog in een box naast ma. Hiervan vind ik overigens ook dat het niet zou moeten; zijn geen goudvissen. Hij weet dat ook en gaat wel élke dag een uur of twee met ze lopen. Met allebei en het hengstveulen heeft een lichte, leren kaptoom.
Ook doet hij dagelijks een zéér korte opvoedkundige longeersessie.
Ze staan net als die van ons op stro+heno. Heno is zaadhooi; met helehalm geoogste weide inclusief kruidenmix. Dat is wat de meeste paarden hier krijgen.
Het veulen gaat weg omdat zijn vriendin het maar niks vind een hengst. Híj is wég van hoe het met de onze gaat en wil zelf ook graag, maar ziet de zinloosheid van argumenten in dus gaat de hengst weg. Hij hangt het echter niet aan de grote klok zodat het geen storm loopt met klanten

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 11:36

Huertecilla schreef:
kimmie261 schreef:
zover ik weet worden in nederland massaal veulens afgespeent met 4 maanden,en dus zal nederland vol lopen met getraumatiseerde paarden...

Nu je het vraagt: ja.

Citaat:
ik heb hier meer paarden gezien die getraumatiseerd waren door behandeling van de spanjaarden als van het afspenen met 4 maanden...

Tuurlijk, daar hebben we het Spaans trauma weer Hang je er toch een trens in en sjorren maar

Phia heeft een probleem en lost dat op; dát stond niet bij haar uitspraak vermeld. Voor het veulen blijft verder 4 maanden 4 maanden.


Het is hier op bokt algemeen bekend en staat bij vele topics en pots dat Famosa snel bevangen is. Ik denk dat je dat ook wel heb gelezen als je een Andalusier fan bent .

Je probeert wat jij in Spanje heb te vergelijken met Nederland/Belgie. Dat gaat helaas niet.

Ik heb land over en veel te veel gras. We maaien ons rot hier.

Ik heb liever een veulen dat met 4 maanden wordt afgespeent, zodat hij met zijn 3/4 broertje het land in kan en gras kan eten en dat de merrie rust krijgt en kan bijkomen. De moeder houden we ook leeg.

Het liefst heb ik ze natuurlijk in het land i.pl.v. in de bak. Maar als ik dat had gedaan, dan had ik een weesveulen gehad met 1 week. Ik denk dat dat nog slechter dan afspenen met 4 maanden.

Huertecilla

Berichten: 26858
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-05 14:01

PhiaBink schreef:
Het is hier op bokt algemeen bekend en staat bij vele topics en pots dat Famosa snel bevangen is. Ik denk dat je dat ook wel heb gelezen als je een Andalusier fan bent .

Nee, niet gelezen. Ben ook geen fan van wat op het betreffende topic de norm was (weet niet wat die ís).

Ik ben verder geen fan van speciaal andalusiërs; die hebben we toevallig omdat we in het bergachtige hart van andalucía wonen en persé aan de specifieke omstandigheden optimaal aangepaste paarden willen.

Citaat:
Je probeert wat jij in Spanje heb te vergelijken met Nederland/Belgie. Dat gaat helaas niet.

Pardon? Ik vergelijk níets! Ik vind persoonlijk dat je geen dier mag houden waar je niet soortspecifiek voor kan zorgen. In NL/België is dat lastiger dan hier en voor mij was dat in NL bv. ook niet mogelijk en dús had ik niet alleen geen paard, ik reed ook geen paard omdat die evenmin volgens mijn normen gehouden werden.
Ik heb mijn mening en ik leef daar zélf naar. Ja, ik heb daarmee inherent kritiek op veel anderen die in mijn ogen vaak paardonvriendelijk bezig zijn. Dat mag ik.

Citaat:
Ik heb liever een veulen dat met 4 maanden wordt afgespeent, zodat hij met zijn 3/4 broertje het land in kan en gras kan eten en dat de merrie rust krijgt en kan bijkomen.

Daar geef ik ook niet in het minst een mening of waardeoordeel over; jij lost een probleem op in een situatie die ik hier niet heb.
Je geeft zelf al aan dat het voor het veulen niet ideaal is en meer zeg ik ook niet.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 23:06

Huertecilla schreef:
PhiaBink schreef:
Het is hier op bokt algemeen bekend en staat bij vele topics en pots dat Famosa snel bevangen is. Ik denk dat je dat ook wel heb gelezen als je een Andalusier fan bent .

Nee, niet gelezen. Ben ook geen fan van wat op het betreffende topic de norm was (weet niet wat die ís).

Ik ben verder geen fan van speciaal andalusiërs; die hebben we toevallig omdat we in het bergachtige hart van andalucía wonen en persé aan de specifieke omstandigheden optimaal aangepaste paarden willen.



Dus als je op de Noordpool was uitgekomen, dan had je pinquins gehad Wat is dit een idiote uitspraak, HC.



Citaat:
Je probeert wat jij in Spanje heb te vergelijken met Nederland/Belgie. Dat gaat helaas niet.

Pardon? Ik vergelijk níets! Ik vind persoonlijk dat je geen dier mag houden waar je niet soortspecifiek voor kan zorgen.


Ook weer een uitspraak die zeer veel mensen als een belediging opvatten.
Dus als Nederlander/Belg heb je geen recht om een Andalusier te houden.



In NL/België is dat lastiger dan hier en voor mij was dat in NL bv. ook niet mogelijk en dús had ik niet alleen geen paard, ik reed ook geen paard omdat die evenmin volgens mijn normen gehouden werden.
Ik heb mijn mening en ik leef daar zélf naar. Ja, ik heb daarmee inherent kritiek op veel anderen die in mijn ogen vaak paardonvriendelijk bezig zijn. Dat mag ik.


Die kritiek kan ik me helemaal voorstellen.


Citaat:
Ik heb liever een veulen dat met 4 maanden wordt afgespeent, zodat hij met zijn 3/4 broertje het land in kan en gras kan eten en dat de merrie rust krijgt en kan bijkomen.

Daar geef ik ook niet in het minst een mening of waardeoordeel over; jij lost een probleem op in een situatie die ik hier niet heb.
Je geeft zelf al aan dat het voor het veulen niet ideaal is en meer zeg ik ook niet.


Dus zorg ik goed voor mijn veulen


Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 07:54

pfffffffffffff vermoeiend.............

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 09:21

Nou, Naturalgirl en iedere andere Nederlander of Belg die het in zijn hoofd haalt om een Anda te kopen, als het aan Huertecilla ligt moeten we echt een Gelder, Fries of Groninger kopen. Daar kan je beter voor zorgen dat voor een Anda.
Die man is echt gek!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Re: Andalusische hengst (veulen) nemen als eerste paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 10:09

Woehoe! HC is back in track....

Als hij nu niet in ieder topic over hetzelfde zou zeuren was het misschien nog interessant, maar ELKE keer weer datzelfde verhaal...

Wat dat verhaal van die buurjongen erbij komt doen begrijp ik helemaal niet, een 2-jarig paard dat 2 uur per dag uit zijn box komt is toch echt niet wat HC okee vindt dacht ik zo...
Dan heeft mijn 8 jarige een veel beter leven, getuige de foto's in mijn onderschrift

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Afspenen van aan anda veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 15:06


PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Re: Afspenen van aan anda veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 15:44

Deze splitsing lijkt me overbodig.
Van mij mag er meteen een slotje op.
Niet alle Anda merrie's hebben het zelfde probleem als Famosa. Bij Famosa is het extreem.

Huertecilla

Berichten: 26858
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Afspenen van aan anda veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 10:58

Boeiende ontwikkeling hier

Ik maak een kritische opmerking over afspenen met 4 maanden, vind dat je paarden soortgericht moet houden en kies voor lokale paarden omdat we hier onder voor paarden vrij extreme omstandigheden wonen en dan ben ík gek
Bij dit alles hou ik me stríkt aan mijn eigen normen. Slécht van mij en inderdaad heel beledigend voor anderen die niet zo bewust met hun paarden omgaan

Wat de lokale omstandigheden betreft: ja, op de zuidpool zou ik inderdaad eerder pinguins dan paarden als gezelschap kiezen. Paarden hebben daar NIETS te zoeken. Je snapt het dus toch?!

Hier in onze vallei zou een KWPN heel ongelukkig worden en vaak geblesseerd zijn. Een Noriker zou waarschijnlijk zelfs niet lang overleven.
Als we bij Burgos zouden zijn gaan wonen reden we op de lokale Garranos en in de Pyrineëen op Merens etc.
In NL zouden we ook geen campo-andalusiërs gekozen hebben nee. Maar nógmaals; in NL hadden we niet de mogelijkheden om etc.

Ja, ik denk ook dat het alleen met de vermeende persoonlijke status te maken heeft dat allerhande 'exotische' rassen in NL fervente volgelingen hebben terwijl die vaak nog niet eens voor fatsoenlijke basisomstandigheden kunnen zorgen.
Nee, ik begrijp inderdaad niet wat een andalusische hengst in een NL stal te zoeken heeft als die er alleen maar uit mag om in een strak keurslijf zijn ding te doen in een zandbak of mag figureren in een verkleedpartij voor volwassenen. Zo'n dier is een beklagenswaardige karikatuur van wat het is.
Nee, in míjn ogen heeft bv een woestijnpaard niets te zoeken in een natte NL-kleipolder. Ik zal dat uitleggen: selectie op - en aanpassing aan die woestijn maken dat paard tot wat het is. De essentie van dat paard is die woestijn.
Wat zou je ervan vinden als een Lybiër de al eerder genoemde Norikers onder de dadelpalmen in de Magreb zou zetten?! Getíkt natuurlijk! Inderdaad als paarden op Antarctica.

Noem het de wereld volgens HC en dan heb je gelijk: ik leef net als iedereen in mijn perceptie van de werkelijkheid. Beter of slechter blijft daarbij volledig in het midden want dat is een kwestie van een waardeoordeel van een perceptie.
Een opmerkelijk detail is wel dat ík volgens mijn eigen normen leef en ik nogal eens constateer dat bij anderen de vlag de lading van geen kant dekt...
Wie die schoen past trekke deze aan. Voel jij je aangesproken/beledigd? Hmmm.... dan past die wellicht }>

Wat mij betreft overigens terecht dat de mod. dit afsplitste al is de typo in de startregel slordig.

Anoniem

Re: Afspenen van aan anda veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 11:22

Ik wil even geen oordeel uitspreken daar gaat mijn post ook niet om.

Ik dacht altijd dat de Anda's en met name ook de hengsten zo rustig waren omdat ze zo lang in de kudde bleven lopen. Dus kennelijk een voordeel is.

Nou begrijp ik dat je geen risico's met je merrie wilt nemen, zeker niet omdat je haar nog niet zo lang hebt, en ik heb begrepen wat wil fokken met haar.


Kun je niet een paar andere paarden in de bak zetten bij je veulen? Heb je nog andere veulens waar hij bij kan voor een paar uur per dag? Of een al wat ouder veulen bij hem in de bak voor een paar uur spelen en rennen? Kun je toch de merrie en het veulen wat langer bij elkaar houden, de merrie nog van het gras houden, zou ik zeker ook nog deze zomer doen, het veulen kan lekker met andere paarden kennis maken en spelen.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Re: Afspenen van aan anda veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 12:24

HC ik begrijp niet wat een Nederlander in Spanje doet . Jij hoort ook niet daar . Jij spreekt jezelf tegen. Jij hoort dan net zo in Nederland te wonen als een Anda in Spanje zoals jij dat zegt.

Volgens de regels van HC zijn er uitzonderingen op zijn regels en dat is hij zelf .

Oja, waarom is er een zeer goede handel van KWPN'ers naar Spanje? Ze zijn niet aan te slepen volgens zeer betrouwbare bronnen. Als de KWPN'ers daar doodongelukkig worden, zoals jij zegt , waarom bloeit die handel dan zo?
Laatst bijgewerkt door PhiaBink op 15-07-05 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Re: Afspenen van aan anda veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 12:35

russel schreef:
Ik wil even geen oordeel uitspreken daar gaat mijn post ook niet om.

Ik dacht altijd dat de Anda's en met name ook de hengsten zo rustig waren omdat ze zo lang in de kudde bleven lopen. Dus kennelijk een voordeel is.

Nou begrijp ik dat je geen risico's met je merrie wilt nemen, zeker niet omdat je haar nog niet zo lang hebt, en ik heb begrepen wat wil fokken met haar.


Kun je niet een paar andere paarden in de bak zetten bij je veulen? Heb je nog andere veulens waar hij bij kan voor een paar uur per dag? Of een al wat ouder veulen bij hem in de bak voor een paar uur spelen en rennen? Kun je toch de merrie en het veulen wat langer bij elkaar houden, de merrie nog van het gras houden, zou ik zeker ook nog deze zomer doen, het veulen kan lekker met andere paarden kennis maken en spelen.


Ik heb nog meer paarden maar geen veulens.

Ze krijgt nu 4 a 5 plakken oud hooi, 4 handjes muslie en stro te eten. Meer krijgt ze niet. Als ik iets meer voer dan is het al te veel. Gras is dodelijk voor haar.

Wij gaan verhuizen naar Belgie en Athletico gaat alvast naar zijn opfokadres in Limburg bij zijn broertje voor de komende 3 jaar.

Volgens de mensen die ervoor geleerd hebben en ervaringen hebben met Anda's en hoefbevangheid/spierbevangheid en de merrie kennen!!, zoals onze hoefsmid, DA en vrienden (18 jaar kennen we die) die zelf bij Andalusiers hebben gewerkt en de merrie heel goed kennen, is dit gewoon de enigste oplossing.

Ik word zo moe van mensen die het allemaal beter weten, terwijl ze de merrie niet kennen.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Re: Afspenen van aan anda veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 14:22

PhiaBink schreef:
HC ik begrijp niet wat een Nederlander in Spanje doet . Jij hoort ook niet daar . Jij spreekt jezelf tegen. Jij hoort dan net zo in Nederland te wonen als een Anda in Spanje zoals jij dat zegt.

Volgens de regels van HC zijn er uitzonderingen op zijn regels en dat is hij zelf .

Oja, waarom is er een zeer goede handel van KWPN'ers naar Spanje? Ze zijn niet aan te slepen volgens zeer betrouwbare bronnen. Als de KWPN'ers daar doodongelukkig worden, zoals jij zegt , waarom bloeit die handel dan zo?



Haha, ja daar had ik ook al aan gedacht. De Spanjaarden zelf (die ik ken) zijn gelukkig een stuk begrijpender dan een Hollandse Inwijkeling (HI ) als HC die zichzelf en zijn levenswijze als superieur aanschouwt.

In HC's wereld zijn Arabische volbloeden in het Westen niet op hun plaats, Haflingers waren beter in Oostentrijk gebleven wat doen die Tinkers hier, moeten die niet naar Ierland?
Oh jeee... ik had me dan toch beter een Belgisch Trekpaard gekocht, dat is toch vergelijkbaar met de elementen die ik zocht in een Anda.

Ik weet dat mijn anda lekker blij is in Belgie, hij heeft weliswaar tot zijn 3de in de kudde gestaan, maar daarna nooit meer op de wei. En nu weer 24/24


Voor mijn part mag hier een slotje op!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Re: Afspenen van aan anda veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 14:41

Ik had ook al om een slotje gevraagt, maar de mods vonden van niet.
Deze topic slaat nergens op. Een KWPN veulen, Anda, Shetlander of Haflinger, Tinker of welk merk dan ook worden op dezelfde manier afgespeent. De eigenaar bepaald de tijd en waarom en waarvoor.
Nogmaals SLOTJE!!!!