De Lusitano

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Baroque
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-09-05

De Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 22:53

Wij hebben pas een Lusitano. Hier zijn er in NL maar weinig van en er is dus niet zo heel veel over bekend. Ik heb best wel een leuke site gemaakt over de Lusitano (link zie beneden), maar ik ben altijd op zoek naar info, welke ik ook op mijn site kan gebruiken.

Ik hoop dat jullie flink reageren met informatie of webpagina's waar ik wat kan vinden.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: De Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 15:39

www.lusitano-paarden.nl

Hier staat ook wat info over Lusitano's op!

Veel plezier met Utopia!
Mooi paard!
Apart, met een blesje!

SHALALA

Berichten: 4373
Geregistreerd: 30-08-04

Re: De Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 15:43


Huertecilla

Berichten: 26857
Geregistreerd: 19-02-03

Re: De Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 11:19

Er ís natuurlijk heel veel bekend over de Lusitano. Hooguit is dat niet in NL bekend.

Door DNA-onderzoek op sommige punten wat achterhaald maar verder een bijna komplete samenvatting:

http://www.sherlockfarms.com/lusohistory.htm

Baroque
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-09-05

Re: De Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 16:57

Het klopt dat er in NL nog erg weinig over dit ras bekend is, daarom ook mijn zoektocht voor meer info. Bedankt alvast

labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Re: De Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 19:25

Er is wel degelijk info over de Lusitano in Nederland te vinden, maar het kost even wat moeite om het vinden. Via Google zijn er legio sites met historische achtergronden over dit ras te vinden. Boeken zijn er ook volop maar vaak wel engelstalig (of in het portugees). Persoonlijk geef ik de voorkeur aan leesvoer welke is geschreven door de auteurs die de klassieke methode toepassen omdat ik van mening ben dat deze het best bij dit ras past, evenals de NH-methodes, ideaal om een lusitano als sparing-partner voor dit soort activiteiten te gebruiken.
Er is ook een forum (www.lusitano-nederland.nl) waar je wellicht via forumleden je licht kunt opsteken?

Baroque
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-09-05

Re: De Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 23:00

Het klopt dat de meeste sites, buitenlandse sites zijn en dus erg moeilijk te lezen. Ik ben inderdaad ook op het forum van luistano-nederland bezig om info te verkrijgen .

Bedankt voor de tip !!!

Nieuwe en andere tips blijven welkom!!

Huertecilla

Berichten: 26857
Geregistreerd: 19-02-03

Re: De Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 09:26

utopia1 schreef:
Het klopt dat de meeste sites, buitenlandse sites zijn en dus erg moeilijk te lezen.

'Dus'

Wil je over de iberische rijcultuur écht meer weten, dan zijn en Spaans en Frans onmisbaar. De hogeschool- en academische rijkunst is in het Frans, via de Spaanse kolonie Napels in Italië uit het Spaans.
Het loont echt de moeite als je meer wil weten.
In Spanje is genoeg materiaal over de iberische paarden en rijkunst verkrijgbaar om een hele boekenkast te vullen.
Ook schitterende encyclopedische beelddocumenten op DVD.
Hier in Andalucía liggen twee andalusische paardenbladen bij de kiosko in het meest afgelegen bergdorp.

Baroque
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-09-05

Re: De Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 18:39

Het wordt dus echt tijd dat de Lusitano in Nederland in populariteit gaat groeien, dan volgen de paardenbladen/boeken en items op internet vanzelf (in het Nederlands)!!! Ik ben ook lid geworden van LVN en hoop ook via de vereniging meer over de Lusitano te weten te komen!!

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: De Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 12:27

De Lusitano is vooral gewoon een PAARD.
Ik snap niet waarom ze in Nederland als een soort van half goden gezien worden.
Hier rijdt boer, burger en edelman erop (ik vergeet nog de kinderen, die hier ook gewoon op hengsten rijden, er zijn hier veel meer hengsten dan ruinen). Ze worden vooral gefokt voor het stierenvechten, waarvoor ze een gedegen opleiding krijgen. De stierenvechterspaarden zijn stuk voor stuk in staat Hoge School bewegingen te laten zien, dus denk niet dat ze een willekeurig paard tegenover een stier zetten! Stierenvechters hier zijn heel goed voor hun paarden, zijn er erg aangehecht en laten ze na hun dood zelfs soms opzetten. Ze gaan heel lang mee.
Daarnaast zijn Lusitanos natuurlijk geschikt voor dressuur vanwege hun natuurlijke verzameling en oprichting, maar ze kunnen ook geweldig springen en je kunt ze ook aanspannen. Deze mogelijkheden worden in nederland vaak over het hoofd gezien.
Daar zijn ze vooral het "Barokke" paard, showdier.
Je kunt ook gewoon lekker safe buitenrijden op een Lusitano. Ze zijn gewoonlijk nergens bang van en zeker niet schrikachtig. Ze zijn zeer moedig, kalm, koelbloedig. Maar wel pittig onder het zadel, zonder moeilijk te zijn. Daarbij zijn ze gracieus.
Ze hebben weelderige manen en staart, wat in Nederland byzonder gewaardeerd wordt, tot het belachelijke aan toe. Haar is geen kwaliteit. Beoordeel een paard aub op wat hij kan, en niet op manen en staart.
Afbeelding
Hengst van de foto is te koop

Ik begon me trouwens af te vragen wat men in Nederland eigenlijk TEGEN de Lusitano heeft, omdat er nog maar zo weinig zijn, maar ik besef dat de info gewoon te beperkt is en dat men tegen ze op kijkt als byzonder dier.

Hengst van de foto heeft wel manen
Afbeelding

(En nee, de foto komt niet van http://www.lusitano.info/ ,hij heeft hem van mij)

Vragen over de Lusitano zijn altijd welkom via pb...

labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Re: De Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 13:23

Wat men tegen de lusitano heeft? Ik denk dat het gewoon niet het type paard is wat de gemiddelde, wedstrijdrijdende, ruiter of amazone zoekt. Ze blinken uit in verzameling maar missen de lengtebuiging (voor zover een paard uberhaupt in de lengte KAN buigen) en de uitgestrekte gangen die een westers warmbloedpaard wel heeft.

Ik ben eigenlijk helemaal geen voorstander ervan dat iedereen een lusitano aanschaft. Je ziet toch wel lusitanos die onbegrepen zijn en een doodongelukkig bestaan leiden. Ik heb mezelf 100x afgevraagd of ik een dier, dat veelal in het wild is opgegroeid in de vrije natuur van Portugal, hier in Nederland net zo gelukkig kan maken. Ik doe mijn uiterste best om het vrije leven in kuddeverband zo veel mogelijk te benaderen, maar het is niet makkelijk. Bovendien zijn het zeker geen paarden voor ongeduldige of ambitieuze mensen, het ras moet je vooral aanspreken. Ik zie helaas teveel mensen (nu hoop ik niet dat ik half/heel Bokt over me heen krijg) die een paard zien als winstpuntervergaarapparaat, nu heeft geen enkel paard zo'n ruiter verdiend, maar een gevoelig tiepje als lusitano al helemaal niet. Ze geven zich altijd voor 200% en dus zul je zelf aan de rem moeten trekken en niet teveel van ze vragen, want het is maar al te verleidelijk om ze moeilijke oefeningen te laten uitvoeren waar een gemiddeld paard heel wat jaren meer voor nodig heeft. En natuurlijk zullen er ook lusitano's zijn die helemaal niet zo meewerkend zijn en net zo schrikkerig of dwars als andere lastige paarden, dus ja, het is maar een paard. Ik krijg ook wel eens ongevraag vliegles als er een stel patrijzen voor onze neus uit het hoge gras opvliegen.

Ik denk ook dat je dit ras, net als de andalusier, het meeste recht doet door jezelf goed te informeren over de herkomst, huisvesting, etc. Het zijn oersterke dieren over het algemeen en danken dit veelal aan hun harde bestaan, niet omdat ze altijd op stal hebben gestaan. Sluit je ze hier in Nederland op in een hok van 3x3, komen ze een uurtje per dag dat hok uit en stop je ze onder 3 lagen dikke dekens, dan worden het ook ziekelijke watjes.

Ik vind het alleen maar verstandig dat je zoveel mogelijk info probeert te vergaren, veel plezier met je beestje.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: De Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 13:40

Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat de Lusitano in de vrije natuur opgroeit, want dat geldt alleen voor paarden van de grote fokkers.
(enne, Nederlandse paarden groeien niet op in de vrijheid van weilanden van opfokcentra????)
Verder worden is de Lusitano byzonder veelzijdig, maar er bestaan ook dressuurgefokte Lusitano´s die wel voldoen aan het beeld wat de "gemiddelde wedstrijdruiter" wil zien. En dat probeer ik dus duidelijk te maken, dat men in Nederland helemaal een verkeerd beeld heeft van de Lusitano. Het is zeker tijd dat er meer voorlichting komt.

Afbeelding
Afbeelding
dit is de vader van de hengst die te koop staat, nationaal dressuurkampioen 5 jarigen

En als ze hoge school kunnen doen, denk je dan niet dat ze voor "de gemiddelde wedstrijdruiter" ook wel voldoen?
http://www.cavalonet.com/epae/images/exec_pirueta.gif

Wil je me ook even uitleggen waarom je denkt dat je niet genoeg lengtebuiging zou kunnen krijgen, daar heb ik nl nog nooit iemand over horen klagen hier.
Ook deze meneer niet, die toch echt wel kan rijden... http://www.pedro-de-almeida.com/nl/index.html#

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: De Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 13:57

labe schreef:
Ik doe mijn uiterste best om het vrije leven in kuddeverband zo veel mogelijk te benaderen, maar het is niet makkelijk. Bovendien zijn het zeker geen paarden voor ongeduldige of ambitieuze mensen, het ras moet je vooral aanspreken. Ik zie helaas teveel mensen (nu hoop ik niet dat ik half/heel Bokt over me heen krijg) die een paard zien als winstpuntervergaarapparaat, nu heeft geen enkel paard zo'n ruiter verdiend, maar een gevoelig tiepje als lusitano al helemaal niet. ......Sluit je ze hier in Nederland op in een hok van 3x3, komen ze een uurtje per dag dat hok uit en stop je ze onder 3 lagen dikke dekens, dan worden het ook ziekelijke watjes.


Dit gaat allemaal op voor ALLE paarden. Elk paard is gelukkiger als het niet wordt gezien als winstpunten leveraar en de kans krijgt natuurlijk te leven. Elk paard is gebaat bij een ruiter die geduld heeft. Een ruiter hoort met gevoel te werken en elk type paard moeten kunnen rijden.
Als daar wat aan mankeert, heeft het te maken met de opleiding van de ruiter (waar in nederland blijkbaar wat aan mankeert, vooral omdat er te weinig les wordt genomen en teveel zelf aangemodderd) en niet aan het paard. Laat staan het ras.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: De Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 14:27

Ik ben het met Labe eens dat je eerst goed moet overdenken of je zelf wel geschikt bent voor zo'n gevoelig paard als een lusitano of een andalusier en of je zo'n dier op correcte wijze kunt houden. Uiteraard zijn lusitano's en andalusiers niet de dressuurpaarden bij uitstek. Verder vind ik het allemaal iets te kort door de bocht, eerlijk gezegd.

Huertecilla

Berichten: 26857
Geregistreerd: 19-02-03

Re: De Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 15:43

Tessebes schreef:
Ik ben het met Labe eens dat je eerst goed moet overdenken of je zelf wel geschikt bent voor zo'n gevoelig paard als een lusitano of een andalusier en of je zo'n dier op correcte wijze kunt houden. Uiteraard zijn lusitano's en andalusiers niet de dressuurpaarden bij uitstek. Verder vind ik het allemaal iets te kort door de bocht, eerlijk gezegd.

Over kort door de bocht gesproken.... Je haalt dressuur en Klassieke Dressuur een 'beetje' door elkaar.
Kijk maar eens wat Grisone, Pignatelli, Pluvinel, La Guérinière, De Saunier, William Cavendisch (Duke of Newcastle) en zelfs Steinbrecht hierover schrijven

Wat míj betreft horen alle paarden, van elke leeftijd of smaak, in een familiegroep in de buitenruimte. De rest is geneuzel in het belang van de fokker en ruiter.

Daarbij komt dat de de meest oorspronkelijk types paarden niet uit de lucht zijn komen vallen: vorm volgt functie. Het is niet altijd een goed idee om een paard naar een wezensvreemd gebied te transplanteren. Zo zal een IJslands paard zich beter thuis voelen op IJsland dan in Dubai en de arabier vv.
Volgens mij is de drang naar 'iets bijzonders' van de verschillende ruiters niet in het belang van welk rás ook en leidt alleen maar tot verwatering van de kenmerkende eigenschappen door oneigenlijke selectie.
'Ik wil een P.R.E. maar dan donker, 165 hoog en met uitgrijpend gangwerk' of 'een Fries maar niet met zo'n lange rug en van het luxere type.'
Fok verdorie gewoon eens gezónde kwaliteit; wel zo moeilijk.
Bij de Lusitano is het belangrijk om je te realiseren dat ook daarbij vorm functie gevolgd heeft en de functie is al ééuwenlang rejoneo. Respecteer dat of koop een modern sportpaard.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: De Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 15:50

Huertecilla schreef:
Tessebes schreef:
Ik ben het met Labe eens dat je eerst goed moet overdenken of je zelf wel geschikt bent voor zo'n gevoelig paard als een lusitano of een andalusier en of je zo'n dier op correcte wijze kunt houden. Uiteraard zijn lusitano's en andalusiers niet de dressuurpaarden bij uitstek. Verder vind ik het allemaal iets te kort door de bocht, eerlijk gezegd.

Over kort door de bocht gesproken.... Je haalt dressuur en Klassieke Dressuur een 'beetje' door elkaar.


Ik haal niets door elkaar, ik doel uiteraard op de gewone dressuur en niet op de klassieke.

Huertecilla

Berichten: 26857
Geregistreerd: 19-02-03

Re: De Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:02

Tessebes schreef:
Ik haal niets door elkaar, ik doel uiteraard op de gewone dressuur en niet op de klassieke.

....euh.... 'gewone' 'Uiteraard'

Als in 'de kunst van het dresseren'?
Of bedoel je de vorm zoals die in NL het meest beoefend wordt in lijn van de FEI-reglementen? Die welke officieël 'Klassieke Dressuur' heet?!

Of bedoel je de vorm die stoelt in de Renaissance en welke voor een deel voortleeft in Wenen?!

Of die welke ook uit die Renaissance via de Barok nu ook wel 'Academische Rijkunst' genoemd wordt?

'Klassiek' als in 'De Klassieken' is wat verwarrend omdat het 'Klassieke' in de 'Klassieke Dressuur' van de FEI welke in NL in de volksmond 'dressuur' genoemd wordt stoelt op de cavallerie-poot in het werk van Xenophon de 'Klassieke Griek'.

Ik dénk dat je met 'uiteraard gewone dressuur' de FEI Klassieke Dressuur bedoelt en dus....

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: De Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:13

Daaaaag HC, ga jij maar rustig verder met slakken zoeken waarop je zout kunt leggen.

Huertecilla

Berichten: 26857
Geregistreerd: 19-02-03

Re: De Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:48

Tessebes schreef:
Daaaaag HC, ga jij maar rustig verder met slakken zoeken waarop je zout kunt leggen.

Alleen die welke te kort door de bocht gaan }>

De uitspraken van de grootmeesters al gevonden ondertussen?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: De Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:54

Ik reageer op deze reactie van Labe. (waar ik het dus mee eens ben)
Citaat:
Ik denk dat het gewoon niet het type paard is wat de gemiddelde, wedstrijdrijdende, ruiter of amazone zoekt. Ze blinken uit in verzameling maar missen de lengtebuiging (voor zover een paard uberhaupt in de lengte KAN buigen) en de uitgestrekte gangen die een westers warmbloedpaard wel heeft.

Dat jij dat vervolgens compleet uit z'n verband rukt, daar kan ik niets aan doen...

Baroque
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-09-05

Re: De Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 19:14

Geen ruzie zoeken hoor!! Ik had deze topic geopend voor achtergrondinformatie in het algemeen, omdat ik geinteresseerd ben in de historie van de Lusiatno en mijn Potugees 0,0 is (de meeste sites op internet zijn Portugees). Ik vind het wel leuk en goed dat er in een forum gediscussieerd wordt hoor en dat we het niet altijd eens zijn met elkaar, maar we moeten wel ieders mening respecteren. Ik denk persoonlijk dat de we mbt de wedstrijd-dressuursport de Lusitano en de Andalusier gelijk moeten stellen met de Fries. Een "echte" dressuurruiter zal niet snel een Fries kopen (wij hadden er een en die liep zonder ooit dwang uigeoefend te hebben, voor zijn 7e Z2-dressuur), omdat deze niet in het beeld past van de echte dressuurruiter. De mensen die op een Fries dressuur rijden doen dat puur als uitdaging voor zichzelf. Zij hebben een grote liefde voor het ras en het karakter van de Fries en vinden het gewoon leuk om daar ook wedstrijden mee te doen. In het begin zag je bijna niet 1 Fries in de wedstrijden, tegenwoordig zijn ze niet meer weg te denken uit de dressuursport en doen ze volop mee voor de 1e prijzen!!
Dit had 10 jaar geleden ook niemand gedacht.
Ik denk dat hetzelfde geldt voor de Lusitano's. Ze zijn onbekend in NL. Een echte dressuurruiter zal momenteel nooit een Lusitano kopen, vanwege de onbekendheid. Als wij als liefhebbers dressuurwedstrijden gaan rijden, dan zal de grote "buitenwereld" ervaren dat een Lusitano een fantastische dressuurproef kan neerzetten. Dan zal automatisch de Lusitano bij het grote publiek bekender worden en ook meer geaccepteerd worden als dressuurpaard. Het zit hem gewoon tussen de oren van de mensen in de dressuurwereld. Wat dat betreft hebben we met de Lusitano een lange weg te gaan, want ook de jury's zullen moeten wennen aan het ras, want ook voor de meeste jury's geldt: onbekend is onbemind. Zien zij op de stsrtcoupon een bekende KWPN-er als vader staan of een voor hen onbekende Lusitano-hengst als vader. Dat heeft er ook allemaal invloed op.

Kortom ik ben ervan overtuigd dat de Lusitano uitermate geschikt is voor de huidige moderne dressuur, maar dat er voor het ras een lange weg te gaan is, voordat het 100% geaccepteerd zal worden bij het grote publiek. De Fries is aardig op weg en ik ben ervan overtuigd dat het met de Lusitano ook kan. Natuurlijk zijn er wat mindere punten (uitgestrekte gangen bijv., maat die moet je gewoon compenseren met de goede punten) Er is geen enkel paard wat 100% alles in perfectie uit kan voeren.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Re: De Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 19:39

Tessebes schreef:
Daaaaag HC, ga jij maar rustig verder met slakken zoeken waarop je zout kunt leggen.


Ach hij zegt volgens mij wel sorry helemaal op het eind met deze smiley maar wilde volgens mij even stoefen met zijn kennis over dressuur.

Maar goed, klassieke dresuur heeft niets, maar dan ook niets meer te maken met wat er tegenwoordig in de wedstrijdring verwacht wordt.
Maar zover waren we al wel geloof ik ...

Baroque
Berichten: 49
Geregistreerd: 16-09-05

Re: De Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 20:36

Ik denk dat je de Klassieke Dressuur zeker als wedstrijdruiter kan gebruiken om je paard goed af te richten, maar ik denk dat de huidige dressuur-ruiter dat niet ziet zitten. Die zijn vaak puur prestatiegericht bezig. Ze kijken na een wedstrijd alleen maar naar de punten, het protocol met evt. aanwijzingen van een jury worden vaak voor lief genomen, maar moeten juist als leermoment worden gezien en als punten die voor verbetering vatbaar zijn en waar thuis aan gewerkt moet worden.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: De Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 20:55

Sorry, maar ik blijf erbij dat een Lusitano een veelzijdigpaard is.
De Lusitano is geen barok paard. Er zijn barokke types onder de Lusitanos. Er zijn genoeg Lusitanos die wel goed kunnen strekken en er zijn uitmuntende springpaarden tussen. De Lusitano wordt in Portugal niet gefokt op mooi, maar op bruikbaarheid. En omdat er eigenlijk niet veel andere paarden waren, worden ze overal voor gebruikt, ook voor veehoeden en als het moet gaan ze voor de ploeg. Te vergelijken met het Gelderse en Groninger paard vroeger.
En waarom wordt de Lusitano nu de wedstrijddressuurhoek in getrokken, waar hij dan al of niet geschikt voor zou zijn? Mag je in Nederland alleen paarden hebben die geschikt zijn voor de wedstrijddressuur? Waarom zijn dan al die rassen als Fjorden, Haflingers, Tinkers en Shetlanders zo populair? Misschien zijn er ook mensen die wat anders willen? Zoals gewoon "paardrijden"?
Er is NIKS dat een ander ras kan wat de Lusitano niet kan.
Wellicht kunnen we over het ras praten en niet de dressuur erbij halen, want dat staat los van elkaar. Je kunt dressuurrijden met elk paard. Als je dat wilt betwisten, zul je een ander topic moeten openen.
Daarin kun je ook praten over het feit dat je gejureerd zou moeten worden volgens klassieke norm

IcePrincess

Berichten: 7744
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Re: De Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 21:52

Lusitana schreef:
De Lusitano is vooral gewoon een PAARD.

Totaal mee eens.

Ik vind ze niet beijzonderder dan elk ander warmbloedig paard. De spaanse en portugeese paarden zijn voor mij ook allemaal hetzelfe, ik zie geen verschil, netzo als je hier de kwpners en nrps enzo hebt, zie ik ook geen verschil in, zijn gewoon allemaal paarden.

Het enige verschil met paarden uit die streek zie ik bij de mannelijke. Ik heb een aantal weken op een ranch in spanje gewerkt en wat me heel erg opviel was dat ze juist graag hengsten wilden hebben en ze dan ook gewoon hengst laten.
Daar erger ik me in nederland aan, hengst? hup ballen eraf. Terwijl alle hengsten die ik in spanje heb gezien en waar ik mee heb gewerkt stuk voor stuk allemaal hele rustige leuke beesten waren.
En vooral qua bouw zijn ze veel imposanter.

Dat is denk ik de rede dat zulke paarden hier aanbeden worden, want het zijn over het algemeen toch de hengsten die ze zo mooi vinden. Daar groeien ze uit tot mooie gespierde hengsten terwijl we hier de wat slappere ruintjes gewent zijn.