Lusitano kenners?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 14:10

Ik geloof best dat veel Andalusiers op uiterlijk worden gekozen. Maar de foto's die in dit topic geplaatst zijn van een PRE en een Lusitano vind ik eerlijk gezegd de Lusitano enorm lelijk, terwijl er wel mooie zijn.

Ik weet niet of iemand van Frederic Pignon heeft gehoord die shows geeft met Lusitano hengsten, zet er een PRE langs en je ziet het verschil dus echt niet. Je hebt verschillende types PRE en hoe het met de Lusitano zit weet ik niet maar dat lijkt me ook.

En waarom niet op uiterlijk vallen, daarna karakter uiteraard. Als ik voor een paard zou gaan kijken moet het paard me eerst opvallen, uiterlijk dus. Dan komt het belangrijkste dat is karakter. Als jij een oerlelijke knol op marktplaats ziet staan klik je toch ook snel verder??

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 14:31

Idra schreef:
pferdtje schreef:

Er is gewoon geen echt verschil tussen de rassen.


Dat ben ik niet met je eens. Het verschil is misschien niet groot maar ik vind dat er wel degelijk verschil is tussen de PRE en de lusitano.
Het grootste verschil blijf ik vinden dat een PRE over het algemeen meer een show paard is geworden en dat de lusitano over het algemeen nog steeds gefokt wordt voor het werk (stierenvechten of werken op het land)



Maar waar haal je dat idee?


Uit eigen ervaring

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 14:34

Toch denk ik zeker dat er verschil zit in verschillende foklijnen van PRE's en dat het niet allemaal het type showpaard is.

BlueMilk

Berichten: 1933
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Brugge, België

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 14:58

Als ik later groot ben..
Ik wil met de tijd als ik mijn eigen centjes verdien nog een paard kopen en ik ben al lang aan het denken aan een anda maar nu ik dit topic zo volg komt de lusitano ook in mijn gedachten. Ik vind dat echt prachtige paarden en hun bewegingen zijn ook zo schitterend. Ik heb nog nooit de kans gehad om op een echte lusi of anda te rijden dus hoe ze werken onder het zadel heb ik geen idee van, maar toch zou ik later zo'n iberisch paard willen aanschaffen..

caat_eve

Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 15:16

dat plan heb ik dus ook!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:38

Lusitana schreef:
Kijk even hoe mensen over een Andalusiër PRATEN. "Mooie lange manen, volle staartl" "geweldige showpaardje" "machtig mooi" "mooi dit, mooi dat". Je zou denken dat ze puur op uiterlijk gekozen worden.
Daar haalt men het onder andere vandaan dat het showpaardjes zijn geworden.


Dat zijn "de mensen".
"De mensen" praten over wat ze kennen, en als ik me niet vergis is de andalusier "in de volksmond" bekender dan de Lusi
Of Penny's zien foto's op Bokt, en reageren met "wat een mooie lange manen". Maar wat zegt dat nu over het ras an sich??

Daarbij is er net bewezen met dat fototopic dat er qua uiterlijk geen verschil is tussen de Lusis en de Anda want niemand kan ze uit elkaar houden

Ik heb mijn paard op functionaliteit èn uiterlijk gekozen, omdat ik het ook wel fijn vind dat ik een mooi paard in mijn tuin heb staan en onder mijn kont heb
Ik ken maar weinig mensen die een lelijk paard willen

Het motto van de fokkerij van mijn paard is dan ook:
Citaat:
to breed pureblooded Spanish horses that, while meeting all the
morphological
characteristics of their breed, have all the functional characteristics to make them top level sport horses.
Laatst bijgewerkt door Idra op 22-10-05 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:39

pferdtje schreef:

Uit eigen ervaring


Wat houdt die ervaring in?

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 17:00

Idra schreef:
Lusitana schreef:
Ik ken maar weinig mensen die een lelijk paard willen



Tuurlijk, maar ik persoonlijk vind karakter belangrijker dan uiterlijk. Oeste vind ik zelf niet mooi (wordt al wel steeds beter) en dat geeft niet. Het paard dat zowel voor mij functioneel, als in mijn ogen echt mooi is, is onbetaalbaar (voor mij).

Om me heen zie ik toch teveel dat mensen kiezen voor een uiterlijk en niet met het karakter overweg blijken te kunnen gaan.

Overigens ga ik weer eens buiten de discussie

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 17:06

ik denk dat uiterlijk toch ook echt heel belangrijk is, je koopt een paard als het een beetje mee zit toch voor minstens 20 jaar, dan wil je toch ook een dier dat je qua uiterlijk aanspreekt? Tuurlijk moet je ook met het karakter overweg kunnen, uiteraard, maar daarom moet je je imo gewoon ook goed laten inlichten over een ras en eens wat iberiers rijden. Daarbij komt nog wat Idra al zei, er zijn ontzettend hete anda's maar ook koele kikkers, gewoon goed zoeken.. het is allebei belangrijk.

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 17:39

Zou wat zijn als je paard jou niet mag vanwege je uiterlijk

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 17:55

mijn paard hoeft mij niet te kopen en ik denk dat een mens voor een paard al niet echt een aantrekkelijk iets is... zo raar, maar 2 benen, uitsteeksels en niet eens een mooie staart en puntige oren

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 18:51

Wel, dan heb ik een superpaard
Gouden karakter, functioneel en nog eens knap ook

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 19:07

heb je ook idra Ik wil ook een licor, maar dan in het schimmel en wat jonger en onbeleerd en een aangepast prijskaartje zou ook leuk zijn *grijns*

Chivari

Berichten: 287
Geregistreerd: 15-08-05

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 10:14

Idra schreef:
Wel, dan heb ik een superpaard
Gouden karakter, functioneel en nog eens knap ook


Ik ook!!!

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 11:04

gelukkig denkt iedereen er zo over en kopen ze allemaal een paard die bij ze past

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 12:29

Idra schreef:
pferdtje schreef:

Uit eigen ervaring


Wat houdt die ervaring in?



Veel omgang met Lusitano's, minder met andalusiers Daarnaast doe ik vaak de informatie stand van de LVN. Maar dat houdt niet in dat ik het ei van columbus vertel. Ik vertel mn mening net zoals jij die hebt.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 13:21

Tuurlijk mag jij die mening hebben, heb ik geen problemen mee, ik wou gewoon weten waarop je die baseerde.
Maar je geeft zelf aan weinig ervaring te hebben met PRE's, dus kan ik ik je nog steeds niet volgen in je argumenten om je mening te staven

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 18:58

Misschien is het handig om, ipv de discussie voort te zetten die gaat lijken op "mijn kind is mooier en beter dan de jouwe", antwoord te geven op de vragen die TS heeft over de Lusitano.

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Lusitano kenners?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 23:28

Idra schreef:
Tuurlijk mag jij die mening hebben, heb ik geen problemen mee, ik wou gewoon weten waarop je die baseerde.
Maar je geeft zelf aan weinig ervaring te hebben met PRE's, dus kan ik ik je nog steeds niet volgen in je argumenten om je mening te staven


Ik heb geen weinig gezegd ik heb minder gezegd en dat is dan minder dan de lusitano waar ik dagelijks mee werk.