LUSITANO's wie kent dit ras en hoe zijn ze???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
charmar

Berichten: 281
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: Zuid-Holland

LUSITANO's wie kent dit ras en hoe zijn ze???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 17:03

Hoi Allemaal,

Wij hebben sinds kort een hele lieve mooie leuke (althans dat vinden mijn dochter en ik) Lusitano gekocht, zijn naam is Dancer, ik zal proberen paar foto's erbij te doen, en moet zowieso nog maken.

Maar nu wilde ik eigenlijk wel's weten of er mensen zijn die dit ras kent en ons er wat over kan vertellen zoals zijn ze betrouwbaar, kunnen ze goed dressuurmatig lopen, zijn't heethoofden of juist rustige paarden.
Alle info is eigenlijk welkom. Tot nu toe is't een geweldig paard, moest wel ff wennen aan de stal & manege maar gaat nu wel ok, wel erg voorwaarts en erg sterk.

Hoop dat ik hier wat wijzer zal worden, alvast bedankt iedereen.

Afbeelding

Afbeelding

Macha876
Berichten: 2201
Geregistreerd: 15-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:07

stuur eens een pb naar lustina hier op bokt ide weet er veel van

charmar

Berichten: 281
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 17:23

bedankt Lotje zal ik zeker doen

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:25

Volgens mij komt die bij Andre Mos vandaan of niet? Is dat wel een volle lusitano? Het is in ieder geval een knap dier!

Je kan even naar www.lusitano-nederland.nl/Forum gaan! Allemaal lusitano liefhebbers en kenners!

groetjes Marit

charmar

Berichten: 281
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 17:29

hoi Marit, ja dat heb je goed gezien, was v André Mos en is idd geen volle lusitano maar gekruisd met cruzado.
Maakte mij verder niet uit... was eigenlijk op zoek naar een bonte... haha hoe raar de aankoop van een paard kan gaan of nieeee.
Bedankt voor de tip.

groetjes,

Mariska

mini_bienie

Berichten: 1008
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Amstelveen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:46

Stuur eens een pb aan Lusitana die weet erg veel van Lusitano's!

bella24

Berichten: 835
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Soest

Re: LUSITANO's wie kent dit ras en hoe zijn ze???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:44

Hee, dit paardje komt mij ook bekend voor! Heeft inderdaad bij Andre Mos gestaan die weer met verschillende paarden op dezelfde stal stond als waar ik nu sta.

Wij noemden dit paard 'Meneer Vos', haha, een lief paard, veel plezier ermee!!!

orban

Berichten: 2145
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: balen(belgie)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:54

Ik heb dit paard ook te koop zien staan. Ook al is het geen zuiver lusitano toch is het een heel mooie! Anders moet je Makhali eens een pb sturen zij heeft ook lusitano.

charmar

Berichten: 281
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: LUSITANO's wie kent dit ras en hoe zijn ze???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 00:12

bella24 schreef:
Hee, dit paardje komt mij ook bekend voor! Heeft inderdaad bij Andre Mos gestaan die weer met verschillende paarden op dezelfde stal stond als waar ik nu sta.

Wij noemden dit paard 'Meneer Vos', haha, een lief paard, veel plezier ermee!!!


Hey Bella, jij kent "Dancer" dus nog v z'n vorige stal... weet je nog meer v hem behalve "Meneer Vos" ?? altijd wel leuk om beetje background te hebben.
En plezier hebben we zeker met hem hoor, bedankt

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 02:09

We hebbebn al pb contact nu. Maarre, er is niet zoveel mis met de papieren van deze meneer. Het is wel een Lusitano alleen staat een van de ouders niet ingeschreven bij APSL en dat betekent dus cruzado papier. Maar alle voorouders zijn bekend.
Dit komt veel voor een volle Lusitano die cruzado papier krijgt omdat een van de ouders of beide ouders niet staan ingeschreven. Mensen die gewoon een merrie hebben en daar mee fokken, willen meestal geen geld uitgeven aan papieren. Vinden ze maar onzin. Dat doen alleen echte fokkers.
Maar cruzado kan ook betekenen Lusitano x weet ik het wat. Maar dat is in dit geval niet het geval, dus. Wel heeft dit paard zonder APSL papier en als ruin vrij weinig waarde, zeker hier in Portugal.

charmar

Berichten: 281
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 15:31

Inderdaad al pb contact waar ik HEEL blij mee ben, echt stoer zo'n hele stamboomuitpluizing hihi, en dan nog's te horen te krijgen dat mijn kruising helemaal niet zo gekruisd blijkt te zijn... wat een lol
En tja weinig waarde... ach... voor mij is hij nu al onbetaalbaar en zeer zeker niet meer te koop dus de emotionele waarde telt voor mij nu veel zwaarder dan wat hij $$$ waard zou kunnen zijn...gelukkig
Maar wederom bedankt voor je info xxx

groetjes,

Mariska

Rose14
Berichten: 5
Geregistreerd: 28-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 21:46


Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 21:51

Die lijkt hem niet erg robuust te vinden als ik het sterrensysteem mag geloven.... Weet niet waarop dat gebaseerd is?

charmar

Berichten: 281
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 00:46

Oh Lusitana... wat me opeens nog te binnen schiet, hij heeft ergens (geloof in Portugal) geleerd op fluit langzamer te gaan, is dit gebruikelijk bij Lussie's of is dat gewoon iets wat iemand hem heeft aangeleerd? Als hij echt aan't rennen is kan je naar je fluitje fluiten natuurlijk, maar als hij maar een beetje rustig is dan werkt het toch echt... ken je dit of praat ik nu habla babla?

Glossi

Berichten: 4851
Geregistreerd: 30-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 01:42

Lusitana schreef:
We hebbebn al pb contact nu. Maarre, er is niet zoveel mis met de papieren van deze meneer. Het is wel een Lusitano alleen staat een van de ouders niet ingeschreven bij APSL en dat betekent dus cruzado papier. Maar alle voorouders zijn bekend.
Dit komt veel voor een volle Lusitano die cruzado papier krijgt omdat een van de ouders of beide ouders niet staan ingeschreven. Mensen die gewoon een merrie hebben en daar mee fokken, willen meestal geen geld uitgeven aan papieren. Vinden ze maar onzin. Dat doen alleen echte fokkers.
Maar cruzado kan ook betekenen Lusitano x weet ik het wat. Maar dat is in dit geval niet het geval, dus. Wel heeft dit paard zonder APSL papier en als ruin vrij weinig waarde, zeker hier in Portugal.


*komt even binnen vallen*

Is het bij dit stamboek ook niet zo dat je met een dna test de moeder wel lusitano papier kan krijgen zodat deze meneer ook zuiver lusitano papier krijgt?

Charmar, igg gefeliciteert met je aanwinst. Hij ziet er geweldig uit

Palhaço

Berichten: 1587
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 02:07

heeyy ik heb mijn paard ook bij André Mos gekocht
Ik zal wat antwoorden geven op wat vragen die je bovenaan in dit topic gesteld hebt.....
- dressuurmatig? tja dat ligt aan elk paard... mijn lusitano hengst breng ik uit in de Z2 dressuur (met winstpunten) Ken er nog 2 die Z lopen..
- ik ken enorme heethoofden die dribbelen en kort stappen, maar ken ook rustige waaronder die van mij..heel rustig ..ook met wedstrijden en heeeeel betrouwbaar.... kun je onder liggen/zitten hij is heel voorzichtig...ik kan mijn hand in zijn mond stoppen zonder hij bijt etc.... ik heb erg veel plezier van hem en ben ook enorm gelukkig met mijn paardje.... ik blijf Ineke en Andre Mos steeds maar weer bedanken....
- uit ervaringen weet ik dta lusitanos heel slim zijn en enorm verschillen qua karakter (vurig, koel, etc.)

Leuk paardje heb je hoor!! hij ziet er mooi uit! succes ermee

charmar

Berichten: 281
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 02:19

Glossi schreef:
Is het bij dit stamboek ook niet zo dat je met een dna test de moeder wel lusitano papier kan krijgen zodat deze meneer ook zuiver lusitano papier krijgt?


Hey Glossi, ik zou het echt niet weten, zou ik weer bij 1 vd experts hier moeten aankloppen... maar uhh... dna vd moeder wordt beetje moeilijk want ik ken d'r naam... maar verder dan dat gaat't ook niet, 't is niet dat mama bij mij op stal staat.

Mariska

charmar

Berichten: 281
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: LUSITANO's wie kent dit ras en hoe zijn ze???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 02:25

Citaat:
heeyy ik heb mijn paard ook bij André Mos gekocht


Joh? wat toevallig en wat fijn te horen dat het zo goed tussen jullie klikt, Dancer is heeeeelllll lief op stal een echte kroelkont, maar in de bak verandert hij in een klein duveltje in't doosje ben er dus nu nog achter aan't komen of dit uitproberen is of dat hij echt zo is, volgens zijn vorige eigenaresse was't een harstikke braaf paard en met pijn in d'r hart deed ze'm weg, ook op onze "proefritten" bij haar was hij Super dus ik denk dat't even een wenperiode zal zijn, we zijn dan ook pas 3 weken samen, maar hij hinnikt al als ik de stal in kom en gewoon allemaal kleine dingetjes die we met elkaar hebben dat ik er vertrouwen in heb dat de rest ook goed komt.
Bedankt ieder geval voor je tips en veel suc6 met je paardje verder.

Mariska

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:39

charmar schreef:
Oh Lusitana... wat me opeens nog te binnen schiet, hij heeft ergens (geloof in Portugal) geleerd op fluit langzamer te gaan, is dit gebruikelijk bij Lussie's of is dat gewoon iets wat iemand hem heeft aangeleerd? Als hij echt aan't rennen is kan je naar je fluitje fluiten natuurlijk, maar als hij maar een beetje rustig is dan werkt het toch echt... ken je dit of praat ik nu habla babla?

Het fluiten is de enige stemhulp die ze hier gebruiken en alle Portugese paarden reageren daar dus op. Heb je het toontje geleerd, want het is een bepaald "tu-ta" tje... en ook als ze te hard gaan gewoon blijven fuiten, hoor.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:44

Glossi schreef:
Lusitana schreef:
We hebbebn al pb contact nu. Maarre, er is niet zoveel mis met de papieren van deze meneer. Het is wel een Lusitano alleen staat een van de ouders niet ingeschreven bij APSL en dat betekent dus cruzado papier. Maar alle voorouders zijn bekend.
Dit komt veel voor een volle Lusitano die cruzado papier krijgt omdat een van de ouders of beide ouders niet staan ingeschreven. Mensen die gewoon een merrie hebben en daar mee fokken, willen meestal geen geld uitgeven aan papieren. Vinden ze maar onzin. Dat doen alleen echte fokkers.
Maar cruzado kan ook betekenen Lusitano x weet ik het wat. Maar dat is in dit geval niet het geval, dus. Wel heeft dit paard zonder APSL papier en als ruin vrij weinig waarde, zeker hier in Portugal.


*komt even binnen vallen*

Is het bij dit stamboek ook niet zo dat je met een dna test de moeder wel lusitano papier kan krijgen zodat deze meneer ook zuiver lusitano papier krijgt?


Ja, is mogelijk, maar nogmaals, men geeft hier gewoon geen geld uit aan dat soort dingen, en terecht. Ze weten zelf toch dat het een Lusitano is, waarom dan dat moeten aan kunnen tonen met een stamboekpapier? De "gewone" Portugees houdt helemaal niet van documenten. Vroeger werden ook gewoon huizen mondeling verkocht. Er zijn nog huizen die gewoon niet geregistreerd staan. Dat wordt pas de laatste jaren een beetje in goede banen geleid...
Alleen voor "echte" fokkers zijn documenten van belang, maar niet voor de gewone doorsnee ruiter.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:53

Wil even toevoegen dat Portugal nauwelijk buitenlandse paarden heeft en dat zijn meestal sportpaarden die geruind zijn. De kans dat een paard in Portugal niet raszuiver Lusitano is, al of niet met papier, is KLEIN. Een kruising die je wel veel ziet is Lusitano x Garrano, wat een cob type pony geeft en Anglo- Luso en Anglo- Arabier en Luso- Árabe. Maar de fokkers van deze paarden weten dus precies welk bloed er in zit.
Ook zijn er Lusitanos met PRE bloed.
Kortom, als je in Portugal een paard op straat tegenkomt, heb je zo´n 99% kans dat het een Lusitano is en ook "cruzados" zijn meestal gewoon Lusitanos. Daarom maak ik me boos om het feit dat men raszuiverheid ophangt aan een papiertje van het APSL. Dat is AANGETOONDE raszuiverheid. Maar cruzados kunnen ook gewoon raszuiver zijn, zoals dit paard.
En vergeet niet "Lusitano" betekent "Portugees" Het is gewoon de Portugese warmbloed.

(Neemt niet weg dat elk paard hier cruzado papier kan krijgen, dus ook vreemde mengelingen, ja).

Maar je zou het ook kunnen zien als een Lusitano zonder papieren.
Het cruzado papier werkt in Nederland meer in hun nadeel dan geen papier, lijkt wel.

charmar

Berichten: 281
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 00:24

Ben het zoals altijd weer eens roerend eens met Lusitana, heb precies over dit onderwerp een kleine discussie gehad op't Lusitano forum, daar werd ik gelijk beetje in de pan gehakt ervoor, alleen omdat ik dus zei dat Cruzado als minder werd afgedaan en dat ik het daar absoluut niet mee eens was, maar ok gelukkig is het allemaal weer bijgedraaid en bijgesteld

Mariska

ArGieVai

Berichten: 3085
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Dublin, Ireland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 00:29

bij ons in de opfok staat 1 fries×lusitano, erg lief en rustig.. heel aanhankelijk, maakt nooit ergens een probleem van Matador!!

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:31

Jammer dan dat hij "killer" heet. Matador=doder

charmar

Berichten: 281
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: LUSITANO's wie kent dit ras en hoe zijn ze???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 23:14

Hallo allemaal,
Nou de 1e wedstrijd op Dancer is een feit met me kleine meid
Het losrijden was een drama en bijna ging het hele feest niet door, uiteindelijk haar toch er doorheen gepraat en heeft ze't toch gedaan ... en gehaald, 214 pnt.
Hier ff paar foto's vd dag.
Afbeelding
Char voor de wedstrijd met Dancer

Afbeelding

Nou op naar de volgende proef en hopen dat die wat beter gaat, maar ieder geval wel gehaald dus

Mariska