Friesen taxatie topic!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diana_14

Berichten: 3905
Geregistreerd: 05-11-04
Woonplaats: Oude Pekela ♥

Friesen taxatie topic!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 23:04

Ik kon geen taxatie topic van Friese Paarden vinden, dus heb ik dit topic geopent.

Diana_14

Berichten: 3905
Geregistreerd: 05-11-04
Woonplaats: Oude Pekela ♥

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 23:05

Ik wil mijn paard beslist niet verkopen, maar was wel benieuwd hoeveel hij nu werkelijk waard is.

Naam: Quintus M
Ras: Fries
Kleur: Zwart
Geslacht: Ruin (sinds 15 april)
Aftekeningen: Geen
Hoogte: 1.56 m.
Papieren: Veulenboek
Leeftijd: 8 jaar (30-04-1997)

Quintus is een vriendelijk en betrouwbaar paard, sociaal tegen over andere paarden. Netjes aan gereden, kan een B proefje lopen en ook een sprongetje is geen probleem, Quintus is nog niet aan gespannen geweest, maar heeft wel bandje gesleept enz. Hij is verkeersmak en loopt graag langs de weg. Quintus is lekker stevig gebouwd maar niet té. Hij heeft een mooie volle staart, en schuurt niet. Quintus geeft op commando voetje en trapt niet, hij heeft verder geen gebreken. Hij is gechipt.

Een paar foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Re: Friesen taxatie topic!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 04:47

Diana_14: 4500 euro.

Ik meld er twee aan , en zeg lekker toch niet hoe duur ze waren . maar ben gewoon benieuwd.

Naam: Duke
Ras: Fries
Leeftijd: 4 jaar. (volgend jaar 5).
Geslacht: Ruin (is met 3,5 jaar geruint)
Aftekeningen: Geen
Hoogte: 1,63
Papieren: Veulenboek met 2de premie, als 3 jarige opgenomen in het hoofdstamboek (ruinenstamboek).
Afstamming: Abe 346 x Dirk.


Duke is beleerd onder het zadel en voor de wagen. Onder het zadel kan hij een nette B proef neerzetten, geen wedstrijdervaring.
Voor de wagen kan hij alles, wordt regelmatig buiten gereden en is verkeersmak.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Volgende

Naam: Jikke
Ras: fries
Leeftijd: 2 jaar en 5 maanden
Geslacht: Merrie
Hoogte: 1,54
Stamboek: veulenboek
Afstamming: Abe 346 x Tamme (moeder is stermerrie)

Jikke is een luxe type, zeer allert en pittig. Staat nog te genieten van haar jeugd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben benieuwd

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Re: Friesen taxatie topic!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 07:51

Quintus M: 3500, dit word zeker meer als hij voor de kar beleerd zou zijn. Verder jammer dat hij wat aan d ekleine kant is.

Duke: 7000, fijn dat hij zo laat geruind is en is lekker veelzijdig!

Jikke: 2500


Hier mijn knapperd

Naam: Neelke
Ras: Fries
Leeftijd: 9,5
Geslacht: Ruin
Hoogte: 1.70m
Stamboek: -
Afstamming: jammer genoeg geen papieren maar word gezegt dat er oege in zit

Neelke is erg veelzijdig. Je kan met hem het bos in in een groep of alleen. Hij heeft wedstrijd ervaring. We zijn nu B+11 dus L1 startgerechtigd. Verder kan hij alles voor de kar alleen word daar nu niks mee gedaan. In kootwijk een aantal jaar terug is hij reservekampioen geworden voor de kar. Hij kan ook alles: tandem, met 3, 4 alles. Hij is wel het leiderspaard. Hij is erg lief en zou nooit kwaad doen behalve als je dat bij hem doet. Hij is erg ondeugend waardoor je erg met hem kan lachen het is echt een kwajongen. Verder is hij niet voor iedereen makkelijk te rijden! Hij heeft een heel eigen karakter, je moet niet boos worden op hem want dan pakt hij je geheid terug. Maar als je goed en op een leuke manier met hem omgaat krijg je er heel veel voor terug! Hij wil graag werken voor je onder het zadel!
En hij is beresterk en dat weet hij dondersgoed dus daar wil hij nog wel eens misbruik van maken, niet op een gemene manier. Hij is mishandeld geweest dus je moet weten hoe je met hem om moet gaan....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ier

Berichten: 8307
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: home is where the heart is <3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 08:46

Quintus : 4000,-
Duke : 5500,-
Jikke: 3000,-
Neelke: 3500,-


Hier mijn vriendinnetje!
Naam: Klaartje
Ras: Fries
Leeftijd: 2 (9 maart 3)
Geslacht: Merrie
Aftekeningen: Klein wit plekje op voorhoofd
Hoogte: 1,55
Papieren: Veulenboek..
Afstamming: Folkert x Ykje

Klaar is een eigenwijze pony met een zekere werklust. Ze werkt graag voor je & leert ook makkelijk. Ze is een echte aandachttrekker & neemt alles in d'r mond wat ze onderweg tegenkomt ) Ook vind ze het nog wel is leuk om uit d'r stal te ontsnappen of om d'r halster af te gooien.. Dagelijks lekker ravotten in de bak met de buurvrouw heeft ze ook geen problemen mee. Het is een erg aanhankelijk paard met mooie gangen. Ze word nog niet bereden, maar in maart/april word ze weggebracht naar de Nieuwe Heuvel om daar vervolgens ingereden te worden & misschien gedekt te worden. Ze is vrij rustig van karakter dus we verwachten niet dat dat al te moeilijk gaat worden. Ook vind ze het lekker om gewoon buiten te gaan wandelen & zomaar te gaan stilstaan :p Haha! Verkeersmak is ze wel. We verwachten eigelijk nog wel wat van haar

Foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Friesen taxatie topic!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 11:32

Quintus : 3500,-
Duke : 6000,-
Jikke: 2500,-
Neelke: 2500,-
Klaartje: 2300,-

Oke, en dan nu Jauke!

Jauke is een 3,5 jarige ruin, op 3 jarige leeftijd gecastreerd. Heeft geen papier. Heeft zomerexceem. Is beleerd onder zadel, voor de wagen, in de lange lijnen en kent diverse VD oefeningen. Super braaf, werkwillig en aanhankelijk. 100% verkeersmak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

agerrits
Berichten: 967
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 11:45

het lijkt hier de veemarkt wel mat al die taxaties, haa grapje hoor.
Ik denk altijd maar zo,'het is maar net wat je over hebt voor een paard.' wat de gek ervoor geeft, dus ik zou niet te vroeg prijzen noemen. Zeker niet voor een mooie fries, alleen je moet wel geduld hebben met verkopen.

_Anke_

Berichten: 2400
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Zuid - Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 11:58

Ik ben het er helemaal mee eens, dat het afhankelijk is van wat je over hebt voor een paard.
Daarnaast betaal je gewoon voor een goede fries en blijft het bij de friezen ook nog eens papier afhankelijk voor wat je ervoor vraagt en natuurlijk ook uiteindelijk krijgt.

Mijn overleden ruin heeft op 2 jarige leeftijd meer gekost, dan de prijzen die hier genoemd worden voor een volwassen ruin. Dus het is maar net wat je wil betalen voor een paard.

agerrits
Berichten: 967
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:14

_Anke_ schreef:
Ik ben het er helemaal mee eens, dat het afhankelijk is van wat je over hebt voor een paard.
Daarnaast betaal je gewoon voor een goede fries en blijft het bij de friezen ook nog eens papier afhankelijk voor wat je ervoor vraagt en natuurlijk ook uiteindelijk krijgt.

Mijn overleden ruin heeft op 2 jarige leeftijd meer gekost, dan de prijzen die hier genoemd worden voor een volwassen ruin. Dus het is maar net wat je wil betalen voor een paard.


Papier afhankelijk... ja voor de één wel en voor de ander niet. Vorig jaar kocht een boer uit mijn dorp voor veel geld een friese merrie 1,5jr zonder papier, voor het zelfde geld had hij er één kunnen kopen met vol papier. maar hij keek alleen naar het paard en had daar veel voorover.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:19

Mag het nu aub weer ontopic? bvd

OnTime

Berichten: 139
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Friesland

Re: Friesen taxatie topic!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:28

Quintis € 4.000 jammer van de maat
Duke € 7.000 mooi veelzijdig paard
Neelke € 5.000 leuk paard

Hier dan mijn Iwan fan 'e Beijema State
Iwan is nu 3,5 jaar beleerd onder het zadel en voor de kar. Loopt een leuk B-proefje heeft wedstrijdervaring is verkeers en trailermak.
Hij is van Ritse 322 x Jillis. Had als veulen een 2e premie en als 3-jarige ruin een 3e premie en opname in stamboek.
Iwan is gemeten op 1.68

Afbeelding
Afbeelding

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Friesen taxatie topic!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 14:15

Leuk!

Nou, Femke eens doen dan:

Femke (Lolke x Wicher)
4 jaar
Stermerrie, 1e premie als veulen
1.67 m.
Zadelmak en voor de kar (net begonnen met trainen voor wedstrijden)
2 zonen met allebei 2e premie

_Anke_

Berichten: 2400
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Zuid - Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 14:21

@ Adil18. Ik denk dat jou merrie wel zo rond de 15.000 euro zit en met een vol papier zelfs nog meer

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:54

Ik doe ook eens mee met famke

Naam; Famke

Ras: Fries
Leeftijd: 4 jaar. (volgend jaar 5).
Geslacht: merrieAftekeningen: Geen
Hoogte: 1,60
Papieren: Veulenboek
Afstamming; Adel x oedge als ik het goed heb

Afbeelding

Afbeelding

Helaas geen foto's van het rijden

Famke is sinds 1 jaar beleerd. Ze kan zo een b proefje lopen, en heeft wedstrijd ervaring.
Rijden ook vaak buiten. Is verkeersmak
Staat ook ongeveer 1 jaar voor de kar

mienetje

Berichten: 1108
Geregistreerd: 14-12-05
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:55

hmm.. ik ben niet zo goed in taxeren, maar ben wel benieuwd waar jullie mijn paard op zetten:

Naam: Hannes
Ras: Fries
Leeftijd: 3,5
Geslacht: STERhengst
Aftekeningen: geen (alhoewel hij wel een drukplek op zijn rug heeft )
Hoogte: 1,67
Papieren: Ster (niet vol papier)
Afstamming: Jelke X Sjaard
Hannes is beleerd onder het zadel, ken stap, draf en galop. is erg braaf met rijden, alleen loopt hij helaas nog niet rond(dit komt omdat ik te weinig met hem rijd, maar elke keer als ik er weer op stap is hij braaf, maar wel lekker voorwaarts, en heel erg goed aan het been)

Afbeelding
Afbeelding

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:57

Mensen, het is wel de bedoeling dat je de voorgaande paarden ook taxeert. Dus taxeren en daarna pas je eigen opgeven aub.

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:10

_Anke_ schreef:
@ Adil18. Ik denk dat jou merrie wel zo rond de 15.000 euro zit en met een vol papier zelfs nog meer


Er is ook al wel een keer 20.000 op haar geboden...maar dat waren wel een beetje aparte mannen .....En ze gaat toch niet weg, ze is een topper voor de fok

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:20

O ja ben nog vergeten te taxeren

Quintus : 3500,-
Duke : 6000,-
Jikke: 2500,-
Neelke: 2500,-
Klaartje: 2300,-
Jauke: 2000 ongeveer denk ik vanwege het zomerexceem

agerrits
Berichten: 967
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 22:14

sorry kan het niet laten, maar vindt al dat taxeren nergens op slaan.
Kennen jullie ook dat programma tussen kunst en kiets ofzo? daar doen ze dat ook, wist U dat, dat vaak helemaal niet klopt? Mensen denken soms dat ze een schilderij hebben van 10.000, alleen wil niemand dat er voor geven... best geestig

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 23:13

agerrits schreef:
sorry kan het niet laten, maar vindt al dat taxeren nergens op slaan.
Kennen jullie ook dat programma tussen kunst en kiets ofzo? daar doen ze dat ook, wist U dat, dat vaak helemaal niet klopt? Mensen denken soms dat ze een schilderij hebben van 10.000, alleen wil niemand dat er voor geven... best geestig

misschien moet je niet zo bijdehand doen, dit is gewoon voor de lol

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Re: Friesen taxatie topic!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 00:50

Neelke: 4500 euro. Mooi paard om te zien. Wel wat groot voor een fries en jammer dat er geen papier bij zit want dan zou de prijs minimaal verdubbeld zijn (al maakt het toch niet uit voor een ruin, maar zo werkt dat wel helaas....). Veelzijdig en toont mooi onder het zadel. Jammer dat hij een meidennaam heeft Veel waard omdat hij ontzettend veel kan!

Klaartje: 3000 euro. Mooi paard. Nog niet gekeurd voor het stamboek, dan stijgt de prijs als ze wordt opgenomen, en helemaal als ze ster word. Mooie maat voor een 2,5 jarige. Ziet er al volwassen uit voor haar leeftijd.

Jauke: 2500 euro. Ontzettend mooi paard. Helaas geen papier en zomerexceem, dat beinvloed zeker de prijs. De duurdere friezen kunnen zijn mooie uiterlijk echter niet gauw evenaren, dus wees maar goed trots op hem!

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Re: Friesen taxatie topic!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 07:36

Haha manda: indd iedereen denkt ook dat Neelke een merrie is maar het is toch echt de mannelijke versie van de naam. De merrie versie is Neeltje.... Maar hij word hier vaak Neelis genoemt klinkt wat mannelijker

manzano

Berichten: 23962
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:36

agerrits schreef:
sorry kan het niet laten, maar vindt al dat taxeren nergens op slaan.
Kennen jullie ook dat programma tussen kunst en kiets ofzo? daar doen ze dat ook, wist U dat, dat vaak helemaal niet klopt? Mensen denken soms dat ze een schilderij hebben van 10.000, alleen wil niemand dat er voor geven... best geestig

Ga eerst de naam maar eens opzoeken En het gaat er niet altijd om wat iemand ervoor wil geven of een bepaals iets het waard is. Die waarde is bijv. van belang bij de verzekering..... En idd dit topic is gewoon voor de lol.

Neelke klinkt inderdaad wat vrouwelijk. Denk dat dat komt door die -ke. Neelis klinkt alweer een stuk stoerder

reeskees

Berichten: 1392
Geregistreerd: 28-07-05

Re: Friesen taxatie topic!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:03

ff bij de Friezen kijken, kom ik op een taxatietopic
zo te zien zijn de meesten veulenboekers en halfpapierpaarden. Allemaal leuke en lieve paarden, maar in de handel ...
Bij de Friezen draait zowat de hele handel op afstammingen. Als ie dan nog leuk kan bewegen komt er nog een beetje bij de prijs op. Omdat een aantal jaren de prijzen van de Friezen omhoog schoten, moest in opeens jan-en-alleman een Fries, het liefst en merrie want dan kon er ook nog een veulentje bijgefokt worden, wat later weer duur verkocht gaat worden. De markt met zgn "gewone"Friese paarden is verzadigd!!!! Iets wat nog echt apart is kan brengt nog wel geld op. (bij de KWPN hetzelfde laken en pak)

Ben laatst op de eerste bezichtinging voor friese hengsten in Ermelo geweest en ben me echt rot geschrokken voor wat betreft de hengsten die door mochten naar de tweede bezichtiging. Over het algemeen wel mooie en correcte paarden in type. Maar zeker 85 % brengt de achterhand niet onder maar draaft met de hakken omhoog de staart in. Slechts een enkeling bracht de achterhand onder. en kon goed schakelen en changeren.
Als je op die manier sportpaarden wilt fokken... niet mijn idee. (maar ik heb er gelukkig ook geen verstand van , maar weet wel wat nodig is om een functioneel sportpaard te fokken)
En dat ze dan zo duur zijn...
je bent gewoon gek al je zon duur paard koopt. Voor hetzelfde geld heb je een goeie bruine
OK, ze zijn over het algemeen lief en het is handig dat ze zadelmak geboren worden en na een week op stal hoef je jezelf niet aan het zadel vast te binden...

De Friezen die goed hun achterhand kunnen onderbrengen en iets meer lengte in de rug hebben, daar kun je ver mee komen en mogen wat mij betreft ook best wat kosten!

Dit was even een berichtje van iemand die op deze manier tegen de friezen aankijkt. BTW, ik rijd ook regelmatig friezen en maak ze zadelmak. Maar de voorkeur gaat toch uit naar...

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Re: Friesen taxatie topic!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:35

reeskees schreef:
ff bij de Friezen kijken, kom ik op een taxatietopic
zo te zien zijn de meesten veulenboekers en halfpapierpaarden. Allemaal leuke en lieve paarden, maar in de handel ...
Bij de Friezen draait zowat de hele handel op afstammingen. Als ie dan nog leuk kan bewegen komt er nog een beetje bij de prijs op. Omdat een aantal jaren de prijzen van de Friezen omhoog schoten, moest in opeens jan-en-alleman een Fries, het liefst en merrie want dan kon er ook nog een veulentje bijgefokt worden, wat later weer duur verkocht gaat worden. De markt met zgn "gewone"Friese paarden is verzadigd!!!! Iets wat nog echt apart is kan brengt nog wel geld op. (bij de KWPN hetzelfde laken en pak)

Ben laatst op de eerste bezichtinging voor friese hengsten in Ermelo geweest en ben me echt rot geschrokken voor wat betreft de hengsten die door mochten naar de tweede bezichtiging. Over het algemeen wel mooie en correcte paarden in type. Maar zeker 85 % brengt de achterhand niet onder maar draaft met de hakken omhoog de staart in. Slechts een enkeling bracht de achterhand onder. en kon goed schakelen en changeren.
Als je op die manier sportpaarden wilt fokken... niet mijn idee. (maar ik heb er gelukkig ook geen verstand van , maar weet wel wat nodig is om een functioneel sportpaard te fokken)
En dat ze dan zo duur zijn...
je bent gewoon gek al je zon duur paard koopt. Voor hetzelfde geld heb je een goeie bruine
OK, ze zijn over het algemeen lief en het is handig dat ze zadelmak geboren worden en na een week op stal hoef je jezelf niet aan het zadel vast te binden...

De Friezen die goed hun achterhand kunnen onderbrengen en iets meer lengte in de rug hebben, daar kun je ver mee komen en mogen wat mij betreft ook best wat kosten!

Dit was even een berichtje van iemand die op deze manier tegen de friezen aankijkt. BTW, ik rijd ook regelmatig friezen en maak ze zadelmak. Maar de voorkeur gaat toch uit naar...


Ik snap het nut niet van deze reactie...ik wou nooit een fries maar neelke zou ik voor geen goud meer kwijt willen, lekker eigenwijs maar werkwillig karakter. En wij hebben hem echt neit gekocht omdat de friezen prijzen omhoog gingen....lekker waardeloze opmerking ik heb mijn paard niet om geld mee te verdienen maar om plezier mee te maken en denk dat de meeste mensen hier op bokt zo hun paard houden....ik ben het wel met je eens dat de friezen tegenwoordig verschrikkelijk worden door gefokt en ik ben ook niet fan van die friezen!

En nog ff 1 ding ...je bent gewoon gek al je zon duur paard koopt. Voor hetzelfde geld heb je een goeie bruine...de opmerking slaat echt alles, ik heb een echtte band met mn paard en zou voor geen goud een bruine willen inruilen voor hem ookal zou die bruine 10x zo duur zijn en 10x beter lopen!