Waarom wordt de Lusitano buiten Portugal....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karl66

Berichten: 29757
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Waarom wordt de Lusitano buiten Portugal....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 16:13

In hoeverre dit voor de Lusitano's geldt weet ik niet, maar bij PRE's is het altijd het verhaal dat de goede dekhengsten en fokmerries het land niet uitgaan. Dat is volgens mij een groot verschil met KWPN-ers maar bijvoorbeeld ook Friezen. Die worden wereldwijd gefokt en kom je in al die andere landen dan ook veel meer tegen.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Waarom wordt de Lusitano buiten Portugal....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 18:52

Karl66 schreef:
In hoeverre dit voor de Lusitano's geldt weet ik niet, maar bij PRE's is het altijd het verhaal dat de goede dekhengsten en fokmerries het land niet uitgaan. Dat is volgens mij een groot verschil met KWPN-ers maar bijvoorbeeld ook Friezen. Die worden wereldwijd gefokt en kom je in al die andere landen dan ook veel meer tegen.


Volgens mij is dat in pricipe bij Lusitano's ook zo.

Het is voor iemand uit buitenland heel moeilijk om een goede Lusitano los te krijgen...

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 20:26

Dat ze je vragen waarom je geen grotere hebt genomen dat ken ik... terwijl als ik foto's zie van mezelf op Cap me het altijd meevalt. Doordat ze zoveel body hebben lijkt het toch nog heel wat, anders dan een dun ponietje van 1.56 in ieder geval.

CPereira
Berichten: 14
Geregistreerd: 09-01-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Waarom wordt de Lusitano buiten Portugal....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 20:45

Dat de beste paarden in eigen land blijven klinkt me heel logisch in de oren!
Weet iemand dan ook de reden dat de Portugezen hun paarden niet graag naar het buitenland zouden willen verkopen?

Misschien is het ook zo dat de KWPN-fokkers bereid zijn paarden voor de sport te fokken en in Portugal de mening heerst dat de sport het paard dient, in plaats van andersom? Ik weet het niet.

Voor mezelf lijkt de grootte me juist perfect, omdat ik het beste op een e-pony pas. Ik snap zoiezo niet zo waarom je tegenwoordig steeds vaker de meest kleine vrouwen op van die enorme beesten ziet. Ik vind het i.i.g. soms echt niet bij mekaar passen.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 21:56

Jus_dOrange schreef:
Lusitana schreef:
totaal onbegrijpelijk voor mij: "geen schimmel".


Ik heb geen schimmel gekocht omdat vrijwel alle schimmels op latere leeftijd melanomen krijgen, en er zijn zelfs mensen die hun paard nog voor hun tiende in hebben moeten slapen omdat ze helemaal vol zaten met die dingen (ook van binnen dus...). Volgens mij zijn wetenschappers er laatst ook achter gekomen dat geen enkele schimmel ouder dan 15 vrij is van melanomen, kan het mis hebben maar dat heb ik ergens op bokt gelezen, weet alleen even niet waar.

Tjee, da´s ook wat, toch veel schimmels gehad en gekend, maar slechts 1 met melanomen, maar ken wel drie anderkleurige paarden (vos en bruin) met melanomen. Het kan best zijn dat het genetisch bepaald is en dat die paarden ook allemaal verwand zijn aan elkaar en dat het bij schimmel eerder naar boven komt, maar kun je dan van alle rassen zeggen dat de schimmels melanomen krijgen? Ik ben ze hier nl nog niet tegengekomen en toch zijn Lusitanos het vaakst schimmel...

Maar dat is inderdaad dan wel een goed argument om geen schimmel te willen. Bedankt voor je uitleg.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Waarom wordt de Lusitano buiten Portugal....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 22:00

Nouvel schreef:
Karl66 schreef:
In hoeverre dit voor de Lusitano's geldt weet ik niet, maar bij PRE's is het altijd het verhaal dat de goede dekhengsten en fokmerries het land niet uitgaan. Dat is volgens mij een groot verschil met KWPN-ers maar bijvoorbeeld ook Friezen. Die worden wereldwijd gefokt en kom je in al die andere landen dan ook veel meer tegen.


Volgens mij is dat in pricipe bij Lusitano's ook zo.

Het is voor iemand uit buitenland heel moeilijk om een goede Lusitano los te krijgen...

Dat hoor ik wel vaker, maar dat is echt niet zo hoor, je kunt gewoon een prima dekhengst of sportpaard kopen. Ik bemiddel toevallig zelf in Lusitanos en we selecteren alleen topmateriaal, omdat juist het praatje gaat dat ze de beste zelf houden. Da´s echt niet waar! Natuurlijk kun je goed fokmateriaal moeilijk loswrikken bij sommige eigenaren die er geld mee willen verdienen, maar die verkopen ze dan ook niet aan een Portugees...de rest verkoopt ze net zo aan een buitenlander als aan een Portugees, hoor.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 22:03

regine schreef:
Dat ze je vragen waarom je geen grotere hebt genomen dat ken ik... terwijl als ik foto's zie van mezelf op Cap me het altijd meevalt. Doordat ze zoveel body hebben lijkt het toch nog heel wat, anders dan een dun ponietje van 1.56 in ieder geval.


Zeker waar, door hun lichaamsvolume zijn ze best geschikt voor grotere mensen die zich voor schut vinden staan op een ander dier van die maat.

(Persoonlijk vind ik dat Nederlanders veel te krampachtig doen over het "plaatje" )

Nogmaals bedankt voor alle zinnige input!

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 22:17

Lusitana schreef:
Jus_dOrange schreef:
Ik heb geen schimmel gekocht omdat vrijwel alle schimmels op latere leeftijd melanomen krijgen, en er zijn zelfs mensen die hun paard nog voor hun tiende in hebben moeten slapen omdat ze helemaal vol zaten met die dingen (ook van binnen dus...). Volgens mij zijn wetenschappers er laatst ook achter gekomen dat geen enkele schimmel ouder dan 15 vrij is van melanomen, kan het mis hebben maar dat heb ik ergens op bokt gelezen, weet alleen even niet waar.

Tjee, da´s ook wat, toch veel schimmels gehad en gekend, maar slechts 1 met melanomen, maar ken wel drie anderkleurige paarden (vos en bruin) met melanomen. Het kan best zijn dat het genetisch bepaald is en dat die paarden ook allemaal verwand zijn aan elkaar en dat het bij schimmel eerder naar boven komt, maar kun je dan van alle rassen zeggen dat de schimmels melanomen krijgen? Ik ben ze hier nl nog niet tegengekomen en toch zijn Lusitanos het vaakst schimmel...

Maar dat is inderdaad dan wel een goed argument om geen schimmel te willen. Bedankt voor je uitleg.


Ik heb laatst een artikel gelezen over melanomen en dat het bij schimmels extreem veel voorkomt omdat het schimmelgen eigenlijk een "genetische afwijking" is...

Ik zal kijken of ik er nog een paar stukken over kan terugvinden dan geef ik wel wat linkjes.

EDIT: ik heb nu 1 linkje gevonden, alleen daar wordt weer een ander percentage genoemd: viewtopic.php?f=3&t=551139

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 22:40

regine schreef:
Dat ze je vragen waarom je geen grotere hebt genomen dat ken ik... terwijl als ik foto's zie van mezelf op Cap me het altijd meevalt. Doordat ze zoveel body hebben lijkt het toch nog heel wat, anders dan een dun ponietje van 1.56 in ieder geval.


Ja, precies.
Het scheelt al een stuk als ze vrij veel lijf hebben.
Op het ene paard van 1.58 voel ik met super lang, op de ander kan het prima (vind ik zelf...)

Ik 1.76, paard 1.58:

Afbeelding

CPereira
Berichten: 14
Geregistreerd: 09-01-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Waarom wordt de Lusitano buiten Portugal....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 22:44

Lusitana schreef:
Dat hoor ik wel vaker, maar dat is echt niet zo hoor, je kunt gewoon een prima dekhengst of sportpaard kopen. Ik bemiddel toevallig zelf in Lusitanos en we selecteren alleen topmateriaal, omdat juist het praatje gaat dat ze de beste zelf houden. Da´s echt niet waar! Natuurlijk kun je goed fokmateriaal moeilijk loswrikken bij sommige eigenaren die er geld mee willen verdienen, maar die verkopen ze dan ook niet aan een Portugees...de rest verkoopt ze net zo aan een buitenlander als aan een Portugees, hoor.

Ik had inderdaad gehoord dat de beste merries zelf gehouden worden, dat strookt dan weer met jouw verhaal.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Waarom wordt de Lusitano buiten Portugal....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 22:50

CPereira schreef:
Lusitana schreef:
Dat hoor ik wel vaker, maar dat is echt niet zo hoor, je kunt gewoon een prima dekhengst of sportpaard kopen. Ik bemiddel toevallig zelf in Lusitanos en we selecteren alleen topmateriaal, omdat juist het praatje gaat dat ze de beste zelf houden. Da´s echt niet waar! Natuurlijk kun je goed fokmateriaal moeilijk loswrikken bij sommige eigenaren die er geld mee willen verdienen, maar die verkopen ze dan ook niet aan een Portugees...de rest verkoopt ze net zo aan een buitenlander als aan een Portugees, hoor.

Ik had inderdaad gehoord dat de beste merries zelf gehouden worden, dat strookt dan weer met jouw verhaal.



Ja, ik had dat ook gehoord...

Degene waar ik paarden bij rijdt is een aantal jaren geleden heel lang bezig geweest om een paar goede merries met goede papieren te kunnen kopen in Portugal...

Karl66

Berichten: 29757
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Waarom wordt de Lusitano buiten Portugal....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 00:31

En dus worden bijna alle goede veulens in Portugal gefokt en moet je daar naar toe om je paard te kopen, terwijl je op elke hoek een KWPN-er kan krijgen.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Waarom wordt de Lusitano buiten Portugal....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 11:49

CPereira schreef:
Lusitana schreef:
Dat hoor ik wel vaker, maar dat is echt niet zo hoor, je kunt gewoon een prima dekhengst of sportpaard kopen. Ik bemiddel toevallig zelf in Lusitanos en we selecteren alleen topmateriaal, omdat juist het praatje gaat dat ze de beste zelf houden. Da´s echt niet waar! Natuurlijk kun je goed fokmateriaal moeilijk loswrikken bij sommige eigenaren die er geld mee willen verdienen, maar die verkopen ze dan ook niet aan een Portugees...de rest verkoopt ze net zo aan een buitenlander als aan een Portugees, hoor.

Ik had inderdaad gehoord dat de beste merries zelf gehouden worden, dat strookt dan weer met jouw verhaal.


Het strookt niet met mijn verhaal want ik zeg letterlijk dat je gewoon prima een dekhengst of sportpaard (vanzelf ook een hengst) kunt kopen, ik heb de meries helemaal uit het verhaal gelaten.
Een stoeterij verkoopt geen goede merries, nee. Maar particulieren wel. Er staat bv een merrie op mijn site met best interessante papieren (dochter van Haxixe) en er mankeerd niets aan. De eigenaar heeft toevallig vier paarden in pension en dat wordt hem te gek. Daarbij hebben ze ook de moeder, dus houden ze die en verkopen ze deze... (en nog een andere)

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Waarom wordt de Lusitano buiten Portugal....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 11:51

Nouvel schreef:


Ja, ik had dat ook gehoord...

Degene waar ik paarden bij rijdt is een aantal jaren geleden heel lang bezig geweest om een paar goede merries met goede papieren te kunnen kopen in Portugal...

Niet bij stoeterijen langsgaan als je een merrie wilt.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Waarom wordt de Lusitano buiten Portugal....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 11:53

Karl66 schreef:
En dus worden bijna alle goede veulens in Portugal gefokt en moet je daar naar toe om je paard te kopen, terwijl je op elke hoek een KWPN-er kan krijgen.

Er worden ook goede veulens in Nederland gefokt en ik heb het topic geopend vanwege het imago in het buitenland dat anders is dan hier, niet met de vraag waarom mensen KWPN paarden kopen.

Men haalt ook Tinkers uit Ierland, maar die worden niet in Nederland ineens voor andere doeleinden gebruikt dan daar. en die zijn wel wijd verspreid en bekend.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 12:03

Ik wil ook even terugkomen op de melanomen. Los van de percentages (dank voor de link Jus_dOrange) :

1 Een melanoom zit een paard lang niet altijd in de weg.
2 Anderkleurige paarden ontwikkelen ook melanomen.
3 Melanomen ontwikkelen zich meestal op oudere leeftijd. De kans dat een paard geveld is door artrose of een andere kwaal, voordat er melanomen komen is dus ook vet aanwezig, maar niemand koopt niet een paard omdat het artrose zou kunnen krijgen...
4 OCD en hoefkatrolontsteking is wijd verspreid onder de KWPN, maar dat weerhoud mensen er niet van om ze te kopen. Hoefkatrolontsteking manifesteert zich pas na hun vijfde jaar, waarbij er dus een risico is om een driejarig paard te kopen, maar een grote markt in KWNers, is juist die van driejarigen!

Met andere woorden, men wil geen schimmel omdat het ooit een melanoom zou kunnen ontwikkelen, maar men koopt wel andere paarden waarvan men weet dat ze wel eens wat zouden kunnen ontwikkelen. Bovendien kan elk paard in zijn leven onbruikbaar worden door het een of andere kwaal (artrose bovenaan de lijst denk ik zelf) en een melanoom is daar weer een heel, heel, heel klein percentage van....ook bij schimmels.

Ik kan wel begrijpen waarom men geen paard wil kopen dat al een melanoom heeft op een onhandige plek, maar kan niet begrijpen waarom men geen schimmel koopt omdat die een melanoom zou kunnen ontwikkelen, want je weet toch nooit óf en wáár die zouden gaan ontwkkelen?

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 12:26

Lusitana schreef:
Worden ze in Portugal vrijwel uitsluitend door mannen bereden, in het buitenland lijkt dat andersom!

Dat niemand me hier op pakt...andersom zou betekenen dat de paarden de mannen berijden. Maar gelukkig is begrepen dat ik bedoel dat ze in het buitenland juist door vrouwen worden bereden.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 13:28

Lusitana schreef:
Lusitana schreef:
Worden ze in Portugal vrijwel uitsluitend door mannen bereden, in het buitenland lijkt dat andersom!

Dat niemand me hier op pakt...andersom zou betekenen dat de paarden de mannen berijden. Maar gelukkig is begrepen dat ik bedoel dat ze in het buitenland juist door vrouwen worden bereden.




zo had ik het nog niet eens gelezen!

De meeste Nederlandse mannen zijn vaak langer en forser dan de meeste Postugese mannen, wat een verklaring kan zijn dat de Lusitano's hier minder door mannen bereden worden.
Ze worden echter wel aangespannen gereden door mannen!
Meer dan door vrouwen waarschijnlijk...

Rijden er in Portugal veel mensen aangespannen met Lusitano's?

En wat is de reden dat er daar helemaal niet met de merries gewerkt wordt, maar alleen met de hengsten?

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 13:46

Ja, er worden veel paarden aangespannen gebruikt, zowel in competitie verband als recreatief. In de sport zie je ook veel dames aan de leidsels.

Ik heb geen idee waarom men niet met merries werkt, maar ik vrees dat het gewoon te maken heeft met het Portugese machismo, want vrouwen zijn hier over het algemeen minderwaardig in hun ogen. Bovendien hebben ze zo hun maandelijkse ding hè? Verder blijven ze vaak kleiner en worden daarom misschien ook als zwakker gezien? Bovendien zijn ze kostbaarder als fokmerrie. Een merrie kan immers maar een veulen per jaar krijgen, een hengst duizenden (theoretisch, als je zou insemineren). Je kunt dus wel wat wagen met hengsten, ze kijken er niet zo nauw mee. Maar merries moeten in een gouden kooitje, zogezegd.
Er zijn wel wat bereden merries te vinden hoor (ik had er zelf twee en een had ook een merrieveulen dus dat zou mijn derde merrie onder het zadel worden, ware het niet dat moeder en veulen zijn gestorven), maar het percentage ligt gewoon veel lager. En dat zijn dan merries die niet zo´n hoge fokwaarde hebben.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 13:50

LuvdaTossa schreef:
Jij begrijpt het De hedendaagse paarden zijn geheel niet meer in proporties en het barokke paard wel...!!! De fokkerij van de Lusitano's is veel beter 'bewaakt' en kwalitatief zijn de paarden imo veel beter dan de hedendaagse voorbeenzwaaiers en paraboolspringers!!!

Hear, hear!

CPereira
Berichten: 14
Geregistreerd: 09-01-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Waarom wordt de Lusitano buiten Portugal....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 10:35

CPereira schreef:
Lusitana schreef:
Natuurlijk kun je goed fokmateriaal moeilijk loswrikken bij sommige eigenaren die er geld mee willen verdienen, maar die verkopen ze dan ook niet aan een Portugees...

Ik had inderdaad gehoord dat de beste merries zelf gehouden worden, dat strookt dan weer met jouw verhaal.

Ik ging er vanuit dat een goede merrie goed fokmateriaal was. Op die manier dacht ik dat het wel redelijk strookte met je verhaal. En dat een goede merrie bij een particulier wel te krijgen was, begrijp ik. Wat ik gehoord had ging inderdaad over dat goede merries gehouden werden omdat daar graag zelf mee gefokt werd, door de fokkers.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 14:03

Precies.
Ik neem aan dat in Nederland een fokker ook zijn beste fokmerries niet verkoopt.
En nogmaals, ze verkopen ze ook niet aan een andere Portugees, dus het heeft niets te maken met het beste materiaal voor henzelf houden en niet naar het buitenland willen verkopen, ik wil wel graag dat dát duidelijk is.

En als je een merrie wilt van een bepaalde lijn, moet je die gewoon kopen voordat ze gedekt wordt. Men doet gewoonlijk niet moeilijk over merries die nog geen veulens hebben gehad.

Karl66

Berichten: 29757
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Waarom wordt de Lusitano buiten Portugal....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 01:22

Worden er op dit moment in Nederland goede Lusitano's gefokt?

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 11:20

Natuurlijk. Waarom zouden ze minder zijn dan in Portugal?De Portugese lijnen worden gewoon voortgezet, maar dan buiten Portugal. Ze worden gekeurd door Portugese keurmeesters, die gewoon dezelfde standaard hanteren als hier...

Er zullen ook dieren rondlopen die niet ingeschreven zijn, net als hier, maar dat komt voor bij alle rassen en typen en is niet exclusief voor het Portugese paard in Nederland.

xafir

Berichten: 798
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: renesse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:01

nou ik zie in mijn lusitano veel talent hij is nu 3 donkerbruin en 1.63
heeft zweefmoment in zijn draf stapt in stap 2 voeten over en heeft een mooie bergop galop... dus ik ga er gewoon mee de dressuursport in!