Andalusier of Lusitano?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fjordenfan_
Berichten: 82
Geregistreerd: 25-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 21:08

JA FJORDEN!! (L)

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Andalusier of Lusitano?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 21:18

Loolapelooza schreef:
Hij wordt veel constanter als ik er veel dingen mee doe. Tis straks absoluut geen paard waar je een week niet op rijdt en zonder problemen weer oppakt.

Toch is dat juist hoe ze hier gebruikt worden. Rustig twee weken niks en dan weer aan het werk. Velen hebben een puur "weekeind paard" en dat gaat altijd goed.
A
fwisseling en nieuwe dingen leren is goed voor elk paard, ongeacht het ras. Geestdodend werk, of nieuwe dingen, kunnen bij elk paard verzet opleveren, dat is heus niet alleen weggelegd voor Lusitanos.

Als je en paard (voor iemand) zoekt, moet je kijken naar de mogelijkheden en ervaring van de ruiter. Het ligt niet aan het paard of het wel of niet goed gaat.

Tieneke

Berichten: 21690
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Andalusier of Lusitano?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 22:49

Lusitana schreef:

Als je en paard (voor iemand) zoekt, moet je kijken naar de mogelijkheden en ervaring van de ruiter. Het ligt niet aan het paard of het wel of niet goed gaat.


Denk ik ook. Ik denk niet dat je je kan baseren op meningen en veronderstellingen over een bepaald ras, je moet het zelf ondervinden. Het is niet dat als veel mensen zeggen van ja, super goed ras, werkwillig ed, het wilt zeggen dat alle paarden van dat ras zo fantastisch zijn.
Naar mijn mening zijn karaktereigenschappen misschien voor een klein beetje rasgebonden, maar de overgrote meerderheid hangt af van opvoeding, erfelijkheid...

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Re: Andalusier of Lusitano?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 23:19

Lusitana schreef:
Toch is dat juist hoe ze hier gebruikt worden. Rustig twee weken niks en dan weer aan het werk. Velen hebben een puur "weekeind paard" en dat gaat altijd goed.


Tja tis maar net zoals bij elk paard. Dat is heus niet weggelegd voor alle Lusitanos.
Mijne heeft routine nodig, lijkt een beetje autistisch zou je kunnen zeggen.

Elskevree

Berichten: 405
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Vejer de la Frontera (Cadiz) Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:30

fjordenfan_ schreef:
Ik ben der op geweest. ze zijn dan wel vurig maar licht in de mond ja. je moet wel ervaren zijn om er op te rijden en ook veel mee doen.


Het is duidelijk dat je nog niet genoeg ervaring met barokke paarden hebt anders zou je dit niet zeggen. Het is een vooroordeel om te zeggen dat alle Andalusiers vurig zijn en licht in de mond. Maar goed, iedereen heeft zijn eigen smaak. Jij hebt waarschijnlijk niet voor niets voor een fjord gekozen.
[/quote]

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Andalusier of Lusitano?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:32

Loolapelooza schreef:
Tja tis maar net zoals bij elk paard. Dat is heus niet weggelegd voor alle Lusitanos.
Mijne heeft routine nodig, lijkt een beetje autistisch zou je kunnen zeggen.

Ik wilde alleen maar zeggen dat jouw paard meer een uitzondering is dan regel en zeker niet steekhoudend is om een ruiter van twaalf een bepaald ras af te raden.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:47

Elskevree schreef:
fjordenfan_ schreef:
Ik ben der op geweest. ze zijn dan wel vurig maar licht in de mond ja. je moet wel ervaren zijn om er op te rijden en ook veel mee doen.


Het is duidelijk dat je nog niet genoeg ervaring met barokke paarden hebt anders zou je dit niet zeggen. Het is een vooroordeel om te zeggen dat alle Andalusiers vurig zijn en licht in de mond. Maar goed, iedereen heeft zijn eigen smaak. Jij hebt waarschijnlijk niet voor niets voor een fjord gekozen.

Een goede hand maakt een goede mond, dus dat inderdaad niet echt in het ras, maar .....wellicht ook in hun achtergrond. Een paard dat in Nederland is ingereden zou wel eens flink kunnen verschillen van het paard dat in zijn vaderland is ingereden. En dan heb ik het niet over het "Spaanse trauma" waar zo graag mee gegooid wordt.
Maar ze worden hier bv bijna altijd onmiddelijk of vrij snel in de opleiding met stang gereden. Als Hollander kun je dat zielig vinden, maar geen of lichte druk op een stang is altijd prettiger dan veel druk op een gewoon bit...waarbij een gebroken trens ook nog kan knijpen en in het verhemelte drukken.
Ze leren respect te hebben voor het bit, waardoor je paarden krijgt die niet op je handen hangen. Let op, ik zeg niet of dit goed is of slecht, alleen anders. En daarmee is het vuur dus goed te controleren, omdat ze zeker voorwaarts willen, maar nooit door het bit heen...
Ga je daar een trensje in gooien, dan kun je wel eens ineens een heel ander paard onder je kont hebben, ja
Ik hoop dat ik hiermee niet ineens het topic in rijkunstig geharrewar stuur. Ik wilde alleen even wat duidelijk maken over het vuur en licht in de mond...

Het is trouwens een heel ander soort voorwaarts dan wat je kent van grote warmbloeds, omdat de bewegingen van het Iberische paard vooral naar boven gaan (heffen van de benen). Dit is comfortabel. Waar het grote paard vooral veel beweging naar voren en in d erug heeft, wat het oncomfortabel maakt. Bovendien zal een Iberisch paard door zijn van nature opgerichte hals, niet snel aan bokken denken. En zo zijn er wel meer dingen die samenhangen met de bouw en het gaan van het paard waardoor het anders rijdt dan andere paarden. Maar moeilijker? Nee.

Elskevree

Berichten: 405
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Vejer de la Frontera (Cadiz) Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 14:34

Lusitana schreef:
Een goede hand maakt een goede mond, dus dat inderdaad niet echt in het ras, maar .....wellicht ook in hun achtergrond. Een paard dat in Nederland is ingereden zou wel eens flink kunnen verschillen van het paard dat in zijn vaderland is ingereden. En dan heb ik het niet over het "Spaanse trauma" waar zo graag mee gegooid wordt.
Maar ze worden hier bv bijna altijd onmiddelijk of vrij snel in de opleiding met stang gereden. Als Hollander kun je dat zielig vinden, maar geen of lichte druk op een stang is altijd prettiger dan veel druk op een gewoon bit...waarbij een gebroken trens ook nog kan knijpen en in het verhemelte drukken.
Ze leren respect te hebben voor het bit, waardoor je paarden krijgt die niet op je handen hangen. Let op, ik zeg niet of dit goed is of slecht, alleen anders. En daarmee is het vuur dus goed te controleren, omdat ze zeker voorwaarts willen, maar nooit door het bit heen...
Ga je daar een trensje in gooien, dan kun je wel eens ineens een heel ander paard onder je kont hebben, ja
Ik hoop dat ik hiermee niet ineens het topic in rijkunstig geharrewar stuur. Ik wilde alleen even wat duidelijk maken over het vuur en licht in de mond...



Klopt maar aan die discussie wilde ik niet gaan beginnen want dan heb je het inderdaad over africhting en niet over ras. Over de rest zijn we het aardig eens. Ik wil alleen toevoegen dat er uitzonderingen zijn. Ook spaans afgerichte paarden kunnen gaan hangen op stang.

christel1857

Berichten: 1456
Geregistreerd: 27-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 15:11

Een fjord is voor mij geen goed idee. Mijn zusje tamelijk klein en smal van postuur. We hebben naar een fjord gekeken maar die was erg sterk en een beetje eigenzinnig. Ik heb me laten vertellen dat dit vaak voorkomt bij fjorden. We hebben al een haflinger en die is helaas voor haar te sterk. Dit wil niets zeggen over hoe goed ze kan rijden. Zelf vind ik dat ze het zeer goed doet voor een 12 jarige. Ze rijdt mijn friese 5 jarige zelfs aan de teugel en wijkt er mee. Uit de discussie blijkt echter dat iberische paarden toch wel wat heet kunnen zijn. Ik vraag me daarom ook af of ze het op een lusitano er ook zo goed van af brengt. Overigens is er voldoende kennis aanwezig om haar te begeleiden.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 16:24

Er is heet en heet. Een heet Duits paard is niet te vergelijken met een heet Iberisch paard. Nogmaals, er is vaak een boel beweging, maar that´s all. Als ze een Fries kan rijden, kan ze een Iberisch paard rijden. Ze zijn erg koel in het hoofd (kan ik van de Lusitanos die ik ken zeggen). Natuurlijk heb je verschillende types en de een zal kinderen haten of ze vreselijk uit proberen waar de ander het ideale leerpaard is. Velen zijn absolute gentlemen.

christel1857

Berichten: 1456
Geregistreerd: 27-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 16:35

Lusitana schreef:
Er is heet en heet. Een heet Duits paard is niet te vergelijken met een heet Iberisch paard. Nogmaals, er is vaak een boel beweging, maar that´s all. Als ze een Fries kan rijden, kan ze een Iberisch paard rijden. Ze zijn erg koel in het hoofd (kan ik van de Lusitanos die ik ken zeggen). Natuurlijk heb je verschillende types en de een zal kinderen haten of ze vreselijk uit proberen waar de ander het ideale leerpaard is. Velen zijn absolute gentlemen.


Klinkt als het perfecte paard!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:10

Klopt helemaal Lusitana. Onze ruin voelde als hij flink aan het werk werd gezet als een bommetje. Heb ik maar een woord voor en dat is heerlijk. Een bommetje die nooit ontploft.