Zijn friezen werkelijk warmbloed?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
imhotep
Berichten: 280
Geregistreerd: 16-03-06

Zijn friezen werkelijk warmbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 12:59

Niet meteen gaan gillen maar hier het volgende:


Naar alle waarschijnlijkheid!?!? stamt het Friese paard af van zware koudbloedpaarden van de ijstijd. Dit zal vele Friese fokkers vreemd in de oren klinken, want heden ten dage rekent men het Friese paard als een warmbloed, zelf in de wetgeving.

Hoe dit tot stand is gekomen?

De ridders trokken op hun zware paarden ter kruistocht naar Palestina, hun zware paarden werden daar door de oosterse paarden gedekt (arabieren) zodat ze een meer wendig en sneller paard kregen.

Ok dit begrijp ik maar nu staat er nog een verhaal dat ze niet al hun koudbloedigen meenamen ter strijde want er bleven er ook heel veel thuis om hun werk op het land te verrichten.
En met deze paarden bleven ze ook doorfokken en niet met de oosterse want dan bleven het geen sterke paarden meer om mee te werken.

Andalusiers hebben tijdens de spaanse overheersing veel invloed uitgeoefend op het inlandse paard die aanwezig waren in boven Nederland.

Stelling:
Als je de koudbloedigen die nog in Nederland waren mengt met het inlandse paard die maar 50 % oosters bloed heeft heb je toch overheersend koudbloed?

Ik snap dat de wetgeving een standpunt wilt hebben betreft koud of warmbloed maar zekerheid kunnen ze niet geven.

Wie kan mij hier meer over uitleggen, vertellen?

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Zijn friezen werkelijk warmbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 13:14

imhotep schreef:
Niet meteen gaan gillen maar hier het volgende:


Naar alle waarschijnlijkheid!?!? stamt het Friese paard af van zware koudbloedpaarden van de ijstijd. Dit zal vele Friese fokkers vreemd in de oren klinken, want heden ten dage rekent men het Friese paard als een warmbloed, zelf in de wetgeving.



Welke wetgeving?

imhotep
Berichten: 280
Geregistreerd: 16-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 13:18

Friezen paarden stamboek?

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 13:24

Rasomschrijving bedoel je?

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Zijn friezen werkelijk warmbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:43

imhotep schreef:
Niet meteen gaan gillen maar hier het volgende:


Naar alle waarschijnlijkheid!?!? stamt het Friese paard af van zware koudbloedpaarden van de ijstijd. Dit zal vele Friese fokkers vreemd in de oren klinken, want heden ten dage rekent men het Friese paard als een warmbloed, zelf in de wetgeving.

Hoe dit tot stand is gekomen?

De ridders trokken op hun zware paarden ter kruistocht naar Palestina, hun zware paarden werden daar door de oosterse paarden gedekt (arabieren) zodat ze een meer wendig en sneller paard kregen.

Ok dit begrijp ik maar nu staat er nog een verhaal dat ze niet al hun koudbloedigen meenamen ter strijde want er bleven er ook heel veel thuis om hun werk op het land te verrichten.
En met deze paarden bleven ze ook doorfokken en niet met de oosterse want dan bleven het geen sterke paarden meer om mee te werken.

Andalusiers hebben tijdens de spaanse overheersing veel invloed uitgeoefend op het inlandse paard die aanwezig waren in boven Nederland.


Stelling:
Als je de koudbloedigen die nog in Nederland waren mengt met het inlandse paard die maar 50 % oosters bloed heeft heb je toch overheersend koudbloed?


Ik snap dat de wetgeving een standpunt wilt hebben betreft koud of warmbloed maar zekerheid kunnen ze niet geven.

Wie kan mij hier meer over uitleggen, vertellen?


Dit is geen stelling, dit is een vraag

Maar een Fries schijnt een warmbloed te zijn ja. Hoe ze daar precies bij gekomen zijn weet ik niet...

Daarom ga ik dit even volgen

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Zijn friezen werkelijk warmbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:46

het is toch als een koudbloed met een volbloed kruist, en het product verder fokt, dat dát dan uiteindelijk een warmbloed word?

Dan klopt het toch dat Friezen warmbloed zijn?

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Zijn friezen werkelijk warmbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:47

Uhm ik heb laatst ergens gelezen dat het idd warmbloeden zijn, en dat ze vroeger werden gebruikt als rijpaarden voor de adel, en toen waren ze niet meer in en werden ze vanaf die periode gebruikt als boerenpaard.

Ofzo...

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:49

Haha

Niemand weet het dus echt?

Koudbloed x volbloed = halfbloed en halfbloed is warmbloed. Zo dan?

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Zijn friezen werkelijk warmbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:51

Dat zei ik ook dus ik ga er in mee...

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:52


Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Re: Zijn friezen werkelijk warmbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 16:54

Duidelijk warmbloeden. Veel mensen zeggen ook friezen zijn zo rustig, makkelijk en nuchter. Ja nuchter misschien wel maar als je ziet wat een pit erachter zit. En friezen zijn over het algemeen allemaal paarden met een eigen omschrijving, allemaal op hun manier moeilijke paarden door dat eigenwijze en die pit die erin zit. Als ik zo om mij heen kijk durf ik zelfs te zeggen dat het friese paard het meest moeilijke paard is dat er is.

imhotep
Berichten: 280
Geregistreerd: 16-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 16:54

In mijn verhaal die ik uit het boek hebt is het Koudbloed met een halfbloed en die weer verder kruisen met koudbloed.
En ja het was idd een vraag geen stelling.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 17:02

He? Een koudbloed x halfbloed (is 25% volbloed en 75% koudbloed overigens ) En dan weer koudbloed eroverheen, is dat de Fries?

Uit jouw verhaal dan he Imhotep

imhotep
Berichten: 280
Geregistreerd: 16-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 17:27

Nee geen fries, het verhaal!

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 17:29

eeehm over welk verhaal heb je het nu dan? Het ging toch om de Fries?

imhotep
Berichten: 280
Geregistreerd: 16-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 17:34

Ik bedoel de koudbloedigen die hier voor het werk in Nederland nog aanwezig waren en gefokt werden door de inlandse paarden (vanuit de strijd). Nu is dus de vraag, zijn de mengsels van onze koudbloedigen met inlandse paarden nu verder doorgefokt door onze koudbloedigen dat wil zeggen dan dat ze 75% koudbloed of zijn de mengsels zoals hiervoor omschreven verder gefokt met de inlandse paarden?

Moniek
Berichten: 4027
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: grave

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 17:37

Ik blijf dit ook volgen.
Net als mensen die denken dat een haflinger een koudbloed is en toch een warmbloed is.
Ben benieuwd wat hier uit komt

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 17:40

Onder de categorie ''koudbloeden'' vallen alle paarden die vroeger alleen in stap het zware werk deden. Daaronder valt de fries niet. Dit waren rijpaarden en later boerenwerkpaarden.
En de fries is helemaal niet zo makkelijk in de omgang. Zo nuchter zijn ze nou ook weer niet zoals ze meestal worden beschreven.

babsjetrala
Berichten: 30
Geregistreerd: 08-02-06
Woonplaats: Z.O.-Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 17:40


SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 17:52

Ok, volgens de site zijn de wel degelijk warmbloeden! Wat ik overigens ook wel logisch vind!

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Zijn friezen werkelijk warmbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 18:05

Tjah, zelfde discussie eigenlijk of Haflingers nou koudbloeden zijn, aangezien die ook bereden werden, en niet alleen op het land werkten...
En een voorouder is arabisch...

Lekker, de verwarring...

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 18:08

ja het is echt een grijs gebied! De grens tussen een warmbloed en een koudbloed....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 18:11

Volgens mij is het gewoon een koudbloed, maar men willen dat het warmbloed wordt omdat koudbloeden bekent staan als lomp.

En @_marjolein_ wat versta jij dan onder vroeger want een tinker is een jong ras en is wel een koudbloed.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 18:13

En waarom denk jij dat het een koudbloed is? Leg uit?

Ik denk dat het wel degelijk een warmbloed is omdat er kruisingen met volbloeden en warmbloeden hebben plaatsgevonden!
En dat was dan bij de paarden waaruit de Fries is ontstaan

Moniek
Berichten: 4027
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: grave

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:45

nielsd schreef:
Volgens mij is het gewoon een koudbloed, maar men willen dat het warmbloed wordt omdat koudbloeden bekent staan als lomp.

En @_marjolein_ wat versta jij dan onder vroeger want een tinker is een jong ras en is wel een koudbloed.


Nou dit vind ik dus een LOMPE opmerking als we het over lomp hebben.
Of het nu een koudbloed is ja of nee het doet niks onder het paard zelf.
Waarom denk jij dat het een koudbloed is?
Een haflinger is ook geen koudbloed wat ook vaak gezegd word.
Het is wel belngrijk om te weten of het een koudbloed of een warmbloed paard is.
Je moet kijken met welk bloed een ras gekruisd is daar kan je het in opmaken.
Dus duik even goed in de geschiedenis.