fries rijden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12744
Geregistreerd: 27-09-05

fries rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 14:00

hey, ik rijd sinds kort een fries, maar zo loopt heel snel erg opgekropt. hoe rijden jullie een fries? en hebben jullie verder nog tips ofzo?

_Jennifer_

Berichten: 2965
Geregistreerd: 23-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:16

Volgensmij lopen sommige Friezen nogal snel opgekropt, of iniedergeval achter de loodlijn, goed contact en voorwaarts laten lopen wil wel eens helpen, en natuurlijk de achterhand

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:33

Wat ik bij mijn fries doe is heel erg overdreven van achtere naar vore rijdne.. Dus door constant tempowisselingen ed te maken zonder het contact te verliezen of te veranderen. Wat je idd bij veel friezen ziet is dat ze te kort inde nek lopen omdat er te veel gerommeld word in de mond, dit moet je dus allertijde proberen te voorkomen.

Ook rij der het liefst met der neusje er iets uit, als je dan contact verliest (wil nog wel eens gebeueren in de wendingen als ze der dag niet heeft) heb je nog wat over!

Tips: neem les van iemand die weet hoe je een fries moet rijden, niet iedere ruiter begrijpt dat heb ik gemerkt!

Succes

poehtje
Berichten: 12
Geregistreerd: 29-10-04
Woonplaats: Drachten

Re: fries rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 12:59

Ik reed mijn fries eerst lang en laag. Zo ging ze meer op haar eigen benen lopen. Zodra ze eenmaal lekker lang en laag bleef lopen ben ik langzaam aan meer omhoog gaan werken, maar wel voorkomen dat ze ging opkroppen en te diep ging lopen. En goed die achterhand en onder rijden.

Ik heb zelf altijd les gehad van iemand die zelf ook in de friesen zit en dus precies weet wanneer ze goed lopen en hoe je ze het beste kunt rijden. Zoals eerder al als tip gegeven: Zoek iemand met friesenervaring om te helpen!!

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 17:44

Geke is nu 4 jaar, en een halfjaar onder het zadel. Ik doe het rustig aan met haar, rijd er zeker niet elke dag op. Ik laat haar expres niet aan de teugel lopen, maar wacht tot dit vanzelf komt als ze goed van achteren loopt. Zo probeer ik te voorkomen dat ze opgekropt of in de krul gaat lopen.

blackpegasus

Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: delfgauw

Re: fries rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:58

ik rij ook een fries van 6 jaar. ik rij hem nu zelf 3 weken. hij is pas een half jaar onder het zadel. dat meisje dat hem inreed was echt zo'n strevertje. hij moest gelijk aan de teugel enzo. nu loopt hij dus ook opgekropt. zijn kin raakt gewoon zijn borst vaak. ze had hem ook al leren wijken enzo. volgens haar moest een paard zo snel mogelijk in de krul lopen, anders is het zo moeilijk het aan te leren
ik hoop dat ik het hem nog een beetje kan afleren.

blackpegasus

Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: delfgauw

Re: fries rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:11

dit is arne trouwens

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hij loopt soms echt te diep.

GoldieLoks

Berichten: 141
Geregistreerd: 30-05-06

Re: fries rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:34

Probeer idd iemand te zoeken die ervaring heeft met Friese paarden en die je kan begeleiden, want ze hoeven absoluut niet opgekropt te lopen!!

Piacente
Berichten: 37
Geregistreerd: 26-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:38

Friezen rijden is in mijn ogen niet anders dan KWPN'ers rijden (rijd zelf beide) dus met losrijden lekker lang en lang, steeds van achter naar voren rijden dat hij het bit zelf aanneemt. Klopt inderdaad dat Friezen zich soms meer opkroppen

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:43

Ik begin eerst mey het losrijden lang en laag, daarna pak ik steeds korter de teugels. Gewoon geleidelijk, niet in een keer gelijk kort. Daarna ga ik over op een actief drafje en lekker ontspannen. Veel tempowisselingen rijden en actief blijven.

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: fries rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:40

Het is een Friese eigenschap opgekropt te lopen. Een tip is goed voorwaards rijden. en de teugels niet te strak nemen. Op moment dat jij teveel druk op teugels neemt, gaat Je fries opkroppen. Dus oefen veel in stap. verleng de teugels net zo lang tot ze mee gaat.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 18:46

@blackpegasus: je friesje loopt echt veelste veel opgekropt! Probeer mee rlengte in zn hals te rijden.. eerst netjes voorwaards/neerwaards op 4 benen (dus goed en scherp aan je hulpen, actief vanuit het achterbeen) en daar vanuit naar je hand toe rijden door veel overgangen te maken..

Hij moet je hand volgen en niet in zn eigen houding blijven lopen, dan verlies jij snel contact met de mond en zeker met het achterbeen waardoor je kans krijg op overbelasting aan het voorbeen..

Verder vind ik het echt een leuk paardje! Mooie combi, succes met hem!

blackpegasus

Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: delfgauw

Re: fries rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:46

ja het is erg jammer dat het meisje dat hem heeft ingereden hem gelijk de 1e dag al in de krul trok. zo heeft ze hem een half jaar gereden. verder reed er niemand anders op. nu is zij weg daar en rij ik hem sinds 3 weken. alleen jammer dat op zondag 2 meisjes er zijn bijgehaald om hem te rijden. de 1 rijd 1,5 jaar en de ander heeft ooit 10 lessen gehad. ik hoop niet dat die 2 hem helemaal gaan verpesten.

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Re: fries rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:33

Inderdaad lang laten worden en goed voorwaarts rijden, erg belangrijk bij Friezen.
Mijn mooiste compliment met Jaike was dat Jaike zo mooi van de hand af en goed op eigen benen liep, Jaike heeft een heel kort nekkie, maar ik liet haar goed vrij van voren zodat ze meer lengte kan krijgen

Beetje moeilijk uit te leggen maar ik glom van trots, zeker toen de jury nog toevoegde dat hij nog nooit een Fries met zo'n fijne verbinding van voren had zien lopen

blackpegasus

Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: delfgauw

Re: fries rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:33

nou, dat voorwaarts rijden is geen probleem bij arne. hij loopt graag flink door. je hebt je benen ook bijna niet nodig. ik probeer hem nu ook met wat langere teugel te rijden, maar dat valt niet altijd mee. hij is soms nog vrij onrustig en wil dan steeds harder lopen. het is dan ook jammer dat er meerderen op rijden, waaronder beginners van 14/15 jaar. maar ja het is mijn paard nu eenmaal niet he.

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Re: fries rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:35

blackpegasus schreef:
nou, dat voorwaarts rijden is geen probleem bij arne. hij loopt graag flink door. je hebt je benen ook bijna niet nodig. ik probeer hem nu ook met wat langere teugel te rijden, maar dat valt niet altijd mee. hij is soms nog vrij onrustig en wil dan steeds harder lopen. het is dan ook jammer dat er meerderen op rijden, waaronder beginners van 14/15 jaar. maar ja het is mijn paard nu eenmaal niet he.



Met voorwaarts rijden bedoel ik juist van achteren naar voren, niet hard rijden Je moet gewicht naar je handen rijden, daar is je motor Een zwarte in dit geval

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:23

De eerste keer Fries was voor mij op Ponykamp, merrie, zomerexzeem: geen manen, kapotte staartwortel, kale plekken, bruin van de zon, klein van stuk, maar het was een echte hoor .
We reden daar met lange teugel bijna gedurende de hele rit. Ze liep lekker ontspannen en goed voorwaarts!

Over een maandje is het voor mij zover met mijn eigen merrie te mogen rijden. Goed om dit te weten dan, zal de tips bewaren !

merel90

Berichten: 1732
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: rosmalen

Re: fries rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:32

dat had ik ook met mijn verzorgpaard (ook fries). ik heb een tijdje lang en laag gereden, heeft super geholpen. ze zoekt de teugel nu op, en kropt zich niet zo op. succes!

blackpegasus

Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: delfgauw

Re: fries rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 08:20

gister met wat lange teugel gereden, maar dat vind hij best eng nog. hij zoekt nog teveel steun in zijn bit. ik probeer hem nu eerst te leren op zijn eigen 4 benen te laten lopen. in stap en draf gaat de langere teugel ook wel aardig maar in galop gaat hij racen en hij struikelt als hij geen steun kan vinden. ik hoop dat ik dat er ook nog uit krijg.
ik heb hier een filmpje. daar zie je dat hij te erg opgekropt loopt, maar dit was een kort galopje ff voor het filmen hoor.

http://www.zippyvideos.com/3010618455290186/dscn1375

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 10:45

Weet je wat je proberen:

aanspringen, draf, stap, aanspringen, draf, stap, aanspringen, draf, stap..

Vanuit stap aanspringen kost veel meer kracht waardoor die snel sterker word. Daarbij komen ze meer terug op het achterbeen waardoor ze beter in balans zijn en doordat je korte stukjes rijdt (hooguit een paar sprongen of een halve volte) heeft ti geen tijd om hard te gaan.

Namate die sterker word en dus beter in balans komt zal die meer op zn eigen benen gaan lopen en ook rustiger galoperen.

blackpegasus

Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: delfgauw

Re: fries rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:34

ben ik ook steeds aan het doen ja. hij wil het liefst vanuit een racedraf aanspringen en dat mag van mij niet. dus dan zet ik hem op een kleine volte en spring dan aan, net zolang volhouden tot hij vanuit een zeer rustig drafje (of stap) aanspringt. hij kan wel van galop naar stap en gelijk halthouden, maar andersom vind hij nog moeilijk. maar ik oefen het wel.

blackpegasus

Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: delfgauw

Re: fries rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 12:35


M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 13:19

je moet hem niet vanuit galop gelijk terug rijden naar stap.. Hij moet leren op zn achterbeen terug te komen en tot een hele rustige galop naar een rustige draf die je daarna gelijk weer verder kan schakelen naar uitgestrekte draf. Dit verg veel meer kracht en oefening dan boem, ho, op zn rem en halt..

Mag ik heeel kritisch reageren op je filmpjes?

blackpegasus

Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: delfgauw

Re: fries rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 13:28

ja hoor. daar leer ik alleen maar van toch? ik heb daar geen les ofzo.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 14:57

Ok hahaha, als het er lelijk uitkom: k bedoel het goed hoor! hahaha wil je totaal niet afkraken ofzow!!

Wat ik zie is dat ti in stap nogal kort is, ik denk komt die dit van nature een ebetje heeft. Ga veel balkjes met hem lopen.. Wat je kan doen is ze in een waaier vorm leggen en beginnen aan de binnekant (die op zijn normale loopafstand liggen) en dan steeds een stukje verder naar buiten toe zodat de afstand tussen de balken groter worden en je fries moet verruimen in zn pas.

Verder valt me het op dat hij met zn achterbeen stuwd ipv draagt, is het een tuigtype? Je kan hem wat meer laten dragen door hem -jah jah, komt het weer- van vore meer ruimte te geven. Leer hem eerst om op je zit en stemhulpen terug te komen tot halthouden, als dit lukt ga je het contact wat verduidelijke zodat je contact krijgt met de achterhand.. Als je hem dan voordat ti stilstaat weer weg laat stappen of draven en het contact behoud zal die ietjes meer ondertreden van achtere..

In draf valt me het op dat het paard heel slecht in de aanleuning en in het balans is. De korte pas zet zich hierin ook door.. Ik ben van mening dat je een paard beter zonder aanleuning kan rijden dan met een slechte aanleuning.. De hand is erg onrustig waardoor hij onrustig in zn hoofd is (of andersom natuurlijk!) Als jij dus zn onrustige hoofd wilt veranderen moet je zorgen dat ti zn rug loslaat en zn buikspieren gaat aanspannen, daardoor zit ti lekkerder en ga jij rustiger zitten en word je handhouding ook beter..

Door heeel veel overgangen te rijden en vooral voorkomen dat je onnodig de druk in de mond veranderd word die losser in zn rug, zeker als je dit ook combineerd met figuren! Tevens komt dit ten goede van zn balans.. Rij hem dus eerst zonder teugeldruk tot ti rustig is in zn hoofd, dan kan je hem rustig oppakken.. Als je merkt dat ti weer onrustiger gaat worden sta je een beetje toe om zn vertrouwen terug te winnen en hem los in zn rug te houden. Wat ik vaak doe is even een volte 10 mtr inzetten en daarin de hals een beetje te laten strekken. DOor de volte te sluiten blijft ze bij me en actief met der achterbeen, door vervolgens te schakelen met mn been en zit hulpen komt ze weer terug naar boven met der neusje en kan ik der weer oppakken..

Ik hoop dat het een beetje te begrijpen is wat hier staat Verder vind ik het een gaaf paardje hoor!!