Verschil tussen Andalusier, Lusitano en Lippizaner

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
studentje1

Berichten: 585
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Delft

Verschil tussen Andalusier, Lusitano en Lippizaner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 13:54

Hey lieve bokkers, hele simpele vraag... wat is nou prècies het verschil tussen een Andalusier, een Lusitano en een Lippizaner. Wat zijn nou echt de concrete verschillen, de dingen die je in de praktijk kan ondervinden? Zoals karakter, temperament, gangen, uitstraling?

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 13:59

Lip- Lus:

Lip heeft minder ronde vormen (lus is 1 en al rond), lus behoort een flink ramshoofd te hebben (lip niet). Lip zijn veel langer dan lus.

En persoonlijk vind ik anda's iets meer pony-achtig.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 16:03

Er zijn al heel wat topics over geweest. Concreet gezegd kun je geen verschil zien tussen een Lusitano en een Andalusiër. Ik heb voor dat doel zelfs eens vijf foto´s geplaatst en mensen laten raden. De Lippizaner is vermengd met ander bloed en duidelijker herkenbaar als net iets anders.

Verder wil ik maar weer even kwijt, sorry QuijoSavan, dat ik het afschuwelijk vind dat de namen van paardenrassen worden afgekort, maar goed, dat is even off-topic.

Verder lijkt het dat de Lusitano wat koelbloediger is en handiger, maar ik heb geen vergelijk. Want hoewel er plenty Lusitanos te vinden zijn in Spanje, kan ik hier geen moderne Andalusiër, PRE vinden.
In Nederland en Spanje vind je bedrijven die beide rassen verkopen, Dat komt hier niet voor.

Overigens kun je wat over Lusitanos vinden bij "rasseninfo" op mijn site.

Chely

Berichten: 982
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: born

Re: Verschil tussen Andalusier, Lusitano en Lippizaner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:10

@lusitana; ik heb in belgie gewerkt op een andalusierfokkerij (yeguada residelca), deze hebben een deel van hun bedrijf in spanje zitten....
hun proberen vooral PRE te fokken.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 14:47

Er zitten voornamelijk PRE fokkers in Spanje, maar veel stallen hebben ook Lusitanos. Ik probeerde alleen duidelijk te maken dat er geen PRE fokkers in Portugal zijn...

Taron
Berichten: 9592
Geregistreerd: 06-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 15:02

de andalusier komt uit andalusie, de lippizaner uit hongarije dacht ik. en de lusitano uit spanje dacht ik

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 23:06

Ja, maar ooit waren ze allemaal het Iberische paard.

Imitador

Berichten: 1585
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: Almere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 23:10

Het verschil tussen een Andalusier en een Lusitano?? Ander paspoort ? Die verschillen zijn niet zo goed te zien. Je kunt zeggen dat Lusitano's OVER HET ALGEMEEN vaker ramshoofden hebben en Andalusiers niet, maar het is ook heel vaak andersom. Lippizaner is in mijn ogen júist ponyachtiger gebouwd, iets breder en steviger gebouwd en minder lange benen. Maar je zoals met veel rassen heb je ook deze drie rassen in alle soorten en maten!

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 13:49

Ik denk dat de ramshoofden voorkomen bij 50% van de Lusitanos en 50% van de Andalusiers. Maar daar de buitenlanders liever een mooi hoofdje zien, zie je niet zoveel ramshoofden in Nederland, wellicht. En ik denk dat er meer Andalusiërs dan Lusitanos vertegenwoordigd zijn, dan krijg je een beetje scheef beeld.
Feit is dat veel te veel buitenlanders een Andalusiër kiezen op schoonheid (lange manen en volle staart ). De fokkers zijn daar op in gesprongen, waar de Lusitanofokkers nooit van hun oorsproknkelijke fokbeleid, voor het ideale stierenvechterspaard en allrounder, zijn afgestapt. Wel worden er pogingen gedaan om ze groter te fokken, maar het blijven altijd alround gebruiks paarden en geen modeshowgevallen. In ie zin zul je misschien meer "lelijke" (maar wel goede) exemplaren tegenkomen bij Lusitano fokkers dan bij "barbiepaard" fokkers in Spanje. En dat is niet gemeen bedoeld, maar gewoon even heel simpel verschillen uitleggend voor die niet zoveel er van af weten. Er zijn gelukkig ook nog (meer) hele serieuse PRE fokkers.
De Andalusiër heet tegenwoordig PRE, Pura Raza Español, omdat een Andalusiër elk paard uit Andalusië is en niet persee een stamboek paard hoeft te zijn.

Hetzelfde geldt voor Lusitano:dit betekent Portugees. Wil je een volbloed Lusitano, verzeker je er dan van dat er APSL (het stamboek)papieren bijzitten.

De fokkerij van Lippizaner rustte, net als bij de Lusitano, op een maar een klein aantal stamvaders.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 14:05

Ook even een waarschuwing, het stamboek brandmerkt niet, de brandmerken op Iberische paarden zijn van de fokker of eigenaar! Het is dus om herkenbaar te maken wie de paarden heeft gefokt of bezit, en wil niet zeggen dat het paard van een bepaald RAS is!
Een brandmerk is geen stamboek bewijs. Een blauw boekje ook niet, dat is het paspoort.

De Garranos die in het wild leven worden wel gebrandmerkt door het stamboek.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 23:26

Tozalin schreef:
de andalusier komt uit andalusie, de lippizaner uit hongarije dacht ik. en de lusitano uit spanje dacht ik



En waar ligt Andalusië?

Casca
Berichten: 4068
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Almelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 23:44

de lusitano komt uit portugal........

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 23:48

Ik mis trouwens ook nog de Alter Real in dit plaatje... Is weer een neefje o.i.d. van de andalusier

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:39

De Alter Real is opgenomen in het LUSITANO stamboek.
Het ras is opgebouwd uit Lusitanos (die weer zijn ontsaan uit spaanse hengsten) die door de eeuwen heen vermengd zijn met Arabisch en Duits bloed (oa) en vervolgens weer teruggefokt naar meer het origineel met behulp van Spaanse hengsten. Maar officieel zijn het dus Lusitanos en de fokker aangegeven op de papieren is de Alter Real Stoeterij. Ze zijn meestal wel herkenbaar, al was het maar aan hun specifieke brandmerk van de stoeterij, en daarom staan ze niet in het rijtje van de drie genoemde.
Hier een foto van een Alter met duidelijk zichtbaar brandmerk van de Alter Real stoeterij.
Afbeelding

Ik heb al uitgelegd dat het Andalusische paard tegenwoordig Pura Raza Española heet, dus Spaanse Volbloed, omdat Andalucia een streek in Spanje is en elk paard daarvandaan zou dus Andalusiër genoemd kunnen worden. Ik neem aan dat het dan wel duidelijk is dat de Andalusië zoals jullie het noemen, in Spanje ligt.
Ik heb ook verteld dat Lusitano "Portugees" betekent, en daarmee lijkt het mij duidelijk dat die uit Portugal komt.
De Lippizaner is in Lipica in de Karststreek begonnen uit Spaanse paarden. Lipica ligt in Slovenië.
http://www.slovenia.info/?jahanje=73#

xafir

Berichten: 798
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: renesse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:44

deze alter is niet echt zoals hij hoort alter real paarden behoren bruin te zijn officieel ik heb een 3 jr volle alter real hengst!
ben ook in portugal wezen kijken op de alter stoeterij en bij de hengsten in queluz

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:00

Duh, Alters komen in alle kleuren voor, al hebben ze een voorkeur voor bruin, omdat ze die voor de Hoge School gebruiken. Ze houden op de Alter stoeterij alleen bruinen. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet in andere kleuren voorkomen!!! Ik ken zo al twee schimmels en een zwarte! Ze worden gewoon ingeschreven en worden DUS geaccepteert.
Niemand anders mag het Alter brandmerk gebruiken, hoor!!!!
Ik heb in mijn vriendenkring twee mensen de op de Alter stoeterij werken, eentje die paarden inrijdt en eentje doet in computers programmeren voor de evenementen enzo.

In Queluz zie je alleen de paarden van de hoge School, en ja, dat zijn de bruinen.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:07

De Lipizzaner komt uit Lipica wat nu in Slovenie ligt. Echter in de tijd dat dit ras onstond hoorde Slovenie een stuk van Italie Hongarije en uiteraard Oostenrijk bij het Hapsburgse rijk. Zo is de Lipizzaner van oorsprong een Oostenrijks ras echter hoort Lipica nu niet meer bij Oostenrijk, dat is om het ff ingewikkeld te maken.
De staatsstoeterij van Oostenrijk ligt nu in Piber.

Het verschil tja je kunt hoog en laag springen over wel rond niet rond, ze zijn allemaal van het barokke type en hebben dus wel degelijk iets van elkaar weg. Het eerste antwoord wat je hierboven kreeg, is je rijnste onzin dat Lipi's langer zijn en geen ramshoofd hebben of niet rond zouden zijn... maar goed.

Het verschil zit em iets wat in de voorvaderen. De Lipizzaners dragen Spaans bloed maar zijn ook met Inheemse paarden gekruist. Het ligt dus echt aan de voorouders wat de kleine verschillen tussen de rassen maakt. Kleine kenmerken kun je ze wel uit elkaar houden, al blijft het soms ontzettend moeilijk met al die barokkies. Zet er nog een Kladruber bij in het rijtje en het uitzoekplaatje is compleet. De Lipizzaner heeft meestal een heel uitgesproken hoofd, omdat het ook echte karakterpaarden zijn. Meestal verraad het hoofd voor mij of het wel of niet een Lipi is. Ze hebben een edel hoofd met grote donkere ogen en kleine oren, en vaak een zware hals
De Lipizzaner is vaak wat meer gedronger van vorm dan een Andalusier of Lusitano. Staan op korte benen maar met een volle bodie waardoor ze soms met een stokmaar van 1.52 toch nog een heel paard lijken! De gemiddelde stokmaat van een Lipizzaner ligt tussen de 1.50 en 1.60 met een enkele uitschieter naar boven.
Zijn verschijning is indrukwekkend en trots, waarbij zijn bewegingen statig en verheven zijn, maar wél ruim en elegant. De Lipizzaner staat nog heel dicht bij zijn voorouders en is van het klassieke barokke type.

Inca
Berichten: 154
Geregistreerd: 22-12-04

Re: Verschil tussen Andalusier, Lusitano en Lippizaner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:55

scholiertje schreef:
Hey lieve bokkers, hele simpele vraag... wat is nou prècies het verschil tussen een Andalusier, een Lusitano en een Lippizaner.


De andalusier is de liefste van de drie .
Boem, bam, auw .
Oké, oké, ze zijn allemaal even lief .

Als ik mijn anda vergelijk met de andere 2 rassen hij veel ronder van vorm. Dikke kont, spek nek, enz. Hij wat kortbeniger dan de lusi's en de lippi's. Maar ja, moet heel eerlijk zeggen dat die verschillen er ook al kunnen zijn als ik hem vergelijk met een andere andalusier. Dus of je nu met mijn constateringen iets opschiet? Ik denk het niet.

PatriesjeMR2

Berichten: 836
Geregistreerd: 24-08-04
Woonplaats: Meeden

Re: Verschil tussen Andalusier, Lusitano en Lippizaner

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:44

'k ben wel nieuwsgierig naar jouw Andalusier Inca

Ik denk dat in voorgaande posts de verschillen al heel duidelijk zijn uitgelegd. Ik heb hier niets meer aan toe te voegen.

paarden_
Berichten: 114
Geregistreerd: 21-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:16

http://www.mijnalbum.nl/Album=RSHIOG6G
Mijn lippizaner heeft geen ramshoofd... En best wel ronde vormen... Ik denk dat het gewoon ook een beetje per paard verschilt.. Elk paard is tenminste uniek

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 01:04

Ja, bij geen van de rassen is het zo dat alle paarden ervan een ramshoofd hebben. Ze komen bij alledrie voor, maar ook gewone edele hoofden en zelfs "arabische" hoofden.

shantihdior

Berichten: 500
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:16

Tozalin schreef:
de andalusier komt uit andalusie, de lippizaner uit hongarije dacht ik. en de lusitano uit spanje dacht ik


Idd lippizaner komt uit lippica en dat ligt in hongarije.
Mijn moeder had er bijna eentje meegenomen toen ze daar op vakantie was

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 20:45

Lipica is met 1 "p", en het ligt in Slovenië...

En de Lusitano komt uit PORTUGAL dat vroeger Lusitania heette

shantihdior

Berichten: 500
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:16

Lusitana schreef:
Lipica is met 1 "p", en het ligt in Slovenië...

En de Lusitano komt uit PORTUGAL dat vroeger Lusitania heette


sorry

Foogul

Berichten: 986
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:10

Lusitana schreef:
Lipica is met 1 "p", en het ligt in Slovenië...


En Lipizzaner is ook met 1
P
en met 2 Zetten

Zelfs de spellingscontrole in Word geeft dat fout aan