Het speciale aan Andalusiers...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Evikes

Berichten: 926
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Nieuwerkerken

Het speciale aan Andalusiers...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 17:19

Ik hoor iedereen steeds maar zeggen dat andalusiers iets speciaals hebben wat andere paarden niet hebben. En dat ze heel anders ivan karakter zijn en anders om mee te rijden.
Wat bedoelen ze hier nu eigenlijk mee? Elk paard is toch verschillend qua karakter? En elk paard is toch anders om te rijden? En wat van dat "speciale" dan?

En wat vinden jullie in het algemeen van Andalusiers? Zijn ze ook geschikt om in de dressuursport te gaan? Of is daar ook zo'n discussie rond net zoals de discussie rond Friezen in de dressuursport?

Evikes

Berichten: 926
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Nieuwerkerken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 17:19

Oh ja, en waar let je best op als je een anda gaat kopen?

alano

Berichten: 976
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Amstelveen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:21

ja ze hebben ook iets speciaals....heel moeilijk uit te leggen...andalusiers zijn zeker wel geschikt voor de dressuur sport....

alano

Berichten: 976
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Amstelveen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:22

ik kijk het meest altijd naar het karakter....maar je moet gewoon op alles letten wat je bij een ander paard ook zou doen...

Evikes

Berichten: 926
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Nieuwerkerken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 17:24

En de papieren, heb al eens gehoord dat er veel mensen zo'n blauw boekje geven en zeggen dat het hun papieren zijn, ondertussen dat het eigenlijk hun paspoort is...

alano

Berichten: 976
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Amstelveen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:25

um tja...dat weet ik ook niet.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:30

Ja, het blauwe boekje is gewoon het paspoort en heeft niets met papieren te maken, dat kun je bij elk paard aanvragen. Een brandmerk zegt ook niks. Elke fokker en eigenaar mag zijn brandmerk op elk dier zetten. Koop dus geen gewoon Spaans paard als zijnde PRE (Pura Raza Española, zo heten de Andalusiërs tegenwoordig).

Het speciale een een Iberisch paard kun je zien en beleven als je er een rijdt. Ik raad mensen met interesse aan een stal te bezoeken die ze verkoopt, of naar een evenement te gaan waar ze aanwezig zijn.

Op mijn website staat het een en ander beschreven op de pagina: "rassen-info", over de Lusitano, vergelijkbaar ras.

Elskevree

Berichten: 405
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Vejer de la Frontera (Cadiz) Spanje

Re: Het speciale aan Andalusiers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:44

Sinds 1997 ben ik helemaal verknocht aan Andalusische paarden. Ik heb er zelf 2 en werk op een fokkerij met PRE's. Wat ik zo speciaal vind aan Andalusische paarden is dat ze zo ontzettend eerlijk zijn. Ze zijn braaf maar temperamentvol! Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar het merendeel heeft een geweldig karakter. Ze hebben ook iets speciaals in hun uitstraling, iets van trots, nobel of een soort wijsheid... Ik ben weg van ze.
Voor dressuur is de PRE ook geschikt. De spanjaarden hebben niet voor niets team zilver gewonnen op de olympische spelen! Zelf rij ik ook wedstrijden en ik voel mij niet meer onder- of overgepunt dan iemand met een kwpn-er. Als je er een voor de sport wil moet je uiteraard bij aankoop wel meer naar beweging kijken dan naar het plaatje. Plaatjes zat in Spanje maar goede bewegers iets minder.
Ik heb nog nooit van een blauw boekje gehoord maar dat komt waarschijnlijk omdat we op de fokkerij en ik zelf alleen paarden met papieren hebben.
Als je echt een keer kennis wilt maken met de PRE zou ik eens naar een evenement gaan of een fokkerij bezoeken. Dat kun je allemaal vinden op: www.andalusier-vereniging.nl

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:22

Het blauwe boekje is het paspoort wat je erbij krijgt als je een paard in Spanje (of Portugal) koopt en het dus de grens over moet. Het is een paspoort. Sportpaarden hebben ze ook. De paarden die ik verkoop hebben hun stamboekpapieren PLUS een blauw boekje.

Elskevree

Berichten: 405
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Vejer de la Frontera (Cadiz) Spanje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 21:29

We hebben een paar paarden gekocht in spanje maar nog nooit een blauw boekje erbij gekregen. Of is "blauw boekje" een uitdrukking? We hebben namelijk wel het paspoort en de papieren in een bordeaux rood mapje gekregen. Die worden uitgegeven door het registro matricula.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:31

Ja, ze hebben iets. De x facor ofzo. Zijn gewoon schitterende paarden en zeker geschikt voor dressuur!!

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 13:15

Elskevree schreef:
We hebben een paar paarden gekocht in spanje maar nog nooit een blauw boekje erbij gekregen. Of is "blauw boekje" een uitdrukking? We hebben namelijk wel het paspoort en de papieren in een bordeaux rood mapje gekregen. Die worden uitgegeven door het registro matricula.

Dan hebben de spaanse paarden wellicht een paars boekje.

Blueberry

Berichten: 3242
Geregistreerd: 11-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 13:21

Ja andalusiers
Als een "gewoon" paard een auto is dan is een andalusier een motor. Zo'n verschil (vind ik) zit erin. Ze hebben heerlijke vlakke gangen en een geweldige uitstraling.

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Het speciale aan Andalusiers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:30

Elke liefhebber van een ras zegt dat zijn ras speciaal is, IMO vallen de Arabieren-fanatiekelingen nog het meeste op met dat hun ras het speciaalst is, maar het komt werkelijk bij elk ras voor. Er zijn altijd wel mensen die gewoon persoonlijk geraakt worden door een ras, maar eigenlijk zijn paarden gewoon paarden, en bij elk stamboek heb je paarden die apart, lomp, superlief of prachtig zijn, bij elk ras zijn speciale paarden en minder speciale paarden. Maar mensen worden vaak gewoon verliefd op een ras.

Volgens mij zijn er best wat Anda's die leuk meelopen in de dressuursport, van elk paard is een dressuurpaard te maken, de een kost wat meer moeite dan de ander. Maar volgens mij zijn Anda's best leuke dressuurpaardjes.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:25

Er is wel degelijk een verschil tussen een Iberisch paard en andere paarden, en dat is hun natuurlijke verzameling en oprichting, vlug en lenig bewegen bij gewoonlijk een koel hoofd, het vuur is makkelijk te houden. Vele kunnen trouwens ook telgangen en tölten. Dit is rastypisch en vind je niet bij alle andere rijpaardrassen. We hebben het daarmee dus niet over uiterlijk en smaak, maar wel degelijk over een kenmerk waarmee ze zich onderscheiden.

Blueberry

Berichten: 3242
Geregistreerd: 11-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:19

Helemaal mee eens, ik hoop ooit een anda te kunnen kopen. Lijkt me heerlijk.

__Tiientje

Berichten: 1055
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Bergum, Friesland.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:57

Ik wil later ook wel een Anda (het liefst een Arabier ).
Eerst vond ik ze nooit zo mooi, maar ga ze steeds mooier vinden .
Okee klinkt dom wat ik nu zeggen ga, maar ik vind hun kont altijd zo mooi .

Jytte
Berichten: 1876
Geregistreerd: 12-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 21:38

ik denk dat een andalusier gewoon een heel eerlijk paard is, en heel goed van vertrouwen. die hengsten bij ons staan daar zo rustig op rij, het zoontje van de baas (8) stapt zo bij die hengsten de stal binnen.. en gewoon een genot om op te rijden..

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 21:29

het speciale aan een anda is het controleerbare vuur. Het zijn temperamentvolle paarden die je bijna op je gedachten kan rijden- heel erg gevoelig. Maar meestal zit er wel een koele kop op dus idealer kan bijna niet, wel vuur maar braaf

En ze zijn natuurlijk prachtig

PatriesjeMR2

Berichten: 836
Geregistreerd: 24-08-04
Woonplaats: Meeden

Re: Het speciale aan Andalusiers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 21:42

Het werkwillige, gevoelige maar ook temperamentvolle karakter is toch echt rastypisch.
Zoals Kjoetie ook zegt... ze worden wel heet, maar blijven controleerbaar.
En naast de uiterlijke barokke kenmerken een van de balangrijkste redenen waardoor ik voor de Andalusier ben gevallen

En ja...tuurlijk kennen ze dressuur. Ooit gehoorde van klassieke dressuur?? Niet elk paard zal een goed dressuurpaard zijn...maar niet elke KWPN'er is dit ook.

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:54

Miirthe schreef:
Ja, ze hebben iets. De x facor ofzo.

Jep, weet ook niet precies wat, maar tja.. uiterlijk, karakter..

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:33

ennnn ze zitten vaak als een huis. Na mijn eerste ritje op een anda was ik om: wat zitten die beesten heerlijk! En ze rijden zo fijn, zijn gewoon paarden met stuurbekrachtiging

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 13:22

Wat mij nu opvalt is dat (maar ik kan niet in het algemeen spreken) mijn paard heel snel leert en ook wil leren.
Hij is vurig maar o zo eerlijk.
Een voorbeeld: hij is net onder het zadel en struikelde laatst. Ik ging er voorover vanaf hij ging tegen de grond en had zijn been door de teugels gehaald. Ik had verwacht dat hij er als een gek vandoor zou gaan maar hij bleef keurig staan.

Hij is baldadig maar niet gevaarlijk. Gewoon een eerlijk paard.

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:36

Ze zijn gewoon geweldig lief, vaak op 1 baas gericht, en ze gaan voor je door het vuur, altijd!! En dat hebben niet alle rassen!! (**denkt aan mijn haflinger.. )
IK heb bij Kimmie 261 gereden, voor de handel, en ik vond ze allemaal geweldig, ik had veel favoriten.

Ik heb nu zelf een jaarling cruzado lopen. (kwpn x andalusier)

Mimoso
Berichten: 293
Geregistreerd: 09-08-05
Woonplaats: Wekerom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:03

Ik vind ze eerlijk, licht en het zijn harde werkers. Die van mij (hengst) kan heel heet worden, maar ik kan hem altijd terughalen. Daarnaast hebben ze veel talent, dus je kan onwijs veel van ze leren. Vooral de hoge oefeningen gaan zo licht en makkelijk.