Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:36

Yootha schreef:
Mensen die op een pensionstalling staan, willen toch graag dat hun dier elke dag eruit komt. Dit is moeilijker als het een hengst is die geen andere hengsten en ruinen in zijn omgeving duldt. Zo'n hengst mag dan 1 a 2 uur los in de bak. Dan is de keuze snel gemaakt om hem te laten ruinen en hem van onbeperkt weidegang te laten genieten.


Precies!

Ben wel benieuwd wat jij hier van vindt Lusitana!

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 12:39

Daar heb ik in de openingspost al over gesproken. Herstel, want dat was wel heel summier nl "dat sommige stallen ze niet accpeteren".
Ik heb wel in andere posts al gezegd dat hengsten ook met andere paarden geweid kunnen worden en als ze apart gehouden moeten worde, wil dat nog niet meteen zeggen dat ze nooi meer een paard zien. Ze kunnen tussen ander paarden gereden worden en andere paarden vanuit hun stal zien.

Ik heb ook gezegd dat ELK paard apart houden zielig is. Maar er worden toch veel paarden apart gehouden, ook als het geen hengsten zijn.

Ik heb ook aan iemand gevraagd die zo´n apart gehouden hengst heeft, of ze vindt dat hij ongelukkig is. Daar kon ze niet echt antwoord op geven.

Ik heb ook gezegd dat Iberische hengsten zich erg aan hun baas hechten, in die zin, dat ze die soms verkiezen boven een groep paarden.

Dat het een kudde dier is wil niet meteen zeggen dat elk paard ook maar met elk ander paard op kan schieten. Er zijn genoeg gevallen waarbij paarden elkaar aanvliegen en pesten, buiten sluiten, en dat staat los van het geslacht. Dus een paard in een groep is niet per definitie gelukkig. Hij kan wel het pispaaltje zijn.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 06-06-06 12:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:40

Ik heb je openingspost zitten lezen, maar daar heb je volgens mij niet over gesproken

Ann

Berichten: 13342
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:42

Ik kom er ook niet uit. Misschien wil je het nog een keer uitleggen, Lusitana?

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 12:49

Cer schreef:
Ik heb je openingspost zitten lezen, maar daar heb je volgens mij niet over gesproken

Zie mijn toevoeging in de bewerking.

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:50

Ik heb het antwoord niet gevonden in jou openingspost, wel dit:

Lusitana schreef:

In de thuislanden Spanje en Portugal worden gewoonlijk niet gecastreerd een onhandelbaar paard wordt eerder nog gedood.


Hier heb ik meer problemen mee als met zo'n simpele operatie!

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 12:51

odetteke schreef:
Yootha schreef:
Mensen die op een pensionstalling staan, willen toch graag dat hun dier elke dag eruit komt. Dit is moeilijker als het een hengst is die geen andere hengsten en ruinen in zijn omgeving duldt. Zo'n hengst mag dan 1 a 2 uur los in de bak. Dan is de keuze snel gemaakt om hem te laten ruinen en hem van onbeperkt weidegang te laten genieten.

Ben wel benieuwd wat jij hier van vindt Lusitana!


Dit specifieke voorbeeld is trouwens een typisch geval van een hengst die niet mak is en die worden hier ook gewoon gecastreerd, hoor.

alano

Berichten: 976
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Amstelveen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:53

poe....10 pagina's zitten lezen....wat ik me nou afvraag...Lusitana waarom open je ingodsnaam een topic als je alleen je eigen mening goed vind en geen andere meningen waardeerd?????

ontopic. als ik een hengst heb en die kan zonder problemen op de wei en ik kan er mee omgaan dan blijft hij hengst....gaat dat niet dan laat ik hem ruinen. (ongeacht of ik er mee ga fokken of niet)

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 12:54

odetteke schreef:
Ik heb het antwoord niet gevonden in jou openingspost, wel dit:

Lusitana schreef:

In de thuislanden Spanje en Portugal worden gewoonlijk niet gecastreerd een onhandelbaar paard wordt eerder nog gedood.


Hier heb ik meer problemen mee als met zo'n simpele operatie!


Denk even wat dieper na. Je hebt een vals paard, onbetrouwbaar. Als hij dat van karakter is, of een gevolg van verkeerde behandeling (trauma) gaat dat niet weg als de hormonen geen werking meer hebben, want dat is dan immers niet de oorzaak...

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:55

Ik heb alleen maar dingen gelezen over hengsten tussen alleen ruinen zetten, of bij onvruchtbare merries....

Waarop als antwoord kwam dat de iberische hengsten soms liever mensenlijk gezelschap prefereren, en het niet erg vinden om in een box te staan, omdat ze buiten ook alleen maar stilstaan... Dus dan kan je ze in dat hokje inderdaad wel hengst laten ja

Ik heb het niet over onhandelbare paarden, maar gewoon ruinen die lekker tussen merries kunnen staan, op een pensionstal, en later wellicht op een pensioenstal....
Laatst liep er bij ons per ongeluk een ruin tussen de merries... nou, niet zo'n groot probleem. Met een hengst zou ik me meer zorgen maken ...

Topcob

Berichten: 1225
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: Cothen

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:55

Ik heb maar even een klein onderzoekje voor je gedaan, misschien dat het dan tot je doordringt hoe groot de verschillen zijn tussen het Iberisch Schiereiland en Nederland.
Heeeeel misschien kun je dan zelf ook tot de conclusie komen dat paarden houden in Nederland ten opzichte van het Iberisch Schiereiland nogal een verschil is.

Verder raad ik je aan om eens op vakantie te gaan naar het prachtige groene Nederland uit je verre verleden. Dat zal ook verhelderend werken.

Het Iberisch Schiereiland is een deel van Europa dat zich ten zuiden van de Pyreneeën bevindt.
Het schiereiland wordt omgeven door de Middellandse Zee, de Atlantische Oceaan en de Golf van Biskaje. De oppervlakte bedraagt 582.530 km².

Bevolking
Portugal heeft ongeveer 10 miljoen inwoners, waarvan het grootste deel (circa 70%) in de dichtbevolkte kuststreek, die van de Spaanse grens tot aan Lissabon loopt, woont. Het zuiden en het achterland van de kuststrook zijn zeer dunbevolkt. Meer dan 10% van de bevolking woont in de steden Lissabon en Porto, de helft van de bevolking woont in plaatsen met minder dan 2.000 inwoners.

De land-oppervlakte van Nederland is ca. 35.000 vierkante kilometer


Bevolking
Nederland heeft ruim 16 miljoen inwoners, en is met 484 inwoners per km² na Monaco (16620/km²), Vaticaanstad (2093/km²) en Malta (1261/km²) het dichtstbevolkte land van Europa en een van de dichtstbevolkte landen ter wereld, nummer 15 op de lijst van soevereine landen.

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 12:57

alano schreef:
poe....10 pagina's zitten lezen....wat ik me nou afvraag...Lusitana waarom open je ingodsnaam een topic als je alleen je eigen mening goed vind en geen andere meningen waardeerd?????

Ik zit hier niet om gelijk te halen, want er is geen gelijk, maar vergelijk. Ik snap niet waarom mensen denken dat ik hier een mening opdring ofzo als ik tegenargumenten geef
alano schreef:
ontopic. als ik een hengst heb en die kan zonder problemen op de wei en ik kan er mee omgaan dan blijft hij hengst....gaat dat niet dan laat ik hem ruinen. (ongeacht of ik er mee ga fokken of niet)


Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:58

Oh, dus dat is wel goed?

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:59

Omdat je de argumenten die je niet goed kan weerleggen een beetje ontwijkt

utjelover

Berichten: 743
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Brakel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:04

leest even mee

StOoRzEnDeR
Berichten: 616
Geregistreerd: 01-05-05

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:05

Citaat:
alano schreef:
ontopic. als ik een hengst heb en die kan zonder problemen op de wei en ik kan er mee omgaan dan blijft hij hengst....gaat dat niet dan laat ik hem ruinen. (ongeacht of ik er mee ga fokken of niet)


en hoe ga je dan fokken met een ruin

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 13:11

Topcob schreef:
Ik heb maar even een klein onderzoekje voor je gedaan, misschien dat het dan tot je doordringt hoe groot de verschillen zijn tussen het Iberisch Schiereiland en Nederland.
Heeeeel misschien kun je dan zelf ook tot de conclusie komen dat paarden houden in Nederland ten opzichte van het Iberisch Schiereiland nogal een verschil is.

Verder raad ik je aan om eens op vakantie te gaan naar het prachtige groene Nederland uit je verre verleden. Dat zal ook verhelderend werken.

Het Iberisch Schiereiland is een deel van Europa dat zich ten zuiden van de Pyreneeën bevindt.
Het schiereiland wordt omgeven door de Middellandse Zee, de Atlantische Oceaan en de Golf van Biskaje. De oppervlakte bedraagt 582.530 km².

Bevolking
Portugal heeft ongeveer 10 miljoen inwoners, waarvan het grootste deel (circa 70%) in de dichtbevolkte kuststreek, die van de Spaanse grens tot aan Lissabon loopt, woont. Het zuiden en het achterland van de kuststrook zijn zeer dunbevolkt. Meer dan 10% van de bevolking woont in de steden Lissabon en Porto, de helft van de bevolking woont in plaatsen met minder dan 2.000 inwoners.

De land-oppervlakte van Nederland is ca. 35.000 vierkante kilometer


Bevolking
Nederland heeft ruim 16 miljoen inwoners, en is met 484 inwoners per km² na Monaco (16620/km²), Vaticaanstad (2093/km²) en Malta (1261/km²) het dichtstbevolkte land van Europa en een van de dichtstbevolkte landen ter wereld, nummer 15 op de lijst van soevereine landen.


Ten eerste is het Iberisch schiereiland niet alleen Portugal. Ten tweede ben ik twee jaar geleden nog in Nederland geweest en in 1999 hier komen wonen, dus ik weet niet waar je "verre verleden" vandaan haalt, en wat is je punt? Dat landen verschillend zijn? Dat Nederland dichtbevolkt is? Ja, klopt, maar, als een paard uit Spanje in Nederland komt, is het dan ineens een ander paard van karakter?
Ik weet dat in Nederland paarden een plaag zijn en dat veel te veel mensen die de ballen verstand er van hebben paarden hebben. Ik weet dat ze zich niet aan verkeersregels houden en door parken scheuren en dat mensen niet blij met ze zijn. Je punt is? We zijn een dichtbevolkt land en daarom mogen er geen hengsten zijn? Ofzo? Als die hengsten zo mak zijn als ruinen, wat maakt het dan uit?

Ann

Berichten: 13342
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:15

Je hebt zelf eerder aangegeven niet meer helemaal op de hoogte te zijn van de situatie in Nederland. Topcob geeft alleen even een opfriscursus topografie. Er zijn meedere factoren in het spel (in Nederland) om een hengst te laten ruinen dan alleen zijn makke karakter

Verder vind ik dat je nu een beetje probeert om mensen met een tegenmening te "overschreeuwen".

EDIT: iets toegevoegd en typo's.
Laatst bijgewerkt door Ann op 06-06-06 13:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Topcob

Berichten: 1225
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: Cothen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:22

Ann schreef:
Je hebt zelf eerder aangegeven niet meer helemaal op de hoogte te zijn van de situatie in Nederland. Topcob geeft alleen even een opfriscursus topografie. Er zijn meedere factoren in het spel (in Nederland) om een hengst te laten ruinen dan alleen zijn makke karakter


Gelukkig, jij begrijpt mijn doelstelling.
Krijg een beetje het gevoel dat ik van Mars kom en TS van Pluto. Ik doe erg mn best om haar standpunt te begrijpen en mijn standpunt duidelijk te maken. Maar stuit alleen maar op weerstand.
Als je toch een bepaald onderzoek wilt doen, zoals je aangeeft moet je denk ik wel openstaan voor de meningen die gegeven worden en niet alleen maar gaan zitten ja maren, wat schiet je daar nu in hemelsnaam mee op?

utjelover

Berichten: 743
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Brakel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:24

Ik rijdt een hengst . Een vierjarige. Staat meest van de dag op stal gewoon bij andere. Overdag mag hij een paar uur los in paddock.
Rijden doe ik ook gewoon tussen de merrie's en ruinen. Hij vind ze interessant maar verders niet.
In de omgang super lief.

Ik moet eerlijk zijn. We durven hem niet goed los in de wei te doen. Ten eerste omdat we dan geen ander paard bij hem kunnen zetten (we hebben verders alleen merrie's). Ten tweede ik ben er niet van overtuigd als er een ander paard langs komt, hij ook echt in zijn weide blijft. Dus laat ik hem vaak aan de hand wat grazen.

Ik vind het nog steeds moeilijk... ruinen of hengst houden?

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:25

Citaat:
Denk even wat dieper na. Je hebt een vals paard, onbetrouwbaar. Als hij dat van karakter is, of een gevolg van verkeerde behandeling (trauma) gaat dat niet weg als de hormonen geen werking meer hebben, want dat is dan immers niet de oorzaak...


Als je het probleem zou kunnen verminderen, is dat in ieder geval te proberen voordat je hem laat slachten (als je tenminste een echte band hebt met het paard)

Je schrijft trouwens over Nederland alsof je het een verschrikkelijk land vind, waarom ga je dan toch hier zo'n discussie aan die meer gaat over het verschil tussen de culteren dan over paarden? Is dat om te vertellen dat Portugal zo geweldig is en Nederland niet, of wil je bokt er van overtuigen dat het Iberische paard zo geweldig is?!?

Ann

Berichten: 13342
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:26

Tja, dan komen we weer bij iets wat hier al een paar keer is opgemerkt door diverse mensen, maar off-topic is

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:30

Lusitana schreef:
Dat het om een selecte groep gaat, wil nog niet zeggen dat ze geen discussie bestaansrecht hebben!


Hallo zeg, DAT hoor je mij toch niet zeggen??
Wat heb jij een kort lontje zeg...


We gaan er gewoon vanuit dat die paar honderd iberische hengsten in het Noorden van NL wonen, en dan fijn allemaal op een eigen stukje land kunnen Of, met zn allen bij elkaar, dat kan ook nog. Beetje overleg tussen de eigenaren en het moet te doen zijn

Ik geloof idd dat je niet echt openstaat voor argumenten van anderen hoor. Beetje jammer in een discussie.

Kort samengevat: Alle iberische types hengst laten, en alle andere types ruinen. Zoiets?

Karl66

Berichten: 29774
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:37

Ik snap het nut van dit topic niet zo goed.

TS wil graag weten wat de redenen zijn om in Nederland te ruinen? Alleen ze heeft zelf tot 6 jaar geleden in Nederland gewoond, was toen ook al met paarden bezig en zou de redenen toch moeten kennen.

TS zegt onderzoek te doen naar de redenen. Het lijkt mij dat je dan gaat inventariseren en niet bij elke reden ja maar gaat lopen roepen. In dat geval had ze in haar openingspost moeten zetten dat ze het onzin vindt en het geen onderzoek maar een discussie moeten noemen.

Persoonlijk heb ik het gevoel dat iemand Iberische paarden ver superieur vindt aan de noord europese warmbloeden, de manier van omgaan met paarden in haar nieuwe land veruit superieur vindt aan die in Nederland en dat via dit topic fijntjes probeert mee te delen.

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 14:54

odetteke schreef:
Je mag pas wedstrijden emt een hengst starten als je L2+1 bent geweest, dat is echt niet zonder reden ingevoerd!


Het is ook niet voor niets dat er voor barokke paarden hier een uitzondering op gemaakt is