Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 20:19

Heel verhaal getypt, verbinding kwijt. Nu onweert het, dus dat kan zo weer gebeuren (alle leidingen zijn nog bovengronds, dan krijg je dat) maar ik ga toch nog een poging wagen.

Er zijn veel off topic posts en zoals het laatste zou per pb kunnen, maar omdat ik graag wat duidelijk maak, zal ik hier even reageren.

Wat vooral duidelijk is, is een enorm mentaliteits verschil, en in Nederland nog veel ontzag voor een hengst, wat ik hier helemaal niet zie.

Ik open geen topics om mijn gelijk te halen.

1000 x iets herhalen, maakt het nog niet voor iedereen waar en is niet zinnig. Het is jouw mening, jouw ervaring en anderen hebben een andere mening en andere ervaringen en allen zijn even waar in DIE situatie.
Het is in een discussie beter om verschillende aspecten te belichten. Dingen van verschillende kanten te bekijken. Door argumenten en tegenargumenten kun je kijken hoe steekhoudend argumenten zijn.

Ik begrijp heus dat als je voor de keuze staat castreren of geen weidegang, je kunt kiezen voor castreren als je denkt dat weidegangje paard gelukkiger maakt. Maar er zijn ook mogelijkheden om een hengst samen te weiden met andere paarden, dat is het enige wat ik daarop zeg. Als dat in een specifiek geval niet mogelijk is, snap ik heus de keuze van castratie wel.
Er is ook even ingegaan op het apart houden van een hengst en het was niet goed te peilen of die nou zo ongelukkig was.

Het argument om een paard te castreren omdat je er niet mee gaat fokken, of (dus) alleen hengst te houden als je gaat fokken vind ik nog steeds zwak.

Invullen wat ik al of niet zou denken, heeft geen zin en uitroepen dat ik denk dat het in Portugal beter is, al evenmin. Portugal is beslist geen luilekkerland voor paarden. Maar ze laten hier gewoon manlijke paarden zoals ze geboren zijn omdat ze geen nut zien om te gaan snijden in een mak paard.
Het is dan ook moeilijk om me te overtuigen van een nut, al zie ik wel de waarom van keuzes. Maar dat zijn op zichzelf staande situaties, wat niet het standaard castreren goedpraat. Want in Nederland wordt elke bijna elke hengst geruind, tenzij.... dat is dus het omgekeerde van hier. Een apart fenomeen, that´s all.

Gelukkig is een er een grote groep mensen die castreren niet als vanzelfsprekend zien en de meeste daarvan hebben (ervaring met)barokke rassen.

Op verschillende manieren roepen dat het topic maar moet stoppen, zijn helemaal onzinnige posts.

Dan hoop ik dat we nu weer on-topic kunnen en ik zal niet meer reageren op off topic posts.

Winkie
Berichten: 756
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Timboektoe

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 14:10

Ik heb iet het hele topic gelezen dus misschien herhaal ik dingen.

Ik zal even een voorbeeld geven:
Er stond laatst bij ons op stal een friese hengst. Hij was telkens aan het gillen in z'n stal en hij was ook uitgebroken om vervolgens achter de merries aan te gaan. En dat was een hengstje van 2.5 jaar.
Hij mocht ook niet op het weiland want dat was alleen met schrikdraad afgezet dus hij stond dan op stal of een paar uur in de paddock. Als je geen optie hebt om je hengst lekker op het weiland te zetten zou ik hem casteren. Dit paard had geen seconde rust in zijn lijf met al die hengstige merrie's in de buurt. Dat vind ik gewoon zielig.

Het was ook indd zo dat een heleboel mensen meteen iets tegen hengsten hadden nadat deze friese hengst er had gestaan en dit dus niet al te soepel verliep.

Omdat mijn 1 jarige hengstje weg moest uit de opfok omdat hij de merries ging bespringen en ik nog geen andere plek voor hem had gevonden, heb ik hem ook een maand bij deze pension stal gezet. In het begin reageerde de andere meteen van: een hengst? niet weer!
Omdat hij nog heel jong is keek hij niet naar de hengstige merries om en hij is ook heel aanhankelijk dus iedereen was al snel helemaal weg van hem. Dit ging dus opzich heel goed alleen hij mocht ook niet op het land. Nu staat hij in de opfok met meerdere hengsten en dat gaat harstikke goed.

Ik probeer hem zo lang mogelijk hengst te houden. Maar het moet wel leuk blijven voor ons allebei. Als ik ook weer op een pensionstal ga staan met hem zal hij zich wel moeten gedragen. Ik vind dat je andere mensen niet tot last moet zijn alleen omdat jij een hengst hebt.

Over het algemeen zullen de barokke hengsten denk ik iets koeler in hun hoofd zijn en dus makkelijk te houden dan andere rassen. Maar ik denk dat je naar het individuele paard moet kijken om de juiste beslissing te nemen. Niet iedereen kan namelijk z'n paard aan huis zetten. Maar ik ben het met je eens dat het in een land als NL meer als een gewoonte wordt gezien dan dat er echt over na wordt gedacht.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:35

Najaa, in de allereerste post van Lusitana, die je op z'n minst had kunnen lezen, werd al gezegd dat het specifiek op de Iberische hengsten ging. Omdat er dus idd indivuduelen in de andere rassen te vinden zijn, maar daarover geen discussie oid.

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:18

Miirthe schreef:
Najaa, in de allereerste post van Lusitana, die je op z'n minst had kunnen lezen, werd al gezegd dat het specifiek op de Iberische hengsten ging. Omdat er dus idd indivuduelen in de andere rassen te vinden zijn, maar daarover geen discussie oid.


Niet waar: er staat vooral

StOoRzEnDeR
Berichten: 616
Geregistreerd: 01-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 17:23

wat kunnen we weer lekker over die kleine dingetjes vallen hé

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 22:13

Ik denk dat er veel mensen te moeilijk over hengsten denken....
Ik snap dat je ene hengst niet tussen de merries zet.
Maar bijvoorbeeld in stallen met tralies als tussenwand.

hoe makkelijker je er mee omgaat hoe makkelijk over het algemeen je hengst wordt.
Met ruiken na een uur is dat gegil en gepiep wel over.

Ik wil fokken met mij hengst.
Maar je kan ze leren het verschil tussen werken en dekken.

Ik kan de mijne heel goed longeren terwijl iemand anders een hengstige merrie longeert er naast.

De eesrte keer dat ik dat deed liet meneer even zien hoe groot hij was hoe hard zijn volume was.........
Maar nu neemt ie de moeite nog eens niet.

En nu krijg ik denk ik wel de dierenbescherming over heen:

Door omstandigheden kan mijn hengst niet meer met een ander paard los.........
Ook durf niemand dat aan maar dat er buiten.

Hij weet niet beter vind het ook niet zielig.

De paddock word omringt door stallen dus kan hij paarden zien.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:20

Ik wilde de mijne in eerste instantie niet castreren (Lusitano) maar omdat hij nul komma nul rust in zijn lijf had werd ik uiteindelijk gedwongen om het te doen. Hij is nu een jaar na datum gecastreerd en het heeft echt dat volle jaar geduurd vooraleer hij door had dat hij niet God was en dat andere paarden best leuk zijn om mee op de wei te gaan. Hij is nu dikste vriend met een jaarling hengst en staat de hele dag met die jaarling, een 5-jarige en een shet op de wei. Wou hem eigenlijk dit jaar zadelmak maken maar ik weet het zo nog niet... tis de eerste keer sinds lange tijd dat ie nog is als een paard gehouden kan worden en dat gun ik hem nou toch wel vooraleer we hem aan het werk gaan zetten.

Dat panische gekke lijkt er ook meer uit te gaan nu, en hij begint flink uit te zwaren!

Denk dat we hem dit jaar zadelmak maken, de winter laten staan (staan ze ook gewoon op de wei en 's nachts op stal) en dan volgende zomer weer oppakken.

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:24

Maar hoe vaak zie je geen ruinen die nog erger zijn dan een hengst.
Wat ik ook vaak zie dat een hensgt harder wordt aangepakt dan een merrie en een ruin.....Of dat men bang is als je het woord hengst laat vallen.......
Is een ander geslacht minder gevraalijk of risico vol..............???


Waar ik ook zo moe van wordt is de opmerking....

Waneer laat je hem castereren???

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:37

Het is natuurlijk niet allemaal zo zwart wit. Veel iberische hengsten zijn inderdaad heel goed te hanteren. Mede door karakter/temperament maar, misschien nog wel belangrijker, ook door opvoeding.

Ik ben vanaf het moment dat ik mijn hengst heb aangeschaft heen en weer geslingerd. Wel-niet wel-niet. Om gek van te worden!
Hij heeft geen papieren, en al had hij die wel dan wilde ik nog niet met hem dekken. Ik wil geen dekhengst ik wil gewoon lekker van hem genieten. Zijn aandacht is toch veelal bij andere dingen als bij mij. Daarbij staat hij toch altijd alleen, ik kan hem niet zoveel contact bieden met andere paarden als ik denk dat belangrijk is voor hem. Geen krabbels, niet spelen. Hij is ook vrij onrustig op het land.(waar hij gelukkig wel een paar uur per dag op komt).
Eigenlijk is het voor beide partijen de beste oplossing om te castreren, maar toch is er steeds iets dat me tegenhoudt. Misschien het idee dat ik de makkelijkste weg kies?
Met rijden is er geen probleem, met het werk aan de hand ook niet. Hij sleurt me ook niet het erf over. Maar het is toch altijd rekening houden met alles en iedereen om je heen.
En, boven alles, voldoe ik niet volledig in zijn basisbehoeftes...

In een andere situatie, als ik paarden aan huis had gehad of een stal zoals die van mijn instructrice zou kunnen vinden dan zou ik het niet doen. Dan liet ik hem hengst. Maar op een pensionstal....ik neig toch weer steeds meer naar wel laten castreren..

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:48

Lusitana schreef:
Joyja schreef:
Zoals ik al schreef moet je ook vooruit denken dus daarom worden ook hengsten die ouder zijn zoals ik het van jou begrijp gecastreerd op oudere leeftijd bij importeren dus en dan moet je dr ook aandenken dat hetzelfde probleem geld voor een oudere hengst als voor een jonge hengst in NL de plekjes waar je met je hengst terecht kan zijn schaars en dan is het voor een ruin handiger een stal en weidegang te vinden.

Daarom zouden mensen die importeren vooruit kunnen denken en een jonger dier kopen om te laten castreren. ALS je dan valt voor een volwassen hengst, zorg dan dat je hem in Nederland kwijt kunt. Lukt dat bij voorbaat niet, ga dan niet voor een hengst, maar een merrie, of koop een hengst van "castreerbare leeftijd". Lijkt mij het slimst. Want anders kon je nog wel eens je kostbare paard verliezen aan de complicaties van een (medisch onnodige) operatie.


Maar dat werkt helaas niet zo makkelijk. Zoals je al eerder aangaf zijn er niet veel ruinen te vinden. Ik ben persoonlijk minder gecharmeerd van merries, dat is even generaliserend want er zitten ook prettige exemplaren tussen natuurlijk!
Op een veulen moet je erg lang wachten!

mijn hengst is vier jaar oud en ik zit er dus over te denken om hem te laten castreren.
argumenten voor mij zijn:
altijd alert blijven
weinig sociale contacten voor je paard
altijd rekening houden met anderen, want jij hebt de hengst
frustratie voor het paard, wel ruiken maar niet aanraken/voelen

De manier waarop wij hier in NL de paarden houden is gewoon verre van ideaal voor hengsten. In spanje staan de merries over het algemeen weg van de hengsten. De hengsten staan op stal en worden gereden, merries over het algemeen niet. (is natuurlijk al aan het veranderen) Hier is de hengst de paria. De uitzondering.
Jij moet er met je hengst rekening mee houden wanneer een merrie hengstig is. Er is gewoon een hele andere instelling als het op paarden houden aankomt.

gootje12
Berichten: 1645
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Ommen

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:07

ik geloof zeker ,dat iberische hengsten anders zijn als onze kwpnners,maar de werkwijzen zijn in de iberische landen erop ingesteld.Terwijl hier men heel anderedingen verlangen van onze hengsten en er ook anders me om gaan.Ik weet wel ,dat b.v de tinkerhengsten ook veel vaker hengst blijven ,ook omdat die veel makkelijker zijn in de omgang.
dus is mijn conclusie,laat het castreren afhangen van het paard zelf[ongeacht het ras]en kijk of het veilig is voor jouw en het paard,. om hem hengst te laten.

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:08

En, om mijn monoloog maar even voort te zetten , je ziet steeds meer barokke paarden die hengst worden gelaten. Ze krijgen dus vaak wel de kans. Maar gezien de manier waarop paarden hier gehuisvest worden zijn de gedragingen toch anders.

Sam stond in Spanje tussen de hengsten. En zag de merries verder amper. (daarentegen komen ze verder ook niet los oid) Daar reden ze wel merries dus hij zag ze af en toe van een afstand dan werd er gegild maar de prikkels waren gewoon minder.

voorbeeld: gisteren stond er iemand met zijn merrie voor mijn box terwijl ik een poging deed om Sam te poetsen. Dat doe ik al omdat ik hem niet zo goed ergens anders neer kan zetten. Vervolgens kreeg de merrie alle ruimte om aan hem te snuffelen (en vice versa, hij vond het niet zo naar ) en moest ik de stal uit om geen risico te lopen dat hij iets te enthousiast raakt en mij vergeet. Dan raakt hij dus opgewonden. In Spanje had hij dat soort sterke prikkels niet. Op de stal bij mijn instructrice ook niet, daar staat 1 merrie en die moet rekening houden met de hengsten.

Veel mensen beseffen zich ook niet dat dat niet handig is. Wat dacht je van een hengstige merrie in je stal zetten als je aan het rijden bent? (omdat ze even moeten uitmesten bijv)

Als het kan kunnen ze hengst blijven. Als je jezelf en je paard er geen plezier mee doet castreren.

Punt: ze veranderen wel degelijk omdat de omstandigheden zo anders zijn in NL!

bella24

Berichten: 835
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Soest

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:59

Ik heb grote stukken van dit topic gelezen en vind het wel interessant omdat ik twee jaar bijrijdster ben geweest van een arabische hengst EN op dezelfde stal stonden twee lusitano-hengsten. Ik was stapelgek op mijn bijrijdpaard (inmiddels overleden) maar ik heb altijd gezegd dat als het mijn eigen paard geweest was, dan had ik hem gecastreerd.

Citaat:
mijn hengst is vier jaar oud en ik zit er dus over te denken om hem te laten castreren.
argumenten voor mij zijn:
altijd alert blijven
weinig sociale contacten voor je paard
altijd rekening houden met anderen, want jij hebt de hengst
frustratie voor het paard, wel ruiken maar niet aanraken/voelen


En dit zijn precies de argumenten waarom ik ook een hengst (in nederland!) zou castreren. Mijn ervaring is dat lusitano hengsten idd wel wat wat braver zijn dan een kwpn of arabische hengst, vooral de oudere lusitano dekhengst op mijn vorige stal was erg rustig maar is in de drie jaar dat ik hem ken wel twee keer onverwachts op een merrie gesprongen. Daarmee wil ik zeggen; als een hengst constant hengstige merries om hem heen heeft dartelen en hij krijgt in een onbewaakt ogenblik de kans... dan blijft het gewoon een hengst en dus minder betrouwbaar.

Overigens stonden alle hengsten praktisch de hele dag op stal. De boer had gewoon niet de mogelijkheid om het land zo in te delen dat alle 25 paarden inclusief 3 hengsten fatsoenlijk naar buiten konden. Als hengsten-eigenaar delf je dan het onderspit want je bent in de minderheid.
Eerder in dit topic werd ook wel over het gebrek aan weidegang gezegd: als een hengst niet weet wat hij mist dan is hij net zo gelukkig op stal als in de wei. Dit vind ik wel zo'n zwak argument om voor je zelf goed te praten dat je paard constant in een box staat! Misschien is je paard nu wel tevreden met zijn leven in zijn stal (omdat hij geen andere keus heeft) maar er is al zo vaak aangetoond dat paarden zowel fysiek als mentaal beter af zijn in de wei met soortgenoten... daar hoeven we het niet meer over te hebben, lijkt me!

Ik kan me voorstellen dat de situatie heel anders is in zuid-europa op een stal met 99% rustige lusitano hengsten. Maar ik snap niet helemaal waarom het topic daar elke keer op terugkomt. Hoe moeten wij als Nederlanders nou iets zinnigs zeggen over de situatie in Portugal

Ik kan alleen maar iets zeggen over de situatie in Nederland en dan zeg ik in veel gevallen: ballen eraf!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:08

Lusitana schreef:
Het is in een discussie beter om verschillende aspecten te belichten. Dingen van verschillende kanten te bekijken. Door argumenten en tegenargumenten kun je kijken hoe steekhoudend argumenten zijn.


Hoe kun je dat dan bekijken? De situatie in Portugal en de situatie hier is zo verschillend, en wie beslist wat een steekhoudend argument is? Jij? Alles wat hier is aangekaart wordt door jou met een beweging van tafel geveegd. De situatie HIER in NEDERLAND is anders dan de situatie DAAR in PORTUGAL. Huisvesting kan een paard doen omslaan als een blad aan een boom, en omgang met het paard dito. En dat ongeacht het ras.

Weidegang en groepshuisvesting is maar voor enkele hengsten weggelegd, en ja, de hengsten die in de kudde (gemengd of van hezelfde geslacht, en daar ook op latere leeftijd in kunnen) zijn grootgebracht kijken heel anders tegen een merrie aan dan een tot eenzame opsluiting verdoemde hengst, die in zijn carriere misschien een handjevol merries aangeboden krijgt.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 19:18

Lusitano schreef:
De manier waarop wij hier in NL de paarden houden is gewoon verre van ideaal voor hengsten. In spanje staan de merries over het algemeen weg van de hengsten. De hengsten staan op stal en worden gereden, merries over het algemeen niet. (is natuurlijk al aan het veranderen) Hier is de hengst de paria. De uitzondering.
Jij moet er met je hengst rekening mee houden wanneer een merrie hengstig is. Er is gewoon een hele andere instelling als het op paarden houden aankomt.

Op alle stallen waar ik ben geweest staan merries. Nooit veel, maar nooit apart. Alleen op stoeterijen zul je zien dat de merries in het land worden gehouden en hengsten op stal.(Jonge hengsten ook wel buiten).Maar goed , ik zit in Portugal en kan niet over de grens kijken Ik vund het jammer dat er uitspraken worden gedaan als in dit land doen ze het zus en in dat land zo, want een land zit nog altijd vol met heel veel verschillende soorten bedrijven die paarden op heel veel verschillende manieren houden.
Maar ik weet niet waarom mensen denken dat een hengst per definitie oncontroleerbaar wordt als er een hengstige merrie un de buurt is? De meesten worden wel vocaal, tja als je daar al bang van bent...

En ja, er is een heel andere instelling, dát is wel duidelijk. Gelukkig komt er langzaam verandering in.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 19:35

Cassidy schreef:
Lusitana schreef:
Het is in een discussie beter om verschillende aspecten te belichten. Dingen van verschillende kanten te bekijken. Door argumenten en tegenargumenten kun je kijken hoe steekhoudend argumenten zijn.


Hoe kun je dat dan bekijken? De situatie in Portugal en de situatie hier is zo verschillend, en wie beslist wat een steekhoudend argument is? Jij? quote]Iedereen die het tyopic leest kan er over nadenken. Dat heeft verder niets met mij te maken. Ik voeg mijn dingen toe, en andere posters hun ervaringen en meningen.
We kijken naar wat een steekhoudend argument is in genoemde situaties, ongeacht het land.
Wél speelt mee dat Iberische hengsten bekend staan om hun brave karakter. Ook kan meespelen dat er hier sprake is van een opvoeding, maar dat kun je dan ergens anders toch ook gewoon doen?
Als een hengst die geleid wordt een stijve krijgt, kan hij een tik met het stokje op zijn buik krijgen als het niet van pas komt. Dan leren ze best snel dat het de mens is die bepaald wat wel en niet kan.
Voor de rest slaat men er niet zoveel acht op en op veel wedstrijden kun je hengsten met een stijve zien, maar dat maakt ze beslist geen gevaarlijke monsters en ze halen gewoon hun punten. Ik heb een foto van een jochie op een hengst met een stijve bij de prijsuitreiking. Gewoon op een trensje gereden en het paard staat gewoon braaf stil.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 19:38

Barcelano schreef:
Maar hoe vaak zie je geen ruinen die nog erger zijn dan een hengst.
Wat ik ook vaak zie dat een hensgt harder wordt aangepakt dan een merrie en een ruin.....Of dat men bang is als je het woord hengst laat vallen.......
Is een ander geslacht minder gevraalijk of risico vol..............???

Precies. Maar bij gevaarlijke merries en ruinen kunnen er geen ballen meer af. Dus zoekt men andere oplossongen. Dan vraag ik me af waarom diezelfde oplossingen ineens niet meer toe te passen zijn voor hengsten?

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:42

Ik heb een Arabische Hengst en is zoals elk paard te hanteren.
Ik sta op een manege waar kinderen lopen.
Barc heeft gewoon een halster om...

Als hij netjes onder het zadel is ga ik zo snel mogelijk de lessen in........

Ik ben zelfs aan het nadenken om nog een hengst er bij te nemen

Als je een Hengst op latere leeftijd castereerd blijf het vaak in zijn hoofd hengst.............

Het enige verschil is dat ze niet meer vruchtbaar zijn........

Als ik nu de mijne op 4 jarige leeftijd castereerd dan zblijf hij in zn koppie hengst.........
Dat komt omdat er mee geschouwd is en dat hij heeft gesprongen een keer

bella24

Berichten: 835
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Soest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 23:35

Lusitana schreef:
Barcelano schreef:
Maar hoe vaak zie je geen ruinen die nog erger zijn dan een hengst.
Wat ik ook vaak zie dat een hensgt harder wordt aangepakt dan een merrie en een ruin.....Of dat men bang is als je het woord hengst laat vallen.......
Is een ander geslacht minder gevraalijk of risico vol..............???

Precies. Maar bij gevaarlijke merries en ruinen kunnen er geen ballen meer af. Dus zoekt men andere oplossongen. Dan vraag ik me af waarom diezelfde oplossingen ineens niet meer toe te passen zijn voor hengsten?


Ruinen, merries en hengsten kunnen allemaal net zo gevaarlijk of betrouwbaar zijn. Het heeft geen enkele zin om te zeggen; "mijn hengst is zo braaf" en '" die ruin is zo gevaarlijk". Het karakter verschilt per paard en dat is niet afhankelijk van het geslacht! Ik heb het zelf ervaren want ik reed op mijn bijrijdpaard, een arabische volbloedhengst, zonder bit in mijn eentje buiten en hij was absoluut bomproof. Mijn eigen arabische ruin is echt een heel stuk moeilijker onder het zadel!
Bij een hengst moet je echter WEL ALTIJD rekening houden met de hele hormonen-kwestie en dat is dus een EXTRA risicofactor t.o.v. ruinen en merries. Dat kan je wel ontkennen maar dat is gewoon zo!

Natuurlijk kan je dat gedrag d.m.v. een goede opvoeding netjes in banen leiden maar daarvoor heb je wel net effe wat meer inzicht en lef nodig dan de gemiddelde paardeneigenaar. En ja... veel mensen schrikken van het gebrul van een hengst. Ik ben juist blij dat veel mensen hun paard castreren in Nederland. Ik moet er niet aan denken wat er zou gebeuren als al die paarden-leken met hengsten zouden rond gaan lopen!

Ik heb zelf een ruin maar ik vind een hengst absoluut gaver wat betreft karakter. Over het algemeen erg eerlijk en veel werklust in combinatie met een machtige uitstraling. Een ruin vind ik toch wat tammer en mist dat extraatje. Toch heb ik niet de mogelijkheden om een hengst een goed tehuis te bieden en ik zou nooit "het extraatje van een hengst" zwaarder laten wegen dan de bewegingsvrijheid van mijn paard. Dan maar gecastreerd maar wel de hele dag in een gemengde kudde op het land!

En Barcelano... ik ben het er echt niet mee eens dat het bij een 4 jarige geen zin meer zou hebben om hem te castreren. Mijn ruin is vlak voor zijn 4e verjaardag gecastreerd en is inderddaad nog behoorlijk fel op merries. Hij beschermt zijn merries t.o.v. andere ruinen en dekt de merries als ze hengstig zijn. Omdat hij niet meer vruchtbaar is, vinden de eigenaren van de merries dit gelukkig geen probleem en hij heeft in het voorjaar dus de tijd van zijn leven
Ook al heeft jouw hengst gedekt, na zijn eerste 4 jaar als hengst zou hij nu nog prima verder kunnen als ruin!

Ik snap best dat mensen een voorkeur hebben voor hengsten maar ik vind dat je hem dan wel een leven met andere paarden en weidegang moet kunnen bieden. Wat mij betreft zijn dit de randvoorwaarden voor IEDER paard.
De argumenten die ik in dit topic heb gelezen om een hengst niet te castreren vind ik op zijn zachtst gezegd wat zwak.
De eigenaresse van mijn bijrijdpaard wilde hem niet castreren omdat ze bang was dat zijn felle en macho temperament dan zou verdwijnen en dat kan ik me persoonlijk goed voorstellen.
Overigens stond die hengst wel lekker iedere dag met twee ruinen buiten...

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:20

Gisteren kwam ik aan op stal. Bleek mijn hengst, die normaal eigenlijk heel braaf is door en over alle hekken heen te zijn gegaan naar een groep paarden die een paar 100 meter verderop staan. Waaronder een merrie met veulen....
Hij was drijfnat en zit onder de dikke plekken en wondjes. 'gelukkig' was hij de enige die toegetakeld was en had hij geen tijd om te vechten omdat hij nogal druk was met andere dingen.
Voor hem zijn de prikkels dus duidelijk te sterk. Hem isoleren vind ik geen optie. Voor mij maakt dit de beslissing om hem toch te laten castreren een stuk makkelijker. Veiliger voor mij, voor Sam en voor de omgeving.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:00

Jeetje Lusitano, geluk dat dat goed is afgelopen dan! Je hebt gelijk om hem dan toch te laten castreren, ik heb de knoop ook door gehakt toen Xen door de omheining was gebeukt en mijn pony onder handen had genomen. Ben nooit zo kwaad geweest op een paard en ik heb met plezier z'n ballen eraf geknipt. (nou ja de VA dan )

Barcelano

Berichten: 3724
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Dordrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:24

Ik bedloe niet dat het dan geen zin meer heeft om te castereren.
Maar negen van de tien keer toch de eigenschappen als hengst kunnen houden...

Ben het er ook mee eens dat het niet goed zal gaan als leken er mee gaan lopen......
Maar dat heb je ook weer met merries.......


Wat ik wel jammer vind is dat het gros huiverig op hengsten zijn.........

Ik zal nooit zeggen mij hengst zal altijd braaf zijn....
Inderdaad het is en blijft een hengst dus voorzichtig blijven.....
Maar dat vind ik ook weer dat moet bij elk paard....

Merries kunnen net zo goed last van hormonen hebben...............

Voorbeeld iemand op stal heeft twee paarden voor de kinderen.......

Een kwpn merrie altijd hengstig.
En een welsh merrie voor de kleinste....

Als paard 1 hengstig is vertoont paard 2 gedrag wat geen elk paard mag doen.
Nek er op steigeren achter uit lopen.
Op merrie 1 willen springen......

Dat jongetje waar paard 1 van is liep er mee die hield haar niet meer .
Heb het beestje over moeten pakken............[/quote]

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 18:31

Ik had mijn paard graag hengst gelaten. dan wordt hij waarschijnlijk breder en 'trotser'en feller natuurlijk. Maar ben toch maar blij dat die geruind is. Toen die 1 was en nog hengst dekte die dagelijks zijn half zus. Ik zit niet op intilt te wachten. en ik weet hoe gericht mijn paard is op andere dieren. Moet ik hem dan hengst laten en de rest van zijn leven gunnen alleen in het land? ik denk niet dat mijn paard daar beter van zou worden, Ik denk juist slechter. Als ik hem dat had aangedaan weet ik zeker dat die erop achteruit zou gaan. Zijn beste maatje is een merrie. en verder staat die met 3 merrie's op het land. Dus simpelweg geen mogelijkheid hem bij een andere hengst te zetten. En wij houden liever merrie's voor de fok.

Verder vind ik dat als je de ruimte en tijd etc voor hebt je je paard lekker hengst moet laten. tenzij die echt onhandelbaar wordt.

utjelover

Berichten: 743
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Brakel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 07:56

Ik rijd een hengst , een vierjarige Polansky x Glendale.. Van de week heb ik besloten , dat hij ruin wordt. Gewoon omdat ik hem niet het leven kan bieden wat hij verdiend.
Hij hoort gewoon lekker in de wei. Lekker kunnen ontspannen. Dat is toch waar wij paarden voor hebben? Om ze het leven te bieden, wat ze verdienen. Zelf hebben we geen ruinen, dus mijn hengst staat het meest van de dag op stal. Hij mag naast het trainen aan de hand grazen. Maar geen moment van die tijd is de spanning uit zijn lichaam.
Ik denk er maar aan dat ik hem straks lekker lui in de wei zie liggen!

Ik heb hem twee keer op wedstrijd uitgebracht. Dat ging super, omdat hij natuurlijk nog lekker jong was. Mensen verafschuwen je, zodra ze weten dat het een hengst is. Ze zijn er bijvoorbaad al bang van.
Terwijl mijn hengst echt geen vlieg kwaad doet. Hij brult alleen een keer .

Ik vind als je een hengst een goed bestaan kan geven, met dagelijks weidegang en genoeg beweging, waarom zou je hem dan castereren?

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 12:12

utjelover schreef:
Hij hoort gewoon lekker in de wei. Lekker kunnen ontspannen. Dat is toch waar wij paarden voor hebben?

Daar heb ik schapen voor, om een wei te vullen. Paarden heb ik gewoonlijk om op te rijden.