Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 23:04

miloetje schreef:

maar ik heb nog nooit over iberische hengsten gehoord, gelezen of plaatjes gezien wat zijn dat?


Lusitano's, Berbers, Andalusiers,...

Citaat:
Ik kan me ook niet voorstellen dat je een hengst tussen de merries plaatst en hij zich dan "inhoudt" omdat hij heeft geleerd dat dat niet mag. Ik denk dat je als eigenaar mooi de boom in kan en hengstlief er vrolijk op los dekt als het hem (en de merries) zo uitkomt.


@Labe, ik ben het er geloof ik niet 100% mee eens. Haha! De hengstenboer hier een endje verderop heeft zijn dekhengsten wel zo netjes opgevoed dat ze echt niet eerder gaan voordat hij heeft gezegd dat het goed is. Ze komen altijd met veel poehpah de trailer af, maar dat hoor er nou eenmaal bij dat macho gedrag. Er is echter maar 1 simpel stom woordje nodig om ze tot de orde te roepen als ze een ietstiepietsie te ver gaan in hun gebrul en gedans en dat hoeft hij echt niet schreeuwend hard te roepen. Hij is is een keer mijn merrie komen schouwen die echt héél erg hengstig stond, ze is niet geschouwd met een muur tussen of iets (ja eerst even in de stal maar toen ze goed bleek te pissen eruit gehaald) hij is er NIET opgegaan maar is met 5 benen terug op de trailer gezet, zonder mokken. Tong uitsteken

Dekhengsten houden is iets wat in je in de vingers moet hebben denk ik, tenminste, als ik zie wat die man met hengsten kan... dat doe je hem echt niet na. Hij wil ook niets anders, volgens mij heeft ie er een 6e zintuig voor ofzo...

labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:03

Ik bedoel ook een hengst die tussen merries in de wei loopt en niet aan het handje van een hengstenboer.
Er werd namelijk ergens in dit topic gesteld dat een hengst rustig tussen merries geweid kan worden en dat er niet altijd iets hoeft te gebeuren omdat o.a. de hengst niet continue aan sex denkt (ik vraag me dan ook af hoe mijn merrie aan haar eerste veulen is gekomen, onbevlekte ontvangenis ofzo?).
Dan heb ik zoiets van: "ja doei, gij gelooft dat?" Ik niet dus, zo'n dier zal toch niet denken dat hij het beter niet kan doen omdat dat nu eenmaal niet mag van de baas?
Je kunt een paard tot op bepaalde hoogte goed trainen en africhten, ook hengsten, maar eenmaal in een groep paarden waarbij de hormonen door de lucht gieren, vraag ik me echt af in hoeverre jouw invloed als eigenaar/berijder nog groot genoeg is om zo'n dier in toom te houden. Tuurlijk zijn er genoeg mensen die het klappen van de zweep kennen en hier geen enkel probleem mee hebben, maar Jan met de Pet hoeft hier dus niet de kwaliteit en overwicht voor te hebben. Ik heb ook wel eens een stel Iberische hengsten bij elkaar gezien MET ervaren berijders en dat ik me toch heel benauwd afvroeg of het allemaal wel goed ging.
Er zullen best brave hengsten zijn die amper in de gaten hebben dat ze hengst zijn, maar over het algemeen genomen denk ik dat bij het houden van hengst net even wat meer om de hoek komt kijken en dat je niet kunt stellen dat iedereen met een (iberische) hengst overweg kan.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 12:02

Nog nooit in Golegã geweest zeker?

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 12:04

miloetje schreef:
als ik nu een hengst zou kopen zou ik hem ook castreren.

Waarom dan een hengst kopen? Daar betaal je veel meer voor dan voor een ruin en vervolgens laat je hem enorm in waarde dalen. Dat vind ik dus jezelf in de vingers snijden.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:07

@Labe, aja zo ja Haha! Was niet helemaal mee Tong uitsteken

labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:18

Lusitana schreef:
Nog nooit in Golegã geweest zeker?


Genoeg van gezien om te weten hoe het er daar aan toe gaat, maar wat wil je hiermee duidelijk maken? Dat die hengsten allemaal zo goed onder appel staan omdat dat alles door elkaar heen loopt met veel hectiek en geen een hengst zich misdraagt?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:28

Lusitana schreef:
miloetje schreef:
als ik nu een hengst zou kopen zou ik hem ook castreren.

Waarom dan een hengst kopen? Daar betaal je veel meer voor dan voor een ruin en vervolgens laat je hem enorm in waarde dalen. Dat vind ik dus jezelf in de vingers snijden.


Als er alleen maar hengsten te krijgen zijn, hoe kom je dan aan die goedkope ruin? Haha!
Overigens ken ik ook rassen waar je minder voor een hengst betaald dan voor een merrie...

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 13:55

Lusitana schreef:
miloetje schreef:
als ik nu een hengst zou kopen zou ik hem ook castreren.

Waarom dan een hengst kopen? Daar betaal je veel meer voor dan voor een ruin en vervolgens laat je hem enorm in waarde dalen. Dat vind ik dus jezelf in de vingers snijden.


Maar de meeste mensen kopen een paard voor hun plezier, niet om er geld aan te verdienen. Een paard is slechts zelden een goede investering. Huisvesting is te duur....
Ik heb Sam gekocht omdat ik verliefd was.
Ik ben verdrietig omdat hij gecastreerd wordt maar ik zie geen andere optie.
Hij wordt voor mij niet minder waard, alleen maar meer. Ik kan veel meer met hem!

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 13:56

labe schreef:
Ik bedoel ook een hengst die tussen merries in de wei loopt en niet aan het handje van een hengstenboer.
Er werd namelijk ergens in dit topic gesteld dat een hengst rustig tussen merries geweid kan worden en dat er niet altijd iets hoeft te gebeuren omdat o.a. de hengst niet continue aan sex denkt (ik vraag me dan ook af hoe mijn merrie aan haar eerste veulen is gekomen, onbevlekte ontvangenis ofzo?).
Dan heb ik zoiets van: "ja doei, gij gelooft dat?" Ik niet dus, zo'n dier zal toch niet denken dat hij het beter niet kan doen omdat dat nu eenmaal niet mag van de baas?
Je kunt een paard tot op bepaalde hoogte goed trainen en africhten, ook hengsten, maar eenmaal in een groep paarden waarbij de hormonen door de lucht gieren, vraag ik me echt af in hoeverre jouw invloed als eigenaar/berijder nog groot genoeg is om zo'n dier in toom te houden. Tuurlijk zijn er genoeg mensen die het klappen van de zweep kennen en hier geen enkel probleem mee hebben, maar Jan met de Pet hoeft hier dus niet de kwaliteit en overwicht voor te hebben. Ik heb ook wel eens een stel Iberische hengsten bij elkaar gezien MET ervaren berijders en dat ik me toch heel benauwd afvroeg of het allemaal wel goed ging.
Er zullen best brave hengsten zijn die amper in de gaten hebben dat ze hengst zijn, maar over het algemeen genomen denk ik dat bij het houden van hengst net even wat meer om de hoek komt kijken en dat je niet kunt stellen dat iedereen met een (iberische) hengst overweg kan.


Als je een hengst in een kudde houdt en hij is niet anders gewend (sociaal) dan is er niets aan de hand. Dan dekt hij alleen wanneer de merrie dat ok vindt.
Een paard dat gefrustreerd is en dat niet kent die gaat over de schreef en is gevaarlijk voor zichzelf en anderen.
Helaas is dat niet voor iedere hengst weggelegd.

labe
Berichten: 380
Geregistreerd: 18-10-03

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 14:17

Lusitano schreef:
Als je een hengst in een kudde houdt en hij is niet anders gewend (sociaal) dan is er niets aan de hand. Dan dekt hij alleen wanneer de merrie dat ok vindt.<BR />Een paard dat gefrustreerd is en dat niet kent die gaat over de schreef en is gevaarlijk voor zichzelf en anderen.<BR />Helaas is dat niet voor iedere hengst weggelegd.


Ja, oke, maar als je deze situatie probeert na te bootsen, dan moet je dus wel voor lief nemen dat je jaarlijks een of meerdere veulens erbij krijgt, gezien het belachelijk grote aanbod van paarden momenteel lijkt me dat een onwenselijke situatie, tenzij je van plan bent alles zelf te houden. Leuk, maar in ons propvolle Nederlandje niet overal mogelijk en niet voor iedereen weggelegd.

Als jij naar jou situatie kijkt en voor zover ik deze juist kan inschatten, heb jij ook alle mogelijkheden bekeken en benut om Sam een paardwaardig bestaan te bieden MET behoud van zijn mannelijkheid, maar dit blijkt niet samen te gaan en maak jij dus de keus om hem te castreren. Jij hebt er lang genoeg over nagedacht en je best gedaan. Oke, het is best verdrietig maar jij verliest niet het welzijn van Sam uit het oog en doet het vooral voor zijn bestwil toch? Er zijn hengsteneigenaren zat die eerst alle opties proberen om het dier zo'n leuk mogelijk leven te kunnen bieden vooraleer de definitieve beslissing van castratie word genomen. Jij krijgt er straks een evenwichtig paard voor terug en paard dat een plezier is om mee te werken zonder dat bij jou de angst in je hoofd afspeelt dat hij wel eens te ver kan gaan omdat zijn hormonen dat bepalen, in ruil voor deze operatie krijgt Sam een hardstikke leuk leven (met vriendjes) .

Kijk, iedereen moet voor zichzelf weten hoe hij/zij met zijn paard omgaat, maar als ik naar mijn eigen paarden kijk en hoe ze met elkaar omgaan in de wei en het plezier dat ze daaraan beleven, zou ik het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om ze dit te ontnemen en ik geloof niet dat ik de enige ben die er zo over denkt. Dat ze in Portugal anders handelen, soi, maar dat wil niet zeggen dat dat nu zoveel beter is, net zo min als dat het in Nederland nu zo geweldig is, maar een ieder die een paard neemt is ook verantwoordelijk voor het geestelijk welzijn voor het dier en dient niet uitsluitend te kijken naar dekpotientieel, zulke wensen/gedachten zijn voor verreweg de meeste hengsteneigenaren luchtkastelen.

posbank
Berichten: 57
Geregistreerd: 02-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 14:27

Citaat:

Waarom dan een hengst kopen? Daar betaal je veel meer voor dan voor een ruin en vervolgens laat je hem enorm in waarde dalen. Dat vind ik dus jezelf in de vingers snijden.


Daar ben ik het niet mee eens. Een hengst word gestuurd door zijn hormonen en instinct. Een dier heeft geen eigenwaarde. Hij zal ook nooit denken: "toen ik nog hengst was....".
Ik heb mijn hengst meteen laten castreren, omdat hij dan ik in de kudde kan zijn zonder dat er rare dingen gebeuren. Daarnaast geeft een hengst altijd onrust. En niet iedereen is daar blij mee. Nu mijn hengst gecasteerd is heeft hij veel meer sociale contacten dan als hij nog hengst zou zijn.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 15:08

Het gaat niet om zijn eigenwaarde maar de markt/fokwaarde.
En als je een ruin wilt, waarom koopt men dan een hengst?
Als je zegt dat je er verliefd op werd, dan ging je dus al bij een hengst kijken, terwijl je wist dat je geen hengst kon hebben. Dat vind ik onlogisch.
Men gaat dus bewust ook naar hengsten kijken, met in het achterhoofd "dan castreer ik gewoon" . Dat is dus deel van het metaliteitsverschil. Er is niks gewoons aan.

Ann

Berichten: 13313
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:21

Voor jou en de meeste Portugezen niet. Voor de meeste mensen hier in Nederland,
gezien de manier waarop de paarden hier worden gehouden, wel...

En zo blijft dit een welles/nietus discussie waarbij we toch weer steeds vastlopen op de
mentaliteit- en cultuurverschillen tussen Nederland-Portugal. (Het lijkt wel een voetbalwedstrijd Clown ).

Lusitano

Berichten: 2895
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Wormerveer

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:30

Lusitana schreef:
Het gaat niet om zijn eigenwaarde maar de markt/fokwaarde.
En als je een ruin wilt, waarom koopt men dan een hengst?
Als je zegt dat je er verliefd op werd, dan ging je dus al bij een hengst kijken, terwijl je wist dat je geen hengst kon hebben. Dat vind ik onlogisch.
Men gaat dus bewust ook naar hengsten kijken, met in het achterhoofd "dan castreer ik gewoon" . Dat is dus deel van het metaliteitsverschil. Er is niks gewoons aan.


Ik ging niet kijken voor Sam, ik ging kijken naar twee merries. Daar had ik geen klik mee en met Sam wel. Een goede ruin is slecht te vinden in Spanje en Portugal. Simpelweg omdat die hengst blijven. Ik wil gewoon een goed, gezond en correct gebouwd paard. Jij stelt dat ik Sam niet had moeten kopen als ik geen hengst wilde? Wat nu als ik hem had gekocht als 1 jarige????
Het is voor jou onlogisch om een hengst te gaan bekijken die je toch ruint. Maar ook ruintjes zijn geboren als hengst, op een bepaald moment heeft iemand besloten om dat diertje toch te ruinen. ook al neem je niet zelf de beslissing maar heeft iemand anders dat al voor je gedaan, maar dat is anders???

Als je een paard een goed leven kunt bieden dan kan hij hengst blijven, dat betekent dus sociale contacten, vrije beweging en fourageren. Kan dat niet dan moet hij geruind worden. Dat de paarden bij jullie in paniek raken als ze naar buiten gaan en liever binnen staan zegt ook iets over de geestelijke gesteldheid van die paarden. Of in ieder geval is het geen natuurlijk gedrag.

En nogmaals, het grootste deel van de ruiters is hobbyruiter/recreant en hoeven geen geld te verdienen met hun paard. Dat is op die schaal ook bijna niet te doen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 16:32

Lusitana schreef:
Het gaat niet om zijn eigenwaarde maar de markt/fokwaarde.
En als je een ruin wilt, waarom koopt men dan een hengst?


Ik weet van paarden die een hogere marktwaarde kregen op het moment dat ze geruind werden en hun prestaties in de sport daardoor hoger uitvielen dan in de periode dat ze nog hengst waren. Dus hoe de marktwaarde in waarde kan minderen alleen omdat ze ruin zijn ontgaat me even. Ja, voor de fok wel, maar niet perse voor de sport. En wie koopt er nou allemaal een hengst met in het achterhoofd dat hij er mee wil gaan fokken?

En nogmaals, als er in een ras haast niet geruind wordt, hoe kom je dan aan die ruin als je het niet zelf laat doen? Haha!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:01

Inderdaad, je kan maar beter geen ruin in Spanje kopen, want je hebt veel kans dat
1) het paard een slecht karakter heeft of wat anders heeft dat niet okee is
of 2) dat de castratie niet goed gedaan is

Ik ben gezegend met een schat van een hengst die altijd op de weide kan, naast merries, met een maatje (shet) en probleemloos wordt gereden tussen andere paarden die zelfs in zijn gat mogen komen hangen, maar als dit niet zo was, dan zou ik hem ook laten castreren.

Ik heb hem niet gekocht om mee te fokken, maar om er een fijn dressuurpaard aan te hebben Lachen En met ballen lukt dat even goed, maar dat ligt puur aan zijn karakter.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:08

Overigens staan de ontwikkelingen op het gebied van klonen ook niet stil. Als je een paard hebt, hem hebt laten ruinen maar later toch graag veulens van hem zou willen hebben, laat je er toch een kloon van maken? Die blijft dan lekker hengst, en mag gaan dekken. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat....Haha!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:02

doe maar lekker duur Tong uitsteken

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Ik ga er niet mee fokken DUS ballen eraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:16

Een heel succesvol zakenman heeft ooit eens gezegd: think big...Haha!