Wat vinden jullie van springende friezen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kathyY

Berichten: 277
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Amersfoort

Wat vinden jullie van springende friezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 12:41

Ik ben wel benieuwd wat mensen
nou eigelijk van springende friezen
vinden. Er is namelijk al zo veel
gezegt dat ze dat allemaal niet
kunnen. iedereen kan het uiteindelijk
leren of ze er nou voor "gemaakt" zijn of niet.
Tenminsten dat vind ik er van. En hoe geldt
dat voor jullie? Ik hoor er wel van.

groetjes van mij



Afbeelding

Afbeelding

hierboven zie je Cobus&Christel (christel1857)

-------------------------------------------------------
zie profiel voor meer spring foto's van Cobus of www.picturetrail.com/kathy1313
en dan bij allebij, profiel&site, midden in foto's!
Graag reacties

frenia

Berichten: 9429
Geregistreerd: 05-07-05
Woonplaats: Lierde (Belgiƫ)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 14:50

Hoe de onze springt moet nog getest worden

Ik heb niet het idee dat het veel met ras te maken heeft, maar heb nog nooit een fries zien springen
Al geloof ik wel dat er zijn die het best wel kunnen
Ik ken zat haflingers die mega springen, de mijne sprong nog geen grashalm
daartegenover ken ik tinkers zoals mijn haffie, maar heb ik hier zelf een zware merrie (mijn lichtere merrie zal vast ook kunne springen, maar nog niet geprobeerd) die super kan springen (meer dan 1m uit complete stilstand, daar draait ze haar hoef niet voor om en dan nog met mooie ronde nek an alles erop en eraan ).

De ene fries zal het dus wellicht ook beter doen dan de andere

ps: bij deze heb ik voor het eerst een springende fries gezien

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 14:52

friezen kenen goed springn heb er zelf ook 1 en die vind het mega leuk om te springen(nog wel los) maar balkjesdraven vind ie ok prachtig hij springt los ruim een meter. en k ken er meer die duidelijk wel kunnen sringen. leuke foto's trouwens

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 14:54

Ik zie niet in waarom een fries niet zou kunnen springen..
Wellicht niet mee draaien op topnivo maar een leuk parcoursje kan je er echt wel mee rijden

Noesie

Berichten: 1190
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Schiedam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 14:55

Naar mijn idee merk je vanzelf of een paard het wel of niet kan, en als ze het wel kunnen merk je snel genoeg hoe ver je kan gaan!
Maar die van jou vind het zo te zien wel gezellig!!

kathyY

Berichten: 277
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Amersfoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 14:59

ja klopt Cobus vind springen helemaal leuk.

Anoniem

Re: Wat vinden jullie van springende friezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:17

Tuurlijk kan je voor de lol een sprongetje met een fries maken, welkome afwisseling, misschien zelfs wel een parcoursje, maar springaanleg
Ik denk dus ook niet dat een springruiter ooit een fries zou kopen om te springen en dat je dus veel friezen in het parcours zult zien.
Daar is een fries inderdaad niet voor in de wieg gelegd en dat geeft niks want ze hebben andere kwaliteiten.

kathyY

Berichten: 277
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Amersfoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 16:21

@[***]: Nou het was ook niet de bedoeling dat springruiters een fries moesten kopen om te gaan springen dat snap ik ook wel. maar gewoon zelfs voor de lol vinden mensen een springende fries vreemd, dus vandaar

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:23

Ik vind een springende fries ook vreemd. En eng soms ook nog.

PatriesjeMR2

Berichten: 836
Geregistreerd: 24-08-04
Woonplaats: Meeden

Re: Wat vinden jullie van springende friezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:27

Bij mij in de les rijdt er ook regelmatig een mee met een fries, en die springt dus ook gewoon mee. En vindt het errug leuk ook
Nu springen we niet hoog( tot 60 cm ongeveer), zijn allemaal jonge paardjes die < 1 jaar onder het zadel zijn.

Maar ja... er zijn ook veel mensen die het vreemd vinden dat ik met mijn Andalusier ook spring

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Wat vinden jullie van springende friezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:32

Ik vind het eerlijk gezegd wel een beetje raar staan, ik weet niet.
Ik vind het aan de andere kant wel leuk om te zien, springende friezen. Da's weer eens wat anders op het wedstrijd-terrein. Toch vraag ik me af of je nou echt ver in de springsport kunt komen met die beesten.
Een kennis van me springt 1.20 met haar Fries.
Wel stoer toch?

kathyY

Berichten: 277
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Amersfoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 17:11

Ja ik vind het wel cool
Maar er zijn zo veel voor oordelen en dat is niet altijd even eerlijk vind ik! en ze hoeven ook niet in de spring sport maar gewoon ik vind het wel belangrijk dat niet iedereen meteen denkt : ow een fries dat zal wel niet lukken met springen en even min over de dressuur waar ook een topic over is.
ik vind dat iedereen het kan leren en natuurlijk kan de 1 het beter dan de andere maar dan nog

_Merato_
Berichten: 1298
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Wat vinden jullie van springende friezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:16

Ach, er zijn al zoveel vooroordelen, zoals: 'een Fries moet voor de kar, niet onder het zadel', laat staan springen met een Fries! Bovenstaand vooroordeel ben ik niet toegedaan echter, ik ken genoeg mensen die het al achterlijk vinden om een Fries onder het zadel te zien...
Yetse, die van mij, vindt springen absoluut niets aan, hindernissen zijn er om omver te gooien met zijn borst (vindt hij erg stoer), balkjes, tsja als het nou echt moet....
Maar de ene fries is de andere niet! Ik vind het wel grappig om te zien.
Als je maar lol hebt met z'n 2-en!

kathyY

Berichten: 277
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Amersfoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 17:34

@Yetse & de rest natuurlijk
Cobus (fries) staat voor de kar, loopt dressuur, springt en je kan er heerlijk mee door de bossen rijden mjaa ik vind het wel toff dat Cobus dat allemaal kan hij komt al een meter en kan als het even moet best een een paar cm hoger. ma wat jij er van vind moet jij weten ik vind gewoon als je maar lol hebt en je voelt je allebei goed bij, (paard&jij) en je blijft er plezier in hebben dan lukt het gewoon!



groetjes

fries_lover
Berichten: 33
Geregistreerd: 16-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:44

er heeft al eens een fries in de b springen gewonnen. dat kwam omdat hij als enigste over een waterbakje heen sprong. dat geeft toch ff de trouw aan van het paard

Matsje

Berichten: 1476
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:48

Vriendin van mij springt zo een hoog parcourtje met dr fries! Als je ze traint, en ze vinden het ook leuk kunnen ze het prima. Ben met mijnes nu ook aan het oefenen en hij vind het echt leuk.. dus hopen dat ie het een beetje oppakt allemaal, kan er over een tijdje een wedstrijdje tegenaan!

Sammy78

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:49

je ziet het niet erg vaak, het is een keertje wat anders en als het paard het wil en kan, waarom zou je het dan niet doen?

Polaris

Berichten: 6843
Geregistreerd: 16-04-06
Woonplaats: Nederland

Re: Wat vinden jullie van springende friezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:51

friezen zijn er inderdaad niet op gemaakt om te springen, maar ze kunnen het net als haflingers en fjorden wel! als jou fries daar lol aan heeft kun je dat gewoon doen! Ok t zullen geen superspringpaarden zijn...ma je moet t niet laten omdat die vooroordelen erover bestaan!

idje

Berichten: 1310
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:10

Leuk, lekker springen met je Fries.
In Frankrijk ben ik op een hengsten station geweest, waar ze Bretons hadden (koudbloeden dus) en daar sprongen ze ook mee.
Er waren zelfs speciale koudbloedspringconcoursen (een centimeter of 70 hoog geloof ik)
Fantastisch toch?
Er stonden ook nog Selle Francais hengsten Volbloeden (EV, AV & ANGLO) en dravers.
En alles werd het zelfde getraind.
(op verschillende niveau's, dat wel.
Ieder paard dressuurtraining, voor de wagen, voor de sulky, terreinrit, gewone buitenrit en springen.
Alles verdeeld over de week.
Kennelijk hebben die Fransen minder last van vooroordelen .

Barb

Berichten: 12086
Geregistreerd: 24-07-01

Re: Wat vinden jullie van springende friezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:14

Die van mij springt los 1.20 m

Samar
Berichten: 77
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Wat vinden jullie van springende friezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:23

Ik vind Friezen niet uitermate geschikt voor de springsport. Er zijn genoeg Friezen die wat hindernissen kunnen springen maar het parcourswerk is aan Friezen niet besteed in mijn ogen.

Recreatief af en toe een sprongetje (in de bak of b.v. in het bos) kunnen ze prima.

Ik heb zelf 15 jaar geleden ook gesprongen met een Friese merrie, op karakter sprong ze alles alleen de techniek liet te wensen over.

Zijn er mensen die hun Fries uitbrengen in de springsport?

kathyY

Berichten: 277
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Amersfoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 16:52

ik weet niet of ze friezen uitbrengen in de springsport.
Ik weet alleen dat we een keer een parcour hebben gesprongen met cobus tegen een ras sportpony en Cobus was wel sneller dan die pony heel misschien kwam het ook omdat Cobus grotere passen maakt maar ja.
Als Christel&Cobus springen bijv. in keertje in de springles (zie dus ook die foto's) die keer heeft hij er niks af gegooid en er waren andere paarden die er wel wat af gooide

Germatje

Berichten: 2206
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: Heiloo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:33

Yeaaah springfriezen!! Ik vind zeker dat ze het kunnen, maar je moet, zoals bij elk paard, goed oefenen. Ik rijd 1 fries nu 2 jaar, en het springen gaat heel goed! Paar weken terug een wedstrijd gehad, en het was dat ik (naja famke dus ) een balkje mee nam (doet ze echt zelden!) anders was ik iets van 3e geweest. En ik was eigenlijk maar weinig langzamer dan de kwpn'ers die mee deden! Met nog een andere fries van de manege heb ik wel eens een prijs gewonnen met springen, ze kon het heel goed!

Matsje

Berichten: 1476
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:35

Yeah turbo Germa is een landelijke springkampioen, dat mag je er wel bij vermelden! SpringShadow in aantocht!

Germatje

Berichten: 2206
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: Heiloo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 20:25

hahaha overdrijven is ook een vak ja!! Maar idd, ze kan het echt goed (al zeg ik het zelf ) Shadow kan dr echt niet in halen hoor!!