Filmpje: Lusitano op't Strand

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
charmar

Berichten: 281
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Filmpje: Lusitano op't Strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 00:28

@Arno: Blij te horen dat we elkaar nu wat beter begrijpen. Hoop dat je nu wel inziet dat ik niet de instelling "pfff ik wil alleen maar rijden op zo'n paard" heb, nee hoor, absoluut niet.
Ik blijf erbij dat ik't laden absoluut niet tragisch vind, waar het onderhand wel op begint te lijken. Ik heb gezegd dat ik't een volgende keer anders zal aanpakken in de vorm v ander schoeisel en wat langer laten kijken. Alles kan altijd beter, maar oefening baart kunst en oefening is wat wij hierin nodig hebben, een 1e x gaat alles niet zoals je hoopt, ok een uitzondering daargelaten want dit is mijn 1e paard en alles ging zoals ik altijd gehoopt had Bloos
Ik weet niet wat jij onder je "toegeven" verstaat maar zoals hiervoor gezegd ben ik't v plan de volgende x zo te gaan doen en hoop dat Dancer het dan makkelijker zal vinden.

Doei!

charmar

Berichten: 281
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Filmpje: Lusitano op't Strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 01:48

Mijn hemel dit topic houdt me gewoon een hele nacht wakker, vindt niet erg ben een nachtmens Cool

Wilde dit nog even off-topic kwijt:
@Tinkerloos: ik kan niet zeggen dat ik heb gepost wat ik heb gepost om je niet íets te laten voelen, maar ben nu nog blijer dat ik kan posten en zeggen dat de lucht geklaard is en dat we OK zijn. Zoals ik je al schreef bewijst dit mij alleen maar dat men soms meningen moet bijstellen zoals ik mijn mening moest bijstellen. Hoop dat we vanaf hier en op andere topics alles wat vriendelijker kunnen houden, dus bij deze ook Vriendjes zijn? voor jou.

Dan nu weer ON-TOPIC... d8 dat het nooit zou gebeuren. Aangezien ik er nu zo goed als zeker van kan zijn dat het moddergegooi achterwege zal blijven kan ik jullie wel bezwaren met een probleem wat ik heb t.a.v. de strandrit die ik dus heb gemaakt.

Het volgende is het geval: We zijn dus weekend daar geweest en tja aangezien het de 1e x was en ik me heb laten vertellen dat het normaal is, vraag ik me toch af hoe jullie daarover denken...
Dancer was in dat weekend strand best wel wat afgevallen, niet dramatisch dat ik met skelletje terug kwam ofzo maar toch afgevallen (inmiddels ook alweer goed aangekomen gelukkig) Nu gaan we natuurlijk volgende maand een hele week... wat nu? bijvoeren? hij was al zo heet! krachtvoer? welke? Ze krijgen daar al anders voer en wat meer en met krachtvoer erdoor geloof ik, maar toch is hij afgevallen. Ben bang dat als ik een hele week ga hij echt mager terug zal komen Verdrietig

Ben benieuwd naar jullie reakties hierover, weet het zelf nl. ff niet Verward

Doei! Mariska

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Filmpje: Lusitano op't Strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 08:18

Eigenlijk is het wel logisch dat je paard afvalt. Normaal (in de natuur) eet een paard 65% van de dag, als hij de hele dag bezig is, heeft hij geen tijd om te eten.

Dat is ook de reden dat boeren krachtvoer geven, het is zeg maar een heleboel voer samengeperst in een brokje.

Voor een paard is het beter om gewoon gras te eten, zijn maag is ingesteld op een langzame constante aanvoer van eten, niet op brokken. Wat ik zou doen: als hij rust heeft, als het kan op het gras zetten en a;s dat niet kan onbeperkt (rijk) hooi geven, rijk hooi is hooi waar veel in zit, bijvoorbeeld kuilhooi (kuilgras schijnt weer te veel te bevatten).

Maar waarschijnlijk heb je daar niet genoeg aan en dus zullen brokken ook nodig zijn, over brokken heb ik niet veel verstand dus dat laat ik aan anderen over. Maar ik zal zeker niet zeggen dat je ze niet nodig hebt!

Trouwens: misschien dat dat afvallen wel mee valt. Ik weet niet of je paard normaal in de wei staat? Of misschien krijgt hij normaal onbeperkt hooi? Dan lijken ze idd een stuk dikker, maar dat komt dan vooral doordat er dan gras in de darmen zit. Als ik mijn paard een dag op kale grond zet, zonder dat ze iets hoeft te doen, ziet ze er ook opeens een heel stuk dunner uit. Daar kan het dus ook aan liggen. Het is geen drama als er even geen gras in de darmen zit.

Wat je ook kunt doen: van tevoren het eten van je paard langzaamaan aanpassen aan wat hij daar te eten krijgt (zelfde soort hooi, zelfde soort krachtvoer etc.). In de darmen van een paard zitten allerlei bacterien die het eten dat binnenkomt verteren. Als er dan opeens heel ander eten binnenkomt, kan het zijn dat de bacterien die nu in de darmen zitten (en het nieuwe eten niet kunnen verteren) afsterven en dat andere bacterien (die het eten wel kunnen verteren) een kans krijgen. Maar die andere bacterien hebben wel wat tijd nodig om zich te vermenigvuldigen. Als de overstap naar nieuw voer te snel gebeurt, kan dat heel verkeerd uitpakken. Dat gebeurt niet zomaar hoor, maar wie weet geef je je paard net dat extra steuntje in de rug als de bacterien in zijn maag klaar zijn voor het nieuwe eten.

Mocht je paard nou echt te mager worden en je weet het niet meer, misschien kun je hem dan een dagje rust geven?

Veel plezier iig!

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Re: Filmpje: Lusitano op't Strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 08:47

charmar schreef:
@Tinkerloos: ik kan niet zeggen dat ik heb gepost wat ik heb gepost om je niet íets te laten voelen, maar ben nu nog blijer dat ik kan posten en zeggen dat de lucht geklaard is en dat we OK zijn. Zoals ik je al schreef bewijst dit mij alleen maar dat men soms meningen moet bijstellen zoals ik mijn mening moest bijstellen. Hoop dat we vanaf hier en op andere topics alles wat vriendelijker kunnen houden, dus bij deze ook Vriendjes zijn? voor jou.
Nog 1 laatste off-topic post van mij:
Ben blij dat we het hebben uitgepraat. OK dan!
Sliep er toch niet lekker door...
Veel plezier met je hele week op pad,en qua voeren weet ik het ook niet echt...
(misschien toch hetzelfde voeren als wat ie nu krijgt?)
Groetjes Linda. Doei!

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Re: Filmpje: Lusitano op't Strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 09:01

vind het nummer zoooo mooi!! wie weet hoe die heet?

Cuento
Berichten: 379
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Loosdrecht

Re: Filmpje: Lusitano op't Strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 11:38

is van Roxan (schrijf ik het goed?)
Heet volgens mij "the very first time"?

evita_

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-01-05
Woonplaats: Noord Holland

Re: Filmpje: Lusitano op't Strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 11:52

He blij dat de lucht is opgeklaard hier.

Nog even over dat afvallen. Wij gaan elk jaar een paar keer een week weg met de paarden. In het begin vielen ze ontzettend af, alles is nieuw, stress en ze dronken volgens mij ook te weinig.

Probeer thuis al een vaste routine in je voeren op te bouwen. Ik weet niet of je op dat vakantie adres weidegang hebt maar probeer de voer situatie precies zoals thuis na te bootsen. Begin een/twee week van te voren met thuis hem wat extra's te geven. Ik geef meestal kruidenmueslie, van die grove zonder haver.

Paarden zijn gewoonte dieren, als je hem hetzelfde eetpatroon als thuis geeft kun je in ieder geval goed opletten wat hij binnenkrijgt.

Verder vind ik het super dat je zo met je paardje bezig bent. Je denkt er echt over na, goed hoor!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Re: Filmpje: Lusitano op't Strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 12:01

over het inladen,ik had het paard ook wat langer laten kijken..
maar het induwen/zetje geven vind ik wel vriendelijk.

ik tel op het strand maar zo'n 15 ponys,ik zie er niet zoveel als dat jij zei?

verder:mooi paard heb je!!

Anoniem

Re: Filmpje: Lusitano op't Strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 12:04

charmar,
Wat arno aangeeft, is een goed punt. Een paard is een dier dat vrijwel continue loopt te grazen, met alleen wat korte slaap- en speelpauzes tussendoor. Wanneer je een dagrit maakt, kan het paard urenlang niet eten en is al die uren alleen maar aan 't verbranden. En hiervoor zijn 'vroeger' inderdaad de kant en klare brokken uitgevonden. Echter, het spijsverteringskanaal van een paard is niet ingesteld op uren-niet-eten en dan opeens een paar kilo fastfood. Zoals arno al aangaf, is het maagdarmkanaal van een paard ingesteld op een langzame en constante aanvoer van eten, en wel het eten van ruwvoer (gras, hooi, kuil).
Het lijkt me dus het beste dat je paard die week - wanneer jullie dus niet op pad zijn - continue gras en/of hooi/kuil tot z'n beschikking krijgt.
Daarnaast zou ik ook wel krachtvoer gaan bijvoeren, omdat je paard die week meer inspanning moet leveren dan dat ie gewend is. Maar neem dan gewoon een basisbrok en zoveel mogelijk verdeeld over de dag; dus niet 1 of 2 keer een paar kilo ineens, maar bijv. 's morgens vroeg (ruim voordat jullie op pad gaan), bij thuiskomst (ook niet meteen, maar na een half uur à uur), later op de avond nog een keer en voor het naar bed gaan nog een keer. En het liefst dezelfde brok als hij nu gewend is. Want zoals ook arno al aangaf, is het maagdarmstelsel van een paard erg gevoelig voor grote veranderingen in het voedingspatroon.

Verder nog een vraag: hoe was je paard emotioneel/geestelijk dat weekend? Was hij ontspannen, tevreden en happy? Als hij wat onzeker, gespannen en heet was die dagen, dan vergt dat ook energie van het paard en kan ook afvallen tot gevolg hebben.
En verder: inderdaad sowieso tussendoor een rustdag geven.

Ik wens je alvast een geweldige week!

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Filmpje: Lusitano op't Strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 14:42

Okee, de paardvriendelijke manier Knipoog :Men zette een vrachtwagen in de wei, wacht tot alle paarden uit zichzelf een keer er op staan, sluit de klep, rijdt naar het strand, laadt ze daar uit, halsters eraf, lekker laten rennen op het strand, men wacht tot ze weer naar de vrachtwagen terugkomen, en er allemaal weer braaf in gaan staan, sluit de klep en brengen ze weer thuis. Haha! Haha! Haha!

Ik zou me niet zo´n zorgen maken over het afvallen, Mariska, hij zal na dit dagje wel begrijpen dat hij weer gewoon naar huis zal gaan op een gegeven moment, dus er zal veel minder spanning zijn. Je zult zelf ook minder gespannen zijn en dat helpt ook.
Zorgen dat hij op stal altijd hooi tot zijn beschikking heeft (en een flinke portie voor de nacht). Je eigen voer mee nemen en gewoon op de normale tijden voeren. Nou ja, niet vlak voor het rijden, een paard moet je een uur, liefst twee uur, tijd gunnen om het eten door de maag te krijgen, voordat je gaat rijden.
Verder is tijdelijk (door nervositeit en/of extra arbeid) afvallen niet schadelijk, terwijl te dik worden of overvoeren levensgevaarljk kan zijn...

Verder, wat de loze "ruzie" betreft die pagina´s doorging:
Waar men over valt, is de manier waarop men een mening uit, niet wélke mening men uit. Pling

Ann

Berichten: 13314
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Filmpje: Lusitano op't Strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:14

Tussen een paard met (ietwat brute) overrompeling binnen twee minuten op een wagen zetten en jouw manier, Lusitana, zit een wereld van middenwegen die ook paardvriendelijk zijn en allemaal naar Rome leiden Clown

Maar goed, we zouden er over ophouden.

charmar

Berichten: 281
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Filmpje: Lusitano op't Strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 21:52

Precies...erover ophouden, denk dat díe discussie nu wel gevoerd is... over voeren gesproken hihi...

Dancer heeft op't vakantieadres wel weidegang tot zijn beschikking en daar laat ik'm dan een paar uur op staan. Verder krijgt hij thuis 3x p/dg. brok en 2x p/dg hooi, want van kuil kreeg hij bulten dus daar had ik'm al tijd gelee v afgehaald. Ik had pas iets gelezen over die Pavo zomerbrokken ofzo, iemand daar ervaring mee? Die misschien meenemen op vakantie en bijvoeren? Thuis is er verder geen weidegang maar na het rijden maak ik altijd nog een wandeling met'm en laat hem altijd lekker grazen, oke als't met bakken uit de hemel komt wil ik't wel's overslaan, maar in de regel wandelen we altijd na't rijden thuis.
In Zeeland ging hij dus na het rijden lekker het land op en haalde ik'm paar uur later er weer vanaf, dan had hij er ook zichtbaar genoeg van, wilde echt vh land.

De buitenritten waren verder niet van die aard dat ze 3 a 4 uur duurden ofzo, we waren altijd met 1,5 a 2 uur terug, dus zolang was hij dan niet weg van eten om zijn darmflora zeg maar op peil te houden. Dat er andere brok daar wordt gevoerd zou misschien wel daarmee te maken kunnen hebben, ik weet het niet.
Heel heet worden... ja dát deed hij wel, en zeer zeker de 1e dag vond hij alles eng, maar was tegelijkertijd wel in z'n sas over de omgeving etc. het was een beetje moeilijk in te schatten die dag. Merkte wel dat hij erg aanhankelijk was, als hij op stal stond stond hij erg onrustig, hij is gewoon een beetje een paniekvogel. Nou moet ik zeggen dat Dancer erg eenkennig is en erg gehecht is aan "bekende omgevingen", alle paarden wel, maar hij gewoon écht net ff wat meer. Je kan als vreemde ook niet zomaar bij hem op stal gaan, hij vind dat dan eng en begint te knorren, draait zich om, maar zal niet slaan, draait zich om om je te negeren.
De 2e en vooral 3e dag heeft hij écht genoten ook vd plaatsen waar hij eerst nog erg heet enzo van werd. Vanaf dag 1 was het strand al het einde voor'm en genoot hij daar met volle teugen, het bos trok hij nog niet zo goed daar hij daar in een colonne liep en het liefst over, door, onder en langs alles en iedereen wilde, alles wat voor niet wegkon kwam er v achteren uit in best hoge bokken zo nu en dan pfff. Maar zoals gezegd dag 2 en 3 waren stuk relaxter, als Dancer bokt dan bokt hij niet uit kwaadheid, raar om uit te leggen, je zou denken een bok is een bok, maar hij bokt niet om je er op zo'n moment af te krijgen maar meer omdat hij er zelf niet meer uitkomt en geen raad met zichzelf weet op zo'n moment, tja dat ík er dan op zo'n moment op zit is dan niet zijn probleem, daarom bestraf ik'm ook niet daarvoor omdat ik weet dat het niet gemeen of express bedoeld is. Misschien leg ik't beetje raar uit, hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.
Rustdag krijgt hij absoluut, dat heeft hij thuis ook dus zal hij daar zeer zeker ook krijgen en nodig hebben.

Nou bedankt voor alle reply's & tips, en als iemand dus ervaring heeft met die Pavo zomerbrokken of nog een andere tip heeft hoor ik die graag.

Doei!

ps. De muziek was van Roxette op't filmpje, "for the very first time"

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: Filmpje: Lusitano op't Strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:33

Wij gaven vorig jaar ook de pavo brok aan onze shetten en ze vinden het best lekker, maar wat ik niet fijn vond, is dat het 1 hap is en weg, dan staan ze je zo banketstaaf aan te kijken, het is voor een paard toch ook lekker om op je gemak je bixjes op te eten, mooie dagbesteding......
Ik kan niet voor het paard denken, maar als mens denkend, geef ik ze liever bix, zijn ze een poosje mee bezig en zit hetzelfde in(ongeveer)
Over het afvallen, sinds ik mijn paard heb(andalusier) is hij ook afgevallen, ik denk ook de manier van rijden, intensieve strandritten/bosritten wel mee heeft gespeeld, voordien stond hij 24 pd op stal, at lekker zijn stro op en werd vet, nu staat hij op aubiose, heeft 24 pd beweging, en maakt stevige ritten, gemiddeld zo'n 4 keer per week......
Bij jou denk ik eerder aan stress door de omgeving, nieuw, hoop indrukken, in een weekend heb je te weionig tijd om te aclimatiseren, zal best goed komen als hij er een week is!
Wanneer ga je , kom ik jullie misschien wel tegen in het bos/strand, i.i.g veel plezier en kijk uit op het strand met loslopende honden en baasjes die denken dat "hun"hond nooit iets doet, je zult de 1e niet zijn die achterna gezeten wordt.........

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Filmpje: Lusitano op't Strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:28

Als er een hond achter je aan komt, naar de hond toe sturen. Honden zien alles wat wegrent als prooi en alles wat op ze af komt als aanvaller.

Aangezien een paard 10 keer zo groot is zullen ze niet snel proberen om daar het gevecht mee aan te gaan.
En als ze dat wel doen... ach... dan win je waarschijnlijk wel Haha!

evita_

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-01-05
Woonplaats: Noord Holland

Re: Filmpje: Lusitano op't Strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:48

haha, ik heb een paard wat zelf achter honden aangaat. Is echt heel grappig gezicht, ze jaagt ze ook uit het land! Maar voor die agressieve baasjes met bijtgrage honden ben ik wel bang.

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Filmpje: Lusitano op't Strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:51

Tja, daar zou je eigenlijk een windbuks voor mee moeten nemen, maar dat rijdt zo lastig...

charmar

Berichten: 281
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Filmpje: Lusitano op't Strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 09:51

Haha zal de tips&tricks over de honden meenemen, die kom je in die buurten meestal wel tegen ja.
Mij paard kan wel op commanda achterwaarts kicken...maar of ik dáár tijd voor zou hebben met zo'n gestresste hond achter me aan... denk't nieeee hihi. Paard erop afsturen idd een optie, hond voor lief laten en er lekker vandoorgaan is ook een optie, qua snelheid wint een hond 't denk ik ook niet, of't moet zo'n hazewind hond zijn ofzo haha.

Pavo brok wel goed maar = hap slik weg, ja da's ook niet echt de van het natuurlijk. Hmm nou ik heb nog ff om nog wat ideetjes op te doen.

@Mammaslamma: wij gaan woe. 19 juli daarheen en blijven dus 1 week, we zullen naar elkaar uitkijken oke? okidoki.

Doei!

Aman_

Berichten: 10623
Geregistreerd: 01-05-03

Re: Filmpje: Lusitano op't Strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:19

Vet stoer!
Toen ik al die galopperende paarden zag, ging er wel even een steek van jaloezie door mij heen. Schijnheilig
Dat wil ik ook een keer, lijkt me zo gaaf!

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Filmpje: Lusitano op't Strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 18:00

he wat gaaf zag dat eruit zeg. toen ik nog op de manege reed deden we dat 1 x per jaar gingen we met een groep van 40 man 2 van die grot vrachtwagens helemaal te gek. zit nou te w8 tot mn fries goed onder het zadel heb en k een trailer heb dan ga ik snel ook vind het helemaal geweldig. gingen vroeger altijd de hond en het pard uitlaten op strand.

paarden_
Berichten: 114
Geregistreerd: 21-05-06

Re: Filmpje: Lusitano op't Strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:16

HOE LEUK!!!:P

netam12

Berichten: 2941
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Filmpje: Lusitano op't Strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:18

Ik wil ook nog steeds een keer strand rit maken lijkt me echt gaaf Lachen

charmar

Berichten: 281
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Filmpje: Lusitano op't Strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 11:33

@Ikke20: 40 man sterk... wauwww dát lijkt me ook gaaf, alleen 1dg heen en weer, is dat niet vermoeiend voor zo'n paard? heb me laten vertellen dat lang in trailer staan ook best vermoeiend is? maarja 2x per jaar moet ook niet zooooooo erg zijn denk ik dan maar weer. Wel heeeeeeellllll leuk.

Voor de rest... ja zoals ik al 10x heb gezegd in 1 woord FANTASTISCHHHHH. En ik denk dat je paard er klaar voor is als jij er ook klaar voor bent. Dit zou ik in't begin ook niet hebben gedaan maar nu is er gewoon veel meer vertrouwen en ken je elkaar wat beter dus tja...dan kan je ervoor gaan en intens samen genieten.

Doei!

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Filmpje: Lusitano op't Strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 11:54

Een oom van mij had ook een keer een rit op het strand gemaakt met een kudde paarden. De rengalop ging toen zo snel dat hij van de spanning zijn mond wagenwijd open had staan. Door een paard voor hem spatte een flinke kluit zand op van de grond. Die kwam dus recht in z'n mond terecht Haha!

charmar

Berichten: 281
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Filmpje: Lusitano op't Strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 00:25

hahaha zie't al voor me, in de ogen komt geregeld voor en is al lastig... maar in je mond pfff getsiiiii Haha! Haha!