hoe houden jullie je witte andalusier/lusitano wit?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
roooosje

Berichten: 124
Geregistreerd: 03-01-06

hoe houden jullie je witte andalusier/lusitano wit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 16:14

Ik heb zelf geen paard, maar weet zeker dat er ooit een andalusier gaat komen Haha!

Nu vroeg ik me af hoe wit blijft je paard? Clown
Zijn jullie witte paardjes snel vies? of blijven ze juist heel schoon?
En wassen jullie je paard vaak?

(ik zet dit bij de BKR omdat hier nu eenmaal veel witte paarden voor komen Knipoog en omdat het mijn favorieten zijn Bloos )

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: hoe houden jullie je witte andalusier/lusitano wit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 16:18

Die van mij verbazen de meesten zich over. Ik heb hem nu zo`n 2 maandjes, en hij houd zichzelf erg schoon. Hij staat ook dag en nacht in de wei. Soms kom ik wel wat groene grasplekjes tegen, maar erg vies wordt hij eigenlijk nooit. Ja, soms na het afsponsen en dan rollen.. Maar das logisch Knipoog Verder was ik hem met silver shampoo ofzo, weet niet precies wat het is haha. Verder doet een borstel ook wonderen
Voor het wassen:
Afbeelding
Na t wassen:
Afbeelding

Inno1985

Berichten: 295
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Leiderdorp

Re: hoe houden jullie je witte andalusier/lusitano wit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 16:29

Ik heb geen anda of lusitano (helaas Huilen ) Maar ik heb wel een heeeeel wit paard, en dat is echt een varken op stal. In de zomer was ik haar bijna dagelijks, en in de winter doe ik het pas als het echt heel erg is.
Ik was haar als ze heel erg vies is met coat whitner, en dat is echt supr spul, je ziet de viezigheid echt verdwijnen.

Hier een mooie witte Innocent:

Afbeelding

roooosje

Berichten: 124
Geregistreerd: 03-01-06

Re: hoe houden jullie je witte andalusier/lusitano wit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 16:32

soeske:
kijk is aan! Ideaal paard dus Knipoog
Was je hem wel vaak? of gewoon af en toe?

Inno 1985
tjee wat een ramp lijkt me dat!
coat whitner wat is dat? Een soort shampoo wel? speciaal voor paarden?

Inno1985

Berichten: 295
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Leiderdorp

Re: hoe houden jullie je witte andalusier/lusitano wit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 16:34

roooosje schreef:
soeske:
Inno 1985
tjee wat een ramp lijkt me dat!
coat whitner wat is dat? Een soort shampoo wel? speciaal voor paarden?


Ja dat is speciaal voor paarden het is een shampoo, maar je kan het ook droog opspuiten en dan laten opdrogen en dan uitborstelen.

Ff zoeken naar een plaatje
Afbeelding

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: hoe houden jullie je witte andalusier/lusitano wit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 16:35

Onze Andalusische merrie staat het hele jaar door buiten, we hebben mazzel dat we op zandgrond zitten dus ze ziet er aardig wit uit. Alleen als we haar flink in het zweet werken en ze gaat zweten over haar hele lijf, dan komt ineens al dat stof te voorschijn en is het echt een vies paard, dus dan spoelen we haar wel even af anders droogt ze bruin/zwart op Haha! . Ik was alleen af en toe de staart verder doe ik er weinig aan.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: hoe houden jullie je witte andalusier/lusitano wit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 16:44

roooosje schreef:
soeske:
kijk is aan! Ideaal paard dus Knipoog
Was je hem wel vaak? of gewoon af en toe?

Inderdaad ideaal ja haha. Toen het zo warm was een paar weekjes geleden heb ik hem gewassen. Maar verder spons ik hem soms als het mooi weer is na het rijden. Voor mij is het momenteel lastig hem af te spuiten, hij staat op een koeienstal, en er is een spuit maar waar ik hem kan afspuiten vinden ook dekkingen plaats...Dus kan niet altijd, omdat het te glad wordt voor de koeien. Strax aan huis word het beter en zal ik hem ook wel wat regelmatig wassen, om het zweet weg te halen zodat er hopelijk minder vliegen komen. Ik heb hem maar 1x gewassen dus, maar hij is nu nog net zo als op de 1e foto Knipoog

roooosje

Berichten: 124
Geregistreerd: 03-01-06

Re: hoe houden jullie je witte andalusier/lusitano wit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 19:05

Inno 1985:
wat goed zeg. Nooit van het spul gehoord, lijkt me ideaal bij zo'n spierwit paard als jou Innocent! *LOL*

Delphi2
hahaha tover paard! Clown
Opzich dus niet zoveel werk dus om haar schoon te houden. Lekker

Soeske
En tussen de foto voor en foto na zie ik al niet eens een wereld van verschil!!
Schoon paardje dus! Ze bestaan! Ja

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: hoe houden jullie je witte andalusier/lusitano wit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 20:05

Mijn Andalusier is nog behoorlijk donker, dus dat valt erg mee, maar hij is wel netjes op zichzelf, poept mooi in de hoeken, en is eigenlijk op de wei ook nooit echt vies, beetje groen van het rollen.
Ik moet binnenkort ook es z'n staart wassen, ben benieuwd, hij heeft een hekel aan stromend water, dus ff met z'n 2en doen, beetje zilvershampoo doet wonderen.

roooosje

Berichten: 124
Geregistreerd: 03-01-06

Re: hoe houden jullie je witte andalusier/lusitano wit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 22:22

ja dat scheelt wel als je anda stiekum toch nog wel donker is. Maar word hij niet steeds lichter?
Als dat zo is, is het maar goed dat hij netjes is!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: hoe houden jullie je witte andalusier/lusitano wit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 23:52

Mijn Lipizzaner word steeds witter en helaas voor mij is het een echte smeerlap Boos! In de winter ligt hij het liefst met zijn hoofd in de mest. Jaja, meneer is altijd de eerste die ligt te slapen op stal en doet dat dus ook helemaal plat, zou hij nou gewoon mesten op 1 plek is dat niet zo'n ramp maar hij is echt wat dat betreft een varken en mest waar het hem uitkomt Koe (ben altijd zo jaloers op de mensen met paarden die netjes 1 plek in de stal gebruiken om te mesten.......)

Afijn hij heeft dus 9 van de 10 keer een geel hoofd (inclusief gele oren)en 9 van de 10 keer moet hij er dan ook aan geloven en word ie gewoon onder de waterstraal gezet Haha!

Verder heb ik een speciale shampoo, silver, voor staart en manen en zijn inmiddels spierwitte voeten, dit werkt echt super! zomers eigenlijk weinig tot geen vies paard, tja stoffig maarja daar doe je weinig aan.

Moet er wel bij zeggen, hij mag gewoon paard zijn en na het afspuiten heerlijk rollen in de bak Knipoog

roooosje

Berichten: 124
Geregistreerd: 03-01-06

Re: hoe houden jullie je witte andalusier/lusitano wit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 16:52

tjee dat is knap lastig! Vooral als z'n hoofd ook vies is! Dat vinden ze meestal niet zo fijn als dat dat met water moet bewerken... Lachen

(misschien moet ik toch maar gaan sparen voor een bruine of zwarte anda)

Anoniem

Re: hoe houden jullie je witte andalusier/lusitano wit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 17:39

Ik vind die bruine anda's echt heel mooi, maar mooi wit is ook niet lelijk..

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re: hoe houden jullie je witte andalusier/lusitano wit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 10:33

Kijk uit met die wit-maak-middeltjes dat er geen waterstofperoxide inzit. Niet elk paard kan hier tegen en is dan zeer schadelijk voor de huid. Dit is eigenlijk een soort bleekmiddel waar je in andere vorm je eigen haar mee kan blonderen!!

Mijn merrie houdt zich ook erg schoon, nu is voorkomen ook beter dan genezen en mest ik de stal elke dag. Ook de mest uit de wei haal ik regelmatig weg en ik heb weinig groene of vieze bruine vlekken gelukkig!

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: hoe houden jullie je witte andalusier/lusitano wit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 12:18

Ik doe de vieze mestplekken elke dag even met een natte spons, dan wordt het meestal weer aardig schoon.
De staart was ik 1 a 2x in de week.

Met dit warme weer spuit ik na het rijden vaak helemaal af, dan blijven ze ook wel lekker schoon!

roooosje

Berichten: 124
Geregistreerd: 03-01-06

Re: hoe houden jullie je witte andalusier/lusitano wit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 12:40

dat is inderdaad ook wel een goede! Pling : de omgeving (stal en wei) gewoon zo schoon mogelijk houden.
Maar ja ik ken een wit paardje en die heeft altijd grasvlekken, dat valt niet te voorkomen helaas.

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: hoe houden jullie je witte andalusier/lusitano wit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 16:37

Ja, de merrie die ik tijd presteert ook ook altijd om precies in die ene hoop te gaan liggen die in haar box ligt!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: hoe houden jullie je witte andalusier/lusitano wit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:27

roooosje schreef:
tjee dat is knap lastig! Vooral als z'n hoofd ook vies is! Dat vinden ze meestal niet zo fijn als dat dat met water moet bewerken... Lachen


Och die van mij is heel wat gewend Haha! Heb hem vanaf het begin af aan gewassen. In het begin met koud, toen hadden we de luxe van warm water en tegenwoordig doen we het weer met koud water. Gaat prima hoor, ook als het wat minder warm is. Bij echte kou maak ik meestal een paar emmers met lauwwarm water en gaat ie gelijk na het wassen zijn wollen dekens in.

En tegenwoordig, ook al protesteerd ie soms nog wel, kan ik gewoon zijn hele hoofd afspuiten, dus ook zijn manenpluk en zijn oren hebben geregeld een wasbeurt Haha!

roooosje schreef:
dat is inderdaad ook wel een goede! Pling : de omgeving (stal en wei) gewoon zo schoon mogelijk houden.
Maar ja ik ken een wit paardje en die heeft altijd grasvlekken, dat valt niet te voorkomen helaas.


Ik kan 2 x per dag uitmesten maar als ik s'morgens op stal kom heeft ie 9 van de 10 keer weer een zwijnestal gemaakt en heeft ie wel ergens een gore plek Koe

Overigens heeft mijn paard nooit grasvlekken terwijl hij gewoon in het weiland ligt te slapen s'nachts en s'ochtends Slapen

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: hoe houden jullie je witte andalusier/lusitano wit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 23:31

Nouvel schreef:
Ja, de merrie die ik tijd presteert ook ook altijd om precies in die ene hoop te gaan liggen die in haar box ligt!

Ja, zo had ik een ruin die een hoop altijd als kussen gebruikte en zo´n beetje permanent met een gele vlek rond ziojn oog liep. Probeer dat maar ens aan te pakken met een product dat je uit de ogen moet houden! Het werd uiteindelijk spray op een lapje dat wel werkte. Veder hield hij zichzelf goed schoon.

andamoon

Berichten: 1231
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Brabant

Re: hoe houden jullie je witte andalusier/lusitano wit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 23:46

Mijn Andalusische hengst Grafito II is echt spierwit, het enige wat ik af en toe moet wegsponzen zijn een paar gele vlekjes, verder houd hij zich goed schoon. Regelmatig spoel ik hem af met heel warm weer, maar verder was ik hem zo min mogelijk. Ik pluis zijn staart en manen met de hand uit en borstel of kam die bijna niet, alleen met een zachte borstel.

Afbeelding
Lekker thuis in de wei, zoals altijd houd hij zich goed schoon, rollen in de wei doet hij nooit. Wel stoeien met onze jaarlinghengst, tja en dan kan hij wel eens een beetje vies worden, maar verder heb ik niet te klagen.

Afbeelding
Als ik een show rijdt dan is hij zo mega wit, dan heb ik hem geheel gewassen met blauwshampoo. Dan lijkt hij als er zonlicht of kunstlicht op schijnt, wel bijna zilver zo wit is hij dan.

Squawk

Berichten: 5692
Geregistreerd: 01-08-03

Re: hoe houden jullie je witte andalusier/lusitano wit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 23:49

Ik zweer bij Badedas Haha! Betadinde shampoo werkt ook goed, maar om daar nou je hele paard mee te wassen Tong uitsteken (Ik heb een schimmel die nog aardig donker is, voornamelijk de voetjes zijn wel wit, en dan werkt betadine shampoo erg goed)

PatriesjeMR2

Berichten: 836
Geregistreerd: 24-08-04
Woonplaats: Meeden

Re: hoe houden jullie je witte andalusier/lusitano wit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 07:57

Ensueno is de laatste tijd best wel netjes op zichzelf... maar dan staat hij nu ook 24 uur per dag buiten Haha!

Op stal (hoe schoon die ook is)gaat hij ook altijd precies met zijn hoofd op een hoop liggen en loop dus 's winters bijna altijd met een groenig hoofd rond. Het ergste wat hij vorig jaar heeft gepresteerd was rollen in de mest. Toen zat zijn flank, rug en kont onder een plak mest...wel errug goor Bloos

Het enige wat ik nu doe is hem af en toe wassen(1x per maand bij warm weer) met cowboy magic(gaat ie van glimmen en wordt hij heerlijk zacht en glad).
En af en toe afspuiten met dit warme weer, dan kletsnat de wei in, kan hij zich lekker droogrollen in het zand(er is een stuk zand waar geen gras groeit...ideale slaap- en rolplek Pling )
Dus stoffig is hij altijd... hele jaar door. Met poetsen wordt ik altijd zwarte piet, maar zien bij Ensueno doe je het niet Clown

roooosje

Berichten: 124
Geregistreerd: 03-01-06

Re: hoe houden jullie je witte andalusier/lusitano wit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 09:54

haha een hoop als kussen! Haha! Dat is niet handig!

andamoon: wat is je paard prachtig wit, hij geeft idd bijna licht!

andamoon

Berichten: 1231
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Brabant

Re: hoe houden jullie je witte andalusier/lusitano wit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:02

@roooosje : Ja als hij gewassen is met blauwschampoo is hij echt mega wit, dat hij gewoon zilver is en als er dan licht op schijnt (zon, baklamp) dan valt het gewoon op hoe wit hij is. Zijn manen en staart heb ik dan ook helemaal uitgeplozen en die schitteren je ook tegemoet. Cool
Meestal wordt hij dan niet zo heel snel vies erna, alleen glimt hij dan iets minder, maar hij blijft best wel goed schoon en wit dus... Pling

roooosje

Berichten: 124
Geregistreerd: 03-01-06

Re: hoe houden jullie je witte andalusier/lusitano wit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 23:25

andamoon: Geweldig zeg. Spierwit vind ik erg mooi. gelukkig dat hij zich netjes houd! een spierwit paard met vlekken is niet zo charmant hahah