Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizzaner?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moravita

Berichten: 884
Geregistreerd: 12-11-06

Re: Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:19

Bedankt voor je compliment! Wij wonen tussen Coevorden en Emmen. Ongeveer 40 minuten vanaf Zwolle. Je bent natuurlijk altijd welkom! Groetjes Aletta

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:21

Dank je wel, ik hou het in mijn achterhoofd Lachen

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re: Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 19:21

Hallo!! Je kent mij niet maar Ton ken mij misschien nog wel, Knipoog in ieder geval; Jullie hebben er wel wat prachtigs van gemaakt zeg!! Mooie site hoor, ik was er door Tarja al op gewezen.

Ik denk inderdaad ook dat het meespeelt dat je Lipizzaners moeilijker kunt kopen, als je ze eenmaal hebt kun je er echt geen afstand meer van doen!!

moravita

Berichten: 884
Geregistreerd: 12-11-06

Re: Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 00:34

Tuurlijk kent Ton je! Bij deze krijg je de groetjes.... Hij vraagt hoe het met je rug gaat? Bedankt voor al je complimentjes!

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 09:59

ik kwam heel toevallig een andalusier opm mijn pad , had net zo goed een lipizaner(die dacht ik iets minder temparamentvol zijn..)
of een lusitano kunnen wezen

lipizaners waren zoiezo nie te betalen , lusitano's die ik gezien heb een stuk slanker

en mijn anda had ook een ramshoofd dus daar zat t m niet in

ik zag m werd verliefd en was zeer betaalbaar

moravita

Berichten: 884
Geregistreerd: 12-11-06

Re: Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 23:15

Dat is de allerbeste reden om een paard te kopen vind ik!!! Veel belangrijker dan ras. Super voor je dat je je grote liefde hebt gevonden. Geniet ervan
Groetjes Aletta

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 09:47

ik zag m staan en dacht "hijs mijn" Haha!
mensen hebben me voor gek verklaard

ondertussen passen wat ik wil en hij wil niet meer bij elkaar en blijk hij ivm mijn reuma net ff te hoog
daarom staat mijn kindje nu ergens anders , maar in mijn hart blijft het mijn kindje
zie en rijd m nog regelmatig en word minstens 3 x per week (geheel vrijwillig door die persoon) op de hoogte gehouden van zijn wel en wee
en zelf heb ik nu na lang zoeken zijn 20cm kleinere tweelingzusje gevonden
(een zwarte fell pony , idem uiterlijk en belangrijker indentiek karacter Vork )

ze staan nu tijdelijk saampjes van 2 maandjes rust te genieten Haha!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:45

nickyu schreef:
ik kwam heel toevallig een andalusier opm mijn pad , had net zo goed een lipizaner(die dacht ik iets minder temparamentvol zijn..)
of een lusitano kunnen wezen

ik zag m werd verliefd en was zeer betaalbaar


Vind het ook erg belangrijk dat je voor de klik bent gegeaan en niet puur voor het ras Ja

Bij mijn Lipizzaner had ik dat ook, was op slag verliefd terwijl er echt geen mooi paardje voor me stond...... Iel, klein, bruin ding wat totaal niet op mensen gericht was, zelfs afstandelijk..... Pas de afgelopen 2 jaar ben ik hem mooier gaan vinden! Wel moet ik er bij zeggen dat zijn karakter te mooi is om waar te zijn!

Verder kunnen Lipizzaners behoorlijk temperamentvol zijn hoor! Poehee, heb wat met die van mij te stellen gehad. Nog steeds heeft hij af en toe zijn temeramentvolle buien, geen land mee te bezijlen.
Zijn temperament komt vooral tot uiting bij het springen, het is wel te controleren maar af en toe best lastig Haha!

Als 3-jarige!
Afbeelding

Als 9-jarige!
Afbeelding

Moggsy
Berichten: 473
Geregistreerd: 02-10-06

Re: Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 00:17

Waarom een Andalusier?
Ik zag zijn mooie bruine ogen en ik was verkocht.
Er heeft nog nooit een Lusitano of een Lipizzaner mij aangekeken met zulke mooie ogen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 22:18

maar dan kun je je toch net zo goed afvragen "waarom hebben we het hier wel over anda's lippi's en lusitano's maar niet over kladrubers en frederiksborgers?"
andalusiers zijn meer te krijgen in NL, lusitano's beginnen aan een opmars, mede doordat ze meer maat hebben dan anda's (zeer belangrijk in dressuurgericht NL, want meer maat staat bijna altijd garant voor hogere jurypunten bij het strekken)
lippizaners zijn niet erg wijd verspreid in NL en doordat je de meeste goede toch moet importeren (er zijn wel goede in NL, maar eigenaren willen ze niet graag kwijt) kosten ze best wat meer dan de meeste anda's en lusitano's. daarbij moet je rekenen dat de echte fanatieke Nederlandse dressuurruiter eerder voor een kwpn-er of hannoveraan o.i.d. kiest dan voor een barokke en je dus de liefhebbers meestens in de recreatieve kring moet zoeken, terwijl recreanten over het algemeen toch minder voor hun paarden kunnen/willen betalen. ik vind zelf nl de kladruber erg mooi, hebben ook best veel maat (1,70-1,75 is geen uitzondering en dat is prettig als je lange benen hebt) en daarbij schijnen ze ook op de 'goede' manier temperament te hebben (ze keren zich niet snel tegen je), maar ja, die moet je importeren en dat kost veel geld. dat is voor een recreatieve ruiter toch best iets om heel goed over na te denken...
en daarbij komt ook dat de anda idd meer behang heeft en dat spreekt mensen aan, die 'danspasjes' (= mooie verzameling) kunnen alle barokke rassen, maar zo'n bos manen doet toch wat met je...

Moggsy
Berichten: 473
Geregistreerd: 02-10-06

Re: Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 16:18

Grappig, mijn eerste Andalusier door die mooie ogen. Maar ik heb wel 14 jaar een donkere kladruber (zonder ramshoofd) gehad. Recht van de stoeterij. Geweldige paarden, zeer goed opgevoed en gediciplineerd. Perfect in de dressuur.

Prinslover

Berichten: 4644
Geregistreerd: 20-12-04

Re: Waarom is Andalusier populairder dan Lusitano of Lipizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 17:42

Ja waarom dat is weet ik ook niet precies, wel een goede vraag eigenlijk Clown
Vind vaak zelf een anda iets meer uitstraling hebben, en een wat mooier koppie hebben.
Maar dat hoeft ook niet altijd zo te zijn natuurlijk! Heb zelf een lusitano en anda gereden.
Beide waren het super paarden Lovers Mis ze ook wel heel erg. Kwa karater was het niet echt
een super verschil, en uiterlijk ook niet zo. De anda was alleen ietsjes breder..
Ik zelf heb toch iets meer voorkeur naar de anda vanwege de leuke uitstraling die ze vaak hebben. Maar het zijn dus alle 2 leuke paarden, licht maar net aan hoe ze in het totaal plaatje zijn Knipoog