Andalusiër dekhengst met holle rug: erfelijk?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leetjuhh

Berichten: 599
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: Breda

Andalusiër dekhengst met holle rug: erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 16:52

Ik wil graag een andalusier veulen kopen (PRE stamboek). De vader is echter een echte barokke andalusier, waarbij hij een holling in zijn rug heeft, die oploopt naar zijn (forse, door training) kont.
Mijn vraag aan jullie (liefst mensen die ervaring hebben met fokken van andalusiërs of op en top in de andalusiër wereld zitten) is of dit overerfelijk is. Zijn moeder heeft het een heel klein beetje, maar dat komt vooral doordat ze de laatste jaren niet bereden of getrained is. Het veulen zelf heeft het niet, al is dit moeilijk te zien, veulens zijn nou eenmaal niet in verhouding.

Dan nog een vraag; denken jullie dat, mocht het veulen ook de holling in zijn rug hebben, dat hij daar last van krijgt bij dressuur of grondoefeningen? Is hij dan ook gewoon een mededinger naar stamboek apto (= goedgekeurd voor de fokkerij, dus dekhengst)?

Super bedankt voor jullie hulp!

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Andalusiër dekhengst met holle rug: erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 18:04

Een holle rug is meestal het gevolg van verkeerde training of te jong inrijden of, bij merries, van vaak drachtig zijn geweest (er komt dan immers een flink gewicht aan te hangen). De rug zakt ook weer met de jaren. Oude paarden hebben per definitie een holle rug.
Maar een holle rug kan wel degelijk een exterieursfout zijn. Je zou dus moeten weten hoe de rug was voordat vader en moeder werden ingereden. Bij een goedgekeurde hengst(merrie) kun je zien op zijn(haar) puntenlijst zien wat de jury vond van zijn (haar) rug. Dat lijkt me wel belangrijk, dat zijn de experts van het ras.
Overigens is een holle rug wel veel voorkomend en bijna rastypisch te noemen bij iIberische paarden en hoeft niet altijd een goede training in de weg te staan. ik ken paarden die uitermate goed verzamelen, ondanks hun holle rug. De graad van de holling (dus hoe erg het is) telt wel mee. Ook is het vor een holle rug lastiger een passend zadel te vinden.
Een paard wordt gewoonlijk niet afgekeurd op maar een deel van het exterieur (zoals de rug), of het moet wel heel extreem zijn. Het veulen zou dus gewoon goedgekeurd kunnen worden als dekengst of fokmerrie, voorop gesteld dat de rest goed is. Of het slim is om te fokken met een paard met een dergelijke exterieurfout, is te betwijfelen. Ook zullen mensen, als ze de keus hebben, voor en paard kiezen zonder holle rug, en daarmee blijf je dus buitenspel met je hengst met holle rug.

Leetjuhh

Berichten: 599
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: Breda

Re: Andalusiër dekhengst met holle rug: erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 18:27

@lusitana: Bedankt voor je info. Waar kan ik de puntenlijst van de hengst terug vinden? Moet ik daarvoor bij de eigenaar zijn, of kan dat ook via de Andalusiër vereniging?
Ik vind het erg belangrijk om te weten of het overerft. Ik wil namelijk niet dat het veulen dat ik op het oog heb straks een holle rug krijgt. Tuurlijk op oudere leeftijd komt dat wel een beetje, maar liever niet!

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Andalusiër dekhengst met holle rug: erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 18:38

Mag ik vragen wie de ouders zijn? En heb je ook fotos van het veulen?

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Andalusiër dekhengst met holle rug: erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:19

Zelfde vraag van mij.

PatriesjeMR2

Berichten: 836
Geregistreerd: 24-08-04
Woonplaats: Meeden

Re: Andalusiër dekhengst met holle rug: erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:57

Idd wel handig om te weten over welke hengst het gaat. Als er meer nakomelingen van zijn, kun je vergelijken. En zien of zijn type doorvererfst.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Andalusiër dekhengst met holle rug: erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:15

Leetjuhh schreef:
@lusitana: Bedankt voor je info. Waar kan ik de puntenlijst van de hengst terug vinden? Moet ik daarvoor bij de eigenaar zijn, of kan dat ook via de Andalusiër vereniging?
Ik vind het erg belangrijk om te weten of het overerft. Ik wil namelijk niet dat het veulen dat ik op het oog heb straks een holle rug krijgt. Tuurlijk op oudere leeftijd komt dat wel een beetje, maar liever niet!

De stamboekvereniging heeft ook de puntenlijst. Maar de eigenaar zou hem moeten willen tonen als het om een goedgekeurde dekhengst gaat.

moravita

Berichten: 884
Geregistreerd: 12-11-06

Re: Andalusiër dekhengst met holle rug: erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:04

Hi,
Wij hebben een klassieke fokkerij en trainingsstal. We fokken al jaren andalusiers, lipizzaners en frederiksborgers. Helaas moet ik je vertellen dat je het vandaag de dag niet meer gaat lukken om een paard met een uitgesproken holle rug goedgekeurd te krijgen!!! Dus bedenk goed waar je aan begint. Succes verder met de zoektocht naar een veulen. Vergeet niet dat het, als het goed is, een vriend voor het leven word. Dus neem je tijd!
Groetjes Aletta Duivenvoorden, stal moravita. www.moravita.com

Leetjuhh

Berichten: 599
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: Breda

Re: Andalusiër dekhengst met holle rug: erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 12:59

soeske schreef:
Mag ik vragen wie de ouders zijn? En heb je ook fotos van het veulen?


Veulen is CascabelV x Gloriosa X. Helaas geen foto's. Het veulen is de eerste van de hengst. Hij is nog niet zo lang geleden goedgekeurd.
Vandaar ook mijn vraag, want ik heb dus geen vergelijkingen mbt. vaders kinderen. Er zijn wel half broertjes en zusjes van hem aanwezig, maar dat is dan van moeders kant. Van vaders kant niets.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Andalusiër dekhengst met holle rug: erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 13:55

En kun je ook verder, naar de ouders van de hengst? Opa's, oma's etc.?

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Andalusiër dekhengst met holle rug: erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 15:28

Het hengstveulen van la vida neuva, of niet? (ik herkende de namen)
Ik heb even de foto's op hun site bekeken.

Ik vind idd dat Cascabel wel een behoorlijke holle rug heeft, maar verder is het een hele rastypische mooie hengst! En dit kan idd door verkeerde training gekomen zijn. Bij Gloriosa denk ik dat het door de dracht komt.

Ik vind het veulen helemaal geen holle rug hebben hoor, ziet er keurig uit! Leuk veulen!!

Overigens kan je wel naar andere nakomelingen zoeken van Cascabel. PRE's kunnen maar tot hen 7e goedgekeurd worden en aangezien hij al ietsje ouder is kunnen er best meerdere nakomelingen zijn.

Leetjuhh

Berichten: 599
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: Breda

Re: Andalusiër dekhengst met holle rug: erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 17:32

soeske schreef:
En kun je ook verder, naar de ouders van de hengst? Opa's, oma's etc.?


Ja, via allbreedpedigree krijg je foto's te zien van zijn opa's en oma's. Zit wel veel inteelt in de bloedlijnen, hoort dat zo bij Andalusiers?

Leetjuhh

Berichten: 599
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: Breda

Re: Andalusiër dekhengst met holle rug: erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 17:34

Cyrina schreef:

Overigens kan je wel naar andere nakomelingen zoeken van Cascabel. PRE's kunnen maar tot hen 7e goedgekeurd worden en aangezien hij al ietsje ouder is kunnen er best meerdere nakomelingen zijn.


De eigenaars van Cascabel zeggen dat dit het eerste veulen is dat hij gemaakt heeft. Cascabel is ook al een tijdje in Nederland bij de eigenaars.

Leetjuhh

Berichten: 599
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: Breda

Re: Andalusiër dekhengst met holle rug: erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 17:35

Cyrina schreef:
Het hengstveulen van la vida neuva, of niet? (ik herkende de namen)
Ik heb even de foto's op hun site bekeken.



klopt!

plimmo
Berichten: 10
Geregistreerd: 14-11-06

hebbe ze bijna allemaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 18:53

k rij ook een goedgekeurde andalusiese dekhengst en k kan je zegge van alle andalusiers die we bij ons hebben dat ze allemaal wel een beetje een holle rug hebben dit zit gwn in het ras. dat komt omdat ze achter hoger staan ze hebben een andalusiese kont daaraan kun je ook zien dat het een andalusier is Ach gut

barrye
Berichten: 709
Geregistreerd: 13-02-06

Re: Andalusiër dekhengst met holle rug: erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:03

Jongere paarden, van zeg 2 tot 4 jaar, die al een behoorlijke holle rug hebben ( denk soms ook het vet eens even weg) zullen over het algemeen niet beter in de rug worden als je met ze gaat werken. Mijn ervaring is dat vaak door de extra belasting van de ruiter en het zadel de ruglijn nog holler wordt.

Je krijgt dan geheid serieuze problemen met zadels passend krijgen, dat is soms zelfs vrijwel onmogelijk, ze blijven naar achterenschuiven, als of ze van een helling afglijden.

Vanaf een foto's een veulen boordelen vind ik moeilijk. Als je twijfelt neem dan een kenner mee, die bekijkt het wellicht wat onbevangener dan jij. En een veulen kopen is wel leuk, maar het duurt jaren voordat ze oud genoeg zijn om er mee te rijden Ze kunnen erg veranderen, er kan van alles mee gebeuren, en het kan ook zijn dat het later een dier is wat onder het zadel w.b.t. karakter helemaal niet bij je past.
Soms kun je er ook aan denken een iets ouder dier te kopen, al dan niet zadelmak, je kunt soms met wat geluk ook weleens tegen een niet al te duur jong paard aan lopen waar je al direct wat mee kan gaan doen En een PRE veulen kost vaak verhoudingsgewijs meer dan een volwassen dier.

Succes met zoeken

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Andalusiër dekhengst met holle rug: erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:38

Citaat:
k rij ook een goedgekeurde andalusiese dekhengst en k kan je zegge van alle andalusiers die we bij ons hebben dat ze allemaal wel een beetje een holle rug hebben dit zit gwn in het ras. dat komt omdat ze achter hoger staan ze hebben een andalusiese kont daaraan kun je ook zien dat het een andalusier is


Een hoge kont is niet de bedoeling bij een andalusier (holle rug ook niet , maar dat komt wel vaker voor). Paarden met een hoge kont (overbouwt) verzamelen moeilijker. Aangezien de andalusier heel erg gefokt is voor het verzamelde werk, is een hoge kont dus niet bepaald wenselijk, maar komt ook niet zoveel voor.
Overbouwde, groeiende jonkies natuurlijk niet meegerekend

Op een veulen moet je idd nog even wachten, dat is soms best moeilijk idd (ik weet er alles van). Maar ik vind het ook heel leuk!!!
Ik leer Engreida en Canosa echt helemaal kennen en weet hoe ze reageren. Ik heb deze alleen wel met 1,5 jaar gekocht. Dat scheelt weer een jaartje, haha.

Wanneer je een iets oudere zoekt heb ik nog wel een hele leuke 2,5 jarige PRE hengst te koop.
voor meer info kun je even pb-en

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Andalusiër dekhengst met holle rug: erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 20:01

Veel inteelt zeg je. Het is niet gebruikelijk nee volgens mij..
En een hoge kont is idd niet andalusier eigen, wel een dikke, gespierde kont.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Andalusiër dekhengst met holle rug: erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 13:12

Ik denk dat de hoge kont bedoeld wordt samengaande met een hoge schoft en dan is het dus niet overbouwd, maar dit type rug:
http://portugese-paarden.mine.nu/img/siterug1.jpg
en dat is dus idd wel aan het ras verbonden.

@ moravita, dat is belangrijke info, dat ze niet meer goedkeuren bij een extreem holle rug, maar een iets holle rug zal toch nog toegelaten worden?

Leetjuhh

Berichten: 599
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: Breda

Re: Andalusiër dekhengst met holle rug: erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 14:24

Lusitana schreef:
Ik denk dat de hoge kont bedoeld wordt samengaande met een hoge schoft en dan is het dus niet overbouwd, maar dit type rug:
http://portugese-paarden.mine.nu/img/siterug1.jpg
en dat is dus idd wel aan het ras verbonden.


Ja een beetje hoort wel bij het ras denk ik, maar zijn vader heeft het wel een beetje meer dan een beetje, vandaar. Ik ben erg benieuwd of het overerft. Als ik naar de foto's van voorouders kijk, valt het wel mee, maar toch. Zouden jullie het risico nemen met het veulen?

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Andalusiër dekhengst met holle rug: erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:13

Ik persoonlijk niet, nee. Er zijn genoeg veulens met betere vooruitzichten te vinden, neem ik aan.

kiyarah

Berichten: 189
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: heerlijk op 't platteland

Re: Andalusiër dekhengst met holle rug: erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:58

Hallo allemaal !

Ik kwam dit topic onverwachts tegen en wil toch even reageren, omdat het me nogal verbaast.

Ik heb zelf tot volle tevredenheid sinds 1½ jaar een PRE merrie van La Vida Nueva, weliswaar niet door hun zelf gefokt, dus andere bloedlijnen.
Maar ook zij heeft geen kaarsrechte rug, maar een rastypische andalusische rug (niet overbouwd !), eigenlijk net als onze arabisch volbloed, die heeft ook een welvende rug en die heb ik al jaaaaren zonder (rug)problemen, is nu 14 jr.

Veel van zulke paarden (PRE of AV) hebben een welvende rug, een heel andere bouw dan bijv een WPN-er of Oldenburger. Barokke paarden hebben een vierkantsmodel en hun ruggen zijn doordat ze korter zijn ook vaak sterker, kunnen beter gewicht dragen.

Cascabel is een hele mooie rastypische barokke hengst met veel front en een gespierde (veel lange teugelwerk) kont. Doordat hij zoveel front heeft kan zijn rug holler lijken als hij gewoon ontspannen in de wei staat, maar zodra hij a.h. werk gaat en zijn kont eronder zet, zie je dat hij zijn rug goed gebruikt en z'n achterbenen wel ver onder de massa kan zetten. Ik heb even wat foto's opgeduikeld van hem en daarop zie je dat ook.
Cascabel is juist een paard dat heel makkelijk spaanse pas, passage e.d. loopt, juist door zijn barokke bouw.

Ik weet niet hoe ik de foto's hierop moet zetten, dus ik verwijs maar even door naar mijn fotoalbum.
http://www.mijnalbum.nl/Album=RHMMTIKP

Ik zou het jammer vinden als er een verkeerde indruk ontstaat doordat mensen het paard niet kennen en hoop dat er nu een beter beeld onstaat.
Trouwens laatste foto is van juni dit jaar, Gloriosa met Primero in beweging.

Ben zelf juist zo blij met mijn eigen andalusische merrie en de begeleiding en eerlijkheid van La Vida Nueva bij het kopen v.e. paard daar !

groetjes Simone

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Andalusiër dekhengst met holle rug: erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:09

Zo he, mooi paard heb je! Kan alleen niets over La Vida Nueva zeggen, maar volgens mij bedoelden ze in dit topic niet dat La Vida Nueva "verkeerde" paarden verkopen hoor!

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Andalusiër dekhengst met holle rug: erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:00

Simoneladan (naamgenote) bedankt voor de foto´s. Dat is een heel goede bijdrage. Wij kunnen verder inderdaad maar gissen naar de graad van holling.

kiyarah

Berichten: 189
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: heerlijk op 't platteland

Re: Andalusiër dekhengst met holle rug: erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:45

soeske schreef:
Zo he, mooi paard heb je! Kan alleen niets over La Vida Nueva zeggen, maar volgens mij bedoelden ze in dit topic niet dat La Vida Nueva "verkeerde" paarden verkopen hoor!


Hallo Soeske,

Foto's zijn van Cascabel, de PRE dekhengst en helaas is ie niet van mij hoor ! Knipoog
Heb ze erbij gezet omdat het om Cascabel z'n rug ging en of hij dat vererft. Nu in ieder geval duidelijker dat z'n bewegingen en ruggebruik er mogen zijn, lijkt me !!

Enne.. naamgenootje, zo is te zien waar we over spreken hè !

groetjes Simone