Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

warlander

 
Profiel   

wie heeft (of kent) hier een warlander? (= kruising fries * andalusier). het is volgens mij (nog) geen erkend ras, maar er zijn wel fokkerijen van (weet niet of die in NL ook zijn). vind het super mooie paarden, van beide rassen het goede. zie er op internet best veel die schimmel zijn, maar donker blijven met zwarte manen en staart... is super mooi. (http://www.warlander.net/gallery.htm voor afbeeldingen)
zat op internet te kijken en vond dit "ras". was op slag verliefd... Tong uitsteken
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-06 12:31 



 
Profiel   

Andafries hier op het forum fokt kruisingen tussen Friezen en PRE's.

De term Warlander is voor mij nieuw

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-06 15:44 



 
Profiel   

Nooit van gehoord Bloos!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-06 16:32 



 
Profiel   

ik kende de term eerst eigenlijk ook niet. maar ik vond de kruising fries*andalusier altijd al mooi. en toen ik daarop ging zoeken, kwam ik bij zowel engelstalige als duitstalige sites deze naam tegen, dus ik neem aan dat dit dan de internationaal gebruikte term is Verward
zal haar profiel eens bekijken dan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-06 12:37 



 
Profiel   

kruisingen worden inderdaad zo genoemd...

ik heb zelf een kruising fries X andalusier...maar of er echt mensen zijn die fokken,denk het niet,meer mensen die een fries hebben,die eens een veulen van een andalusier willen fokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-06 16:10 



 
Profiel   

maar er bestaat een site van (www.warlander.net) en het tijdschrift "king of horses" betitelt het als een 'ras'. dus dan moet er haast wel een specifieke fokkerij van zijn. ook als het (nog) niet als echt ras erkend is, zodra een tijdschrift het als zodanig betitelt, zal het toch zeker niet gewoon meer een lukraak fokexperimentje zijn ?!
kimmie261: heb je foto's?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-06 20:52 



 
Profiel   

oh, heb net in je profiel gekeken en er staan foto's bij... maar heb je ook recente foto's, of is hij echt nog een veulentje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-06 20:55 



 
Profiel   

het is een zij,en ze is nu 1,5 jaar oud...en lelijk...hahahha Knipoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-06 21:09 



 
Profiel   

dat zijn ze allemaal op die leeftijd, als ze dan mooi zijn, wordt het later niks meer Tong uitsteken, dus ja, lelijk in de luier....

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-06 21:40 



 
Profiel   

nou,mijn hengstje was op 1,5 jaar een knappe vent..maar deze dame.. die niet..hahaha

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-06 21:50 



 
Profiel   

ik ga in het voorjaar twee ponymerries inrijden, heb ze laatst gezien en als je het over lelijk hebt... (ze zijn vast heel lief hoor, maar....) een van die paardjes is grijs-bruin-schimmelbont en met een beetje een ezelhoofdje (nee, tis geen ezelkruising, tis echt een pony) en de ander heeft op zich wel een leuk koppie, maar is verder (net als mama overigens, de dracht was niet gepland en zeker niet gewild, moeder is niet bepaald een paard dat voor verbetering kan zorgen) een zak botten met huid erom heen, dus geloof me, ben het e.e.a. gewend m.b.t. lelijke paardjes Haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-06 21:55 



 
Profiel   

oke oke
dit is ze nu...

[ img ]

[ img ]

en niet uitlachen he!! Nors opkijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-06 22:04 



 
Profiel   

die gaat echt wel super mooi worden hoor! zit een goede diepe borstkas op, lief hoofdje met een mooi helder oogje, een flinke hals, niet te diepe rug en ze kan nog strekken ook. dat de verhoudingen niet helemaal kloppen heb ik even doorheen gekeken... vind het echt leuk paardje... ben zeer benieuwd hoe die gaat uitgroeien Lachen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-06 12:57 



 
Profiel   

Boven in Friesland fokt de familie Reitsma onwijs leuke kruizingen fries x andalusier. Zijn nog super aardig ook! Zou ik zeker een keertje heen gaan om gewoon eens te kijken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-06 20:37 



 
Profiel   

Hoi Skippy01,
Wij fokken inderdaad Andalusier x Fries. Van de naam warlander had ik ook niks van gehoord . Heb even op de site gekeken en dat zag er inderdaad goed uit. Eigenlijk zijn we hiermee begonnen(8 jaar terug) omdat men naar onze mening het Friese paard te modern zijn gaan fokken. Wij vinden dat het Friese paard een barok paard dient te zijn . Helaas is echter onze ervaring dat er weinig animo voor deze kruisingen zijn voor de verkoop. Dit omdat er geen papier bij zit . Daarom zijn wij op dit moment echter gestopt met het fokken van kruisingen . Wat ik persoonlijk heel jammer vindt wat het zijn prachtige paarden met goede karakters en willen graag voor ons werken . Maarja de stallen zijn op dit moment vol . Kom gerust een keer langs om deze kruisingen live te bewonderen of kijk op onze website (die nog niet helemaal af is!!!) www.it-hoarnleger.tk/.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-06 23:58 



 
Profiel   

maar je kunt als je met een goedgekeurde anda-hengst fokt toch cruzado-papieren aanvragen, zijn wel geen raspapieren, maar de koper (in spe) weet dan in ieder geval dat de afstamming klopt, want vader en moeder zijn bekend en je kunt dus dmv dna aantonen dat het klopt wat op het papier staan...

heb zelf echt interesse in een dergelijk paard, helaas laat mijn financiële situatie het momenteel niet toe een paard te kopen (helaas... en het duurt nog zeker 4 jaar voor ik student af ben...)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-06 15:16 



 
Profiel   

heb de site net bekeken, wat een super mooie stallen hebben jullie daar zeg!
ik vind zelf overigens ook dat de friesen tegenwoordig te licht gefokt worden, daarom ben ik ook zo druk op zoek naar goed kruisingen van friesen... vind namelijk karakter en uitstraling van de fries super, maar helaas, de prachtige paarden van vroeger zijn nu gewoon dressuurpaarden met sokken en golvende manen... scheer de sokken, trek de manen en je houdt over: juist, een zwarte rijtypische warmbloed... en géén fries... echt jammer...

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-06 15:20 



 
Profiel   

nou ,mijn hengst is niet 1 van de meest luxe friezen te noemen,als ik mijn merrie nog eens laat dekken,zal het weer een zwaardere jongen worden Haha!

mijn merrie is echt een ouderwets zware merrie,ik vind haar in combi met maiko erg mooie kinderen geven,dus wie weet...komt er nog eens na haar volgend veulen,nog een volle broer of zus bij van wessel Haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-06 15:22 



 
Profiel   

Skippy01 schreef
maar je kunt als je met een goedgekeurde anda-hengst fokt toch cruzado-papieren aanvragen, zijn wel geen raspapieren, maar de koper (in spe) weet dan in ieder geval dat de afstamming klopt, want vader en moeder zijn bekend en je kunt dus dmv dna aantonen dat het klopt wat op het papier staan...

Mijn paard (hengst) is helaas niet APTO goedgekeurd , jammer genoeg was de pijpomvang indertijd niet genoeg. Verder is hij wel met volledige papieren maar dat is niet genoeg voor cruzado papier. Maar ik ben blij dat er zoiets bestaat als de Warlander en zal zeker informatie opvragen. Want deze kruisingen zijn inderdaad prachtige paarden en werkwillig goed karakter en koel in het hoofd. Maar toch temperament vol. Misschien kunnen we hier in Nederland een soort stamboek Warlander oprichten . Als er voldoend animo voor is , de Arabo Friezen zijn ook erg in trek , maar ik denk dat je met de Warlander meer dressuur gericht fokt . Maar dan niet de moderne dressuur maar meer de klassieke richting hoge school.
Skippy01 schreef
heb zelf echt interesse in een dergelijk paard, helaas laat mijn financiële situatie het momenteel niet toe een paard te kopen (helaas... en het duurt nog zeker 4 jaar voor ik student af ben...)

Dat zal dan nog eventjes duren maar wie weet bestaat dit ras dan in Nederland . En als dat zo is willen wij de fokkerij van dit paard voortzetten . Ik hoop dat er meer mensen zijn die dit leuk vinden.
De Fries stamt immers ook af van het Andalusische (Iberische)paard.En je hebt geen last meer van het inteeld probleem. Die wij voorheen wel hadden zoals dat de nageboorte bleef hangen enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-06 09:50 



 
Profiel   

nou, als er petities getekend moeten worden om het ras in NL te erkennen ben ik van de partij hoor!
en voor promo-praatjes over het 'ras' en het gebruik in de klassieke dressuur (en ook wel de moderne, want zowel friesen als anda's lopen tegenwoordig op hoog niveau...) ben ik ook altijd in Lachen

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-06 13:49 



 

kimmie261 schreef
oke oke
dit is ze nu...

[ img ]

[ img ]

en niet uitlachen he!! Nors opkijken


Haha! Haha! Haha!
Even offtopic; Vind het een erg leuk dier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-06 21:02 



 
Profiel   

*Schopt het topic even omhoog*

Hier ook een trotse bezitter van een "Warlander" hengst (ingeschreven als Cruzado bij Ancce). Vader is een P.R.E, moeder een Friesje.

Er bestaat inderdaad een heus Warlander-stamboek, echter loopt het in NL nog niet zo vlot en moet je daarvoor bij onze zuiderburen zijn. De fokker van mijn paard heeft destijds veel energie gestoken in het proberen op te richten van een NLse tak, maar dit liep toen vast op te weinig animo. Hij fokt al jaren gericht Warlanders (kleinschalig).

In Australie en de U.S. zijn ze overigens enorm populair.

De geschiedenis is best interessant, voor zover ik heb kunnen achterhalen is de kruizing voortgekomen uit de wens om sterke, veerkrachte, werklustige maar ook sensitieve en leergierige paarden te fokken die goed kunnen bewegen.

En om nog even een beeld te geven, hier wat plaatjes.

Toen meneer 3 jaar was:

[ img ]

2 jaar later:

[ img ]

[ img ]

[ img ]

En ze kunnen ook vliegen:

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 10:13 



 
Profiel   

Ik weet dat het een oud topic is maar ik ben benieuwd of er nog bokkers zijn met een warlander?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-22 09:07 



 
Profiel   

hij ziet er wel heel gaaf uit! alleen heb nog niet gehoord van een warlander? kun je misschien iets meer uitleggen over het ras?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-22 22:56 



 
Profiel   

Ik had er bijna eentje gehad maar die was net voor mijn neus verkocht…. -O-
Echt een leuk en fijn dier!

Heb nog zitten googlen, maar er zijn er hier niet veel volgens mij….

Het is een kruising PRE x Fries
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-22 20:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen