komt jullie andalusier uit nederland of spanje?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

andalusier uit spanje gehaald

ja
11 (44%)
nee
14 (56%)

Totaal aantal stemmen: 25


Enamorado

Berichten: 2026
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Beneden Leeuwen

komt jullie andalusier uit nederland of spanje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 16:22

ìk ben rustig rond aan het kijken voor een andalusier.
zal nog wel even duren maar ben toch alvast aan het kijken.

mijn vader had zoiets van: joh haal hem uit spanje en neem hem zelf mee hierheen.
dan kan je hem ook zelf voeren onderweg etc etc. leuke vader he Knipoog

maar ik vroeg mij wel af:

komt jou paard uit spanje? of misschien een ander land? (dus heb je hem daar zelf gekocht en toen hier heen laten brengen) of heb je hem in nederland gekocht.

en als je hem wel in spanje gekocht hebt. hoe heb je dit met de taal gedaan?

PatriesjeMR2

Berichten: 836
Geregistreerd: 24-08-04
Woonplaats: Meeden

Re: komt jullie andalusier uit nederland of spanje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 16:40

Ik heb Ensueño in Nederland gekocht, de vorige eigenaresse had hem als veulen bij de (Nederlandse) fokker gekocht.

Waarom ik hem in Nederland heb gekocht?? Simpel, ik zag de advertentie(zonder foto) op marktplaats, heb een fotootje gevraagd en ben gaan kijken... Resultaat: Liefde op het eerste gezicht Tong uitsteken

Evelienepien

Berichten: 3310
Geregistreerd: 18-03-06

Re: komt jullie andalusier uit nederland of spanje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 17:40

Ik heb Guillermo ook in Nederland gekocht, gewoon bij de fokker (dezelfde als waar Ensueno vandaan komt, denk ik Haha! ). Voordat ik hem had, heb ik druk geïnformeerd wat de voors/tegens zouden zijn van een Spaanse Anda of Nederlandse; en ik heb gekozen voor de Nederlandse voors/tegens en het bevalt me prima! Knipoog

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: komt jullie andalusier uit nederland of spanje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 18:55

Goya is op zijn 6e naar NL gekomen vanuit spanje. Ik heb hem vanaf zijn 8e

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: komt jullie andalusier uit nederland of spanje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 20:23

Mijn Jerezano komt officieel uit Spanje, alleen heeft de vorige eigenaresse hem daar gehaald en niet ik, zij heeft hem als 3,5 jarige hengst gekocht en ik heb hem als 7 jarige ruin van haar gekocht.
Zij heeft de Vinkenburg laten onderhandelen, is ook zelf meegereisd om hem uit te zoeken,hij komt bij www.yeguadaelmoralejo.com vandaan, daar doet de Vinkenburg meer zaken mee........
Schakel i.i.g iemand met kennis in, anders bestaat de kans dat ze je een poot uitdraaien, zolang je de taal spreekt, gaat het onderhandelen makkelijker.

moravita

Berichten: 884
Geregistreerd: 12-11-06

Re: komt jullie andalusier uit nederland of spanje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 23:55

Wij hebben momenteel 4 andalusiers. Allemaal uit Nederland. Bewust. Ik spreek geen spaans. Voor diegene die dat wel doen en al tig jaar bezig zijn is het nog steeds moeilijk om een goed paard uit Spanje te halen. Die spanjaarden zijn echt ook niet gek. Al die fantasiekoopjes omdat ze daarvandaan komen en daardoor zo lekker goedkoop zijn... Ik heb daar veel moeite mee! Daar komt nog eens bij dat als je een gereden paard koopt je 95%kans hebt dat hij erg anders gereden is als jij zou willen. Over het algemeen gaan de spanjaarden nou eenmaal anders met hun paarden om. Het grote voordeel in nederland is je kunt zo vaak gaan kijken/proberen als je wilt (het is nou eenmaal geen pak suiker) juridisch gezien zit alles veel gemakkelijker mochten er problemen komen en je kunt er misschien iets gemakkelijker achterkomen wat er zoal mee gedaan is. Toch snap ik echt de charme en de romantiek wel van het zelf je paard uit spanje halen... Wie weet ooit nog eens. Als ik echt een dikke portemonnee mee kan nemen en een privetolk en gewoon nog een keertje terug kan gaan om toch nog eens te kijken.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: komt jullie andalusier uit nederland of spanje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 09:51

volgens zoeken naar zijn verleden (5 vorige eigenaren afgebeld ) kwam die uit spanje , maar volgens nu gevonden chip ,moet die ook in belgie zijn geweest ..daar heeft die 10 jaar geleden een chip gehad maar we kunnen nergens gegevens vinden van dit nr (we hebben dus het nr wel maar is ergens geregistreerd..)dus dat stukje tussen door missen we , zou wel leuk zijn als we daar ooit achter kwamen ..

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: komt jullie andalusier uit nederland of spanje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:07

Taco en Canosa komen uit Spanje, Engreida uit Nederland.

Engreida komt weer uit een merrie die bij el moralejo vandaan komt.
Misschien is ze wel familie van Jerezano Clown ?

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Re: komt jullie andalusier uit nederland of spanje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:17

Piropo komt uit Spanje (Madrid) en heb ik gekocht bij M.Frenk; ik heb hem niet zelf hierheen vervoerd hij is met Esteves gekomen, die doen heel veel transporten en het werd verder ook door de verkopende partij geregeld, fantastisch vervoer overigens en er zelf voor rijden kan je niet, het is wel slim om je paard voor zo'n transport (of je het nu laat doen of zelf wil doen) te verzekeren (doodverzekering) voor als er onverhoopt wat zou gebeuren. Transportkosten waren toen 1100,= GULDEN incl. fooi Haha!
Alegra komt ook uit Spanje (Begur) en is door Potdijk vervoerd, ook helemaal goed gegaan en kwa prijs kan je daar ook echt zelf niet voor rijden transportkosten waren €500.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: komt jullie andalusier uit nederland of spanje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 22:42

is niets verandert dus, de kosten van transport

PatriesjeMR2

Berichten: 836
Geregistreerd: 24-08-04
Woonplaats: Meeden

Re: komt jullie andalusier uit nederland of spanje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 23:19

Die transportkosten vallen me mee eigenlijk. Ik ging zelf uit van rond de 1500 euro?? Gokje.. Bloos

Nickyu, ik hoop dat je dat missende stukje verleden kunt achterhalen.

Moll

Berichten: 3270
Geregistreerd: 20-06-05
Woonplaats: capelle a/d ijssel

Re: komt jullie andalusier uit nederland of spanje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 15:54

Gitano was net een week in NL toen ik hem kocht

mol