telgang bij andalusiers/lusitano's

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Enamorado

Berichten: 2026
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Beneden Leeuwen

telgang bij andalusiers/lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 21:43

Zo af en toe zie ik bij sommige andalusiers of lusitano's in stap een stuk telgang.

Heeft jou paard hier ook wel eens last van of last van gehad.
En behalve balkjes draven heeft iemand nog een gouden tip? Knipoog

Als dit erin zit en een paard wordt ouder en sterker gaat het dan uiteindelijk weg?
Je vind niet echt veel op internet hier over namelijk en ik zie het toch vaak bij barokke rassen.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: telgang bij andalusiers/lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 00:13

Last? Er zijn mensen die het gewoon ontwikkelen en dan hebben ze een vier of vijfganger Knipoog

Maar, als het als gebroken gang wordt ervaren, heeft dat vaak te maken met van voren teveel tegenhouden. Je moet een Lusitano altijd goed "lucht geven" een zeer lichte flexibele aanleuning houden dus (en vrij hoog). Neusje voor de loodlijn houden. Met je been en je zit goed duidelijk zijn, niet teveel "pielen" (en niet links-rechts drijven, maar twee benen tegelijk en eigenlijk alleen drijven om hem in stap te zetten en dan been los, tenzij of tot je bij moet drijven om meer tempo te krijgen).
Verder is het lastig om zo advies te geven als je er niet bij staat om te zien hoe het komt.

edit:Ik praat automatisch in "Lusitano" maar dat geldt natuurlijk gewoon voor de Andalusiër, neem ik aan. Knipoog
Maar ik zie net in je profiel dat je flink ervaring hebt?
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 15-12-06 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Charret
Berichten: 1297
Geregistreerd: 12-10-05

Re: telgang bij andalusiers/lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 00:17

Wel interessant dit. Ik zag laatst dat de Fries van een stalgenootje het ook deed in de stap. Maar hij doet het ook aan de longeerlijn.. Is daar wat aan te doen?

Enamorado

Berichten: 2026
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Re: telgang bij andalusiers/lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 08:24

bedankt voor je antwoord lusitana.
Weet je ook als een jong paard telgangt aan de longe en soms onder het zadel of dit overgaat als ze sterker worden?
Want veel jonge paarden van 3 a 4 hebben hier ook last van.
Dus het hoeft niet persee denk ik dan aan manier van rijden te liggen.
Het zit denk ik ook in balans.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Re: telgang bij andalusiers/lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 09:42

Het kan heel goed te maken hebben met het nog slappe lijf van een jong paard, ze kunnen het allemaal nog niet zo goed verwerken, het is wel zaak dat je het niet laat gaan want voor je het weet wordt het een vaste gang en dat wil je dus echt niet.
Paard moet op zijn/haar eigen benen leren lopen, balans vinden! Kijk maar hoeveel jonge dieren of paarden die geen sterke achterhand/rug hebben overkruist galopperen zeker op een volte..
Dus op het moment dat ze gaan telgangen even de pas veranderen, dus even terugnemen en vanuit het achterbeen laten aandraven/stappen (even het achterbeen activeren door een kriebeltje met een zweepje) Knipoog

Moggsy
Berichten: 473
Geregistreerd: 02-10-06

Re: telgang bij andalusiers/lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:26

Mijn vroegere Kladruber stapte in een telgang van geboorte tot zijn dood (23 jaar).
Een sterk, goed ontwikkeld paard in de zware dressuur.
We hebben het met geen enkele training of andere wijze eruit gekregen.
Lagere cijfers voor de stap, maar zeer hoge voor de draf en galopreprises.
Ook een kladruber is een barok paard.
Maar ik ken ook vele KWPN-ners die telgangen.
Inderdaad heel vaak door tegenwerkende ruiterhanden ontstaan, maar sommige paarden hebben het gewoon.
Gaat het paard van jongsaf aan in telgang dan heb je pech, mee leren leven heet dat.
Denk dan maar, een telgang is ook een gang.
Heeft het paard altijd een normale gang gehad, kijk dan maar eens naar degene die erop zit of heeft gezeten, misschien dat het er dan onder goede begeleiding nog uit te krijgen is.

Charret
Berichten: 1297
Geregistreerd: 12-10-05

Re: telgang bij andalusiers/lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:54

Hij heeft er ook zo te zien geen last van. Maar zij beweerd dat hij dat nooit eerder heeft gedaan. Ik denk dat het nog te maken heeft met het feit dat ze hem jaren [!] met slof heeft gereden. Ze wist toentertijd niet beter en is nu goed aan het veranderen, ik denk alleen niet meer dat het er nu uit gaat.
De fries waar ik het over heb is overigens 6 jaar.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: telgang bij andalusiers/lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:22

Argh, jaren met slof. Breek me de bek niet open. Maar goed, daar gaat het hier niet over, maar telgangen kan daar natuurlijk heel goed mee te maken hebben, als gezegd, heeft het vaak te maken met teveel houden van voren, te weinig lucht geven. Stijve schoudertjes (krijgen ze ook van de slof, trouwens, iets wat vaak over het hoofd wordt gezien) heeft er ook wel eens mee te maken. Ze leren de paarden hier niet voor niks bijna allemaal Spaanse Pas aan, om de schouder goed los te houden!
Dus misschien is dat ook een tip...

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Re: telgang bij andalusiers/lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:54

Op het moment dat het paard leert om van achteruit te lopen krijgt deze vanzelf meer vrijheid in de schouders, een spaanse pas aanleren is leuk maar het zal er niet aan bijdragen dat je paard ineens veel meer schoudervrijheid krijgt.. hij zal er wel leniger en/of slimmer van worden want hij krijgt een tip hoe hij wat ruimer van voren kan lopen zonder zijn achterhand erbij te gebruiken, een truukje dus..
Op het moment dat de Barokke paarden echt van achteruit leren lopen zullen heel veel mensen verbaasd zijn van de ruimte die ze voor kunnen hebben en kunnen laten zien Knipoog en dan is het hele telgang verhaal ook niet meer van toepassing

Anoniem

Re: telgang bij andalusiers/lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:03

Ik heb een kwpn-er maar mijn paard doet het ook. Hij gebruikt zijn rug dan niet goed. Als hij goed gewerkt heeft, lekker voorwaarts gereden is, nageeflijk, overgangen e.d waardoor hij zijn rug ontspannen is geweest, loopt hij in een nette 4 takt, maar als hij van stal komt en naar de wei gaat of je zit er gewoon op en stapt, loopt hij vaak in telgang, is makkelijk voor hem.

Ik denk dat het bij de barokke rassen kan zijn omdat ze vanwege hun bouw makkelijk in de krul getrokken worden, sommige paarden lenen zich er ook voor, zoals de mijne, let je daar niet op en let je niet op zijn achterhand gebruik, heb je snel een telgang. Is makkelijk voor de paarden, kunnen ze zonder ruggebruik lopen. Maar zo zie ik het.

Afleren moet je denk ik meteen en heel consequent zijn, helemaal er uit is het niet bij mijn paard, maar als hij regelmatig gereden wordt wel bijna weg.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: telgang bij andalusiers/lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:15

Ik ken geen ander paard dat zo makkelijk de voorkant heft. De achterhand is van nature de drager, maar inderdad niet altijd genoeg stuwer. Een paard kan de achterand goed gebruiken, maar nog heffen (wat ze trouwens van nature doen)en niet naar voren grijpen.
Natuurlijk moet een paard (elk paard) van achteruit lopen, maar dat neem ik gewoon als eerste voorwaarde. Maar een paard dat van achteren stuwt en van voren geen lucht krijgt, kan niet goed voorwaarts komen.
Los zijn in de rug wordt nu ook genoemd.
Het is een samenhang van dingen en ik ben blij dat dus alles zo´n beetje in stukjes aan de orde komt in dit topic. Knipoog

In de krul trekken is natuurlijk uit den boze met elk paard en ja, sommige ruiters zijn geneigd een barok paard te diep te vragen.

Enamorado

Berichten: 2026
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Re: telgang bij andalusiers/lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 13:10

maar hoe zit dit bij een jong paard.
stel paard is 3 en die ga je rustig longeren.
en hij vertoont het dan al?
is dit dan gewoon sterker worden of meteen al een rugprobleem?

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Re: telgang bij andalusiers/lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 14:01

Lusitana schreef:
Ik ken geen ander paard dat zo makkelijk de voorkant heft. De achterhand is van nature de drager, maar inderdad niet altijd genoeg stuwer. Een paard kan de achterand goed gebruiken, maar nog heffen (wat ze trouwens van nature doen)en niet naar voren grijpen.
Natuurlijk moet een paard (elk paard) van achteruit lopen, maar dat neem ik gewoon als eerste voorwaarde. Maar een paard dat van achteren stuwt en van voren geen lucht krijgt, kan niet goed voorwaarts komen.
Los zijn in de rug wordt nu ook genoemd.
Het is een samenhang van dingen en ik ben blij dat dus alles zo´n beetje in stukjes aan de orde komt in dit topic. Knipoog

In de krul trekken is natuurlijk uit den boze met elk paard en ja, sommige ruiters zijn geneigd een barok paard te diep te vragen.



Ik ken geen paard wat zo makkelijk DOET of het de achterhand gebruikt als het Barokke paard, de meeste schuiven de achterhand eronder ipv zetten! van de 80 die ik er zie lopen, lopen er 70 niet met goed achterhand gebruik en dat vind ik heel veel... daar wordt ook heel hard geroepen; Een barok paard kan niet strekken.... en dat ook komt vaak voort uit het feit dat het niet technisch correct aan het lopen is (in de dressuur dan) Spaanse en Portugese paarden zijn slim.. heel slim en die passen zich heel makkelijk aan...

frappa

Berichten: 984
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: zwijndrecht

Re: telgang bij andalusiers/lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 14:34

Mio had er in het begin last van.
Doordat hij erg loperig is en wat gespannen in het begin wilde hij de stappas niet mooi afmaken.
Met de juiste training en goede instructie stapt hij nu redelijk. Hij ontspant al stukken beter waardoor k het neusje meer uit kan schuiven en hij rustig stapt.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: telgang bij andalusiers/lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 16:08

cloris, ik heb niet dezelfde ervaring, maar ja, ik ken dus geen Lusitanos in het buitenland, alleen paarden hier.
Zal dus inderdaad te maken hebben met aanpassingsvermogen Knipoog

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: telgang bij andalusiers/lusitano's

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 00:09

Nap heeft in het verleden ook veel in telgang gestapt, nu doet hij het zelden, tenzij je hem helemaal aan de voorkant losgooit en hem flink door laat stappen......

Overigens moet ik zeggen dat mijn paardje ook niet echt zakt in zijn achterhand en dus zijn achterhand eronder zet maar met een beetje meer stuwing van achteren en wat meer begrenzing aan de voorkant krijgen we er toch een aardige strekking uit Ja