andalusier veel te dik en te hard gereden?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moniek
Berichten: 4027
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: grave

andalusier veel te dik en te hard gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 10:03

Hallo
Ik geef les aan een meisje met een andalusier dit paard een merrie is veel te dik.
Ze staat 24/7 in de wei en krijgt 3keer per dag hooi.
Verder krijgt ze geen krachtvoer.
Mijn vraag omdat ik niet bekend ben met dit ras en over het ratsoen wat hierbij hoort wat kan ik doen om het dier wat beter op zijn gewicht te laten komen?
Nu mijn 2e vraag deze merrie schijnt met een sstang te zijn ingereden en behoorlijk op dehanden te zijn bereden.
Waardoor ze niet met een gewone trens te rijden is en niet nageeflijk te rijden is.
Ik probeer door middel van geen druk en haar maar te lopen dat ze wat gaat zakken hoe meer je aan haar hoofd zit hoe meer protest dus dat doen we maar niet.
Ik heb verder geen kennis van dit ras dus vraag jullie hulp.
erg bedankt alvast
gr moniek

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: andalusier veel te dik en te hard gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:22

Goya staat ook de hele dag buiten, krijgt ook 's nachts op stal veel hooi. En ook krachtvoer. Krijgt ze veel tussendoortjes? Dat wil ook wel eens helpen.
Verder over de stang. Goya is ook met stang gereden, dat wist ik eerst niet, dus met een dubbel gebroken bit was hij vrij moeilijk te rijden. Ook hoofd in de lucht, mond open etc. Je kunt ook best met een stang de hulpen verfijnen, als ze dat al gewend is, kun je er denk ik best mee door gaan.
Succes ermee

Anoniem

Re: andalusier veel te dik en te hard gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:32

Mijn paard deed dit ook altijd, een ramp. Nu heb ik een K&K dynamic RS, gekocht en het probleem is over. Hij heeft een klein mondje, het bit is dunner dan de reguliere bitten, maar doordat hij weinig ruimte in zijnmond heeft voor een dik bit, neemt hij dit dunnere bit makkelijker aan,ook is het wat ronder gevormd waardoor het minder druk op de mond geeft. Ik krijg hier een lichte aanleuning mee.

Kiezen na laten kijken is ook een idee, met name de achterste kiezen, worden vaak vergeten door gebitsverzorgers, da's moeten hiervoor verdoven om het makkelijk te kunnen doen. Als ze daar haken hebben, al zijn ze nog zo klein, doen ze ook hun hoofd omhoog en mond open. Als het paard d\te dik is, is het niet makkelijk voor hem soepel te moeten gaan lopen, maar als de mond goed aanvoelt, gaan ze vanzelf steeds beter lopen.

Moniek
Berichten: 4027
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: grave

Re: andalusier veel te dik en te hard gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 12:47

ok maar hij heeft nu al een legioen van ijzerwerk in zijn mond gehad waar ik het niet zo mee eens ben omdat je zo elke keer alles verstoord.
Ik denk dat hij veel vertrouwen moet krijgen om zelf de hand weer te gaan opzoeken.
Het paard heeft in het verleden rug problemen gehad maar dat is nu verholpen.
Wat denken jullie over het afvallen waar doen deze paarden het beste op?
Is het ook een somber ras of juist niet?

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: andalusier veel te dik en te hard gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:58

Ik rij Goya met een ongebroken pelham met kleine tonguitsparing.
Het ligt er natuurlijk aan wat de prestaties van het paard moeten zijn. Goya krijgt elke dag ong. halve kg bix en halve kg muesli, beide van Subli. Verder hele dag in de wei en s avonds en 's nachts hooi.

Moniek
Berichten: 4027
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: grave

Re: andalusier veel te dik en te hard gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 15:17

dit paard krijgt geen krachtvoer alleen 3 keer perdag hooi.
verder 24/7 op de wei
daar word een paard toch niet modder vet van?

mammaslamma
Berichten: 1820
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Burgh-haamstede

Re: andalusier veel te dik en te hard gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 19:23

Houd wel in de gaten, dat een andalusier altijd wat spekkiger is als een kwpn er, dat hoort m.i ook bij het ras, stevig, compact.
Ik zie ze persoonlijk liever wat te stevig, maar mijn zwager(veearts) VInd de mijne altijd te stevig, terwijl hij wat ingevallen is van de zomer.
De mijne krijgt veel, sóchtends 1,5 kilo bix, sávonds 2 kilo slobber met maismeel, tussendoor onbeperkt hooi,penen en brood tussendoor, niet te vergeten.
Zodra hij weer is bijgekomen, laat ik de maismeel weg, maar nu begint hij net wat steviger te worden.
Bij zijn vorige baas werd hij dik vd lucht, ik rijd hem vaker en altijd buiten, wie weet verbrand hij nu meer..........

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: andalusier veel te dik en te hard gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 21:43

Heb je misschien een foto? Dan kunnen we het misschien wat beter beoordelen. Idd, de een vind t paard te dik, de ander niet Lachen

Moniek
Berichten: 4027
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: grave

Re: andalusier veel te dik en te hard gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 13:17

heb geen foto ga er proberen een op te zetten.
Ik weet dat dit wat bredere paarden zijn ik heb zelf een haflinger dus ik weet wat jullie bedoelen.
Nee dit paard is echt veel te dik een veel te dikke buik je ribben kan je bij lange na niet meer voelen en een veel te dikke nek.
Dit kan echt niet en is erg ongezond.
Ze word 4 tot 5 keer per week gereden en krijgt 3 keer per dag hooi verder alleen gras.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: andalusier veel te dik en te hard gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 15:14

Een dikke nek krijgen andalusiers vrij snel hoor. Als ze goed gereden worden, een paar keer per week iig krijgen ze al gauw een gespierde nek

Moniek
Berichten: 4027
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: grave

Re: andalusier veel te dik en te hard gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 17:16

ja dat weet ik.
maar een nek van vet ziet er anders uit dan vol met spieren.
dit zijn geen spieren

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Re: andalusier veel te dik en te hard gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 21:20

Onze merrie is breedgeribt maar is ook te dik. Ze is eind augustus hierdoor spierbevangen geworden en staat sindsdien op dieet. Dus goed oppassen met een te dikke Anda. Is het toevallig een bruine merrie?

Tja die stang, het lijkt me dat je toch moet kunnen overschakelen op een ander bit. Het zal zeker wat problemen geven in het begin maar het lijkt me dat je toch moet kunnen overstappen. Goed instructie kan daar ook bij helpen.

moravita

Berichten: 884
Geregistreerd: 12-11-06

Re: andalusier veel te dik en te hard gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 23:23

Wij rijden zulke paarden altijd aan een halster.... Grappig, maar werkt super. Eventueel over het hoofdstel zodat je op den duur met en de teugel van het halster en die van het bit kan rijden.

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: andalusier veel te dik en te hard gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 11:31

Anda's hebben vaak heel weinig ruimte in hun mond, kleine holte en hele dikke tong. Leg er dus geen dik bit in, daar doe je ze juist heel veel pijn mee, in plaats van dat het zacht is.
Een dunne ongebroke trens is vaak het beste (eventueel met tongvrijheid), of zo'n speciale dunne gebroken trens die niet tegen het gehemelte kan prikken.

Iedereen zomaar met stang en trens laten rijden (of aanverwanten artikelen) op een paard wat al problemen heeft, zie ik nooit zo zitten.
Dat is het verbergen van een probleem, waar eigenlijk nog meer problemen van naar boven komen.

Anoniem

Re: andalusier veel te dik en te hard gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 13:26

daarom beveelde ik ook dat bit aan, die is gevormd naar de mond, heeft daardoor tongvrijheid.

PatriesjeMR2

Berichten: 836
Geregistreerd: 24-08-04
Woonplaats: Meeden

Re: andalusier veel te dik en te hard gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 11:10

Ik reed Ensueño altijd met dubbelgebroken standaard bit, maar kwam altijd tegen wat verzet aan. Ik heb mijn tandarts(nou ja de paardetandarts dus) om advies gevraagd en die verteldeme dat er in Ensueño's mondje gewoon te weinig ruimte was en heeft me een smaller bit geadviseerd.

Daarom rijdt ik nu met een dun dubbelgebroken trensje... een dag en nacht verschil met rijden, super Haha! Haha!

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Re: andalusier veel te dik en te hard gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 12:04

Als het paard echt te dik is zou je naar een eiwit arm rantsoen kunnen gaan. Mijn ervaring is dat deze dieren zowiezo sober en eiwitarm voer beter verteren. Je zou kunnen denken aan musli zonder haver van HAVENS, mijn paard krijgt dit al jaren en ze doet het er prima op. Verder is dan ook hooi beter ipv kuil. Maar let inderdaad op dat ze niet te mager worden, dit soort paarden vallen wel in de categorie 'rond en gezond'.