Cruzados - kruisingen PRE met ....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Cruzados - kruisingen PRE met ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 20:23

Omdat ik, en andere bokkers ook denk ik, nieuwsgierig ben naar hoe de ervaringen zijn met kruisingen met een PRE en welk ras ook open ik dit topic.

De meeste mensen kennen de PRE, Pura Raza Española wel, ze noemen dit paard in Nederland ook wel een Andalusier. Wat eigenlijk een kippenras is, maar we noemen het paard hier zo.
De laatste 20 jaar zijn er meer PRE's naar Nederland gekomen, en inmiddels zullen er denk ik vele kruisingen, Cruzados, mèt of zonder papier zijn.

Heb je er een, of ken je er een dan zou ik je willen uitnodigen om er iets over te vertellen. Zijn het leuke paarden, net zo mooi of mooier dan die met volle papieren, wat is er zo bijzonder aan dit paard enz. enz.

Vertel dan:
    1. Welke kruising het is, b.v. KWPN/PRE
    2. De leeftijd van het paard
    3. Iets bijzonders over het paard
    4. Iets wat je gewoon met ons wil delen
    5. Waarom is dit paard bijzonder?
    6. Wat doe je met dit paard, dressuur, springen, recreatief rijden, Western, Doma Vaquera etc.

Alvast dank,

Andola
Berichten: 131
Geregistreerd: 28-02-08

Re: Cruzados - kruisingen PRE met ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 21:50

Nimrod

Wij hebben een kruising fries x andalusier ruin welke 25 april 2008 dan 4 jaar wordt. De kleur is bruin met zwarte manen en staart en onderbenen. Hij heet Nimrod wat trots stijder betekend, omdat het al gelijk na de geboorte een stoer, mooi veulen was. Hij is tot zijn 3de levensjaar hengst geweest om mooi stevig uit te groeien. Dit kon omdat hij een heel plezierig vertrouwd karakter heeft.
Op zijn derde jaar is hij na een periode van grondwerk beleerd en ook mee op buitenrit geweest. Omdat we hem nog wel jeugdig vonden hebben we het grondwerk rustig aan doorgepakt en hem aan de hand mee naar buiten genomen. Niet meer gereden om hem de tijd te geven om uit te groeien. Wel de schrik en obstakel training, lesje klickertraining ed gedaan.
Nu hij bijna 4 jaar wordt pakken we de training en het rijden weer op en gaat hij ook verder door gereden worden. Hij zal voornamelijk dressuurmatig gereden gaan worden, maar voorlopig ook lekker recreatief mee naar buiten.

Hij is voor ons speciaal, ons eerste veulen wat we hebben zien uitgroeien tot een mooie stoere jongen met een heel stoer uiterlijk, maar met een klein hartje!
Ik hoop nog heel veel plezier met hem te mogen beleven, zowel naast hem als op hem.

Zou je wel foto's willen sturen, maar weet nog niet hoe dat moet. Zou ze kunnen mailen zodat jullie ze erbij zetten ?? Kan dat?

Mucchio

Berichten: 2037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Cruzados - kruisingen PRE met ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:06

Ik heb ook een Cruzado ze is Andalusiër x Fries. Ze is braaf in omgang met rijden heeft ze wel haar streken. Het is nog wel puur jong heid ze is nog maar 3,5 jaar. Ze pakt met rijden alles heel snel op waar ik dus ook super blij mee ben Lachen. Volgende week hebben we onze eerste wedstrijd puur voor ervaring gewoon nog mooi bij de manege waar ze vaker rijd dus geen probleem voor haar. Haar pluspunten met rijden zijn dat ze het dus snel oppakt en als er veel mensen rijden met paarden geeft ze er ook niks om, ze vind het juist leuk geloof ik Nagelbijten / Gniffelen Ik heb haar vanaf augustus bij mij en heb nog steeds plezier met haar ben er wel een keer vanaf gevallen , maar kan gebeuren haha Tong uitsteken

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Cruzados - kruisingen PRE met ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:56

Volgens mij hoort Frío hier ook bij Knipoog Mogelijk wel eens over hem gelezen. Hij is PRE x Arabier van ongeveer 13 jaar.
Bijzondere dingen: super eerlijk paard die mij een spiegel voorhoudt iedere keer als ik opstap. Hij laat mij zien wat ik doorgeef. Straft mij niet genadeloos af, maar laat precies zien wat ik vraag of geef.
Ik rij vooral dressuurmatig (klassieke richting) met hem. Heb onlangs een sprongetje gemaakt wat hij leuk vond om te doen. Talent heeft ie niet (balken lagen er regelmatig af), maar weigeren doet hij niet. Verder wil ik op termijn een keer doma vaquera gaan proberen.

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Cruzados - kruisingen PRE met ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 12:29

Hi, hi daar zijn ze voor gemaakt !

PRE x PRA is ideaal voor de Doma Vaquera, doe je binnenkort ook mee?

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Cruzados - kruisingen PRE met ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:37

Is mij wat te ver weg en ik heb privé instructie bijna om de hoek wonen Knipoog

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Cruzados - kruisingen PRE met ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 12:49

Dat is helemaal mooi, leuk joh, zo komen er straks steeds meer Doma Vaquera ruiters. Wie wet kunnen we in Juli de competitie aan met de Spanjaarden, Italianen en Portugezen.

*LOL*

Adalid
Berichten: 7
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Cruzados - kruisingen PRE met ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 12:58

Hey ,

Ik heb 2 jaar geleden een cruzado gekocht . Haha!
Hij is nu 12 jaar .
Hij is geboren in Spanje en heeft daar tot zijn 7 de gewoond .
Zijn vader is een P.R.E. maar zijn moeder is onbekend .
Hij houdt heel erg van springen , hij kan 1m20 .
Dressuur gaat ook wel goed .
Hij heeft een brandmerk op zijn linkerbil .

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Cruzados - kruisingen PRE met ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 10:29

ik heb een andalusier hengst van nu 2 jaar jaar.
hij word ieder jaar lichter, zo was hij bijna zwart toen hij vorig december 2006 naar nederland kwam.
zijn staart en manen waren afgeschoren, dit doen ze bij de hengsten vaker zodat ze op 3jarige leeftijd meer behang hebben, en dat kun je nu al zien, hij heeft manen en een staart joh Haha!
hij komt van een fokkerij af waar ze lekker in de grote vlaktes rondlopen, hij heeft alleen geen papieren.
wel was hij gechipt en zat er een gezondheidsverklaring bij van de spaanse da met een kaartje waar we hem op konden bereiken als we vragen hadden.
dit komt omdat hij bij de dekking niet is aangemeld, vergeten Bloos
hierdoor was hij voor mij ook te betalen, en hij is voor mij geweldig.
hij is mooi barok van type, begint een zeer mooie hals te ontwikkelen en heeft lengte in de rug.
hij kan zeer leuk lopen met lekkere knie actie en een actief achterbeen.
wel was hij erg bang toen we hem kregen en kon hij helemaal niks.
nu is hij al veel verbeterd maar wel erg een kennig, dat schijnt anda eigen te zijn Haha!
op dit moment loopt hij nog lekker in de wei met zijn haf vriendje, wel kan hij al knielen Haha! verder ben ik van plan om in de toekomst dressuur met hem te gaan doen en lekker recreatief.
verder wil ik hem als het gaat hengt houden.

Amaretto27

Berichten: 2283
Geregistreerd: 02-11-06
Woonplaats: Fryslan

Re: Cruzados - kruisingen PRE met ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 20:55

Hallo,

Ik meld me hier ook even Lachen
Ik mag van mijn stage een cruzado gaan uitbrengen.
Hij is nog hengst en nu 2,5 jaar, wordt in augustus 3 jaar. Hij is een PRE x Kwpn. Foto staat in mijn profiel. Hij meet nu ongeveer 168 cm, dus wordt een mooie grote! Hij wordt zo lang mogelijk hengst gehouden en zodra hij echt 'vervelend' wordt wordt hij gecastreerd, omdat ik nog geen hengsten mag uitbrengen. We gaan dressuur rijden.
Hij is echt nog een baby'tje.. overal aan kauwen en zijn tanden in willen zetten (ten koste van mijn jas enzo Tong uitsteken). Maar hij wordt in omgang al wat makkelijker, niet zo bang meer. We hebben vandaag voor het eerst een longeersingeltje omgedaan. Dat vond hij best spannend en heeft ook ff lekker een paar rondjes rodeo gedaan Haha! Daarna stond hij stil en keek hij eens even achterom wat hij nou eigenlijk op z'n rug had. Toen was het eigenlijk ook wel klaar. Morgen gaan we weer even proberen, zo kan hij er alvast mooi aan wennen.

Groetjes Jacqueline

Eskimo
Berichten: 3037
Geregistreerd: 04-04-07

Re: Cruzados - kruisingen PRE met ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:00

Andalusier x Arabier. 5 jaar. Is verkeerd bereden en hard aangepakt, maar nu toch zo'n vertrouwen in mij en de mens, maar ook in alle dieren. Fuego heb ik in Spanje gekocht, woon namelijk in Spanje. Hij was niet echt goed behandeld maar is nu heel veel veranderd. Leert heel snel, vind het ook leuk om te leren, geniet van buitenritten, vind water geweldig, en als die los in de bak is daagt hij je altijd uit voor een spel. Waarom die bijzonder is.. Ja, die klik is er gewoon. Als ik weg ben, kijken waar ik ben, me uitdagen en met me spelen in de bak, voor me willen werken, bij hem liggen in de stal.. Gewoon iets speciaals wat ik bij hem voel. Ik doe dressuur en wil daarin ook verder komen. Een sprongetje is zo af en toe ook leuk. En van buitenritten kan hij echt genieten.

Edit: Binnenkort gaan we terug naar Nl, en Fuego gaat natuurlijk ook mee. Is dus afwachten hoe hij in het koude kikkerlandje reageert. Weet wel dat hij dol op gras is dus dat komt wel goed. En kan hij eindelijk met andere paarden in het Weiland, wat hij hier niet kan. Hij is namelijk gek op paardencontact.

ieris

Berichten: 1777
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Cruzados - kruisingen PRE met ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:11

Ik heb een echte PRE, en een kruising PREXkwpn.
De kruising heet Olivia en word bijna 2 jaar oud.
Ze is heel lief en aanhankelijk.
Ik denk dat ze later een goed springpaard word, omdat ze zelf al over hekjes in de wei springt.
Ze heeft de mooie lange dikke manen en de kleur schimmel van haar vader, de rest is het net haar moeder, mooi sierlijk uiterlijk.

Dani_
Berichten: 4087
Geregistreerd: 31-08-07
Woonplaats: Leiden

Re: Cruzados - kruisingen PRE met ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:12

Mijn veulen is eigenlijk ook een cruzado. Een papierloos ding, niks waard. Haha!

Ze is wel 100% spaans paard. (Tenminste, daar ga ik van uit.. Maar hoe zeker ben je met een papierloos paard?) Ze is PRExAndalusier. Ik vind het echt verwarrend dat alle spaanse paarden dan maar andalusier genoemd worden. PRE of Anda maakt echt een wereld van verschil! (Vooral in prijsklasse! Tong uitsteken)

Elk paard uit Andalusië is een Andalusiër maar niet persé een stamboekpaard.

Een echte cruzado heb je dan ook alleen als 1 van de ouders een PRE is. Dus PRExKWNP maar niet AndalusierxKWPN bv....

Nou, even wat over mijn paardje dan... Ze is nu 7 maanden jong en ik vind haar heel bijzonder door haar rustige, lieve en zachtaardige karakter. Persoonlijk vind ik haar erg mooi, ze is nu nog pikzwart en ik ben heel benieuwd hoe ze uit zal groeien. Ze stamt af van het echte ouderwetse, barokke type en dat geniet dan ook echt mijn voorkeur. Veel meer dan wat wandelen, spelen en hoefjes geven doen we nog niet. Ik wil een zo veelzijdig mogelijk paard van haar maken, wel puur recreatief allemaal. Het belangrijkste is natuurlijk gewoon dat ze gezond en gelukkig bij me is.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Cruzados - kruisingen PRE met ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:00

uhh, niet elk paard uit andalusie wordt een andalusier genoemd hoor Knipoog Als daar een KWPN'er gefokt wordt, is het ook geen andalusier opeens hoor Knipoog
En het kan zijn dat de moeder/vader wel PRE papieren heeft, maar de andere helft geen papieren heeft, dan is het ook een crusado.. (Ook al is de moeder/vader een PRE waar nooit de papieren van aangevraagd zijn, wel PRE ouders, maar geen papieren bij de moeder/vader, dan kan hij alsnog een crusado papier krijgen)Dus kan het andalusier zijn. En een andalusier kan precies een PRE lijken,en andersom, je kunt het niet zien, alleen aan de papieren.

Dani_
Berichten: 4087
Geregistreerd: 31-08-07
Woonplaats: Leiden

Re: Cruzados - kruisingen PRE met ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:17

Jaja, oké oké! Ik bedoel Spaanse paarden die in Andalusië gefokt worden... Alle paarden waar ook maar een greintje PRÉ bloed in zit worden Andalusiërs genoemd.

En ik bedoel ook niet dat je het kan zien aan het uiterlijk.. Alleen voor veel mensen maakt het nogal een verschil! Stamboek of geen stamboek, papier of geen papier, duur of goedkoop.....
Op die manier is het verschil heel groot bedoel ik.

Ik zie PRÉ hengsten te koop staan voor weet ik hoeveel geld, terwijl ik voor mijn veulen maar een drol en 3 knikkers neer hoefde te leggen.. En alleen maar omdat 1 van haar ouders geen PRÉ was maar Andalusiër.

soeske schreef:
En het kan zijn dat de moeder/vader wel PRE papieren heeft, maar de andere helft geen papieren heeft, dan is het ook een crusado.. .


Ja, dat is toch precies wat ik zeg? Knipoog

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Cruzados - kruisingen PRE met ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:40

Dani62 schreef:
soeske schreef:
En het kan zijn dat de moeder/vader wel PRE papieren heeft, maar de andere helft geen papieren heeft, dan is het ook een crusado.. .


Ja, dat is toch precies wat ik zeg? Knipoog


Dan wordt het duidelijk haha. Ja, had ik even getypt om mn verhaal compleet te maken haha.
Goya heeft geen papieren, is (aan de uiterlijke en innerlijke kenmerken) wel aan te merken als Andalusier. Ouders ook onbekend, maar ben er vrijwel zeker van dat het een andalusier is.

Dani_
Berichten: 4087
Geregistreerd: 31-08-07
Woonplaats: Leiden

Re: Cruzados - kruisingen PRE met ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:53

Aan de foto's in je profiel te zien zou ik dat ook zeggen ja! Haha!

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Re: Cruzados - kruisingen PRE met ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:58

Yep, hier ook een PRE x KWPN (zie profiel). Dit jaar wordt hij 5 en hij is een look-a-like van zijn pappie op die leeftijd! Een jaar geleden er zelf voor de 1e x op gaan zitten (en ik ben echt geen held! Bloos ) en tot op heden ben ik zijn enige ruiter gebleven;
zoveel vertrouwen geeft hij mij!
Qua karakter superpaard maar wel een wolf in schaapskleding Haha! !
Ziet er super lief, suf, knuffelig uit (mijn mening Bloos ) alleen als je erop zit, kan hij in ene veranderen in een blije hobbelkikker Clown ! Verder voor veel in maar het is soms een rasechte ezel, dan is hij in ene Blond . Wat overigens voor de omgeving heel leuk om te zien is!
Verder is hij lief, enthousiast, nieuwsgierig, nergens bang voor. Buiten ritje / balkjes / in de bak / door het dorp maakt niet uit Cool !
Dus heb er veel plezier van en mee!!!!

Adalid
Berichten: 7
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Cruzados - kruisingen PRE met ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 11:58

Zoals ik al zij heb ik een cruzado . Haha!
Hij heeft cruzado papieren .
Zijn vader was een pre maar zijn moeder is onbekend .Dus ik weet van haar niets .
Hij is geboren in Moron de la frontera en hij heeft tot zijn 7de jaar in Spanje gewoond .
Ik denk dat hij daar niet zo goed behandeld is want hij heeft een beetje last van verlatingsangst .
Hij is wel heel lief en van niets bang .
Ik zou niet meer zonder hem kunnen .

PatriesjeMR2

Berichten: 836
Geregistreerd: 24-08-04
Woonplaats: Meeden

Re: Cruzados - kruisingen PRE met ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 17:23

Tja.... officieel is Ensueño ook geen PRE dus een cruzado/Andalusier.

Om de vraagjes te beantwoorden:

1. Welke kruising het is, b.v. KWPN/PRE
Ensueño is een PRExPRE(Grelo x Quincena). Moeders is niet APTA goedgekeurd, vandaar geen PRE-papieren.

2. De leeftijd van het paard
Geboren 10 mei 2001

3. Iets bijzonders over het paard
Ensueño is fors en vrij groot voor een Andalusier, hij is nlk ruim 1.65. Zadels zijn een drama aangezien hij er al een paar versleten heeft...hij groeid namelijk nog steeds. In de hoogte niet meer gelukkig Bloos

4. Iets wat je gewoon met ons wil delen
Ensueño heeft zijn afstammingsbewijs, maar als karrepaard zonder verleden zou hij me niet zo lief zijn. Ik prijs me alleen heel erg gelukkig dat ik kennis heb kunnen maken met beide ouders en een paar zusters van hem.

5. Waarom is dit paard bijzonder?
Ik ken geen andere schimmel die zo mooi, lief, zachtaardig en geweldig is als Ensueño. Qua paard algemeen heeft hij alleen concurrentie van mijn andere liefde, Bailando

6. Wat doe je met dit paard, dressuur, springen, recreatief rijden, Western, Doma Vaquera etc.
Ik doe grondwerk, lange lijnen, klassieke dressuur, buitenrijden, springen, gewoon wandelen, beetje vrijheidsdressuur en ook heb ik een keertje een DV kennismakingsles gehad wat erg leuk was. Doe zoveel mogelijk dus...lekker afwisselend Haha!

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Cruzados - kruisingen PRE met ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:06

Dani62 schreef:
Aan de foto's in je profiel te zien zou ik dat ook zeggen ja! Haha!

haha, inderdaad :p

Cyrina

Berichten: 3214
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Cruzados - kruisingen PRE met ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 16:46

Hoi Nicole (en de rest natuurlijk),

Onze Taco is pas vader geworden van een heel aparte cruzado.
De moeder van het veulen is namelijk een Fjord Haha!

Wat je kan zien, is dat hij veel eleganter is als de volle fjordenveulens en ook heeft hij het spaanse knietje er bij gekregen. Hij loopt ook zeer lichtvoetig, wat zijn vriendjes dus veel minder doen.
En dan ook nog 1 duidelijk verschil; Hij is veeeeeel drukker!!!! En ook zeer op mensen gericht.

Hij heeft nu nog wel de Fjordenkleur, maar ik denk dat hij schimmel wordt.

Hier zijn foto's

http://www.mijnalbum.nl/Album=47XWIHXQ

Evelienepien

Berichten: 3304
Geregistreerd: 18-03-06

Re: Cruzados - kruisingen PRE met ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 19:59

@ PatriesjeMR2: Ik vind het altijd zo leuk om familie (halfbroer) van de mijne te zien Haha! !
( ff nieuwsgierig: Heeft die van jou in rust ook een Grelo-lip?)

Heb net even in de meeste profielen gespiekt Knipoog en ik vind het leuk en mooi om te zien dat de meeste toch echt veel van een Andalusier qua looks weg hebben! (tenminste ik vind dat zelf wel mooi Bloos ! !!!)

PatriesjeMR2

Berichten: 836
Geregistreerd: 24-08-04
Woonplaats: Meeden

Re: Cruzados - kruisingen PRE met ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 22:13


Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Cruzados - kruisingen PRE met ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:57

Zo'n centebakkie Knipoog