Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Shetlander snel buiten adem

 
Profiel   

Dag bokkers!

Ik vroeg mij af of het normaal is dat mijn shetlander vrij snel buiten adem is. Ze heeft naar mijn mening een goeie conditie en werkt super graag (springen, grondwerk, vrijheidsdressuur, longeerwerk,...) maar na ze misschien 2 à 3 sprongetje heeft gedaan blaast ze al vrij snel terwijl dit mij vroeger nooit is opgevallen. Ze is nu 16 jaar, kan dit aan haar leeftijd liggen? Of zijn hier andere verklaringen voor? (Ze word ook nooit geforceerd om dingen te doen, als ze er geen zin in heeft dan doe ik het ook niet en word ook zeker niet overwerkt)

Dit probleem heb ik dan bij mijn andere pony's niet die een minder goede conditie hebben...

Alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:00 



 
Profiel   

Als ze dik in het haar zit kan ze het ook gewoon snel warm hebben. dan is ze ook snel buiten adem

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:03 



 
Profiel   

In perspectief moet een shetlander veel meer bewegen en gebruiken om hetzelfde rondje te maken als een groter paard. De 30 minuutjes rijden ervaren zij heel anders. In mijn ervaring heb ik nog nooit een shetlander op een goed gewicht gezien en dat kan een reden zijn dat ze mogelijk snel buiten adem is.
Komt ze moe over (niet meer willen)? of gewoon buiten adem (hijgen maar wel doorgaan)?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:07 



 
Profiel   

Ze komt niet moe over in tegendeel ze heeft nog heel veel energie maar ademt wel snel naar mijn mening staat ze wel goed. (Zal er een paar foto's bij steken)[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:13 



 
Profiel   

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:14 



 
Profiel   

@dioni -> ze deed dit deze zomer ook al, en is mij de vorige jaren nog nooit opgevallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:15 



 
Profiel   

Is ze verkouden geweest? Daar kan dampigheid en/of een stofallergie door ontstaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:18 



 
Profiel   

Ze heeft wel hele dikke vacht he en de temperaturen zijn best wel hoog voor de winter. Vind het niet zo gek ze dan loopt te puffen want ze moet aardig werken zie ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:24 



 
Profiel   

OMGGGG!!! Wat een sprong!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:25 



 
Profiel   

Precies mijn gedachte....
Best hoog voor zo een klein paardje...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:26 



 
Profiel   

Voor een keer natuurlijk niet erg, maar kan me voorstellen dat ze daarna een beetje buiten adem is hahaha, zeker met deze weersomstandigheden

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:26 



 
Profiel   

Eenmaal buiten adem, duurt het lang voordat hij weer op adem is of niet?
Ik vind hem zeker niet heel vet waar dit vandaan zou kunnen komen. Veel haar en warmte kan ook uitmaken in het eerder buiten adem zijn.

Is het echt een shet, of een mini appaloosa? (al zijn veel mini appies kruising shetten)
Een afgeplatte luchtpijp is een shetten kwaaltje, en dat word in de loop der jaren erger als ze ouder worden.
Ik heb er eentje die dit heeft.
Duur training gaat prima, ze loopt vrolijk een mendurace van 25+ km uit en dan hoor je haar niet.
Maar in een vaardigheid of minimarathon, 1,5 á 2 minuten vol gas, klinkt ze af en toe alsof ze ter plekke neer kan storten terwijl ze verder fris oogt. Maar komt heel snel weer op adem. Ze maakt dan veel herrie, maar echt flink pompen doet ze maar heel kort. Die rij ik regelmatig met hartslagmeter, die geeft aan dat haar hartslag prima is voor het werk wat ze doet (in de sprint mag die best natuurlijk even flink omhoog gaan), maar zakt ook snel terug, dus conditioneel is ze prima voor elkaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:43 



 
Profiel   

@popstra -> dit is niet zo hoog en zoals ik al eerder aangaf forceer ik haar tot niks ze doet dit graag, sta er niet bij met een zweep te zwaaien als ze iets niet wilt doen ga ik haar niet forceren. Daarbij werkt ze maar om de week en half omdat ze bij mijn papa staan en ik daar maar om de week en half ben, hij verzorgt ze dan enz maar ik werk met hun.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:52 



 
Profiel   

Euridicey -> heb het niet over dit werk het begint al bij het inspringen over lage kruisjes en galopbalkjes...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:54 



 
Profiel   

@Dennis -> ze is wel idd een kruising met een miniatuurpaardje maar heeft wel veel meer spieren. Eenmaal ze buiten adem is moet ik meestal toch wel 30 minuten met haar stappen, we maken dan meestal een wandeling wat het wel toffer maakt maar vind dit toch bizar lang en soms blaast ze nog steeds niet 'normaal' / zoals het hoort.

Bij haat hoor je niks alleen gaat ze gewoon heel hard blazen zonder lawaai en dan zweet ze nog helemaal niet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:57 



 
Profiel   

Dan zal het geen afgeplatte luchtpijp zijn. Die geven in het begin vooral meer geluid zonder dat ze echt buiten adem zijn. Later, als de luchtpijp slapper word en meer dicht gaat zitten, kunnen ze wel echt benauwd worden omdat de luchtpijpbsimpelweg te smal kan worden, ook gevoeliger voor luchtweginfecties enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 18:47 



 
Profiel   

Als ik jou was zou ik voorlopig rustiger met haar doen, lekker wandelen, even niet werken.
Want volgens mij is forceren niet goed, kans op schade aan longblaasjes als ze telkens weer buiten adem raakt.
Dertig minuten om weer bij te komen is niet oké..
Hartslag meten kan wel verstandig zijn.
Pompt ze ook met haar buik?
En hoest de pony ook?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 19:28 



 
Profiel   

Hoesten doet ze niet, pompen met haar buik is niet abnormaal als ik het vergelijk met mijn andere pony's en paarden... veel werkt ze eigenlijk al niet zoals hierboven al aangegeven ong 1à2x om de week en half en met werken bedoel ik dat ze aan de longe werkt of eens vrijspringt (wat ik deze winter niet heel veel doet vanwege de harde grond). Ik wil het zeker eens proberen om haar efjes niet hard te laten werken. Ze doet allesinds heel graag grondwerk, dat is niet zo een grote fysieke inspanning. Bedankt voor de tip! ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 19:44 



 
Profiel   

Als je paardje anderhalve week niks doet en dan moet werken is het niet zo gek ze een matige conditie hebben natuurlijk.
Als je zelf 1x in de 2 weken gaat hard lopen kom je ook niet ver.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 21:38 



 
Profiel   

Hier ben ik niet veel mee, het blijft een shetlandertje en vind dat ze niet te veel moeten werken... ik ga haar de komende weken wat minder 'hard' laten werken. Bedankt voor de reacties! Ben allesinds blij dat het niks erg is of beïnvloedend kan zijn op haar welzijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 23:06 



 
Profiel   

Dennis schreef
Dan zal het geen afgeplatte luchtpijp zijn. Die geven in het begin vooral meer geluid zonder dat ze echt buiten adem zijn. Later, als de luchtpijp slapper word en meer dicht gaat zitten, kunnen ze wel echt benauwd worden omdat de luchtpijpbsimpelweg te smal kan worden, ook gevoeliger voor luchtweginfecties enz.

Dit inderdaad, komt veel voor bij shetlanders, en kan "opeens" gaan opvallen.
als je zeker wil weten, even laten scannen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 23:09 



 
Profiel   

Soortgelijk probleem bij mijn tinker gehad in combinatie met wat proesten, briezen en ja... klinkt als kreunen. Dit in combinatie met zoals de dierenarts noemde "prestatievermindering". Voor ons gewoon vrij snel buiten adem, na inspanning steeds slechter herstellen. Eerst 2 bloedonderzoeken waar niks uit kwam, toen is hij op locatie geweest om mijn merrie te bekijken en te beluisteren (hart en longen). Kon niks bijzonders merken maar vermoedde wat met de longen als hij naar de klachten keek en raadde een endoscopie aan. Zo gezegd zo gedaan en sinds begin November vorig jaar is mijn tinker, inclusief haar platte luchtpijp, gediagnostiseerd met astma. T buiten adem en slecht herstellen waren 1 van de eerste dingen (t briezen kreunen en proesten deed ze al jaren; diverse mensen bij gehad en diverse mensen naar gevraagd was allemaal ontspanning... nou niet helemaal dus!) wat ons opviel, ik ben er nog redelijk op tijd bij. Gradatie 2 van de 4.

Succes met je Shet! Doe wat goed voelt, DA even langs laten komen om te kijken lijkt me nooit kwaad te kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 05:57 



 
Profiel   

Mijn Shet heeft dit ook. Maar blijft ook gewoon doorgaan omdat ze het leuk vind. Beter gezegd die van mij luistert niet naar ho.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-22 16:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen