Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Rijden op een mini shetlander!?!?!

 
Profiel   

Sinds een halfjaar staat er vlakbij mijn verzorgpony een kleine minishetlander (stokmaat 75cm schat ik zo?).
De eigenaren hebben er niet echt veel verstand van (hooi bijvoeren? Nee joh, er staat toch nog groen in de wei), maar nu gaat het echt verkeerd naar mijn idee.
De dochter, schat haar 12-14 jaar oud RIJDT erop! Mijn wei camera pikte het vandaag op toen ze op het land van de boer aan het crossen waren.. heel erg fout.... en als je ruzie met een boer zoekt...

Maar nu? Ga ik die moeder weer appen? Klinkt zo bemoeizuchtig, maar ik heb echt te doen met de pony, is gewoon mishandeling. Ze laten hem ook springen over te hoge 'hindernissen'.

Mini shet zijn toch helemaal niet bedoeld om bereden te worden?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 16:41 



 
Profiel   

Rijden kan altijd, maar niet door iemand van die leeftijd, die zal er zeker te groot voor zijn.

Als de pony gewoon correct gebouwd is dan kan er prima een kleindtje van een jaar of 4 op bij wijze van, maar iemand is al snel te groot voor zo'n pony.

Moet je je er mee bemoeien, tja lastig, ik zou ff een bak koffie gaan doen bij die mensen, eerder dan appen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 16:44 



 
Profiel   

Uit weer appen begrijp ik dat je al vaker contact hebt gehad maar dat ze daar niets mee doen?

Dan geloof ik eens dat ik de dieren politie zou bellen.
Want zulke grote kinderen kan echt niet meer.

En betreft eten, geen idee zonder het te zien, maar dat zou ik dan ook meteen aankaarten of ze daar even naar gaan kijken.

En staat het diertje verder alleen, of dat niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 17:03 



 

Ik zou de moeder weer appen, met het bericht dat het kind op de pony laten rijden echt niet kan uit oogpunt van dierenwelzijn en dat je hoopt dat ze er wat mee doen en zo niet, laten weten dat je dan de dierenpolitie belt, want je hebt beeldmateriaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 17:19 



 
Profiel   

Misschien kun je het zo brengen dat je andere ideeën aandraagt die dochter met ponylief kan uitvoeren. Grondwerk, achter een kar beleren oid. En misschien eens uitnodigen, mocht dat mogelijk zijn uiteraard, om bij jou paarden te komen kijken, rondje stappen. Ik denk dat ze dan ook veel sneller je adviezen gaan aannemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 23:03 



 
Profiel   

Zeker aankaarten, eerst vriendelijk appen, langsgaan de vriendelijke riedel afwerken en mocht er geen verbetering komen echt vaart zetten met de dierenbescherming. Geloof me, ze weten zelf ook wel dondersgoed dat het niet kan. Kinderen van 6 hier aan het hek zeggen nog dat ze veél te groot zijn voor mijn shetlander en dat er toch niemand op kan rijden(wat ook zo is. Laat staan een kind van 12.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 01:00 



 
Profiel   

Dank voor jullie berichten.
Heb contact gehad met de 'dierenpolitie' en de situatie uitgelegd. Zij gaan het verder oppakken. Ook omdat hij bv alleen staat, prikkeldraad om de wei, geen hooi (gras is nu wel op).

De vriendelijke geduldige tactiek werkt nl. niet bij hen lijkt het. Ze menen het allemaal het beste te weten.

Eergisteren zijn ze een ruim anderhalf uur met de pony bezig geweest met 'rijden' en opjagen met zweep en springen. Toen ik in de avond een voerronde deed stond ie nog nat van het zweet van 's middags...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 11:51 



 
Profiel   

Ik heb zelf 2 mini’s en dacht vroeger altijd dat dat rijden makkelijk kon op zo’n ukje.
Maar wanneer je merkt dat er echt niet heel veel kracht zit in zo’n diertje is dat echt buitengewoon sneu.
Trekkracht zal er heus wel in zitten. Maar iets op de rug kan wat mij betreft beter een lappen pop zijn :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 19:36 



 
Profiel   

RT-V -> SMP

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 11:24 



 
Profiel   

Rongyos schreef
Dank voor jullie berichten.
Heb contact gehad met de 'dierenpolitie' en de situatie uitgelegd. Zij gaan het verder oppakken. Ook omdat hij bv alleen staat, prikkeldraad om de wei, geen hooi (gras is nu wel op).

De vriendelijke geduldige tactiek werkt nl. niet bij hen lijkt het. Ze menen het allemaal het beste te weten.

Eergisteren zijn ze een ruim anderhalf uur met de pony bezig geweest met 'rijden' en opjagen met zweep en springen. Toen ik in de avond een voerronde deed stond ie nog nat van het zweet van 's middags...


Wat goed dat je hebt gebeld! Arm dier.. -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 11:27 



 
Profiel   

Zojuist per mail reactie van de inspectiedienst, een heel verhaal, maar de strekking:

"De informatie die u over de situatie aan Meldpunt 144 heeft verstrekt bevat geen of onvoldoende indicatie dat er sprake is van een wettelijke overtreding. Uw melding bevat te weinig informatie over de feitelijke omstandigheden om aanleiding te geven voor een inspectie ter plaatse. Uw melding wordt daarom ter dossiervorming in ons registratiesysteem opgenomen.
Advies
Wanneer u aanvullend informatie omtrent de gemelde situatie heeft, of als u merkt dat de situatie verandert en/of het welzijn van de pony verslechtert, verzoeken wij u hierover opnieuw melding te maken bij meldpunt 144. Wanneer u van andere mensen weet dat ook zij over informatie omtrent de gemelde situatie beschikken dan willen wij u vragen hen hiervan melding te laten maken bij meldpunt 144. De centralist zal er zorg voor dragen dat alle aanvullingen bij ons terecht komen. Deze aanvullende informatie zal op basis van het adres in het reeds aangemaakte dossier worden bijgevoegd. Mogelijk biedt (uw) aanvullende informatie voldoende aanleiding om alsnog een inspectie ter plaatse uit te voeren."

Dus.... toch maar het beeldmateriaal aanleveren?

En daar bovenop als ik de geruchten mag geloven komt er deze week een pony bij.
Positief: want dan staat ie niet meer alleen, hoera.
Bijzonder want ze hebben al die tijd aan iedereen verkondigd dat ie écht niet met andere samen kan. Komt nota bene uit een kudde en brult alles bij elkaar als ie onze paarden ziet of ruikt.

Negatief: met zijn 2-en op dat veld is wel krap, zowel qua ruimte als gras, en ze voeren nu al niet bij? Gaan ze dat dan wel doen?
- Er staat nog steeds prikkeldraad omheen.
- Schuilstalletje te klein voor 2
- Water dat ze hem geven is nog steeds supergoor
- Gaan ze die pony ook 'verzorgen' met baby-olie en ander spul dat absoluut niet voor de 1PK's is bedoeld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 11:37 



 
Profiel   

Ik zou voor een wat langere tijd bewijs opsparen en dat sturen. Helaas kunnen ze vaak weinig als ze eten, drinken en een droge plek hebben. Maar als jij kan aantonen dat her langere tijd niet oké gaat dan hebben ze mss wel net genoeg bewijs. Het is iig beter dan niks doen.

Triest voor de pony is het iig wel. Arm ding

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 11:49 



 
Profiel   

capopjekop schreef
Ik zou voor een wat langere tijd bewijs opsparen en dat sturen. Helaas kunnen ze vaak weinig als ze eten, drinken en een droge plek hebben. Maar als jij kan aantonen dat her langere tijd niet oké gaat dan hebben ze mss wel net genoeg bewijs. Het is iig beter dan niks doen.

Triest voor de pony is het iig wel. Arm ding


Ja precies, dossier opbouwen dus.... materiaal genoeg. Zo sneu. Ik hou mijn hart vast als er inderdaad een 2e bij komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 12:01 



 
Profiel   

Zuur zeg.
Maar prikkeldraad is niet verboden.
Schuilstal is klein, maar we kennen in Nederland geen wettelijke maten.
Idem met de grote van een paddock.
Ook een maatje is niet verplicht.
Water krijgen ze, ze leven er nog op dus zal niet goor genoeg zijn.
En als er geen ribbenkast pony staat zal hij genoeg te eten krijgen.
Dit is niet mijn mening, maar wel zoals het dus door de instanties gezien wordt.

Ja bewijs blijven verzamelen. Zeker foto's en filmjes en dat insturen.
Kijken of je wat buren mee krijgt die dat ook doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 12:01 



 
Profiel   

Och stakkertje....
Helaas kan iedere idioot dieren houden (en kinderen krijgen) daar heb je geen papiertje voor nodig.

Het is te hopen ze de pony er bij nemen omdat ze zelf ook inzien de dochter niet op het kleintje kan gaan zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 12:29 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Zuur zeg.
Maar prikkeldraad is niet verboden.
Schuilstal is klein, maar we kennen in Nederland geen wettelijke maten.
Idem met de grote van een paddock.
Ook een maatje is niet verplicht.
Water krijgen ze, ze leven er nog op dus zal niet goor genoeg zijn.
En als er geen ribbenkast pony staat zal hij genoeg te eten krijgen.
Dit is niet mijn mening, maar wel zoals het dus door de instanties gezien wordt.

Ja bewijs blijven verzamelen. Zeker foto's en filmjes en dat insturen.
Kijken of je wat buren mee krijgt die dat ook doen.


Ja, ik ga gewoon door met dossier maken en in de directe omgeving houden mensen het ook in de gaten.
Het is nu ook heel bedrieglijk zo'n mini shet met wintervacht; dat oogt al snel dik/vol.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 13:27 



 
Profiel   

wat naar voor die pony! Is er inmiddels al meer informatie? Heb je inderdaad het beeldmateriaal geleverd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-22 20:45 



 
Profiel   

BikkeldeKat1 schreef
wat naar voor die pony! Is er inmiddels al meer informatie? Heb je inderdaad het beeldmateriaal geleverd?


Pony staat inmiddels niet meer alleen. Omheining gaan ze verbeteren hebben ze gezegd. Nieuwe pony is nl. een 'paar' maten groter de mini-shet. We houden het nauwlettend in de gaten, hopelijk is er verbetering op zeer korte termijn. Want het gras is ook op in de wei en van een speelballetje met een paar plukjes hooi kun je een shet en een grotere pony niet voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-22 14:53 



 
Profiel   

Ik zou me er niet te veel mee bemoeien

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-22 15:09 



 
Profiel   

Bemoei je er alsjeblieft mee ts. Als er geen hooi is, als de ene pony daadwerkelijk constant de hoek in getrapt wordt(Nee, geen elk klein ruzietje), tot benen hoog in de modder, ga zo maar door. Sommige mensen lijken het niet te willen zien en dat gaat helaas met alles door.
Goed dat je zo handelt ts, er wordt te vaak de andere kant op gekeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-22 01:44 



 
Profiel   

Anastasia24 schreef
Bemoei je er alsjeblieft mee ts. Als er geen hooi is, als de ene pony daadwerkelijk constant de hoek in getrapt wordt(Nee, geen elk klein ruzietje), tot benen hoog in de modder, ga zo maar door. Sommige mensen lijken het niet te willen zien en dat gaat helaas met alles door.
Goed dat je zo handelt ts, er wordt te vaak de andere kant op gekeken.


Pony's lijken het goed met elkaar te kunnen vinden, dus dat vind ik fijn om te zien, maar ja, geen gras, geen hooi, vies drinkwater.
Andere kant op kijken kan ik niet ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-22 16:00 



 
Profiel   

Is de mini shet ook mager?
Want ik snap je idee weinig/geen gras. Maar ze halen vaak echt nog wel wat uit die sprietjes die ze nog vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-22 16:12 



 
Profiel   

Tigra_ schreef
Is de mini shet ook mager?
Want ik snap je idee weinig/geen gras. Maar ze halen vaak echt nog wel wat uit die sprietjes die ze nog vinden.

De mini was in overconditie toen hij kwam. Nu zit hij nog erg goed in zijn wintervacht, maar er zijn zeker wat kilo's verdwenen dat ik zo kan zien. Is nog niet té mager, eerder bang voor teveel zand / maagzweer etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-22 15:14 



 
Profiel   

Dus grofweg bekeken staat er een mini shetlander met maatje die geen morbide obesitas heeft in een land met voedsel en water.
Ik denk niet dat de dierenbescherming daar iets aan gaat doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-22 15:16 



 
Profiel   

Misschien hebben ze de grote pony erbij gekocht omdat het meisje wilde rijden. En vaak komt de ervaring dan gaandeweg wel, een dierenarts die wat zegt over manier van houden bijvoorbeeld, of vriendinnetjes of andere mensen met paarden.
Het lijken me beginners.
Vaak zie je trouwens juist bij dat soort mensen dat alles goed blijft gaan op hun houtje touwtje manier van doen. Dan leren ze er nog niks van.
Het kan imo geen kwaad als je ze laat weten dat je misstanden ziet of vragen hebt. Wellicht vinden ze het fijn om kennis van paarden houden op te doen.
Op de mini rijden is hopelijk nu wel voorbij?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-22 16:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen