Help, shetlander of minipaard?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JustMePris
Berichten: 82
Geregistreerd: 27-07-22

Help, shetlander of minipaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 20:19

Goedendag! Ik zou heel graag mijn eigen mini pony willen. Nu ben ik zelf niet groot en niet sterk (ben net geen 1.60..) en ik groei ook niet meer. Ik wil bewust een kleiner paardje omdat ik het rijden niet geweldig vind en zekers niet belangrijk, ik doe liever dingen vanaf de grond! Ik werk op een shetlander fokkerij. Dus ik ben wel shetlanders gewend. Maar ik vind bepaalde kleurtjes (waaronder appaloosa's) helemaal geweldig, maar deze zijn niet tot bijna niet te verkrijgen als shetlander maar wel als mini paardje. En als ze er zijn is het een hengst of behoorlijk prijzig. Dus eindelijk, mijn vraag: Wat is nou echt een belangrijk verschil tussen shetlanders en mini's. Ik hoor vaak dat mini's meer pit hebben, maar ook vaak meer werkwillig zijn. Mijn idee om er mee te doen is voornamelijk wandelen, vrijheidsdressuur, grondwerk en indien de pony het leuk vind lange lijnen. Mennen hoeft van mij niet. Maar heeft een minipaard weer te veel pit voor het goede om te wandelen? Langs verkeer ect. Omdat ik niet sterk en groot ben wil ik liever geen pony met te veel pit voor het wandelen. Zodat ik de pony mee neem, en de pony niet mij. Graag hoop ik ervaringen te lezen. Bedankt

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Help, shetlander of minipaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 20:33

Ik heb een mini, een ruintje.
En ik wil niets anders meer.
Hij is super braaf, je kan er echt alles mee.
Ik ga ook met hem wandelen, gewoon aan het halster loopt hij heel rustig mee. Niet dribbelig of kijkerig.
Soms vind hij iets wel spannend, maar hij zal nooit er vandoor gaan of dergelijk.
We doen ook een beetje grondwerk (longeren, vrijheidsdressuur) en hij pakt alles heel snel op. Super leergierig en ook heel werkwillig.

Hij is overigens niet altijd zo makkelijk geweest. Ik kreeg hem als hengst en toen was het soms echt drama. Geen opvoeding gehad en echt een heet hoofd, wandelen was toen echt bijna onmogelijk.
Met heel veel geduld en discipline heb ik nu een droompony, zelfs de kleinsten kunnen er alles mee.
Dus dan zal ik je aanraden in ieder geval geen hengst te nemen.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Help, shetlander of minipaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 21:04

Ik heb 2 grote maat shetlanders. In alles net iets praktischer dan pony's die klein(er) zijn.
Ze zijn beide werkwillig en de één is pittiger dan de ander.
Beide gekocht als veulen en dus hengst, maar heb ze laten castreren.

Verder liggen veel dingen aan opvoeding, ongeacht het ras.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Help, shetlander of minipaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 21:08

Als je (veel) wil wandelen, zoek dan een maat die jouw wandeltempo matched in stap, anders is de lol er snel af.
Rest is inderdaad grotendeels opvoeding.

Jolliej

Berichten: 3371
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Firdgum

Re: Help, shetlander of minipaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 21:11

Ik heb drie, bijna vier minipaardjes. Maar heb vroeger ook wel met Shetlanders gewerkt. Ik vind ze idd een stuk meewerkender en wat minder koppig. Al hoewel dat misschien ook karakter en opvoeding is. Ook ik heb de ervaring met eentje die als hengst niet leuk was maar als ruin echt super is!

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 21:12

Ik heb een mini appaloosa merrie, als ik daar mee gaan wandelen in mijn tempo moet ze continu draven. }>

Gea22
Berichten: 19
Geregistreerd: 10-08-22

Re: Help, shetlander of minipaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 21:20

Hmm moeilijke keuze . Een stal genoot heeft een zwakke rug en die is ook niet sterk die heeft een falabella gekozen. Ze wandelt er mee . En vrijheidsdressuur . Ik zeg volg je hart en zoek hier en daar .

_Tarzan

Berichten: 11167
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 21:40

Hier ook een mini, ik vind ze mooier gebouwd en een stuk minder eigenwijs. Hier een 4 jarig hengstje die top braaf is waar m’n zoontje van bijna 4 ook alles mee kan.

gerlindie

Berichten: 4640
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Help, shetlander of minipaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 21:42

Ik ben dan weer meer fan van de Shetlanders, vind ze mooier, maar ook leuk dat er meer karakter in zit naar mijn idee :j

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 21:48

Mijn mini is echt 70cm, deze heb ik beleerd voor de sulky maar is er gewoon te klein voor(mijn mening.) Mocht je willen mennen zou ik voor een stevige shetlander gaan. ''eigenwijs'' is echt opvoeding, sommige hebben een wat hardere hand nodig dan andere. Mijn mini is echt een gouden pony, van niets bang en luistert goed. Mijn voorkeur gaat dus naar de mini's, maar het is maar net waar je hart ligt.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 21:51

JustMePris schreef:
Maar ik vind bepaalde kleurtjes (waaronder appaloosa's) helemaal geweldig, maar deze zijn niet tot bijna niet te verkrijgen als shetlander maar wel als mini paardje.


Appaloosa is de enige kleur die verboden is bij het NSPS, dus het klopt wel dat shetten met stippels slecht te vinden zijn.

Ik ben echt absoluut pro shet. Fijne pony's, werken graag, doen alles voor je, zijn eerlijk en zijn vriendelijk.
Ik heb er 6 lopen, 5 stamboek pony's en 1 papierloze die goedgekeurd is bij het NMPRS als dekhengst. Allemaal met hun eigen karakter en mij allemaal even dierbaar.

Happinez

Berichten: 8370
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Re: Help, shetlander of minipaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 22:42

Hangt er zo vanaf wat je zoekt.
Binnen de minipaarden zitten zoveel types met zulke diverse bloedvoeringen ( Amha, Aspc , Welsh )
Ik heb 6 minipaard gefokte lopen en ze wisselen allemaal heel erg van karakter.
Die met welsh en aspc bloed daar zie je wel dat bloederige in terug.
Ik heb er een die 75 % Amha en 25 % shetbloed heeft en die is veel relaxter.

Wil je stippels kan je ook nog naar NAS ( nederlands appaloosa stamboek ) ponys kijken.

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 22:51

Ik heb een mini

Welsh a x mini

Maar er zit goed veel pit in.
Veel meer als de Shetlanders op stal.



Afbeelding

Afbeelding

(Ja zadel is 100x te groot hij is pas 2,5 en we wouden eens kijken hoe hij reageerde met iets op zijn rug leggen)

Birdie60

Berichten: 8400
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 22:55

Ik heb 2 mini's.
De oudste 6 jaar is een pittige tante maar niet vervelend.
De kleinste van 6 maanden is een lief knuffelding.( nog wel)

JustMePris
Berichten: 82
Geregistreerd: 27-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 23:05

Happinez schreef:
Hangt er zo vanaf wat je zoekt.
Binnen de minipaarden zitten zoveel types met zulke diverse bloedvoeringen ( Amha, Aspc , Welsh )
Ik heb 6 minipaard gefokte lopen en ze wisselen allemaal heel erg van karakter.
Die met welsh en aspc bloed daar zie je wel dat bloederige in terug.
Ik heb er een die 75 % Amha en 25 % shetbloed heeft en die is veel relaxter.

Wil je stippels kan je ook nog naar NAS ( nederlands appaloosa stamboek ) ponys kijken.


Het NAS zie ik al helemaal bijna niet terug helaas.. iemand tips waar die wel te vinden zijn? (Het liefst een redelijk oké prijsje..?)

JustMePris
Berichten: 82
Geregistreerd: 27-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 23:07

Dennis schreef:
JustMePris schreef:
Maar ik vind bepaalde kleurtjes (waaronder appaloosa's) helemaal geweldig, maar deze zijn niet tot bijna niet te verkrijgen als shetlander maar wel als mini paardje.


Appaloosa is de enige kleur die verboden is bij het NSPS, dus het klopt wel dat shetten met stippels slecht te vinden zijn.

Ik ben echt absoluut pro shet. Fijne pony's, werken graag, doen alles voor je, zijn eerlijk en zijn vriendelijk.
Ik heb er 6 lopen, 5 stamboek pony's en 1 papierloze die goedgekeurd is bij het NMPRS als dekhengst. Allemaal met hun eigen karakter en mij allemaal even dierbaar.


Ik ben natuurlijk niet anders gewend door mijn werk, maar helaas mag je er daar niet veel mee doen.. geen vrijheidsdressuur of iets. Dus vandaar dat ik een beetje zoekende ben van wat wel werkwillig is maar niet te veel pit heeft

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Help, shetlander of minipaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 23:20

Ik zie op marktplaats al een stuk of 10 appaloosa's onder de 1,15 staan. Zit daar niks tussen?

JustMePris
Berichten: 82
Geregistreerd: 27-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 23:20

Gea22 schreef:
Hmm moeilijke keuze . Een stal genoot heeft een zwakke rug en die is ook niet sterk die heeft een falabella gekozen. Ze wandelt er mee . En vrijheidsdressuur . Ik zeg volg je hart en zoek hier en daar .


Ik vind falabellas wel wat aan de te prijzige kant haha. Ze zijn wel heel leuk maar ook qua uiterlijk zou ik toch sneller een mini of shetlander kiezen. En als ik mijn hart volg kom ik uit bij de verkochte ponys of te dure ponys.. ik heb het geld maar ook daar moet ik gewoon een limiet voor hebben. Heb nog zitten twijfelen om een pony te adopteren, geen idee of dit vaak gedaan word maar ik dacht dan krijgt zo'n pony toch nog een tweede kans.. wieweet..

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 23:47

Een minipaard is wat luxer dan een shet, naar mijn gevoel ook meewerkender. Ik vind wel een verschil zitten bij de mini’s tussen de AMHA en de NMPRS. Bij die laatste zit vaak welsh en dan maakt hun karakter wel eens minder cool.

Jorex

Berichten: 9939
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 00:40

Ik ben kennelijk gezegend met 2 mini Shetlanders die alles voor me willen doen. Ze werken graag en ook hard voor me. Alleen het lollige shet karakter krijg ik er niet uit, maar daar kan ik juist altijd wel om lachen. Zo stond laatst opeens mijn jongste buiten de paddock IPV in de paddock te wachten op op de andere. Alle draden nog heel en dicht, zit op 90 cm en pony's zijn 85cm. _O- En mijn jongste is een vreetzak. Mijn oudste is dan wel weer wat meer van het hebben van een eigen mening, maar de mijne is altijd doorslaggevend. Al is het wel handig dat ie mee denkt tijdens de vaardigheid. Dus zo hebben ze beide wat. De jongste meent ook dat ie een ril dressuurpaard is soms. Dus er zit gewoon per individu heel veel verschil in. Wel een tip, zowel voor minis als shetlanders. Neem grote pony's, mijne kunnen net aan want ze zijn natuurlijk wel breed, maar maat mini 85cm. Betere maat om echt mee te werken is vanaf 95cm, en vooral de minis vind ik kleiner echt te teer en smal om bvb voor een karretje te zetten. Alhoewel ik sowieso weg zou blijven van de Amerikaanse, want daar zien de groten er ook uit of kunnen ze niks hebben zo smal.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Help, shetlander of minipaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 01:39

Kom naar de appaloosa keuring begin september of beem contact op met meneer van dijk. Hij heeft leuke dieren lopen. Misschien nog wel iets over wat te koop is.in catalogus van appie keuring die vaak ook online komt kun je zien wat te koop is en kun je tel nrs van eigenaren opzoeken

lovelucydan

Berichten: 2066
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: Help, shetlander of minipaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 07:15

Ik zou juist voor een shetlander gaan, dat zijn in mijn ogen wat robuustere paarden. Die mini's hadden wat meer gezondheidsproblemen zijn wat kwetsbaarder.
En alles valt en staat met de opvoeding

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 11:33

Minipaarden zijn echt wel even gezond als een shet hoor, ze worden zelfs minder snel hoefbevangen en zijn makkelijker op gewicht te houden.

En daarnaast is er enorm veel verschil in de minipaarden rassen, je hebt inderdaad falabella, Amerikaanse minipaarden (AMHA, AMHR), mini-appaloosa, NMPRS en BMP, die laatste twee stamboeken worden inderdaad wel eens gecombineerd met andere rassen om meer beweging of andere karakteristieken in te fokken. Dan is er nog de ASPC die de laatste jaren een opmars heeft gemaakt, een iets groter minipaard met wat meer bloed. Er is zoveel keuze in minipaarden, dat je, als je daarvoor kiest, daar nog eens moet gaan in selecteren, vrees ik.

Zelf heb ik éénmaal een NAS paardje (raszuiver mini-appaloosa)gehad voor de koets en die was helemaal niet voorwaarts te krijgen, liever lui dan moe. Ik had toen ook een BMP appaloosa, dat een combinatie was tussen een AMHA en falabella en die was net niet te houden voor de koets. Had ze met de bedoeling om als tweespan te dienen gekocht maar dat ging dus totaal niet samen, al hadden ze beide mooie panterbonte kleur, hun karakters waren totaal verschillend.

herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 12:03

Ik heb beide soorten al gehad. En pittige karakters heb je ook bij mini's hoor. Mijn BMP appaloosa merrietje was echt een pittige dame met een karakter. Haar heb ik helaas veel te vroeg moeten laten inslapen. Nu reeds 4 jaar een shetlandmerrie, ook een geweldig leuke merrie, ook met een karaktertje. Vroeger ook nog een shetland hengstje gehad en die was dan weer super braaf en rustig.

Ik zou zeggen, pin je niet vast op een soort/ras maar ga kijken en volg je gevoel/hart.

Trouwens, onze huidige shet is gekozen door mijn jongste dochter en het heeft enkele jaren geduurd vooraleer ik er echt een klik mee had. Ze was al 16j en wat afstandig. Ze had ook al meerdere eigenaren gehad dus hoe haar leven geweest is weten we niet, de vorige eigenaar had haar nog niet zo lang.
Ondertussen hebben we haar al dik 4j en is ze super aanhankelijk geworden, volgt je overal naar toe en is de grootste knuffelkont.

hahahatsjoe

Berichten: 2392
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Re: Help, shetlander of minipaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 12:17

Ik weet niet waar je woont, maar kom gerust langs om mijn mini's in Friesland te bekijken. Lopen ook voor een karretje en doen dat prima.