Waarom een shet of mini?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FlyingHuman

Berichten: 61
Geregistreerd: 05-05-15

Waarom een shet of mini?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 17:19

Hoi bokt,

Heel simpel : ik vroeg me af waar je een shet of minipaard hebt gekozen ipv een (groter) paard?

Ik vroeg me dit gewoon af om 2 redenen... nieuwsgierigheid :j en omdat ik dol ben op paarden maar een zeer onzekere ruiter ben dus me misschien zou richten op shetters en mini's.

Alvast bedankt

Eske_B

Berichten: 15105
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:22

Ik verzorg een Shet en een Fries. Maar ik ben gek op het karakter van shetjes! Heerlijk nuchter, eigen willetje, maar vaak zo lief en veelzijdig! Ik kan met mijn verzorgshet alles, behalve rijden. Het is dat we geen karretje hebben, maar ik doe graag vrijheidsdressuur, lange lijnen, wandelen, fietsen, vrijspringen, longeren, zoveel mogelijkheden :D

Ik vind rijden leuk, maar niet leuker dan al het andere. Dat speelt ook nog mee :)


Afbeelding
En dit is ook een leuk uitzicht :D
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 08-01-16 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:24

Omdat mijn gezondheid het niet meer aankan om te rijden en ik niet graag men met grotere pony's/paarden.

Kleintjes zijn gewoon leuk en ook een stuk om het tegendeel te bewijzen naar buitenstaanders toe:
ze zijn meer dan een 'grasmaaier' of gezelschap.. je kunt er veel meer mee doen.
Ben enorm dol op het karakter dat ze hebben..
al mijn mini's hebben meer karakter dan mijn vorige (rij)paarden.

Jorex

Berichten: 10022
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Waarom een shet of mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:54

Te weinig ruimte in mijn achtertuin :+

En Shetlanders zijn ongelooflijk veelzijdig!

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Waarom een shet of mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:01

Omdat ik meer van het mennen ben dan van het rijden :) En ik werd verliefd op een veulen bij mij in de kudde, dus tja, toen was er geen weg meer terug... Na een paar jaar een 2e erbij gekocht om tzt in het span te lopen. Zou niet anders willen!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23578
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Waarom een shet of mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:31

Ik ben ooit begonnen met shetlanders, toen een paar jaar een rijpaard gehad en nu weer alleen shetlanders.
Ik ben alles behalve een held met rijden en hoe braaf en lief mijn paard ook was bleef ik toch altijd een licht verhoogde hartslag hebben. Dat is niet de reden geweest van verkoop maar nu ik weer fanatiek met mijn ponys bezig ben weet ik weer dat ik zo gek ben op hun karakter, ze zijn handzamer en ook leuk voor mijn zoontje.
Mennen is gewoon meer mijn ding en het karakter van een pony spreekt mii meer aan.

Kletskousz
Berichten: 381
Geregistreerd: 23-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:39

Omdat de mensen moesten verhuizen en hij niet mee kon, staat nu al langere tijd bij mij. En hij über cute toonde. Zoekt wel een zeer goed plekje/huisje omdat ik nu echt teveel pony's heb staan. -O-

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:00

Omdat ik graag paarden verzorg en gewoon graag hun manier van leven observeer. Minipaarden kan je algauw een kudde van houden, wat je met grote paarden door teveel werk of te weinig plaats niet kan. Mijn kudde met elkaar zien omgaan, daar kan ik enorm van genieten, zeker als er een paar mooie veulens geboren zijn en er tussen lopen en spelen met elkaar. Ze hebben een superfijn karakter, en ook de hengsten zijn zo trots en mooi, ik vind het een fantastische hobby. Als ik voel dat mijn mini's gelukkig en gezond zijn, dan voel ik me ook zo gelukkig omdat ik voor hen zorg. Je kan op mijn profiel of op mijn site foto's vinden van mijn mini's.

Licor

Berichten: 2959
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Waarom een shet of mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:07

Een vriendin had een shet waar ik helemaal weg van was.. als k bij haar ben mag ik altijd met hem mennen..
Toen kreeg k een vriend en die heeft een haflinger met een shet als gezelschap.. maar ik ben ook weer helemaal weg van deze kleine boef..

Heerlijke karakters hebben ze en alle storten dingen die je bij een groot paard af zou straffen zijn bij deze kleintjes gewoon heel grappig :') (hier zijn natuurlijk wel grenzen bij.. gevaarlijk gedrag is bij geen enkel paard leuk of grappig)

Als ik straks oud ben en vrijgezel dan wordt ik geen 'kattenvrouwtje' maar een 'shettenvrouwtje' :D

Overigens dacht ik vroeger ook altijd waarom zou je een shet nemen, daar kun je niets mee.. maar ik ben helemaal om!

roosjenat

Berichten: 1497
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Re: Waarom een shet of mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:09

Ik heb een shetlander genomen omdat ik graag aan lange teugel doe en dat fijner vind met een kleintje ( heb er inmiddels al 2 doordat ze drachtig was maar oke :P ) En ze zijn gewoon ondeugend en ontzettend lief ( de meeste denk ik wel ) en dat maakt ze zo leuk :D

FlyingHuman

Berichten: 61
Geregistreerd: 05-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 21:11

@Laureas: Ik zal zeker een kijkje nemen. Veel doen het voor het mennen of het was toeval, fijn *\o/* Nog mensen?

En missen jullie "het grote paard "nooit? En betalen jullie eigenlijk minder voor een mini/shet dan voor een "normaal" paard (stalling, andere,etc)?

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 21:50

Er zijn ook erg veel mensen die met minipaarden gaan showen, keuringen lopen enzoverder naast het mennen, het is eigenlijk een vrij aparte wereld, dat minipaardgebeuren dan van de grote paarden, volgens mij hebben zulke mensen hier nog geen reactie geplaatst, behalve voor mezelf dan. :o

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23578
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Waarom een shet of mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:51

Ik mis het rijden niet meer, dacht altijd van wel maar nu mijn rijpaard weg is heb ik het nog geen moment gemist.

Ik betaal wel minder stalgeld ja.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Waarom een shet of mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:56

Die heb ik niet gekozen, die hebben mij gekozen. Haha. Trotse eigenaresse van een falabella en 2 grote shetjes. Nooit bewust voor gekozen, ze kwamen door verschillende redenen op mijn pad en zijn gebleven.

_Zsazsa_
Berichten: 4485
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:59

Ik heb een shetlander gekregen van mijn baas voor de geboorte van mijn zoontje. Een hele chique merrie. Ze staat aan huis en ze is een echte gezinspony, helaas kan ze niet bij andere dieren. Zeer agressief naar andere paarden en schapen,geiten etc. Ben echt een tegenstander van het alleen houden van een paard, maar ze slaat iedereen af en laat ze niet eten. Daarom staat ze nu in de tuin met stalletje, met de honden gaat gelukkig wel. Ze staat elke ochtend op haar brokjes te wachten bij de achterdeur. Erg gezellig z'n beest! Volgend jaar wil ik haar laten dekken in de hoop dat ik haar veulen kan houden als gezelschap er vanuit gaande dat ze die niet afslaat. Ze gaat ook altijd mee de honden uitlaten en loopt ook gewoon los mee. Erg grappig gezicht!

Als je denkt dat je meer met een shet hebt, schaf je die toch 1 aan.

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Re: Waarom een shet of mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:00

Omdat ik veel meer van mijn shet hou dan dat ik ooit van een rijpaard zal doen, rijden is niet zo belangrijk voor mij :)

_Celess

Berichten: 269
Geregistreerd: 27-10-13
Woonplaats: Rotterdam

Re: Waarom een shet of mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 23:03

Ik vind shets gewoon heel leuk. Ik verzorg nu een shetlander waar ik ook echt een klik mee heb. Ik doe lekker grondwerk, en laat er kleine meisjes op zitten haha. Mennen is ook leuk (ookal doe ik dat (nog) niet met deze shet)

FlyingHuman

Berichten: 61
Geregistreerd: 05-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 12:00

_Zsazsa_ schreef:
Ik heb een shetlander gekregen van mijn baas voor de geboorte van mijn zoontje. Een hele chique merrie. Ze staat aan huis en ze is een echte gezinspony, helaas kan ze niet bij andere dieren. Zeer agressief naar andere paarden en schapen,geiten etc. Ben echt een tegenstander van het alleen houden van een paard, maar ze slaat iedereen af en laat ze niet eten. Daarom staat ze nu in de tuin met stalletje, met de honden gaat gelukkig wel. Ze staat elke ochtend op haar brokjes te wachten bij de achterdeur. Erg gezellig z'n beest! Volgend jaar wil ik haar laten dekken in de hoop dat ik haar veulen kan houden als gezelschap er vanuit gaande dat ze die niet afslaat. Ze gaat ook altijd mee de honden uitlaten en loopt ook gewoon los mee. Erg grappig gezicht!

Als je denkt dat je meer met een shet hebt, schaf je die toch 1 aan.



Oh, dat is wel een apart cadeau van je baas _/-\o_

Lay_D

Berichten: 3718
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Waarom een shet of mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:06

Wij hebben destijds voor een mini gekozen als gezelschap maatje voor mijn paard (wij hebben ze aan huis, mijn paard is in 2013 ingeslapen inmiddels ) en tevens is onze mini een "schoen/sinterklaas" cadeau geweest voor onze dochter.

future_vet
Berichten: 2627
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:07

ik kocht een shet omdat ik teveel last had van mijn rug om te rijden, maar ik de paarden niet wilde missen:)

Rug is weer goed, shet is weer weg, en nu rijd ik weer op een bijrijdpaard

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:16

mijn schoonzusje had zichzelf overschat en had angst voor een grootpaard, toen kwamen de mini's....die geven net zoveel liefde!
zelf had ik erge rug en bekken klachten maar ik koos voor een c -pony die nu aangespannen gaat!

Jorex

Berichten: 10022
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Waarom een shet of mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:06

Ook heb ik ze, omdat ze in tegenstelling tot grote paarden, soms zichzelf wel even in de wei laten :')

xSCWx

Berichten: 7085
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:25

Ik wilde altijd al een Shet, toen ik op mezelf ging wonen kreeg ik daar de kans voor. Had een mooi plekje gevonden met 24/7 buiten in de kudde voor een zacht prijsje. Ben met haar gaan mennen en dat bleek ook nog eens fijner voor mijn lichaam ipv. rijden. Ze zijn nuchter, beessie was 99% van de tijd bomproof maar ook behoorlijk eigenwijs :+

gerlindie

Berichten: 4662
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Waarom een shet of mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:39

Mijn verzorgshetlander stond bij mijn oma in een weiland, en via haar baas heb ik uiteindelijk nog twee Shetlanders gekregen (van een vriend van hem).
Ondertussen heb ik mijn verzorgd shetlander cadeau gekregen omdat haar baas zelf te oud werd en er niet meer voor kon zorgen. Ik ken haar nu vanaf ik 5 was, en zou haar echt niet meer kunnen missen.
Ik tijd wel 1 keer in de week op de manege.
Ik denk dat ze vooral goedkoper zijn in voeren, ze eten natuurlijk een stuk minder

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 16:23

Ik heb een fries, en op het moment 1 mini shetlander en 2 nmprs miniatuurpaardjes en 1 nmprs hengstenveulen die ik gekocht heb, die komt in april hierheen :D

Waarom ik voor , specifiek minipaardjes gekozen heb, is omdat ik eigenlijk helemaal niet zon "rijder" ben. daarnaast wil ik me echt gaan richten op de fokkerij uiteindelijk (we zijn er nog lang niet :+ ) gaan richten van miniatuurpaardjes. Ik vind het gewoon enorm leuk om te tuttelen, keuringen af te gaan en te mennen. Hopelijk vanaf dit jaar kan ik ook shows op mijn lijstje bijschrijven.

Daarnaast heb ik mijn fries gewoon als rijpaard. maar omdat ik liever gewoon lekker met ze bezig ben, en het voor mij absoluut geen must is om erop te gaan zitten heb ik van die kleintjes erbij. Daarnaast als je er eenmaal aan begint kom je er niet meer vanaf hahaha! ik ben helemaal verliefd op die kleintjes! ik ben uiteraard ook helemaal weg van me fries hoor! die komt ook niks te kort maar is toch 'anders' dan die kleintjes.

Kwa kosten scheeld het voor mij vrij weinig of ik nou een nmprs paardje of me fries heb. Ze zijn deels goedkoper maar soms gaat er toch echt meer voer in die kleintjes dan in die groters. er zit natuurlijk wel verschil in als je ze gewoon voor de 'heb' heb staan op een landje. Die van mij worden net zo hard getraind als mijn fries, dus dan lopen de kosten bijna gelijk op.

Ik heb voor miniatuurpaardjes gekozen omdat ze zo mooi verfijnd zijn van bouw, lekker pittig van karakter maar toch enorme lieverds zijn in de omgang. en in de winter met haar lijken het gewoon een stel shetlanders hoor, shetlanders heb ik dan gewoon wat minder mee, vind ze enorm leuk hoor! heb er ook door de jaren heen wel een paar gehad, maar het was nooit 'het'.

Eigenlijk best lastig uitleggen waarom ik precies voor die kleintjes gekozen heb. Geld trouwens hetzelfde voor me fries. Ik vind ze gewoon prachtig, ook van karakter, ik heb een sportgefokte fries. Dus het is echt geen mak lammetje waar je alles maar mee kan doen, zit echt wel pit in die dame. Maar het is gewoon de verschijning die ze hebben dat ik er helemaal smoor op ben! <3