Waarom een shet of mini?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FlyingHuman

Berichten: 61
Geregistreerd: 05-05-15

Re: Waarom een shet of mini?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 12:50

Heel leuk, degenen die mennen doen jullie dit recreatief of echt wedstrijden?

ikkebenmar

Berichten: 876
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: een heel klein dorpje

Re: Waarom een shet of mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:01

Bij mini's het begonnen met een mini als gezelschap bij mijn Tinker. Dat was zo leuk dat het er al snel meer werden. Ze zijn gewoon heel leuk :)

smurffie

Berichten: 11135
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:02

mijn shet heb ik puur en alleen voor de gezelschap. Mijn 2 Grote kunnen allebei niet zo goed alleen staan als ik met de ander bezig ben.
Maar snel zou ik er geen shet meer bij nemen, kleinste gaatjes gaat hij tussendoor, alles is voer gericht en verschrikkelijk hardleers.
Voordelen zijn dat hij bijna niks kost, stalletje houd hij super netjes, hij eet niet veel en zijn hoefjes houd hij heel netjes door de verharde uitloop (smid is hier 1x per 8 weken maar sinds ik hem heb gekocht in maart is hij slechts 1 keer nodig geweest).

SammyFloor

Berichten: 1196
Geregistreerd: 19-12-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:23

Altijd onzekere ruiter geweest, ik was er liever naast dan op. 2 verzorgshetjes gekregen, die overgekocht en er zo ingerold.
Ik ben helemaal zot van hun karakter, ideaal voor grondwerk en mennen is echt mijn favoriete bezigheid!

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:53

FlyingHuman schreef:
Heel leuk, degenen die mennen doen jullie dit recreatief of echt wedstrijden?


Ik doe op het moment recreatief, daarnaast beleer ik zo nu en dan minis voor andere.

Ik hoop dit jaar mijn eerste driving show te gaan rijden met mijn jonge hengst, als ik dat leuk vind gaan we ieder jaar shows rijden. Gewone menwedstrijden doe ik niet, vind het enorm gaaf om te zien, maar de mijne zijn allemaal te klein om mee te mogen doen.

FlyingHuman

Berichten: 61
Geregistreerd: 05-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 21:34

smurffie schreef:
mijn shet heb ik puur en alleen voor de gezelschap. Mijn 2 Grote kunnen allebei niet zo goed alleen staan als ik met de ander bezig ben.
Maar snel zou ik er geen shet meer bij nemen, kleinste gaatjes gaat hij tussendoor, alles is voer gericht en verschrikkelijk hardleers.
Voordelen zijn dat hij bijna niks kost, stalletje houd hij super netjes, hij eet niet veel en zijn hoefjes houd hij heel netjes door de verharde uitloop (smid is hier 1x per 8 weken maar sinds ik hem heb gekocht in maart is hij slechts 1 keer nodig geweest).


Ook leuk dat iemand eens een andere ervaring heeft... Rij jij op je 2 paarden? Doe je geen trainingen met je shet (mennen, gw, etc)?

Blackflag
Berichten: 2272
Geregistreerd: 29-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:38

Lang bijrijder geweest, en dat was super leuk maar wilde ook graag iets voor mezelf. Wat kon ik betalen qua stalling en verzorging pastte een shetlander bij me. En dan vind ik het ook nog eens een heel fijn ras om mee samen te werken. En ze zijn zo grappig en leuk, ze maken me altijd aan het lachen.
Een vriendin van me ment met haar welsh en daar ga ik ook gezellig ritjes mee maken en binnenkort samen met mijn kleine vriend!

Helemaal happy ermee dus, je kan er alles mee als met een gewoon paard. Behalve er op rijden dan :p


Afbeelding

Dit ben ik samen met Bertje

smurffie

Berichten: 11135
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:49

FlyingHuman schreef:
smurffie schreef:
mijn shet heb ik puur en alleen voor de gezelschap. Mijn 2 Grote kunnen allebei niet zo goed alleen staan als ik met de ander bezig ben.
Maar snel zou ik er geen shet meer bij nemen, kleinste gaatjes gaat hij tussendoor, alles is voer gericht en verschrikkelijk hardleers.
Voordelen zijn dat hij bijna niks kost, stalletje houd hij super netjes, hij eet niet veel en zijn hoefjes houd hij heel netjes door de verharde uitloop (smid is hier 1x per 8 weken maar sinds ik hem heb gekocht in maart is hij slechts 1 keer nodig geweest).


Ook leuk dat iemand eens een andere ervaring heeft... Rij jij op je 2 paarden? Doe je geen trainingen met je shet (mennen, gw, etc)?

Mijn ene paard rij ik af en toe mee, de ander ben ik aan het inrijden. Trainen doe ik wel veel met ze.
Met de shet doe ik inderdaad niets behalve af en toe een borsteltje. En als er kleine kinderen zijn mogen ze rondje op hem stappen. (zeg 1 keer per maand dat dat gebeurt :') )
Ik mis bij de shet echt het werkwillige, het karakter staat bij hem voorop (het eigenwijze en eigenzinnige). Echt lekker samenwerken zit er bij hem niet in. Al kan hij wel flink hard werken als het hem uitkomt en hij zijn dag heeft.

Dennis

Berichten: 31492
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Waarom een shet of mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:14

Ik heb mijn verzorgpony kunnen kopen. En toen was het hek van de dam, tot max 14 pony's. Nu gelukkig weer terug naar 6 pony's.

Ik men er ook mee. Wedstrijden tm ZZ nivo. Maar ook gewoon lekker recreatief.

Rijpaard mis ik zeker niet. Al zou de volgende toch een maatje groter worden ivm de sport. In de dressuur en vaardigheid komen we prima mee. Maar zou ook graag samengesteld rijden omdat je anders binnen 2 of 3 jaar door de klasses heen ben en dan een hoog opgeleide grasmaaier heb die met pre-pensioen is. Ik heb al pony's verkocht omdat ik het zonde vind om pony's van 7/8/9 jaar al niet meer uit te brengen omdat er niets meer is.

Koper

Berichten: 30474
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:31

Ik heb een shetlander omdat ik, toen ik een wei vond voor het ene paard wat ik tot die tijd had, met enige spoed een paardje zocht voor er bij. Een gezelschapspony dus. Via via had iemand een shetlander "over". Een shet. En ook nog eens een mérrie. Maar goed, dan zou mijn paard in elk geval gezelschap hebben.

En wat is ze leuk. Ze heeft een hoge decoratieve waarde, is goed ingeburgerd en mijn ruin heeft haar geadopteerd als verzorgpony. Ze is inmiddels 25 en we gaan graag wandelen. Wandelen met haar is heerlijk, heel anders dan met mijn ruin. Het is de makkelijkste pony op de wereld. Een heel erg lief dier, met zachte ogen, een zacht karakter en een zacht vachtje. Ze heeft ook een erg mooie en expressieve neus, echt een mooie pony moet ze in haar jongere jaren geweest zijn. Ik zou 'r niet meer kunnen missen.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:37

mijn mini koos mij toen ik eigenlijk opzoek was, naar een rijpony en kwam thuis met mijn mini.
maar ow wat heb ik een plezier met haar we kunnen er dan wel niet op rijden, maar ik men met haar en wandel en fiets en skeeler en doe zoveel gekke dingen samen met haar.
en ik had mij geen betere knuffel teddy beer vriendin kunnen wensen dan haar.

FemkeRoosje

Berichten: 1514
Geregistreerd: 28-11-09
Woonplaats: Vianen

Re: Waarom een shet of mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:27

Een kudde mini's verzorgen was genoeg om enorm gek te worden op deze kleine ukkies. :)
Uiteindelijk mijn verzorgpony('s) over gekocht en van het een komt het ander en dan heb je er 4 staan. Ik ben gek op ze en zou ze nooit willen missen, ik heb altijd haast meer genoten van alles ernaast dan erop. Mennen vind ik absoluut geweldig en inderdaad soms loop je er tegen aan dat ze klein zijn maar ze doen absoluut niet onder voor de grotere.
Ach en stiekem is het ook heel erg leuk om het tegendeel te bewijzen als mensen er vanuit gaan dat ze omdat ze klein zijn niet mee kunnen komen. :D

marga1
Berichten: 908
Geregistreerd: 11-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:00

FlyingHuman schreef:
Heel leuk, degenen die mennen doen jullie dit recreatief of echt wedstrijden?


Ik begon recreatief > toen impuls > en nu sinds nov. 2015 voor de puntjes.
Maar nog steeds voor plezier met de pony's en leuke ritten maken, lessen en daar naast wedstrijd rijden.
Dressuur, vaardigheid (enkelspan en tweespan) en samengesteld (tweespan).

FrNo

Berichten: 3680
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:15

Ik heb een minishet erbij gehaald voor gezelschap voor mijn rijpaard. Hij was al beleerd voor de / het kar(retje) en ik rij eens per week en recreatief rondje met hem. Leuk en goed voor zijn conditie.
Gelukkig was hij al goed opgevoed en is best braaf. Als ik ze 's avonds binnen wil zetten gaat de grote aan het halster. De shet loopt netjes zelf zijn stal in. Wel omkopen met een beetje bietenpulp en een stukje vitaminekoek.

Jorex

Berichten: 10022
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Waarom een shet of mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 18:43

Ik men recreatieve ritjes, ik heb t geld niet om een geschikte sulky, een trailer en een b+e rijbewijs te halen. Ik ben nu wel aan het sparen voor een HCA sulky. Voor noodgevallen zoals koliek, kunnen wij of naar onze buren gaan (500 meter) voor een trailer of naar de fokker waar mijn pony's vandaan komen (1 km) voor een trailer om ze te kunnen vervoeren naar de kliniek.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Waarom een shet of mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:46

Waarom shetlanders?
Omdat ik gek ben op paarden en heel graag eigen paard wilde hebben, maar a. te weinig ruimte had en b. te weinig geld voor een groot paard. Dus dacht ik, ik begin met een shetlander en als dat goed bevalt, stap ik later wel over naar een groot paard.
Hahaha, nou alles verkeerd gedacht.
Shetlander heeft net zoveel ruimte nodig, kost net zo veel (als ze ziek worden) en de overstap is nooit gekomen; ik heb er zelfs nog eentje bij gekocht.
Shetten zijn enorm veelzijdig, leergierig en super geschikt om mee te mennen, wat ik al snel veel leuker vond dan paardrijden.
Wel heb ik grote maat; zodat ik toch wel iets afstand kan maken met de wagen :+

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Waarom een shet of mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:51

Omdat ik ze gezellig vind :+
Heb er 3 totaal en wil ze niet inruilen hoor.
Soms twijfel ik maar is toch geen markt voor en wil ze niet in de handel.
Dus ze blijven lekker bij mij.
En daarbij, ik rijd toch niet zo vaak dus kan ik net zo goed de kleintjes houden.
Of ik eraan begonnen was als ik alles van te voren wist ... Nee absoluut niet

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:39

voor mij zijn er verschillende redenen:
- ze zijn klein, maar hebben en gigantische persoonlijkheid
- ze zijn heel veelzijdig
- meestal leergierig en werkwillig
- lekker eigenwijs
- slim. Soms té slim

Als je een shet zoekt omdat je onzeker bent, zul je misschien even moeten zoeken naar de juiste. Vergis je niet, ze zijn wel klein, maar zijn lang niet altijd gemakkelijker dan een groot paard.

FlyingHuman

Berichten: 61
Geregistreerd: 05-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 22:58

LukieBradley schreef:
Omdat ik ze gezellig vind :+
Heb er 3 totaal en wil ze niet inruilen hoor.
Soms twijfel ik maar is toch geen markt voor en wil ze niet in de handel.
Dus ze blijven lekker bij mij.
En daarbij, ik rijd toch niet zo vaak dus kan ik net zo goed de kleintjes houden.
Of ik eraan begonnen was als ik alles van te voren wist ... Nee absoluut niet

Wat valt je dan zo tegen als ik vragen mag? :)

@Khirshanta: Haha dat weet ik maar dankje voor je waarschuwing :D Heb zelf vroeger een shet gehad (toen ik klein was) maar ik ben eigenlijk enkel onzeker met het rijden.

bente_sat
Berichten: 483
Geregistreerd: 20-02-11
Woonplaats: goudswaard

Re: Waarom een shet of mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 23:05

Ik heb mijn shet gekregen toen ik 8 was en toen was het mijn rijpony. In de loop der jaren er natuurlijk uitgegroeid en een aantal keer de mogelijkheid gehad om hem te ruilen/verkopen voor een rijpaard maar ik heb er nooit serieus over nagedacht om hem weg te doen. Het is echt mijn maatje en na 10 jaar is het rijden omgewisseld voor mennen, longeren, lange teugelen, dubbele lijnen, fietsen en nog veel meer onwijs leuke dingen.

Rijden doe ik ook nog een aantal keer in de week maar als ik ooit zou moeten kiezen tussen het rijden en mijn shettie zou het 100% mijn shettie worden

Mira283

Berichten: 3527
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 23:14

Ik ze gewelig kwa karakter vind maar ook zo heel erg leergierig zijn. En na twee miskopen met grote rijpaarden ik een beetje het vertrouwen kwijt ben. Ik heb de mazzel een fanatisch lieve verzorghaflinger te hebben om op te rijden. Maar zelf ben ik meer bezig met clickertraining en andere dingen. Oa als handpaardje naast de haflinger dus dat is wel heel erg leuk!

Zou niet meer zonder mijn mini mannetje kunnen en de verzorg haflinger ook niet het is zijn vriendinnetje en weidemaatje.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 23:27

FlyingHuman schreef:
LukieBradley schreef:
Omdat ik ze gezellig vind :+
Heb er 3 totaal en wil ze niet inruilen hoor.
Soms twijfel ik maar is toch geen markt voor en wil ze niet in de handel.
Dus ze blijven lekker bij mij.
En daarbij, ik rijd toch niet zo vaak dus kan ik net zo goed de kleintjes houden.
Of ik eraan begonnen was als ik alles van te voren wist ... Nee absoluut niet

Wat valt je dan zo tegen als ik vragen mag? :)

@Khirshanta: Haha dat weet ik maar dankje voor je waarschuwing :D Heb zelf vroeger een shet gehad (toen ik klein was) maar ik ben eigenlijk enkel onzeker met het rijden.


Goed ze kosten bergen met geld waarmee ik heel veel leuke dingen had kunnen doen
Ik doe er niet zo heel veel mee dus feitelijk eten ze mijn geld op.
Ho, ik beleef heel veel plezier met ze en lig vaak compleet dubbel om ze maar mijn oudste heb ik in die 3 jaar ongeveer 1000 per jaar extra kosten aan gehad. Nog steeds extra want hij zit aan de prascend.
Hou enorm veel van hem <3 maar als ik het op voorhand wist was ik er waarschijnlijk niet aan kleintjes begonnen en hooguit 1 grote :D zelfs dat nog niet :p
Maar de oudste mag zijn tijd uitzingen hoor en de andere 2 ook zo lang mogelijk!

FlyingHuman

Berichten: 61
Geregistreerd: 05-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 23:22

LukieBradley schreef:
Omdat ik ze gezellig vind :+
Heb er 3 totaal en wil ze niet inruilen hoor.
Soms twijfel ik maar is toch geen markt voor en wil ze niet in de handel.
Dus ze blijven lekker bij mij.
En daarbij, ik rijd toch niet zo vaak dus kan ik net zo goed de kleintjes houden.
Of ik eraan begonnen was als ik alles van te voren wist ... Nee absoluut niet

Citaat:
Wat valt je dan zo tegen als ik vragen mag? :)

@Khirshanta: Haha dat weet ik maar dankje voor je waarschuwing :D Heb zelf vroeger een shet gehad (toen ik klein was) maar ik ben eigenlijk enkel onzeker met het rijden.


Goed ze kosten bergen met geld waarmee ik heel veel leuke dingen had kunnen doen
Ik doe er niet zo heel veel mee dus feitelijk eten ze mijn geld op.
Ho, ik beleef heel veel plezier met ze en lig vaak compleet dubbel om ze maar mijn oudste heb ik in die 3 jaar ongeveer 1000 per jaar extra kosten aan gehad. Nog steeds extra want hij zit aan de prascend.
Hou enorm veel van hem <3 maar als ik het op voorhand wist was ik er waarschijnlijk niet aan kleintjes begonnen en hooguit 1 grote :D zelfs dat nog niet :p
Maar de oudste mag zijn tijd uitzingen hoor en de andere 2 ook zo lang mogelijk![/quote]

Ik begrijp het, dus je zou ook geen rijpaard in de plaats nemen. Ik bedoel het is meer het feit dat ze zoveel kosten dat je "stoort" dan specifiek iets van de shet ?

Daphne3
Berichten: 1
Geregistreerd: 06-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:14

Hoeveel uur per dag ben je bezig met je shetjes?
Mijn man en ik werken voltijds en hebben een zoontje van 2 jaar. We hebben een weide van 2000 vierkante meter en overwegen de aankoop van twee shetjes..
Iemand tips?

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:18

Daphne3 schreef:
Hoeveel uur per dag ben je bezig met je shetjes?
Mijn man en ik werken voltijds en hebben een zoontje van 2 jaar. We hebben een weide van 2000 vierkante meter en overwegen de aankoop van twee shetjes..
Iemand tips?


Ik was met mijn vorige verzorgshetlander met alleen poetsen en een knuffel in een kwartier klaar.
Met mijn eigen mini ben ik 2/3 uur bezig, omdat ik haar bijvoer, borstel, moccreme opsmeer, we gaan nog lekker even wandelen, ze mag extra kuil eten zodat ze in de grote groep niet te weinig krijgt, en ik voer savonds de ponywei.