Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

MiniPaarden en Shetlander opfok, wat verwachten jullie?

 
Profiel   

Zoals de titel al zegt:
MiniPaarden en Shetlander opfok, wat verwachten jullie?

Wij zijn zeer benieuwd naar jullie ervaringen en meningen hier over.

Wij zijn momenteel bezig met het op zetten van een MiniPaarden en Shetlander opfok en horen graag wat de klant verwacht van ons.

Bedankt :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-13 12:02 



 
Profiel   

Ruim voldoende ruimte om ontwikkelen grotere groepen, 10 pony's op 1ha. (in de zomer, in de winter red je dat niet) bv. Zo is er altijd iets te spelen maar staan ze niet in de drek bij slecht weer bij bv. toegangshekken, waterplaatsen en hooi voederplekken.

Een deugdelijk hekwerk, dagelijk minimaal 2 keer toezicht, geen koppen tellen maar echt nazien per pony.

24/7 buiten, wel stal beschikbaar voor eventuele ziekte oid. hoeft natuurlijk niet voor elke pony een stal, met 2 kom je een heel eind.

Voldoende gras, en wanneer nacht temp. onder de 5c daalt hooi aanbod.

Maar ruimte (ik wil jonge dieren het liefst op grote stukken grond), en goede controle zijn voor mij het belangrijkst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-13 13:14 



 
Profiel   

Mijn wensen hebben betrekking op shetlanders, misschien hebben mensen met AMHA paardjes hele andere wensen.

Even uit nieuwschierigheid; Is hier vraag naar? In mijn omgeving worden de hengsten of bij elkaar ondergebracht (collega fokker) of men houdt er gewoon 1 extra aan welke na de HK er gewoon weer uitgaat. Merries van elke leeftijd moeten naar de keuringen en het is juiste het leuke van fokken om je pony's te zien ontwikkelen.

En wegen de opbrengsten dan op tegen de kosten of anderzijds gemiste inkomsten, je kunt je land ook hooien bv.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-13 13:45 



 
Profiel   

Wat een leuk idee, maar ik vraag me ook af of hier veel vraag naar is (ben wel benieuwd)

Ik vind het ook belangrijk dat ze veel ruimte hebben en dat er goeie controle is op de pony's. Bijvoeren wanneer nodig en stallen voor eventuele ziekte. En de stallen en dergelijk dan allemaal aangepast op de shetlander en minipaardjes. Verder een goeie omheining, want ze zijn wel koning in het ontsnappen. Succes met je plannen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-13 13:49 



 
Profiel   

Zelf ben ik eerder opzoek geweest. Maar heb mijn jeugd uit eindelijk gewoon thuis gehouden.
Merries in de gemengde groep (oude ruin en merries van alle leeftijden), hengsten in de andere groep (paar jonge mannen bij elkaar en soms een oudere hengst er bij).
Had zeker voor de hengsten liever een grotere groep gehad, maar het feit dat ik ze dan niet thuis had en het een stuk duurder werd heeft toch gezorgd dat ze thuis bleven.

Groep tot ong 10 pony's op voldoende ruimte, 's winters mooi droog kunnen lopen (stuk bestraat en/of een stuk goed zand), voldoende ruwvoer, op tijd bekapt en ontwormd worden.
Dagelijks goed nazien, iedere dag in handen hoeft van mij niet perce, als jonkies bij moeder een basis opvoeding mee gekregen hebben vergeten ze dat niet (mijn eigen jeugd komt alleen in handen als er wat mee moet gebeuren zoals bekappen, staarten knippen, ontwormen en de dagelijkse controle word los in het land gedaan).

Ze hoeven van mij echt niet op stal 's winters (zelfs mijn wedstrijd pony's komen nooit binnen), maar een paar boxen voor noodgevallen is wel belangrijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-13 13:56 



 
Profiel   

Ik hoef ze ook niet in de hand, liever niet zelfs, maar tussen goed controleren en koppen tellen vanuit de auto zit een groot gat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-13 14:06 



 
Profiel   

Vind het een heel goed idee! Ik heb er ook wel eens voor rond gekeken! Maar hier in de buurt geen echte 'opfok' voor de kleintjes. Soms zelfs niet welkom omdat hekwerk en stallen niet gemaakt zijn op kleintjes.

Wat mij fijn zou lijken aan een shetland / mini pony opfok is:

- Elke dag even toezicht
- 24 / 7 buiten maar wel met schuilmogenlijkheden
- Voerbeperking (dus geen volgevreten vetbuikjes :P )
- Uiteraard schoon water en goed hooi
- Bij ziekte of ongelukken gelijk bellen naar eigenaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-13 17:51 



 
Profiel   

fiona1 schreef
Ruim voldoende ruimte om ontwikkelen grotere groepen, 10 pony's op 1ha. (in de zomer, in de winter red je dat niet) bv. Zo is er altijd iets te spelen maar staan ze niet in de drek bij slecht weer bij bv. toegangshekken, waterplaatsen en hooi voederplekken.

Een deugdelijk hekwerk, dagelijk minimaal 2 keer toezicht, geen koppen tellen maar echt nazien per pony.

24/7 buiten, wel stal beschikbaar voor eventuele ziekte oid. hoeft natuurlijk niet voor elke pony een stal, met 2 kom je een heel eind.

Voldoende gras, en wanneer nacht temp. onder de 5c daalt hooi aanbod.

Maar ruimte (ik wil jonge dieren het liefst op grote stukken grond), en goede controle zijn voor mij het belangrijkst.


Hier kan ik me goed in vinden. Vooral Indd een goede controle en niet
even tellen. Goed ontwormen, tijdig laten bekappen en de eigenaar inschakelen
als de conditie van het paard niet goed is.

Ik vraag me wel af met mensen hieraan zouden willen besteden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-13 17:57 



 
Profiel   

mvdbijl schreef
Ik vraag me wel af met mensen hieraan zouden willen besteden?


Dat vraag ik me ook af.. Denk niet dat er veel aan te verdienen valt met kleine pony's. En wel een grote verantwoordelijkheid.

Maar bij een goeie opfok denk ik dat mensen ook bereid zijn er normaal voor te betalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-13 18:00 



 
Profiel   

Ik denk dat de meeste fokkers zelf land hebben en de merries mooi in de groep laten lopen en bij eventuele opfok hengsten het goedkoper is om er eentje bij te nemen dan het uit te besteden.

Het zal daarom waarschijnlijk moeilijk worden om zo iets goed op te zetten, zeker als je er zelf ook iets aan over wil houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-13 18:09 



 
Profiel   

Ze zal het imo ook echt van de hengsten moeten hebben, fokkers willen hun merries "zien" ontwikkelen. Dennis, lagen de tarieven niet rond de 1 of 1,5 euro p/d? Dat is 45,00 p/mnd. Kun je imo beter paarden in pension nemen. Leveren 2 paarden hetzelfde op als 10 mini's

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-13 18:42 



 
Profiel   

een goede omheining :j
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-13 18:51 



 
Profiel   

In combinatie met wat nog meer Benno08?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-13 19:02 



 
Profiel   

geen idee, heb geen mini en hoef geen opfok, alleen is mijn ervaring dat shetjes vaak ontsnappingkoningen zijn, dus vereiste nummer 1 is een goede afsluiting voor mij :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-13 19:23 



 
Profiel   

Dit word zo dubbel gevouwen, moet dan minimaal nog stroom langs. Heb zo'n hek gehad (stond er nog), met een week was er niets van over en liepen de pony's in de voortuin.

Dacht iets van 50 euro per maand toen. Mannetje waarvoor ik toen geinformeerd heb is inmiddels bijna 5 en alle hengsten daarna heb ik lekker thuis gehouden (lopen er nu ook nog 2).

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-13 19:31 



 
Profiel   

hahaha echt? :D
welja, heb het eerste beste fotootje van internet geplukt, maar ik doelde dus behalve gewone schrikdraad ook iets wat volledig "dicht" is..
Mijn paard zijn weidemaatje (shet) kroop overal onder dus de weide was rondom rond met bekaert-draad, + gewone stroomdraad, maar binnenin waren de weides opgeslits met gewone draad (stuk of 6 := ) en daar kroop hij overal gewoon door :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-13 19:38 



 
Profiel   

Ik vind het een prima idee Nicole. Maar minipony's zijn wel gevoelig voor koud weer etc. Mijn kleintje staat maar al te graag op de stenen of in zijn grote tuinhuis met rubbermatten om uit de wind te kunnen staan. Wel ideaal, want dan kunnen ook de kleintjes lekker opgroeien. Maar aan de andere kant, hebben wel veel minifokkers gewoon een stukje aanhuis waar de kleintjes lekker met z'n alle kunnen staan.

Bright had voorheen schapengaas met een schikdraad ervoor tegen het ontsnappen en het draad ervoor dat hij met zijn voeten er niet in kwam. Nu heeft hij deze omheining;
[ img ]

& dit is de droge vlakte met het tuinhuis:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-13 19:40 



 
Profiel   

De omheining van Joscaa is echt heel mooi, (moet ook stroom hebben aan de binnenzijde, en dit zit er volgens mij ook.) Is alleen vrij prijzig om grote stukken grond mee af te zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-13 19:57 



 
Profiel   

Ja klopt, beetje onderaan zit een draadje en bovenaan zit een draad. :j Vind het ook super, het is heel veilig en ideaal tegen ontsnappingen, haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-13 20:42 



 
Profiel   

Op dit moment zullen ze binnen komen te staan in grote groeps stallen (merries bij merries, hengsten bij hengsten) dit omdat we momenteel in het winter seizoen zitten, komen dagelijks in handen, krijgen 4 maal daags top kwaliteit voer en hebben een zeer mooi schoon stro bed tot hun beschikking, ze zullen dagelijks los komen in de binnenbak of paddock.

eventuele quarantine stallen zijn aanwezig.

In de zomer zullen ze de gehele dag buiten op vers mooi land staan.

Bij de prijs zit ontworming + hoefsmid in een, u kunt altijd bij ons langs komen zelfs onverwachts. (prijs zitten we nog aan speculeren..)

Enkele jaren ervaring in fokken/opfokken en showen van Mini paarden en shetlanders, ervaring is er dus..

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-13 20:57 



 
Profiel   

Nicole: Ben wel nieuwsgierig wat de prijs is per maand dan :) . (Of heb ik eroverheengelezen ? :P )

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-13 21:16 



 
Profiel   

Voor mij zou het gebrek aan weide een groot struikelblok zijn, veulens, jaarlingen en merries in groepsstallen zie ik voor me, maar twenterhengsten in een groepsstal waar ook merries op het terrein aanwezig zijn heb ik mijn twijfels over. Misschien als ze vanaf veulen bij elkaar zijn. Maar ik wil mijn jonge hengsten graag buiten op een flink stuk grond.

Hoe gaat het in de zomerperiode bij veel regen?

En zoals ik al eerder aangaf, ik heb shetlanders wellicht ligt de opfok van AMHA wel heel anders, en willen de eigenaren van dit ras hun dieren wel graag binnen.

Ik hoop dat het lukt, het lijkt me wel heel erg leuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-13 23:07 



 
Profiel   

Is hier uiteindelijk nog wat van gekomen? Of bestaat er inmiddels elders een opfok plek voor mini’s en shetlanders?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-19 09:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen