Kiezen voor een shet of pony?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Kiezen voor een shet of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 11:18

Ik zit in Dubio....

Dochterlief 9 jaar is ponygek (net als mams :D )
Lest al een poosje en heeft voorheen een verzorgshet gehad waar ze veel plezier aan heeft gehad onder het zadel, grondwerk en karretje.
Het tutten, wandelen en grondwerken verkiest ze boven het echte rijden en kan hier uren mee bezig zijn.
Nu zijn we op het punt om te oriënteren voor een eigen pony
Logisch zou ik zeggen een rijpony, waar ze nog een tijdje mee kan.
Maar haar liefde voor shetjes is groot....
Het is een onzekere rustige meid en als ik haar bezig zie met shetten is ze veel meer op haar gemak.
Nu twijfel ik of ik niet een opzoek zal naar een (grote maat) shet, welke ook beleerd is voor de kar.
Ik ben thuis in de sportpaarden maar absoluut niet in de shetten :D
Had een geweldige zien staan voldoet aan alle droompjes van mn dochter en stiekem ook die van mij *D
De pony is wat ouder (16) ....is dat oud voor een shet die wel wat wandel of bosritjes km gaat maken?

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Waarom keuze voor shet en niet een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:21

Nee!
Geweldige leeftijd juist :j

En een prima besluit!
Denk dat je je dochter daar heel blij mee gaat maken *\o/*

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 11:23

Shirley schreef:
Nee!
Geweldige leeftijd juist :j

En een prima besluit!
Denk dat je je dochter daar heel blij mee gaat maken *\o/*


Ben dus niet helemaal gek :D
word hier door mensen aangekeken of ik gek ben ipv een bomproof rijpony een shet te kopen.
Maar 16 is niet te oud om nog fanatiek (wel verantwoord) mee bezig te gaan?
Laatst bijgewerkt door denbine op 02-02-16 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Letsdunit

Berichten: 7793
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Kiezen voor een shet of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:25

16 is toch helemaal niet oud ? Mijn 16 jarige is dit jaar ook weer opgepakt en gaat straks mijn 4 span in.

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:26

16 is een mooie leeftijd voor de pony om als eerste echte eigen pony te gaan functioneren.
Die beestjes kunnen met gemak 30 jaar worden. Genoeg die met 28 nog gereden worden.
Tegen de tijd dat pony het eigenlijk niet meer aan kan is je dochter ook al volwassenen waarschijnlijk al veel te groot om erop te gaan zitten!

fotac
Berichten: 1514
Geregistreerd: 19-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:26

Ik wilde ook liever een shet toen ik 9 was ipv een grote pony, en ik ben heel blij dat mijn ouders dat goed vonden! Ik heb geen moment spijt gehad en m'n shetten zijn alsnog m'n grootste liefdes en ben inmiddels 19 nu.

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 11:27

Jeetje wat leuk om te horen....
Als ik ga kijken zijn er dingen die ik in de gaten moet houden, waarbij je bij een groot paard minder op let?

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 11:27

margjex schreef:
Ik wilde ook liever een shet toen ik 9 was ipv een grote pony, en ik ben heel blij dat mijn ouders dat goed vonden! Ik heb geen moment spijt gehad en m'n shetten zijn alsnog m'n grootste liefdes en ben inmiddels 19 nu.



Jeetje ik word nu zelf wel heel enthousiast *\o/*

Saaams

Berichten: 13295
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:29

denbine schreef:
Jeetje wat leuk om te horen....
Als ik ga kijken zijn er dingen die ik in de gaten moet houden, waarbij je bij een groot paard minder op let?


Niet teveel voeren :')

Wel heel leuk voor je dochter!

Louise74

Berichten: 336
Geregistreerd: 30-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:34

Heel herkenbaar. We hebben zelf 3 paarden aan huis staan en dachten onze dochter van 8 een plezier te doen met een oudere rijpony. Maar ze is helemaal verliefd geworden op een shetje. (mama ook ;) ) Heel wijs zei ze tegen ons dat ze toch liever op de manegepaarden wilt blijven rijden en met deze shet wilt wandelen, kunstjes leren en straks voor het wagentje. De glinstering in haar ogen ontbrak bij het bezoeken van mogelijke rijpony's en was overduidelijk aanwezig bij het shetje. Deze mams was toen snel om. Wij vonden het wel heel belangrijk om een "opgevoede" shet te hebben en hij moest goed in de kudde passen.

DonCamillo

Berichten: 1262
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:42

Wat leuk dat jullie gaan voor een shet!
Waar op letten:
-gebit: onder/overbeet en er wordt nogal eens gesjoemeld met de leeftijd: wat in het paspoort staat als geboortedatum is geen garantie voor de juiste leeftijd.... Het zou handig zijn als je iemand meeneemt die een beetje verstand heeft van (pony's en) leeftijd schatten.
-juiste beenstand
-Vermijd teckel-shetten: ze zijn wel heel leuk klein maar het dwerg-gen is echt een afwijking en gaat relatief vaak gepaard met andere afwijkingen.
-stokmaat: de hele kleintjes zijn vaak niet geschikt voor enkelspan. Bovendien is het soms een crime om er passende ijzertjes voor te vinden.
-aanwijzingen voor zomereczeem.
-karakter! Shetten zijn niet automatisch kinderpony's!

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Kiezen voor een shet of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:44

Een aanvulling:
Laat je dochter ook even alleen met hem prullen en laat hem ook alles tonen waarvan beweerd wordt dat hij het kan!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:48

Als het de pony voor je kind is laat haar kiezen, immers zij moet er mee aan de slag elke dag door weer en wind!En met 16 jaar Zijn de ergste wilde haren er uit, en die kan echt nog jaren mee.
Onze dochter verzorgt graag de shet omdat alles op haar formaat en hoogte is het beestje is 23 en ik laat haar er ook met een gerust hart bij alleen.(ondanks dat ze nog maar 2,5 jaar is)
Maar wandelen op hem vind ze niet prettig omdat deze dan weer te fel is en niet rustig genoeg is.
(wel zit ze graag op zijn rug na het poetsen, het rijden vind ze leuk maar niet op haar shet)

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 11:49

Super bedankt voor de tips :)
Ik heb een 16jarig shet van 1.10m op het oog
Beleerd onder het zadel en voor de kar. Met stamboekpapier (dit zegt mij helemaal niets en hecht er ook geen waarde aan)
Inderdaad vooral dochterlief er zelf mee laten prutsen en kijken hoe dat gaat!

christel0908
Berichten: 346
Geregistreerd: 06-11-08
Woonplaats: Oost- Vlaanderen België

Re: Kiezen voor een shet of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:57

Wel moeilijk hoor, je dochter gaat de komende tijd een pak groeien en dan past ze helaas niet meer op de shet, is er ook ruimte om daarbij dan ook nog een leuke rijpony te kopen ?
Wij hebben 4 kids waarvan 3 paardrijden en ze groeien zo snel van hun pony's af dat we ondertussen al 4 pony's hebben, dit kan natuurlijk niet blijven aangroeien en vroeg of laat moet er eentje weg of moeten ze stoppen met rijden (of groeien)

heidibeauty

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: Nistelrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:58

Toch zou ik er nog even overna denken.
Voor mijn 8ste verjaardag heb ik ook een shetlander gekregen. Super veel plezier aan gehad en veel van geleerd. Wel was ik hier heel snel uit gegroeid, en ben ik er achteraf te lang op door gereden.. Zij was ook 1.10. Overigens heb ik haar nu inmiddels al 10,5 jaar, en ze hoeft met haar inmiddels 23 jarige leeftijd ook echt niet te gaan!
Mag ik vragen van waar je bent?(Pb)
Ik zoek een ruiter voor mijn pony (shetxtinker).

Edit: Als mijn ouder toen hadden moeten besluiten haar te verkopen, vanwege een grotere pony, had ik ze dat tot op de dag van vandaag nog niet kunnen vergeven.. Maar dat is per persoon verschillend. Ik heb het geluk gehad er steeds een bij te kunnen kopen :o
Laatst bijgewerkt door heidibeauty op 02-02-16 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:59

Het gaat er toch om dat ze NU plezier heeft?
Over enkeke jaren kan de hele paardenliefde wel over zijn ;)

1.10 is een mooi maatje!
Ben benieuwd :):)

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:00

denbine schreef:
Super bedankt voor de tips :)
Ik heb een 16jarig shet van 1.10m op het oog
Beleerd onder het zadel en voor de kar. Met stamboekpapier (dit zegt mij helemaal niets en hecht er ook geen waarde aan)
Inderdaad vooral dochterlief er zelf mee laten prutsen en kijken hoe dat gaat!


Dan zijn de ouders bij stamboekopname in ieder geval onderzocht op gebreken. Met gebreken worden ze niet opgenomen in het stamboek. Gezien de pony nu 1.10m is gok ik dat hij nog een veulenboekpapier heeft.

http://shetlandponystamboek.nl/sport-en ... rijddagen/ dit zijn hele leuke laagdrempelige 'wedstrijdjes' voor enthousiaste papa's en mama's en kindjes :)
Laatst bijgewerkt door ukkiepuk op 02-02-16 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sybelle
Berichten: 817
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:00

denbine schreef:
Als ik ga kijken zijn er dingen die ik in de gaten moet houden, waarbij je bij een groot paard minder op let?


Nameten. Wij zijn vorig jaar op zoek geweest naar een grote maatse en het merendeel van wat als 105/110 aangeboden werd haalde net de meter. Echt grote grote maatse ruinen zijn best gewild.

Kijken of hij ooit bevangen is geweest. Dan zijn ze het snel weer.

Losse knieen is een kwaaltje maar op deze leeftijd en in de grotere maat is dat misschien minder van toepassing.
Net als over en onderbeten. Als hij er 16 mee is geworden houdt hij dat nog wel even vol. Maar vraagt wel wat extra controle.

Ik heb nu nog maar 3 grote maatsen staan. Broertjes uit een hele royale moeder. De grootste van 110 is eigenlijk te fors voor het stamboek maar daar heeft mijn nichtje jaren op gereden en veel plezier mee gehad.

Die van mij zijn nu in de 20. De oudste is 27 en begint nu sinds een tijdje wel wat ouder te tonen. Moet een beetje extra voer enzo. Maar loopt nog de halve dag met zijn broers te crossen. Shetten blijven lang jong.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Kiezen voor een shet of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:10

Ik denk dat dit juist een super leeftijd is voor een pony voor je dochter! Tegen de tijd dat ze er echt uitgegroeid is is hij wat meer op leeftijd en kan hij van een heerlijk pensioen genieten met af en toe een ritje voor de kar? Ik denk dat je een goede keus maakt :)

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: Kiezen voor een shet of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:22

Misschien dat ik het gemist heb hoor, maar waar wil je de shet stallen? Want ook shetten horen in mijn ogen niet alleen. Mocht je dat al geregeld hebben en een stalling op het oog waar hij/zij met andere paarden kan staan heb ik natuurlijk niks gezegd ;)

Losse knietjes is inderdaad een veelvoorkomende kwaal bij shetten. Vaak op jonge leeftijd last van en later groeien ze er overheen. Het kán echter zo zijn dat een shet er niet goed overheen groeit en er last van blijft houden, ook op latere leeftijd dus. Kan een puntje van aandacht zijn, vooral goed navragen óf ie er last van gehad heeft en wanneer voor het laatst.
En natuurlijk hoefbevangenheid. Als ze het eenmaal gehad hebben blijven ze gevoelig, helaas. En met een strikt dieet hoeft het allemaal geen problemen op te leveren, maar vraag jezelf dan goed af of je dat inderdaad kunt bieden.
Shetten zijn vaak van die types die graag ergens hun tanden in zetten. Kwestie van opvoeding dat ze dat niet bij jou en je dochter mogen, maar bij een netjes beleerde shet van 16 verwacht ik dat deze inderdaad weet dat bijten niet getolereerd wordt. Als het daar al aan opvoeding schort, zou ik me afvragen of de rest van de opvoeding wel deugt.

En zoals anderen ook al aangeven: kun je eventueel ook een rijpony bieden (op lange termijn) als de behoeften van je dochter toch gaan verschuiven?

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 12:25

EliseXJoelle schreef:
Ik denk dat dit juist een super leeftijd is voor een pony voor je dochter! Tegen de tijd dat ze er echt uitgegroeid is is hij wat meer op leeftijd en kan hij van een heerlijk pensioen genieten met af en toe een ritje voor de kar? Ik denk dat je een goede keus maakt :)


Die gedachte heb ik ook.
De passie voor pony's is enorm. Maar ze is heel onzeker op grote (c/d) pony's hoe braaf ze ook zijn.
Het grondwerken en verzorgen vind ze veel leuker en kan ze uren doen.
Ook op pad met een karretje vind ze geweldig, rijden is dus niet een must voor haar.
Dat kan natuurlijk veranderen. Ik was namelijk net zo tot mijn 15e

sardientje

Berichten: 1210
Geregistreerd: 07-03-15
Woonplaats: In de stal van Lum

Re: Kiezen voor een shet of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:32

oh wat geweldig, een eigen pony!
natuurlijk zijn shetjes hartstikke lief,
en 16 is helemaal niet oud ofzo.
het hangt helemaal van het paard zelf af of het echt oud is of niet.
het ene paard is al wel klaar op zij 18e, en de ander gaat nog even door tot zijn 30e.
ik had in deze situatie gewoon een leuke shet genomen waar je lekker mee kan mennen poetsen etc.

denbine
Berichten: 1308
Geregistreerd: 01-02-07

Re: Kiezen voor een shet of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 12:52

Bedankt voor de tips

Stalling heb ik diverse opties
sowieso buiten komen met soortgenootjes is een must!

De losse knietjes was ik me heel niet van bewust.
Hoe uit zich dit? Is het goed te zien dat de knie instabiel is ?

Susanne

Berichten: 11615
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:58

Sinds wanneer is 16 oud? :D Prima leeftijd voor je dochtertje hoor, zo'n pony heeft al van alles gezien als het goed is en dat is juist fijn. Als ze zo veel plezier beleefd aan shetlanders, zou ik daar voor gaan. Mijn ouders waren ook altijd een beetje 'bang' dat ik de shetten om zou ruilen voor een rijpaard, maar ik ben inmiddels 24 en nog steeds verknocht aan het ras! Super veelzijdig, en geweldig voor de wagen.

Wat betreft 'voor een karretje', zo simpel is dat niet. Een degelijke wagen en tuig zijn niet goedkoop en als jullie er beide geen verstand van hebben (een keertje de leidsels vastgehouden is geen verstand van mennen) zou ik wel wat lessen nemen, of vragen of een ervaren persoon jullie opweg helpt.

Veel plezier met het zoeken naar een leuk maatje!