Shetlander scheren, welke deken?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
x_Heidi

Berichten: 1763
Geregistreerd: 18-04-10
Woonplaats: Brabant

Shetlander scheren, welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 16:41

Hai!
Ik wil mijn shetlander over 2 weken gaan scheren. Ze komt erg lastig uit haar wintervacht en ik wil lekker met haar aan het werk. Hoeveel grams deken moet ik dan kopen? Voor de maand april/maart vooral dus :)
Ik denk zelf aan 100 grams maar twijfel of het te weinig is!
Groetjes Heidi

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: Shetlander scheren, welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 16:44

Ik zou nu zeker niet meer gaan scheren :n
Tenzij er een medice noodzaak is luis ofzo

Waarom scheer je niet gewoon n streep onder de hals/buik weg?
Maandag word t (hier) 14 graden
De dagen worden weer langer dat verharen komt sneller dan jij denkt

Lizzzzz

Berichten: 1441
Geregistreerd: 24-08-05
Woonplaats: allebei ergens in Alkmaar

Re: Shetlander scheren, welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 16:49

Bekend probleem! ;-)
Ik heb zelf een bucas Turnout light (50 gram) en daar onder eventueel een 100 gram.

Het is even aftasten!

Susanne

Berichten: 11618
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 16:50

Lekker scheren hoor, kan geen kwaad. Ik zou nu nog een 200 grams deken opleggen, vergis je niet de nachten zijn nog koud (hier vriest het in ieder geval nog af en toe). Daarna volstaat een 100 grams en tot slot een ongevoerde. Gewoon even kijken hoe hij aanvoelt onder zn dek.

x_Heidi

Berichten: 1763
Geregistreerd: 18-04-10
Woonplaats: Brabant

Re: Shetlander scheren, welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 17:01

Dankjewel voor de tips! Ik laat haar gewoon goed scheren met de haar richting mee door iemand die er verstand van heeft en dan zie je er als het goed is niks van in de zomer :)

Ik kan idd wachten op het verharen maar dit duurt meestal echt tot begin juli..al 6 jaar op rij. Dit jaar mennen we voor het eerst echt wat intensiever en merkte vandaag al dat ze het warm had.

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 17:26

x_Heidi schreef:
Dankjewel voor de tips! Ik laat haar gewoon goed scheren met de haar richting mee door iemand die er verstand van heeft en dan zie je er als het goed is niks van in de zomer :)

Ik kan idd wachten op het verharen maar dit duurt meestal echt tot begin juli..al 6 jaar op rij. Dit jaar mennen we voor het eerst echt wat intensiever en merkte vandaag al dat ze het warm had.


Heb je al eens bloed laten trekken? Als ze pas midden in de zomer verharen lijkt me dat niet echt gezond...

Met de haren meescheren? Lijkt me vrij nutteloos
Ik zeg ook niet dat scheren slecht zou zijn nu maar mijn keuze is t niet
Heb overigens vorige week nog n paard van n klant geschoren

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Shetlander scheren, welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 17:34

Hier ook ervaring met het scheren van een shet in deze periode. Wel zou ik wachten met scheren tot het echt warm (zweterige vacht) wordt en de vacht tot die tijd gewoon zijn werk laten doen. Scheer je omdat je aan het werk wil, dan zou ik alleen een baan uit de hals scheren.

Ik heb 1 jaar geluisterd naar de persoon die mijn shetten kwam scheren, die adviseerde om tegen de haren in te scheren. Nooit meer, ik heb dikkere dekens aan moeten schaffen en ze binnen moeten zetten (normaal 24/7 buiten) omdat ze het zo koud hadden. De jaren daarna weer met de haren mee geschoren en toen was het prima. In april/mei bij veel nattigheid een regendekentje op, maar dat was het dan ook.

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: Shetlander scheren, welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 17:49

Haal je met de haren meescheren toch nog zoveel d'r af dan? Of ga je er dan meerdere malen over heen?

Ik heb daar nml nog nooit van gehoord en heb altijd gewoon "normaal" geschoren

Grit

Berichten: 6150
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 18:14

Gentlegiant schreef:
Heb je al eens bloed laten trekken? Als ze pas midden in de zomer verharen lijkt me dat niet echt gezond...
Mijn tinker begint nu ook met verharen, maar is ook pas eind juni in volledige zomervacht :j De hals is vrij snel zomerklaar, maar hoe verder naar achteren hoe langer er nog wat winterpluis zit. Hij is 17, zit glimmend in zijn jas en het is nooit anders geweest. Eind augustus begint de vacht alweer te groeien.

TS, ik kies voor het scheren van zijn onderhals, halve schouder, bovenbeen, buik en een "bikinilijn". Ik begin hiermee in september en in februari de laatste keer. Hij staat 24/7 buiten met alleen een ongevoerde regendeken en red zich hier prima mee.
Voordeel van dit model is dat je sneller de deken weer af kunt laten en bij regen/wind/kou kun je gewoon zonder deken rijden.


Ik ben ook wel heel benieuwd naar het resultaat van het scheren met de haren mee. Lijkt mij een kunst dat netjes voor elkaar te krijgen. Ik doe dat alleen bij de benen om de overgang geschoren/niet geschoren wat subtieler te maken.
Ook als ik in maart tegen de haren in scheer, krijgt hij er trouwens een keurig zomervachtje voor terug.

Deni11

Berichten: 1223
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Shetlander scheren, welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 18:22

Ik zou zeker scheren.
Heb mijn shet afgelopen winter dan wel laten scheren maar ze zweete zo erg dat haar hele ondervacht nat was en dat dit echt geen doen meer was.
Ook ik men(de) intensief en dan is het fijn dat ze geschoren is en niet dat uiteindelijk die ondervacht verpest is.
Op dit moment heeft ze al weer aardig vacht. Ik heb een 300 g winter deken, 150 regendeken, 0 g regendek en wil nog een wonder kopen maar ik zou sowiseo 100 en 50 of 200 zodat je kan combineren.

Maar dit vraag ik mij wel af:
_ Hoe staat ze (24/7 of stal?)
_ Welk model wil je haar laten scheren?

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 18:46

Gentlegiant schreef:
Haal je met de haren meescheren toch nog zoveel d'r af dan? Of ga je er dan meerdere malen over heen?

Ik heb daar nml nog nooit van gehoord en heb altijd gewoon "normaal" geschoren


Ik ga er 1 keer overheen. De shetten maken een wintervacht voor een Siberische winter, dus daar komt wel een hele lading vanaf. Zou ik dat met mijn fjorden doen, zou er ook wat minder vanaf komen denk ik.

@ Grit: Ik zal straks eens gaan zoeken naar een foto. Netjes vindt ik niet belangrijk omdat ze slechts weideornament zijn op een adres waar alleen mensen komen die er wat te zoeken hebben :D .

Grit

Berichten: 6150
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:28

fjordnina schreef:
@ Grit: Ik zal straks eens gaan zoeken naar een foto. Netjes vindt ik niet belangrijk omdat ze slechts weideornament zijn op een adres waar alleen mensen komen die er wat te zoeken hebben :D .
Leuk! Die van mij komt wel van het erf af :D Helaas wordt hij er van dit scheerpatroon ook niet mooier van. Maar dan gaat functionaliteit bij mij ook voor :j

Iris_VdV

Berichten: 25
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Shetlander scheren, welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 11:29

Ik zou zeker scheren als je pony lastig ruift, ik heb hier twee mini'tjes waarvan een mini'tje diens haar gewoon zodanig dik is dat haar huid nu niet genoeg adem krijgt, haar haar wordt daar nu dof en ongezond van doordat de huid versmacht, over twee weken scheer ik ze (temperatuur moet hier nog wat stijgen in Oost-Vlaanderen) en dan krijgen ze beiden een 200/300 grams deken op 's nachts en overdag als de temperatuur het toelaat dekens af zodat de huid kan ademen. Scheren is zeker niet ongezond ofzo, ik weet niet van waar mensen dat halen, zolang je maar zorgt dat je kleintje geen kou heeft en een lekker dekentje om krijgt dat is wel belangrijk. pony's die lastig verharen zijn je heel dankbaar als je ze een handje helpt met scheren. Met mijn andere paardje men ik ook en in dat winterhaar is dat toch ook niet ideaal, als ze zweten en er staat wat wind, kunnen ze ook kou vatten, gewoon lekker scheren :)