Vraagjes over bmp

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TinaaWhoop
Berichten: 53
Geregistreerd: 03-02-16

Vraagjes over bmp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 00:25

Hallo hallo

Sinds vorige week zijn wij trotse eigenaars van een jaarling (mei 2015) die ingeschreven is in het bmp stamboek. *\o/*
Nu heb ik een paar vraagjes over dat stamboek..

Onze kleine meid heeft best wel een serieuze onderbeet. Dit hebben wij niet gezien toen we haar zijn gaan bekijken... (hier wordt morgen voor gebeld naar een tandarts)
Maar ik vraag me dan af in hoeverre hier op wordt gelet tijdens de 'keuring'..
Ze is wel degelijk op 2 keuringen geweest en haalde bij de ene een mooie 3de plaats en bij de andere een 4de plaats. Hoe kan dit?
En wat wilt het zeggen dat ze is ingeschreven in de bmp? Zijn hier dan voordelen aan?
Is ze dan goedgekeurd voor de fok? Want dit lijkt me niet echt aangewezen met de onderbeet.. Ik dacht dat dit deels erfelijk was?

Afbeelding

Sorry voor de misschien wat domme vragen maar we zijn nog niet echt bekend in de mini wereld.

Alvast bedankt!

Groetjes Tina :wave:

tamary

Berichten: 29236
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Vraagjes over bmp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 00:36

Onder/overbeet is teken van dwerggroei. Deels kan dit uitgroeien, maar daar moet je de tandarts naar laten kijken. Voor de fok zeg ik nu nee, ze is ongeschikt ivm vermoeden dwerg. Lees je aub eerst goed in voordat je aan zulk klein spul begint, er zijn nl een aantal problemen en aandachtspunten die specifiek zijn voor deze kleine pony's (ook ontworming is een aandachtspunt, want moxidectine zoals in pramox en equest kan je niet gebruiken).

eilleen333

Berichten: 12849
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 00:39

tamary schreef:
Onder/overbeet is teken van dwerggroei. Deels kan dit uitgroeien, maar daar moet je de tandarts naar laten kijken. Voor de fok zeg ik nu nee, ze is ongeschikt ivm vermoeden dwerg. Lees je aub eerst goed in voordat je aan zulk klein spul begint, er zijn nl een aantal problemen en aandachtspunten die specifiek zijn voor deze kleine pony's (ook ontworming is een aandachtspunt, want moxidectine zoals in pramox en equest kan je niet gebruiken).


Waarom kan je die kuren niet gebruiken voor mini's?

TinaaWhoop
Berichten: 53
Geregistreerd: 03-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 00:39

Maar hoe kan ze dan zijn goedgekeurd voor de stamboek? Dat vraag ik me vooral af
Qua verzorging zijn we al helemaal mee voor de kleintjes...
We zijn gewoon nog niet echt bekend met al de stamboeken en regels hiervan.

Dwerggroei is langs papa's kant getest en langs mama's kant moet ik even navragen maar hier kwam het volgens mij ook niet in voor.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Vraagjes over bmp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 04:16

Als het langs vaders kant getest is dan zit het wel goed. Onder of overneemt hoeft niet gelijk te betekenen dat je een dwerg hebt.

Bmp ken ik niet zo goed maar het zou kunnen dat ze goedgekeurd is met een bemerking. Je zou eens in haar paspoort kunnen kijken.

Daphne__
Berichten: 12492
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 04:35

Is ze ingeschreven in het stamboek, of iets van een veulenboek oid? Weet niet hoe het bij het BMP zit, maar bij veel stamboeken worden de veulens uit 2 rasouders ingeschreven in een veulenboek. Vanaf hun 3e kunnen ze dan naar een stamboekopname, waar gekeken word naar een onder of overbeet. Eerder kun je dus met je veulen met onderbeet wel naar de keuring, zeker als het met gesloten mond niet te zien is... Maar verder dan het veulenboek komen ze dan niet en predikaten kunnen ze dan ook niet krijgen.


Ik heb zelf een shetlander met een onderbeet, zij heeft ook papier, van het shetlandstamboek. Ook veulenboek. Haar vader was zelfs een hele goede hengst en de fokker kan zich niet herinneren dat hij ooit een veulen had met een onderbeet.... Ik denk dat hij het zich niet meer WIL herinneren :+ Als ik het goed heb geeft alleen drager x drager een lijder...


Afbeelding


Hoe groot is de onderbeet? Als het gaat om een klein stukje, zou ik er eens een goede tandarts bij halen. Soms valt er nog wat te verbeteren met het balanceren van het gebit!

Dennis

Berichten: 31490
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Vraagjes over bmp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 07:59

Pony's worden normaal pas op hun 3e stamboek opgenomen en daarbij veterinair gekeurd. Dus een jaarling met een kleine onderbeet kan prima nog niet opgemerkt zijn (hele grote onderbeet zie je al wel met mond dicht ).

Ik zou hier zeker niet mee fokken. Dat moet je niet willen met een paardje met een erfelijk gebrek.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23536
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 08:35

tamary schreef:
Lees je aub eerst goed in voordat je aan zulk klein spul begint, er zijn nl een aantal problemen en aandachtspunten die specifiek zijn voor deze kleine pony's (ook ontworming is een aandachtspunt, want moxidectine zoals in pramox en equest kan je niet gebruiken).


Dat was vroeger, als je goed doseert kan je zeker wel equest gebruiken.

TinaaWhoop
Berichten: 53
Geregistreerd: 03-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 10:07

Ik zal straks een foto proberen maken van haar onderbeet.
We hebben het toen we gingen kijken niet kunnen zien omdat ze toen enorm bang was en ik wou haar natuurlijk niet nog banger maken door haar helemaal te gaan bevoelen en bekijken wat ze eigenlijk helemaal niet gewoon was. Ik dacht ook dat dit wel werd nagekeken op de keuringen...
Nu is ze al veel socialer en kan ik wel al heel veel doen bij haar dus ik ga het proberen om een foto te nemen maar ik kan niets beloven!

Nu de onderbeet is wel degelijk een beetje zichtbaar als je haar mondje bekijkt. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik dit zie omdat ik het weet..

Fokken is nu ook totaal nog niet aan de orde en inderdaad ik ben ook niet van plan om met een paardje te gaan fokken die misschien een erfelijke aandoening heeft.

Wat ik me ook afvraag; is het mogelijk dat zij die onderbeet nog niet had? Maar dat er iets fout gegaan is in de groei?
Wat kunnen de oorzaken zijn buiten dwerggroei?

TinaaWhoop
Berichten: 53
Geregistreerd: 03-02-16

Re: Vraagjes over bmp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 11:06

Tandarts is net gebeld (Stijn Teysen) en kan ten vroegste in mei langskomen.
Hebben jullie nog andere tandartsen die misschien vroeger kunnen komen?
Hij zegt dat een correctie niet meer zal lukken omdat ze al over de 8 maanden is.. Zolang de tanden elkaar nog raken is dit ook niet nodig vind hij.
Wat vinden jullie hiervan?

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Vraagjes over bmp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:16

Daan staller of Pieter Bas misschien benaderen?

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:39

Hoe noemt je meisje? Als je paardje nog geen drie jaar is, is ze inderdaad nog niet goedgekeurd geweest. Dat kan pas in hun derde jaar. Bmp heeft alleen een hengstenkeuring en merriekeuring op een jaar, daarnaast wel nog verschillende shows. Dus ik veronderstel dat ze op show is geweest. Als ze nog zo jong zijn, kijken ze de tanden nog niet na, dat is pas bij de veterinaire keuring op hun derde, en ja, jouw paardje zou afgekeurd worden want een onderbeet is niet toegestaan. Maar bij het bmp is het niet verplicht om merries te laten keuren, dus je kan wel veulens fokken met haar. Maar of dit verantwoord is, is een andere zaak. Hengsten zijn wel verplicht om naar de keuring te gaan trouwens.

Als je nog specifieke vragen over het bmp hebt mag je me steeds vragen. Al mijn minipaarden zijn naast nmprs ook bmp ingeschreven en ik ken de meeste regeltjes er wel.

TinaaWhoop
Berichten: 53
Geregistreerd: 03-02-16

Re: Vraagjes over bmp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 19:41

Laureas:
Oh super! Dankuwel!
Ik heb foto's genomen van haar boekje maar deze staan op mijn pc dus misschien kan ik je deze foto's straks eens doorsturen?

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Vraagjes over bmp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 19:46

Is goed, ik zal je mijn mailadres via pb doorsturen.