Kleine pony's onder het zadel

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Kleine pony's onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 22:05

Ik zie vaak foto's voorbij komen van bijvoorbeeld shetjes met kleine kinderen erop.
Ik vraag me af hoe die pony's beleerd zijn.

Ik heb namelijk een mini pony (85 cm) en het lijkt me leuk als zij onder het zadel kan lopen. Maar hoe krijg ik dit voor elkaar?
Tot welke leeftijd kan een kind hier nog op rijden en hoe vind ik een kind dat klein genoeg is en goed genoeg kan rijden om een pony in te rijden?
Het lijkt me nogal onverantwoord, maar er zijn zoveel kleine pony's onder het zadel dat het blijkbaar wel veel gedaan wordt? Maar zijn er ouders die daarmee akkoord gaan?

Brand los, hoe en door wie is jouw kleine pony ingereden?

Kabayo

Berichten: 14065
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Kleine pony's onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:06

Ik heb t zelf gedaan toen ik kleiner was. 10 jaar ongeveer. Ik geef toe dat ik toen iets te groot was maar heb ze alleen geleerd voor als. Heb er verder niks mee gedaan.

1 shet is zelfs verkocht naar Finland en word nu gereden door een klein kindje. Niks mee aan de hand

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 23:15

Ah handig :)
Iets te groot vind ik ook niet erg voor het eerste inrijden, je moet toch wat.. maar ik vind het lastig in te schatten, ik denk dat een kind van 10 mee kan lopen. Zou wel een mooie leeftijd zijn, kunnen vaak al wel wat rijden op die leeftijd..

Monster in kwestie:
Afbeelding

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Kleine pony's onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:51

Als ik eerlijk ben zou ik op zo'n kleine pony niemand willen laten rijden. Een kind van 6 zal waarschijnlijk zelfs al te groot/zwaar zijn.

Mijn pony is 1m, en er zit nu een meisje van 8 op, maar groter dan dit kan ie echt niet hebben. (Dit meisje is op normaal gewicht/lengte voor haar leeftijd)


Afbeelding
(Screenshot uit filmpje)

gerlindie

Berichten: 4650
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:57

Ik denk dat het er ook een beetje aan ligt wat je wilt.
Mijn Shetlanders kunnen rond stappen/draven met iemand op hun rug, zolang ik er maar naast loop/in het midden sta.
Eigenlijk kwam het bij hen gewoon neer op, ik heb mijn buurmeisje van 6 op hun rug gezet en vastgehouden, en daarna met een hulp die het meisje vasthield de eerste stappen gezet.
Maar dan zijn die van mij ook heel braaf en rustig.
Van de hulpen snappen ze verder niets.

Wat ik pas van een handelaar hoorde die ook paarden inreed, is dat het daadwerkelijk er op gaan zitten de makkelijkste stap is.
Hij begon altijd met de paarden Longeren en lange lijnen aanleren.
En ik denk dat als de Shetlander dat kan, de stap naar een kindje er op niet zo enorm groot is.
Maar dat ligt natuurlijk ook erg aan het karakter van de pony.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Kleine pony's onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 00:04

Als je zelf alles goed voorbereid (over de pony heen buigen, eens een pop of ander gewicht op de rug) geven de meeste shetten geen sjoege om een kind op hun rug.

Aan de lange lijnen kun je er een stuur op zetten. En stemhulpen. Wijken voor de druk kun je ook vanaf de grond leren.

Licor

Berichten: 2953
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Kleine pony's onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 00:13

Ik heb een pony van 85 cm ongeveer.. hele makke pony en super braaf.. ik heb ooit dood gewicht in de vorm van een hooinet op zn rug gelegd en dat vond ie best..
Later heeft een meisje van bijna 3 hem 'ingereden' :') ik hield de pony vast en haar moeder het meisje.. mocht de pony gek gaan doen kon die moeder meteen het meisje weg pakken.. meisje zat eigenlijk vanaf het begin best netjes en pony was super braaf, vond het iets onwennig maar zette geen stap verkeerd.. later die week klom ze er zelf via een krukje op en ging ze zelf 'rijden'

Anna_98

Berichten: 457
Geregistreerd: 01-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 00:21

Ik heb zelf als 12/13 jarige wel eens geholpen met een shetlander inrijden. Een paar keer er op, wennen aan gewicht en sturen en been geven aanleren. Ik was inderdaad wel echt te lang, maar met mijn ondergewicht kon het voor die paar keer wel

Kalab

Berichten: 175
Geregistreerd: 15-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 00:42

Persoonlijk zou ik er echt niet voor kiezen om zo'n kleine pony onder het zadel te beleren. Op de leeftijd dat een kind fatsoenlijk kan rijden, is het kind hoogstwaarschijnlijk al te groot en te zwaar voor de pony. Ik zou dat je pony gewoon niet aandoen en lekker gaan genieten van de dingen die wel kunnen met een kleinere pony. :)

Licor

Berichten: 2953
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Kleine pony's onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 01:01

Ik snap wel wat je bedoelt hoor.. en ik heb dit meisje dat mijn pony zo af en toe rijdt.. ik denk een 3 a 4 keer per jaar dat ze een weekend/week bij mij is aangezien ze nogal ver weg woont..
Maar deze combi is toch te mooi om waar te zijn: [ITP] Kleine Pico en zijn prinsesje

Ik denk idd wel dat tegen de tijd dat ze 5 is, ze te groot is voor mn pony.. en ze is een natuurtalentje want ondanks dat ze nog zo jong is, rijdt ze al best wel goed!

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 01:18

Grappig om te lezen hoe iedereen dat aanpakt :)
Inderdaad is het daadwerkelijk erop gaan zitten vaak niet de grootste stap, maar een kind die wiebelt en uit evenwicht is leek me toch wat twijfelachtig.
Stemhulpen en lange lijnen kent ze, net als dood gewicht op de rug.

Ze hoeft van mij echt niet perse onder het zadel te lopen ofzo, maar het lijkt me gewoon wel leuk en pony zelf krijgt ook graag aandacht en werkt graag, dus dacht misschien is het wel mogelijk.

Ik heb zelf tot 11 of 12 jaar op een shetje van ongeveer 95 cm gereden. Maar op de een of andere manier scheelt die 10 cm toch heel wat kwa ruglengte en robuustheid bij de pony's.

Licor

Berichten: 2953
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Kleine pony's onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 01:48

Een kind is ook absoluut anders dan dood gewicht.. Pico vond het lopen met kind op zijn rug eerst ook echt raar en onwennig.. hij deed heel voorzichtig.. maar met veel belonen en aanmoedigen vond hij het al snel dood normaal..
Ik denk dat die 10 cm idd veel scheelt.. en kinderen groeien ook gewoon zo enorm snel

wortel115

Berichten: 2130
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Kleine pony's onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 07:37

Ik weet niet hoe onze shet is beleerd, maar mijn dochter van 2 zit er 2-3 x per week 5 min op. Pony is rond 85-90 en we 'rijden' alleen als ik pony vasthoud. Als dochterlief groter wordt en echt wil gaan rijden zal er ook een grotere pony komen. Ik vind dat een peuter prima op zo een shetje kan zitten, zeker als er alleen maar aan de hand gestapt word zo af en toe.