stijven heupjes

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
freedomhorse
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-11-16

stijven heupjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 16:42

hallo, ik heb een vraag over jullie mening. ik heb een verzorg shetlander van 6 jaar en het is een echte springkampioen. 3 maanden terug sprong hij makkelijk hoger dan zijn eigen lengte! ( 1 meter) 2 maanden terug sprong hij 80 cm en sinds kort springt hij helemaal niet meer.. ik vond hem erg stijf achter en dacht dat het aan zijn achterbenen lag maar na hem 3 weken rust te hebben gegeven ( ik stapte wel elke dag met hem over het terrein en heb op goede dagen hem laten draven aan de longeerlijn, ook heb ik vrijheidsdressuur gedaan maar dan alleen de dingen waar hij stil staat en niet veel hoeft te doen dus alleen kusje shake flame gaap netjes etc...) na de 3 weken begon ik dus weer met het oppakken van de training ik had een schema gemaakt maandag vrij dinsdag longeren woensdag vrij donderdag longeren vrijdag vrij zaterdag longeren en zondag vrijheidsdressuur. het longeren was alleen stap na een week 1 keer per week draf en zo steeds een beetje opbouwen. vorige week liep hij prima en had hij zoveel energie door de harde wind van die week lagen er veel takken in de wei waar hij vrijwillig over heen sprong met spelen in de wei. eergisteren heb ik weer een spring training geprobeerd hoogste wat we sprongen was 35 cm en hij deed het heel goed en vond het leuk! ik spring altijd los dus hij rent los naast me en dan springt hij. op gegeven moment weigerde hij steeds meer en sprong hij heel anders dan ik gewend ben ik stopte meteen met springen en stapte hem uit. gister liep hij weer stijf maar ik ben er achter gekomen dat het niet zijn benen zijn maar zijn heupen.. het springen ga ik dus voorlopig maar niet meer doen alleen ik weet nu niet wat ik er aan moet doen.. heeft iemand tips? of heeft iemand hetzelfde mee gemaakt? :?

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Re: stijven heupjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:45

Ik denk dat je alle reden hebt om de dierenarts te bellen.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:46

Heb je het al overlegd met de eigenaar?
Dat lijkt me de eerste persoon waarmee je dit bespreekt...

freedomhorse
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 16:50

Shirley schreef:
Heb je het al overlegd met de eigenaar?
Dat lijkt me de eerste persoon waarmee je dit bespreekt...


heb de eigenaar een bericht gestuurd maar die woont verder weg dus ik ben het meest bij de pony is en weet hoe het met hem gaat

freedomhorse
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 16:52

Babootje schreef:
Ik denk dat je alle reden hebt om de dierenarts te bellen.


er is niet heel veel geld voor een dierenarts vandaar dat ik eerst rondvraag voordat ik de dierenarts er bij haal maar ik ga de eigenaar wel een bericht sturen dat dierenarts handig is

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: stijven heupjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:53

Is er geen volwassene in de buurt die er eens naar kan kijken?
Pension- of stalhouder misschien?

fleurtjeuh
Berichten: 10343
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:57

Tessfriggenx schreef:
gister liep hij weer stijf maar ik ben er achter gekomen dat het niet zijn benen zijn maar zijn heupen..

Hoe ben je hier achter gekomen?

freedomhorse
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 16:58

Shirley schreef:
Is er geen volwassene in de buurt die er eens naar kan kijken?
Pension- of stalhouder misschien?


ja dat wel dan probeer ik dat eerst even dank u wel!

freedomhorse
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 16:59

fleurtjeuh schreef:
Tessfriggenx schreef:
gister liep hij weer stijf maar ik ben er achter gekomen dat het niet zijn benen zijn maar zijn heupen..

Hoe ben je hier achter gekomen?


ik heb iemand anders met hem laten lopen en het was duidelijk te zien dat het vanuit de heupen komt

mvdbijl

Berichten: 3678
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: stijven heupjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 09:30

Dan lijkt me dat je de eigenaar belt en zegt dat er een dierenarts bij moet komen kijken, tevens het paardje niet meer laten springen.

Koper

Berichten: 30315
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 09:34

Hoe lang zijn die trainingen en waarom laat je hem in vredesnaam zo hoog springen?

Klinkt alsof hij het gewoon zat is. En ook als de oorzaak wel lichamelijk is, en steeds terug komt met springen, zou ik dat voorlopig maar even laten.

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 09:34

maak een filmpje en stuur dit door via app bv naar de eigenaar,

zo kan ze het ook zien en eventueel da bellen en ook het filmpje door sturen

of idd niet meer springen shetlanders zijn ook niet echt gemaakt om hoog te springen
misschien doe je het te vaak of te lang

freedomhorse
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 22:48

het was niks ergs en hij rent nu weer vrolijk.