Hoe vind je DE perfecte nieuwe eigenaar voor n shet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ImkeTarek

Berichten: 2273
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Hoe vind je DE perfecte nieuwe eigenaar voor n shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 10:40

De titel zegt t al..

In verband met persoonlijke omstandigheden heb ik besloten dat het het beste is voor mijn kleine vriendje, om n nieuwe eigenaar voor hem te zoeken..

Maar hoe moet ik dit nou doen?

Ik durf hem niet op marktplaats of de bokt markt te zetten. Bang dat ie terecht komt bij de verkeerde mensen.
ik wil hem verkopen omdat ie het verdiend een eigenaar te hebben die echt voor hem kiest.. Niet als weide versiering, of puur als gezelschap voor een ander paard, maar iemand die ook écht plezier en tijd met hem maakt.

Maar hij is "maar een shet"... krap 90cm, dus ook niet geschikt als rijpony voor kleine kinderen...

Wie heeft tips, ervaringen..?
Ik ben zo bang een verkeerde beslissing te maken!


Ik vraag nu dus puur om tips en ervaringen, ik wil niet dat dit topic gesloten word als verkoop topic..
Maar mocht je iemand kennen/jijzelf interesse hebben, mag PB uiteraard.

juval

Berichten: 13230
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Hoe vind je DE perfecte nieuwe eigenaar voor n shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:45

misschien kun je het via via proberen, in je kennissenkring, of bij de rijvereniging?
verkopen is altijd een gok, verkocht is verkocht, dan heb je er niets meer over te zeggen als ie daarna weer doorverkocht zal worden (of je moet proberen een contractje op te stellen).
Ik heb geen idee of er vraag is naar een shet, misschien als gezelschaps/weidemaatje.. is hij evt niet ooit wel geschikt voor kinderen?

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Hoe vind je DE perfecte nieuwe eigenaar voor n shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:48

Ik heb vorig jaar met hetzelfde gezeten :) Best moeilijk hoor!

Heb haar toch op marktplaats en bokt gezet met alle informatie in de advertentie. Kreeg heel veel reacties en ben heel selectief geweest in het kiezen. Wilde iemand met een paddock en een selectief weidebeleid. Niet in de eerste plaats voor kindjes en absoluut geen men ambities.

Heb uiteindelijk een goed plekje gevonden denk ik :) maar zeker weten doe je het helemaal niet.
Heb het uiteindelijk los gelaten

KabayoJarig

Berichten: 14065
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:49

Ik had mijn shet verkocht op een facebook pagina.
Ze is naar Finland gegaan. Ze mocht alleen weg naar een goed huis, anders mocht ze gewoon blijven!

De beste keuze ooit gemaakt! Afbeelding

future_vet
Berichten: 2622
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 10:50

Ik had een advertentie voor een bijrijdstertje gezocht voor mijn shet van 90 cm en toen kwam de vraag of ze niet ook te koop stond toevallig... dus had een beetje geluk ermee.

Zou toch eerder op boktmarkt zetten dan Mp, en miss via via een goede eigenaar vinden

Bubbleee

Berichten: 874
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 13:33

Keet schreef:
Ik heb vorig jaar met hetzelfde gezeten :) Best moeilijk hoor!

Heb haar toch op marktplaats en bokt gezet met alle informatie in de advertentie. Kreeg heel veel reacties en ben heel selectief geweest in het kiezen. Wilde iemand met een paddock en een selectief weidebeleid. Niet in de eerste plaats voor kindjes en absoluut geen men ambities.

Heb uiteindelijk een goed plekje gevonden denk ik :) maar zeker weten doe je het helemaal niet.
Heb het uiteindelijk los gelaten



Niet aanvallend bedoeld, maar wat is er mis met men-ambities?

Ik heb mijn shetjes verkocht via een facebookgroep, zijn super terecht gekomen. Maar blijft zoals gezegd altijd een gok.

Jolynne

Berichten: 2298
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 13:38

In de maat hoef je al minder band te hebben dat mensen met verkeerde bedoelingen komen, omdat dit toch wel een 'gemakkelijkere' maat is om mee te mennen tegenover eentje die krap 80cm is. Je kunt ze erop zetten en dan zeer selectief kiezen. Er zal zich met de tijd zeker iemand goed aanbieden!

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Hoe vind je DE perfecte nieuwe eigenaar voor n shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 13:47

Ik durf de mijne ook niet te verkopen om dezelfde redenen .. maar ze staat ook niet in de weg :) dan maar weide opvulling.
Ze vind het op de wei zijn echt niet erg met vriendjes :')
Af en toe een wandelingetje of rent er een kind mee rond bij wijze van spreken en ze is helemaal blij.
Waarom is de jouwe daar niet voor geschikt dan?
Het lijkt mij te lezen dat je nog twijfelt over verkoop nl :j
Zolang ze zich met anderen kan vermaken is het ook goed toch? Bedoel dat niet verkeerd hé :)
Maar als ik naar die van mezelf kijk vind ze het gezellig om mee te gaan maar vind ze dat ook in de wei.
Die is wel weer gebaat bij een vast vriendje, dat wel.

Shetten van de boer verkoop ik wel eens via fb. Mijn ervaring merkt dat je daar eerder de juiste vind dan op marktplaats

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 13:50

Bubbleee schreef:
Keet schreef:
Ik heb vorig jaar met hetzelfde gezeten :) Best moeilijk hoor!

Heb haar toch op marktplaats en bokt gezet met alle informatie in de advertentie. Kreeg heel veel reacties en ben heel selectief geweest in het kiezen. Wilde iemand met een paddock en een selectief weidebeleid. Niet in de eerste plaats voor kindjes en absoluut geen men ambities.

Heb uiteindelijk een goed plekje gevonden denk ik :) maar zeker weten doe je het helemaal niet.
Heb het uiteindelijk los gelaten



Niet aanvallend bedoeld, maar wat is er mis met men-ambities?

Ik heb mijn shetjes verkocht via een facebookgroep, zijn super terecht gekomen. Maar blijft zoals gezegd altijd een gok.


Omdat mijn merrie daar ivm een men trauma niet geschikt meer voor was :)

Bubbleee

Berichten: 874
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 13:51

Begrijpelijk Keet, ik dacht dat je shetlanders in het algemeen bedoelde.

Mijn shet wordt helemaal enthousiast als ze af en toe een rondje voor de kar mag! :D

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Hoe vind je DE perfecte nieuwe eigenaar voor n shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 13:54

Zij schiet in de stress en wordt oncontroleerbaar gevaarlijk en gaat bokken en rennen. Nu gelukkig een huisje gevonden die niet met haar gaat mennen :)

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:05

Zelf op zoek gaan naar een nieuw baasje dus zelf advertentie's bekijken en daar op reageren. Niet zelf een advertentie zetten, daar krijg je iedereen op af en dat is alleen maar frusterend. En mensen, stalgenoten/vrienden, die op een manier met paarden omgaan die jou bevalt laten weten dat je een nieuw huisje voor je shetje zoekt. Meestal gaan die ook om met paarden op een manier die hun, en dus jou, bevalt. Succes en sterkte.
Laatst bijgewerkt door Sleeper op 23-01-17 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Re: Hoe vind je DE perfecte nieuwe eigenaar voor n shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:10

Ik zit met hetzelfde probleem dus lees even mee. Al is mijne wel berijdbaar en een stukje groter :)

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:11

Er zijn meer mensen die goed voor je pony kunnen zorgen, niet alleen jij. Als je hem dus echt niet kan of wil houden zou ik hem gewoon op marktplaats zetten. Duidelijke omschrijving erbij van de pony en wat voor huisje je voor hem zoekt. En als mensen willen komen kijken, erbij zeggen dat hij niet direct mee gaat (trailer thuislaten). Dat zou ik sowieso bij geen enkele pony doen, maar vaak willen ze ze toch wel gelijk meenemen ("ik ga niet twee keer rijden voor maar een shet").

Succes! :)

SayaJones

Berichten: 11939
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Hoe vind je DE perfecte nieuwe eigenaar voor n shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:18

Er staan ook regelmatig advertenties op MP of op de Boktmarkt van mensen die juist een weidemaatje zoeken.
Bijvoorbeeld dat hun paard alleen komt te staan oid.

En mijn selectie zou ook heel streng zijn. Ik heb niet lang geleden mijn paard verkocht, dan wel geen shet, maar alsnog heb ik strenge eisen :+
Ik breng altijd persoonlijk mijn dier naar de nieuwe plek. Staat die plek mij niet aan, neem ik hem gewoon weer mee :=
Dit geef ik ook mee aan de mensen die mijn dier kopen. Vaak als je het erbij zegt, en de mensen zijn er open in, heb je al grote kans dat het goed is :)

Succes!

ImkeTarek

Berichten: 2273
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-17 14:36

LukieBradley schreef:
Ik durf de mijne ook niet te verkopen om dezelfde redenen .. maar ze staat ook niet in de weg :) dan maar weide opvulling.
Ze vind het op de wei zijn echt niet erg met vriendjes :')
Af en toe een wandelingetje of rent er een kind mee rond bij wijze van spreken en ze is helemaal blij.
Waarom is de jouwe daar niet voor geschikt dan?
Het lijkt mij te lezen dat je nog twijfelt over verkoop nl :j
Zolang ze zich met anderen kan vermaken is het ook goed toch? Bedoel dat niet verkeerd hé :)
Maar als ik naar die van mezelf kijk vind ze het gezellig om mee te gaan maar vind ze dat ook in de wei.
Die is wel weer gebaat bij een vast vriendje, dat wel.

Shetten van de boer verkoop ik wel eens via fb. Mijn ervaring merkt dat je daar eerder de juiste vind dan op marktplaats


Ik ben zo'n 2 en een half jaar geleden begonnen met reizen, tijdens het reizen heb ik mijn (britse) vriend leren kennen..
Een vriendin van mij heeft intussen altijd voor m'n pony gezorgd.
ik woon momenteel in Engeland, heb dus zelf al zo'n 2 en n half jaar niet van m'n eigen pony kunnen genieten, betaal wel netjes elke maand de kosten.
Momenteel hebben die vriendin en ik wat meningsverschillen en heeft zij eigenlijk ook geen tijd meer om voor hem te zorgen.

Gezien ik niet weet hoelang ik in Engeland wil blijven wonen, wil ik hem ook niet de stress bezorgen van het verhuizen naar Engeland, vandaar het besluit (hoe moeilijk ik het ook vind om 'm echt los te laten) dat m nieuw baasje zoeken het beste voor hem is.


Voor de rest, ontzettend veel bedankt voor de tips en ervaringen! Neem zeker alles mee in beslissingen die ik ga maken.

Anoniem

Re: Hoe vind je DE perfecte nieuwe eigenaar voor n shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:43

Wat je ook kan doen is reageren op gezocht-advertentie's.

Als ik een nieuw paard zoek dan plaats ik zelf ook een gezocht-advertentie naast dat ik zelf de te-koop advertenties in de gaten houdt. Dan worden er paarden aangeboden waarvan de eigenaar vermoed dat het dier wel bij jou situatie/ wensen zou passen ondanks dat het uiterlijk het misschien niet helemaal is dan.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Hoe vind je DE perfecte nieuwe eigenaar voor n shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:42

Dan snap ik het inderdaad. Wel heel erg jammer maar begrijp wel je keuze inderdaad. Zo is het bij mij dan weer niet.
Wat anderen zeggen, zelf kopers zoeken.
Veel mensen weten dat ik bij een boer kom en af en toe krijg ik dan eens een vraag.
Op fb heb ik advertenties gezet en gereageerd op advertenties
Werkt heel goed :j

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Hoe vind je DE perfecte nieuwe eigenaar voor n shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:49

Dit klinkt misschien raar, maar wat wil je van een nieuwe eigenaar? Want je shet is niet geschikt voor rijden of mennen, maar je wil m ook niet wegdoen als weidemaatje of gezelschapspony. Wat verwacht je dan wel?

Onderschat de mensen niet die een weidemaatje/gezelschapspony zoeken, maar dan hartstikke gek met zo'n pony worden. Ik snap heel goed dat je wil dat je vriendje de aandacht krijgt die hij verdient hoor!

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: Hoe vind je DE perfecte nieuwe eigenaar voor n shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:53

Wat is er mis met een weidemaatje?
Ik heb hier 11 jaar lang (helaas 3 weken geleden in moeten laten slapen) een schat van een shetlander gehad...als weidemaatje en gezelschap voor mijn grote paard. Wel had ik die kleine eerder dan mijn grote en kreeg hij exact dezelfde verzorging, aandacht en knuffels. Er werd alleen niet mee gereden of iets dergelijks, maar hij was voor mij zijn gewicht in goud waard, al was hij dan maar een weidemaatje...

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Hoe vind je DE perfecte nieuwe eigenaar voor n shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:58

Ik zou hem gewoon te koop zetten en kijken wie er op afkomt. Helemaal zeker weten doe je het natuurlijk nooit.
Ik heb hier een shetje staan als weideversiering en maatje. Of eigenlijk is het nu meer opvulling.
Oude eigenaresse zocht eigenlijk ook iemand die met hem wat kon gaan doen, maar vind het prima zoals hij er nu bij staat en gewoon lekker paard mag zijn.
Ik zocht iets kleins wat niet zo snel moddervet werd. Mijn shet heeft geen aanleg tot dik worden, eet gewoon onbeperkt hooi mee en staat 's avonds in stal met mijn ruin waar hij kuil krijgt.
Voor mij ideaal dus! Dat zou het voor jou pony net zo goed kunnen zijn zonder dat hij echt iets moet doen.

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:59

dieseltje schreef:
Wat is er mis met een weidemaatje?
Ik heb hier 11 jaar lang (helaas 3 weken geleden in moeten laten slapen) een schat van een shetlander gehad...als weidemaatje en gezelschap voor mijn grote paard. Wel had ik die kleine eerder dan mijn grote en kreeg hij exact dezelfde verzorging, aandacht en knuffels. Er werd alleen niet mee gereden of iets dergelijks, maar hij was voor mij zijn gewicht in goud waard, al was hij dan maar een weidemaatje...


ik denk omdat toch bij veel mensen er een shet bij gaat waar verder niet veel naar omgekeken wordt, helaas zie je dat best vaak

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 17:01

KPet schreef:
Dit klinkt misschien raar, maar wat wil je van een nieuwe eigenaar? Want je shet is niet geschikt voor rijden of mennen, maar je wil m ook niet wegdoen als weidemaatje of gezelschapspony. Wat verwacht je dan wel?

Onderschat de mensen niet die een weidemaatje/gezelschapspony zoeken, maar dan hartstikke gek met zo'n pony worden. Ik snap heel goed dat je wil dat je vriendje de aandacht krijgt die hij verdient hoor!

Ik zie nergens staan dat TS hem niet als men-pony wil

TS: als je niks tegen een men toekomst hebt dan is er een Facebook die heet:
mennen met shetlanders en mini paarden. Er zijn 1419 leden en misschien wel een kans dat je daar de juiste doelgroep hebt en een leuke baas vind ;)

LittleCastle
Berichten: 66
Geregistreerd: 06-01-17
Woonplaats: Nederland

Re: Hoe vind je DE perfecte nieuwe eigenaar voor n shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 17:13

Zoek een manege die een wandel pony en knuffelpony wil. Dit is leuk voor de pony, en hoeft niet bereden te worden. Tenzij je niet wil dat ie op een manege terecht komt, wat ik ook wel begrijp.

Dancyy
Berichten: 2699
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 17:15

2shets4ever schreef:
Zoek een manege die een wandel pony en knuffelpony wil. Dit is leuk voor de pony, en hoeft niet bereden te worden. Tenzij je niet wil dat ie op een manege terecht komt, wat ik ook wel begrijp.

Er zijn niet veel maneges die dat zoeken is mijn ervaring.

Hier werkt af en toe een rondje door het dorp mennen/wandelen erg goed. En op de jaarlijkse rommelmarkt staan ook trouwens. Krijg je meteen boden van haha. Alleen staat de mijne niet te koop :')