Een Shetlander, iets voor mij?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aranel
Berichten: 20205
Geregistreerd: 09-08-06

Een Shetlander, iets voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 10:39

Tsja, sinds de verkoop van mijn paard vorige maand heb ik wat extra tijd over. Begrijp me niet verkeerd, ik heb hem verkocht omdat ik niet meer de discipline kon opbrengen om hem dagelijks of om de dag te moeten trainen (ik had een dressuurtype Fries) en dat wil ik ook niet meer.
Maar ja, paarden blijven toch altijd leuk :+ ik ben dus al een tijdje aan het rondkijken naar iets laagdrempeligs waardoor ik nog wel met paarden bezig kan zijn, maar niet meer de sport in ga of elke dag 'moet'.
Nu heb ik in het verleden met mijn Haflinger gemend en zo kwam ik op het idee van een Shetlander. Mennen vond ik toen ontzettend leuk en het lijkt me nu ook erg leuk om te doen met een grote maat Shet, maar ik ben bang dat ik na een tijdje ook daarin het plezier zal verliezen.. hoewel ik dan niet meer de druk heb van het trainen en dat scheelt ook wel natuurlijk.

Er zijn hier vast wel volwassenen die een of meerdere Shetjes hebben om recreatief mee te mennen, toch? :D
Missen jullie het niet om te kunnen rijden of is het mennen echt een leuke vervanging daarvan?
Hoe vaak gaan jullie op pad?
En is het bijvoorbeeld haalbaar om af en toe met 2 personen op een sulky te zitten (op een verharde weg)? Want het lijkt me dan ook wel leuk om een keer iemand mee te nemen.
Mocht er iemand in noord Overijssel wonen met een Shet bij wie ik eens een kijkje mag nemen dan hoor ik het natuurlijk ook graag!

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Een Shetlander, iets voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 10:43

2 personen op een sulky achter een shetlander van max toch wel zo'n 250 kilo?
dat zou voor mijn gevoel tocht een beetje te zijn.

Rennie89
Berichten: 37273
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Een Shetlander, iets voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 10:45

Is een welsh niet iets? Lijkt mij wat geschikter :)

Puck94
Berichten: 384
Geregistreerd: 22-10-13
Woonplaats: Twente!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 10:46

Ik heb een shet! Niet om mee te mennen, maar voor de lol. We doen grondwerk, vrijheidsdressuur en wandelen :) en ik woon in overijsel

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Een Shetlander, iets voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 10:50


sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 11:05

Ik ben volwassen en ik heb een shetlander. Ik heb van mijn 6e tot mijn 16 paardgereden maar het was niet mijn 'ding'. Vanaf mijn tiende heb ik recreatief leren mennen en ik bleek dat veel en veel leuker te vinden dat het paardrijden. Toen ik een eigen paard/pony kon kopen heb ik heel bewust voor een shetlander gekozen. Op dit moment train ik de pony voor mendurance ritten (menritten vanaf 20 kilometer) en probeer ik haar dressuurmatig te trainen aan de lange teugel.
Ik merk dat ik deze trainingsvormen meer uitdagend vind dat het paardrijden. Dit komt waarschijnlijk ook omdat ik het niet getroffen heb met mijn instructrices toen ik wel op het paard zat. Ik vergelijk het maar met een leuke leraar Frans en een stomme leraar Duits. Daardoor ben je eerder geneigd om Frans leuker te vinden dan Duits. Zo was het bij mij ook. Ik had geen uitdaging en lol in het paardrijden omdat de instructeurs de lol van het paardrijden niet uitstraalden en konden overbrengen. Ik had wel een enorm leuke men-juf die mij echt enthousiast heeft gemaakt voor het mennen met shetlanders.

Ik sluit niet uit dat ik ooit een rijpaard voor 'erbij' koop. Maar vooralsnog ben ik druk genoeg met het trainen van mijn shetlander.

Ik heb een shetlander van 105 cm en zij weegt een kleine 200 kilo in het weideseizoen. Grotere shetlanders zijn best lastig te vinden.

stormpy

Berichten: 194
Geregistreerd: 14-07-09

Re: Een Shetlander, iets voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 11:09


Aranel
Berichten: 20205
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 11:12

lifaya schreef:
Is een welsh niet iets? Lijkt mij wat geschikter :)


Waarom is een Welsh geschikter? Ze zijn wat groter natuurlijk, maar buiten dat? Kunnen ze dan ook een stuk meer trekken? :)

Sakvis: ik zag al dat Shetjes boven een meter amper te koop staan inderdaad..

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 11:15

Hier ook in het bezit van een grote maat shetlander. De mijne loopt wel gewoon actief onder het zadel,maar ik men er ook recreatief mee met de sulky.
Exact wat jij al zegt, gewoon af en toe voor de leuk en omdat je dan ook anderen mee kan nemen ( mijn vader bijvoorbeeld, best gezellig).
Wat ik zelf prettig vind is dat ik hem gewoon drie maand stil kan zetten en weer weg kan rijden. Ik heb tot december ook een Welsh A gehad, maar die was toch wel wat voorwaartser/pittiger/slimmer voor de wagen. Daarmoest ik wel echt bij opletten terwijl ik met de shetlander gewoon rustig kan kletsen en om mij heen kan kijken de hele tijd.

linda_gigant

Berichten: 502
Geregistreerd: 26-11-15
Woonplaats: Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 11:19

vergis je niet in het werk wat een shetlander kost hoor. Mijn shet ( kruisingen) lopen toch 6 dagen in de week. Je moet een bepaalde conditie behouden anders zou okal is het zo af en toe mennen niet eerlijk zijn naar je pony. met trainen komen de volgende dingen weer naar boven zoals je wilt met een beetje geluk je shet gaan scheren omdat zn vacht zo dik is dat hij niet op droogt ( ook met mennen) en dan verval je weer in dekens en heb je de plicht er voor te zorgen dat je shet het niet warm of koud heeft. het komt er op neer dat je met een shet even veel werk hebt als met een groot paard. kan je deze disipline niet opbrengen kan je wellicht beter naar een verzorg pony kijken of weer lekker gaan rijden op de manege ....

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 11:25

Of je een paard wel of niet een periode kan stilzetten is meer afhankelijk van het karakter dan van het ras. Mijn pony kan ik absoluut geen week niks laten doen. Dan terroriseert ze de hele boel en is de eerst volgende trainingssessie een rodeo. Daar hebben onze rijpaarden absoluut geen last van. (en nee, ze staat niet op stal, maar woont 24/7 in een grote paddock met 240 meter track)

Wat je kan doen voor een grotere maats pony is de hengstenhouders benaderen. Die weten vaak wel waar je wat grotere shetten kan vinden.

Verder ben ik het volledig eens met Linda_gigant. Het is maar net wat je insteek is qua training, maar mijn pony loopt net zo vaak als onze rijpaarden, als dan niet vaker.

Jorex

Berichten: 9984
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Een Shetlander, iets voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 11:46

Ik heb ook een shet die je geen twee weken vrij wilt geven of je moet in de omgang heel streng tegen hem worden qua dominantie. Want die van mij is nou eenmaal een dominant ding en ik moet dus minstens 1 keer per week hem stevig trainen. Meestal komt hij drie keer per week voor de sulky en daarnaast doe ik nog lange lijnen en longeren met hem. Mijn jonkie daar wandel ik gewoon eens per week mee. Je moet shetten trouwens niet 24/7 in een wei gooien en dan geen beweging geven. Anders kun je ze wel rollen.

Theeglas

Berichten: 2545
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Re: Een Shetlander, iets voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 11:48


Dennis

Berichten: 31481
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 11:55

Ik ben helemaal blij met mijn shetten :) .
Ze trekken op de weg makkelijk een marathon wagen met 2 personen er op in het enkelspan, rondje bos met z'n 2en er op kan ook wel.

Mijn ervaring is dat kleine welshjes (ong 115) soms minder power en doorzettingsvermogen hebben dan een shet. Maar ik ben dan ook bevooroordeeld ;) .

Mijn pony's kan je rustig weken weg zetten en zo weer pakken. Vol aan de bak na weken niets is natuurlijk niet eerlijk, maar ze zijn gewoon braaf.
Maar die van mij probeer ik toch zo veel mogelijk te pakken omdat het gewoon mijn wedstrijd pony's zijn (t/m ZZ nivo, maar ze lopen ook rustig bixies onder het zadel en lekker buiten). Nu in de winter ben ik blij met 2x in de week aan het werk, zomers probeer ik toch wel 3 á 4x per week te trainen.

Grote brave shetten zijn heel gewild, dus verwacht niet dat je voor 200 euro klaar ben.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:49

Ik ben echt verknocht aan (grote maats) Shetlanders! Ik heb er eentje waar ik zowel recreatief heel fijn mee kan mennen als in de wedstrijdsport. Ik train hem normaal altijd door, maar hij staat bijvoorbeeld wel twee weken stil als ik op vakantie ben. Na die vakantie is het inspannen en wegrijden. Maar dat is wel afhankelijk van de pony en hoeveel ervaring jij hebt.

Mijn pony is geen dooie. Het is een pittig ventje wat echt heet kan worden. Voor de ervaren menner erg fijn dus. Maar mijn vriend die geen enkele ervaring heeft met paarden kan hem prima uitstappen na het werk, want pony is wel eerlijk.

Shetlanders beginnen (gelukkig!) eindelijk een beetje het imago als enkel kinderpony of weidemaatje te verliezen en dat werd tijd. Steeds meer volwassenen gaan deze kleine topsporters waarderen :)

Ik heb dus alleen een Shetlander maar ben niet veel goedkoper uit als stalgenoten met grote paarden. Een Shetlander is niet per definitie goedkoper, wel in de aanschaf. Al betaal je voor een leuke grote Shet die het een en ander kan, ook een aardige prijs.

moonfish13
Berichten: 18235
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 14:29

Ik ben 1.5 jaar geleden van een verzorgpaard naar een c pony overgestapt en dus op mennen.
Echt wat was dat een goede keus, ik mis het totaal niet!
Zelf ben ik niet fit, dus soms loopt hij om de dag, en soms ook een week niet en dat vind hij helemaal prima.
Ik zorg wel dat hij de juiste vriendjes heeft waar hij mee kan spelen trouwens, dan kan hij daar lekker zijn ei mee kwijt.
Verder is hij geschikt om op te laden en mee te nemen naar het bos, en hij gaat een paar keer per jaar mee naar de veluwe waar mijn ouders een caravan hebben.
Enige grote nadelen van mennen is het stukje trailer, bakken en ijzers.
Als je eens weg wil en je hebt geen geschikte trailer is dat best lastig, al zal dat met een sulky vast anders zijn.
Een stal vinden met een geschikte bakbodem waar ze menners willen idem dito, en ijzers, mogelijk moet je investeren in hoefschoenen of ijzers.
Ja dat had ik bij een rijpaard niet gehad dat soort dingen.
Ofwel leuk, maar zet het bedrag voor de kosten van een zadel maar voor hoefschoenen of beslag. :+

Sascho

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-01-07
Woonplaats: apeldoorn

Re: Een Shetlander, iets voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 14:39

Ik heb mini's, geen shetten maar wel vergelijkbaar.
Mijn pony's kun je rustig weken laten staan en dan weer inspannen, zijn dan altijd braaf voor de wagen, echter heb ik er ook 1 die de boel gaat terroriseren als hij niet genoeg doet, die moet ik zeker om de dag rijden anders mat hij de rest echt af.
Ik mis het rijden eigenlijk niet echt, soms denk ik wel, het zou leuk zijn als ik kon rijden maar ach dan maak ik een rondje met de wagen en ben ik weer helemaal blij.
Met 2 personen op een sulky is echt geen probleem hoor, dat kunnen ze makkelijk aan.

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 15:00

Ik krijg regelmatig 'dierenbeul' naar m'n hoofd geslingerd als manlief en ik met sulky achter onze grote (1.09) shet rijden. Echter weegt het hele spul samen nog geen 200 kilo en doen we dat alleen op verharde wegen en bij bergop en bergaf gaat een van ons er even naast lopen.

Anoniem

Re: Een Shetlander, iets voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 15:07

Ik zou gelijk op zoek gaan naar een 2 span :D

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Een Shetlander, iets voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 15:40

Die van mij mag eventueel overgekocht worden incl sulky en tuig :-D koop ik dat bontje van hierboven voor m'n stiefdochter :-D

Aranel
Berichten: 20205
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 20:10

Wat leuk al die positieve reacties!
Ik zal nog even wat meer informatie geven waar wellicht handig is om te weten.
Ik ben dus een onervaren menner, maar heb al wel 15 jaar eigen paarden gehad dus ik denk dat ik wel een beetje kan inschatten of ik een koele kikker of heethoofd voor me heb mocht het ooit zover komen dat ik bij pony's ga kijken.
Ik heb voorlopig geen ambities om in de bak te gaan mennen dus ik zou dan voldoende hebben aan een paddock met schuilstal. Uiteraard samen met 1 of meer andere pony's.

marga1
Berichten: 906
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Een Shetlander, iets voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 21:52

Mijn shetten staan 24/7 buiten met schuilstal en ik rij er recreatief , dressuur,vaardigheid en samengesteld mee. De mannen lopen gewoon in eigen winterjas (ongeschoren). Ja ze lopen gewoon dressuur en vaardigheid in de winter. Hou er wel rekening mee met de training. ( doe dit het liefst buiten).
Het is bij shetten meer oppassen dat ze niet te dik worden dus veel bewegen.
Een mencursus volgen is handig het namelijk iets totaal anders dan onder het zadel.

Aranel
Berichten: 20205
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-17 14:08

Is er iemand bij wie ik eens zou mogen komen kijken en wellicht proefrijden.. uhh proefmennen :D met een grote maat Shet? Ik ben echt nieuwsgierig geworden nu en ben benieuwd hoe het mij zou bevallen!

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 14:16

Ik weet niet waar je vandaan moet komen maar bij mij ben je welkom (Noord Holland). Grote maats ruin met een hca sulky.

Afbeelding

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Een Shetlander, iets voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 14:26

Ik heb sinds juni (of was het nou juli?) ook een geweldige shet, nadat ik het plezier in het rijden was verloren. Ook eerst gewoon voor de lol en was het meer een oepsaankoop (als gezelschap voor de shet van een stalgenoot) dan dat ik er serieus wat mee wilde doen. Maarrrrr... Het begon te kriebelen en de bak slepen vond hij zó leuk dat ik dacht, ik ga sparen voor een sulky. Eind december is deze gekomen en mijn uk doet het zo fantastisch! Hij doet het met gemak volgens mijn instructrice. En voor een pony die nog nooit voor een sulky had gestaan, deed hij alsof hij nooit anders had gedaan. Scheelt natuurlijk een hoop dat hij het bak-slepen e.d. al kende. Mijn sulky weegt rond de 40 kilo en ikzelf weeg 80 kilo. In de bak is het wel iets zwaarder, maar hij liijkt er geen moeite mee te hebben. Buiten gaat hij als een speer. Voor mij absoluut de moeite waard geweest en het plezier om met paarden te werken heb ik weer voor 80% terug. En ik mis het rijden absoluut niet!
Afbeelding
Afbeelding