Wat te doen met een shetlander die niks kent?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xHereIsAnne

Berichten: 317
Geregistreerd: 10-02-15
Woonplaats: Riessen

Wat te doen met een shetlander die niks kent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 12:22

Hoii,

(Ik hoop dat het topic goed staat, anders alvast bedankt voor het verplaatsen)

Ik maak dit topic aan voor een klasgenoot van mij, zij heeft geen bokt account maar is een beetje inspiratieloos. (Ze heeft wel erg veel ervaringen met paarden, niet veel met shetlanders)
Ze loopt stage op een kinderboerderij en daar hebben ze een shetlander. Volgens haar kent hij vrij weinig.

Haar vraag was wat ze allemaal kan doen met de shetlander, en hoe ze alles kan aanleren wat hij nog niet kent. Hoe ze dat netjes kan opbouwen.

2 foto's van de shetlander:

Afbeelding

Afbeelding

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33789
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wat te doen met een shetlander die niks kent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 12:23

Wat een mooie pony! Ik zou beginnen met poetsen en wandelen!

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 12:24

Vrijheidsdressuur? Voor de kar zetten? Hardlopen?

KittyDylan

Berichten: 8882
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 12:34

Met een Shet kun je hetzelfde als met een groot paard, behalve het rijden.
En dus ook dezelfde aanpak qua dingen leren. En niet "oh dat mag hij wel hij is toch zo klein/licht". Daar krijg je de draken mee.

xHereIsAnne

Berichten: 317
Geregistreerd: 10-02-15
Woonplaats: Riessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 12:45

MarlindeRooz schreef:
Wat een mooie pony! Ik zou beginnen met poetsen en wandelen!


Heb ik haar ook al gezegt, kleine dingen. Beetje wennen aan de mensen enzo.
Bedankt !


speedfiets_2 schreef:
Vrijheidsdressuur? Voor de kar zetten? Hardlopen?


Dat willen we natuurlijk wel bereiken, maar pony kent vrij weinig. Niet gewent aan mensen die aan hem zitten. Geen conditie. Toch bedankt, ik hou dit in mijn achterhoofd !


KittyDylan schreef:
Met een Shet kun je hetzelfde als met een groot paard, behalve het rijden.
En dus ook dezelfde aanpak qua dingen leren. En niet "oh dat mag hij wel hij is toch zo klein/licht". Daar krijg je de draken mee.

Klopt, ik verzorg zelf een shet :D Maar was benieuwd naar ideeën van andere mensen.

Dat is wel een goede tip, die onthoud ik zeker, shets moet je niet onderschatten.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 12:47

Wat een knappe shet!!

En let erop dat de pony goed ontwormt wordt (en de mest regelmatig uit het landje gehaald wordt), zeker gezien hij bij een ezel staat!!
(ezels kunnen de voor paarden fatale longwormen krijgen, zonder daar zelf last van te hebben!)

xHereIsAnne

Berichten: 317
Geregistreerd: 10-02-15
Woonplaats: Riessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 12:50

Kentaro schreef:
Wat een knappe shet!!

En let erop dat de pony goed ontwormt wordt (en de mest regelmatig uit het landje gehaald wordt), zeker gezien hij bij een ezel staat!!
(ezels kunnen de voor paarden fatale longwormen krijgen, zonder daar zelf last van te hebben!)


Bedankt ! Ik zal het doorgeven, zelf nog niet aangedacht. :j

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Wat te doen met een shetlander die niks kent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 12:56

Als de pony niks gewend is, dan zou ik eerst beginnen met het opbouwen van het vertrouwen door hem de basis aan te leren zoals vast staan, poesten, hoefjes uitkrabben enz. Als die gewend is dat je hem vast hebt, kun je met hem gaan wandelen.

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 12:57

Wauw wat een leuke!

Staat hij wel samen met een ander paard? Dat is wel belangrijk al kan je vriendin daar niet heel veel aan doen natuurlijk.

Zou beginnen met halster om en poetsen.

xHereIsAnne

Berichten: 317
Geregistreerd: 10-02-15
Woonplaats: Riessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 13:03

noah14 schreef:
Als de pony niks gewend is, dan zou ik eerst beginnen met het opbouwen van het vertrouwen door hem de basis aan te leren zoals vast staan, poesten, hoefjes uitkrabben enz. Als die gewend is dat je hem vast hebt, kun je met hem gaan wandelen.


Thanks ! :)


TerraHowrse schreef:
Wauw wat een leuke!

Staat hij wel samen met een ander paard? Dat is wel belangrijk al kan je vriendin daar niet heel veel aan doen natuurlijk.

Zou beginnen met halster om en poetsen.


Nee volgens mij niet, alleen dus met de ezel. Zal het voor de zekerheid nog even navragen.
Bedankt !

LittleCastle
Berichten: 66
Geregistreerd: 06-01-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 18:49

Ik heb zelf een verzorgshet, die ook 2 jaar geleden bijna niets kende. Ze kende aanraking en wandelen, verder eigenlijk niets. Wat heb ik gedaan:

Ik begon met ong. Een maand,elke week 2 tot 3x lekker poetsen en wandelen. Verwennen, knuffelen en een band opbouwen. Ik was nog maar 9, maar ik wist wat te doen met pony's. Ik heb veel fouten gemaakt, maar daar leer je van Ik heb veel van d'r geleerd en zij van mij. In het begin gingen we gewoon rondjes rennen heen en weer, om rustig wat conditie op te bouwen.. dat ging niet zo.. Haha we wilden al na een paar maanden ook galopperen maar we renden niet hard genoeg, dus deet ze het steeds niet Nooit boos geworden hoor.

Daarna ben ik gaan **longeren** aan een halstertje. Stappen en draven ging, alleen toen wilde ik ook galopperen, maar daar was zon halstertje natuurlijk veeeel te kort voor, dus lukte dat niet echt. Toen kwam ik erachter dat ze ook een langer touw hadden. ( longeerlijn dus ) Het ging heel goed dus ik kreeg een longeerzweep en zadel, hoofdstel, dekje, poetsspullen en poesjes van mijn ouders voor haar. Ik begomg met beleren onder het zadel, wat aardig lukte ( ik had het zelf nog nooit gedaan ) het hoofdstel ook, en af en toe wat tips van mijn tante die paardrij lerares is op een manege. Toen ben ik op haar gaan hangen en toen rustig op gaan rijden. Rondjes door wei lopen aan de hand etc.

Oke het word te lang. Ik stop, maar eigenlijk kan je alles doen.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Wat te doen met een shetlander die niks kent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 19:30

Als deze shet op een kinderboerderij staat mag ik aannemen dat hij aanrakingen wel kent toch?