Vermagerde shetlanders scheren en onder deken. Wat te doen.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Minx2000

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-02-11
Woonplaats: Grunn

Vermagerde shetlanders scheren en onder deken. Wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 12:22

Om een lang verhaal kort te maken.
Wij hebben 2 shetlanders die (op aanraden van de dierenarts) geschoren moeten worden en onder deken moeten. Maar ik ben echt een leek met scheren en dekens. Het zijn ook nog eens vrij kleine pony's van 3 a 4 jaar (ondermaten 100 en 90). Ze zijn aan de magere kant en zouden voor het eerst geschoren worden. Ze staan eigenlijk 24/7 in het land met een schuilstal waar ze veel gebruik van maken.

Wat is nou wijsheid. Wel scheren of juist niet.. Ze zijn verzwakt. Aan de ene kant zet ik ze het liefst onder een deken. Op die manier hoeven ze niet zo veel moeite te doen om zichzelf warm te houden. Maar aan de andere kant heb ik er een heel tegenstrijdig gevoel bij.

Ik vind het aanbod dekens vrij mager (of ik vind ze gewoon niet) en weet dus eigenlijk niet zo goed wat nou het beste is. Neem ik twee 0 grams regendekens en twee 100 grams onderdekens? Is dat dan voldoende. Gebaseerd op het weer wat weer wat beter wordt en ik dan een deken af kan doen. Of neem ik alleen een regen/outdoordeken van 100 gram of meer? Met hals, zonder hals.. Argh! Dubio's!

We hebben de afgelopen periode enorm veel pech gehad dus het is ook nog eens niet zo dat het geld mij op de rug groeit en ik even 10 dekens kan aanschaffen.

Heel graag hoor ik jullie meningen!

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Vermagerde shetlanders scheren en onder deken. Wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 12:25

Waarom moet je scheren?
Lijkt mij dat je dan juist meer kans hebt op het koud hebben en dus extra energie verbruiken.

Minx2000

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-02-11
Woonplaats: Grunn

Re: Vermagerde shetlanders scheren en onder deken. Wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 12:30

Dat was ook mijn gedachten. Maar ze hebben te kampen met een luizenplaag en een wormbesmetting. Voor beiden zijn ze overigens al in behandeling. De dierenarts adviseerde om ze te scheren zodat ze er sneller bovenop zouden komen.

Letsdunit

Berichten: 7792
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 12:35

Dekens in die maat zijn wel te vinden hoor kijk maar bij de minihorseshop of in sommige gevallen gebruik ik ook wel eens grote hondendekens.

Ik scheer hier meestal ook de magere zwakkere dieren (knap nog wel eens een pony op) dieren, was ze dan met betadine shampoo en goed dik in een deken. Maar heb ze dan wel gewoon snachts op stal, dik in het stro.
Meestal knappen ze dan snel op. Maar als ze altijd buiten staan haal je je aardig wat werk op je hals met dekens etc. Dan zou ik toch even zoeken naar een andere oplossing.

Even aangepast, gooi geen deken op een ongeschoren luizenpony dat is een ideale plek voor nog meer luizen !

_Joelle

Berichten: 317
Geregistreerd: 08-09-15

Re: Vermagerde shetlanders scheren en onder deken. Wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 12:48

Dan zou ik scheren en dan minimaal 200 gram outdoor dekens met hals op doen Als ze 24/7 buiten staan.
Snachts is het soms nog rond het vriespunt dan is het echt koud.
Anders als er een mogelijkheid is op stal zetten snachts dan weet je zeker dat het niet te kud is.

Minx2000

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-02-11
Woonplaats: Grunn

Re: Vermagerde shetlanders scheren en onder deken. Wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 15:17

De schuilstal is overigens een stal zonder deur. Eventueel kan daar een deur in. Snachts slapen ze er samen in. :)

Koper

Berichten: 30313
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:25

Zowel luizen als wormen kun je prima bestrijden zonder te scheren. Mijn shet en mijn IJslander hebben allebei luis gehad. Ik heb ze niet geschoren. Paar keer wassen met Sebacil (wassen moet om de 10 dagen) en ze waren er van af. Scheren is pas nodig als de vacht zó dik is dat het sop niet tot op de huid komt.

Mocht je willen scheren: Nika heeft ook dekens in die maat, en in verschillende diktes. Ze zijn goed betaalbaar. Ik gebruik een Nika regendeken met Horseware liners (onderdekens) maar met bij voorbeeld een regendeken en een 100 grams buitendeken kom je denk ik al een heel eind. De winter loopt op z'n eind, en hoe koud ze het hebben verschilt natuurlijk per pony. Maar denk dat ze aan 100 grams wel genoeg hebben als ze beschut kunnen staan. Flink hooi er in en voor je het weet zijn ze er weer bovenop :)

Minx2000

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-02-11
Woonplaats: Grunn

Re: Vermagerde shetlanders scheren en onder deken. Wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 15:31

Ik heb helaas niet de mogelijkheid om ze te wassen. Er is alleen koud water en de heren hebben een hele dikke lange vacht. Ik zou haast zeggen een 10 cm. Vandaar ook de gedachten voor scheren. Vorig jaar heb ik ze ook van de luizen af gekregen zonder te scheren. Maar toen waren ze verder in een super conditie. We hadden toen luizenlotion van de drogist.

Niks had ik inderdaad gezien! Niet dat het uiterlijk me veel scheelt, maar ze hebben leuke dekens!

Met een dikke 100 grams moet ik het kunnen redden als ze wel uit de kleren gaan? :)

Lori

Berichten: 3566
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:36

Bij de minihorseshop zijn er dekens te vinden in die maat en bij de shetlandhoek.

Verder misschien is veeluispoeder wat, werkt niet bij allemaal maar hier als ze dan eens luis hadden werkte het wel. Had er begin 't jaar te pakken bij onze zieke mini en waren gelukkig direct weg.

Van dekens als je wel scheert zou ik 100grams of 200gram voorzien en op zonnige dagen dat het 15+ is kunnen ze prima zonder. Enkel s'nachts misschien sowieso nog met en op koudere dagen een 100grams er op.
Laatst bijgewerkt door Lori op 18-03-17 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30313
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:37

Dat verwacht ik wel al blijft het natuurlijk en kwestie van kijken en voelen of ze het koud hebben. Mocht het onverwachts nog koud worden de komende weken kun je er voor nood nog een fleecedeken onder doen als je die hebt, of ze een tijdje op stal zetten als die dicht kan. Vooral bij regen en/of wind krijgen paarden het koud, waterkou is erger voor ze dan lage temperatuur. En de zomervacht komt er nu op, je ponies zijn in no time weer begroeid.
Laatst bijgewerkt door Koper op 18-03-17 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:37

Minx2000 schreef:
Ik heb helaas niet de mogelijkheid om ze te wassen. Er is alleen koud water en de heren hebben een hele dikke lange vacht. Ik zou haast zeggen een 10 cm. Vandaar ook de gedachten voor scheren. Vorig jaar heb ik ze ook van de luizen af gekregen zonder te scheren. Maar toen waren ze verder in een super conditie. We hadden toen luizenlotion van de drogist.

Niks had ik inderdaad gezien! Niet dat het uiterlijk me veel scheelt, maar ze hebben leuke dekens!

Met een dikke 100 grams moet ik het kunnen redden als ze wel uit de kleren gaan? :)


Of je het met 100g red hangt heel erg van je paard af, mijn ongeschoren PRE staat nu in de nacht nog onder 300g en heeft het daar echt niet te warm onder..

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:38

de minihorseshop heeft ook wel een flink aanbod toch?
100gram vind ik wel wat aan de dunne kant omdat de pony's wat zwakker zijn maar misschien is een onderdeken en een 100grams deken een oplossing

Koper

Berichten: 30313
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:38

Jouw PRE is gewoon een koukleum :+

Maar inderdaad: kijk naar je ponies, voel onder de dekens en dan kom je er vanzelf achter of ze het warm genoeg hebben.

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:39

Koper schreef:
Jouw PRE is gewoon een koukleum :+

Maar inderdaad: kijk naar je ponies, voel onder de dekens en dan kom je er vanzelf achter of ze het warm genoeg hebben.


Absoluut :')
Maar wie weet haar shetten ook wel :Y)

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Vermagerde shetlanders scheren en onder deken. Wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:47

Ik zou nu een 200 gram deken mwt lossen hals er op gooien en bij iets warmer 100 gram.

Letsdunit

Berichten: 7792
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Vermagerde shetlanders scheren en onder deken. Wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:49

Hals is vaak niet nodig bij shetten, die hebben vaak al een dik pak manen wat beschermd.

_Joelle

Berichten: 317
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:54

Azmay schreef:
Minx2000 schreef:
Ik heb helaas niet de mogelijkheid om ze te wassen. Er is alleen koud water en de heren hebben een hele dikke lange vacht. Ik zou haast zeggen een 10 cm. Vandaar ook de gedachten voor scheren. Vorig jaar heb ik ze ook van de luizen af gekregen zonder te scheren. Maar toen waren ze verder in een super conditie. We hadden toen luizenlotion van de drogist.

Niks had ik inderdaad gezien! Niet dat het uiterlijk me veel scheelt, maar ze hebben leuke dekens!

Met een dikke 100 grams moet ik het kunnen redden als ze wel uit de kleren gaan? :)


Of je het met 100g red hangt heel erg van je paard af, mijn ongeschoren PRE staat nu in de nacht nog onder 300g en heeft het daar echt niet te warm onder..


die van mij staat ook nog onder 300 :Y)

skaay

Berichten: 2515
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: ergens in nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 16:10

Tegen luizen heb je ook speciaal spul voor over de rug van de ponys.
Hierdoor hoef je niet te wassen of te scheren.
Je trekt gewoon een streep over de ruggegraat van dat spul ;)
Dus ik zou zeker niet scheren ;)

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: Vermagerde shetlanders scheren en onder deken. Wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 16:27

Dat heb ik paar jaar geleden ook gebruikt. Ben even de naam kwijt maar is ideaal :j paar keer herhalen wel.

knollentuin
Berichten: 10400
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 17:01

Afbeelding
Scheren is denk ik belangrijk om te zorgen dat ze de energie gaan steken in dikken worden en niet in het verharen, plus dat je de luizen beter bestrijdt, op een korte vacht gewoon minder overlevingskans en je scheert alle eventuele neten die nog gaan uitkomen weg. Scheren, dek erop en ik denk dat je aan 200 gr wel genoeg hebt, staat er niks tweedehands?