Vermagerde shetlanders scheren en onder deken. Wat te doen.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Minx2000

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-02-11
Woonplaats: Grunn

Vermagerde shetlanders scheren en onder deken. Wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 12:22

Om een lang verhaal kort te maken.
Wij hebben 2 shetlanders die (op aanraden van de dierenarts) geschoren moeten worden en onder deken moeten. Maar ik ben echt een leek met scheren en dekens. Het zijn ook nog eens vrij kleine pony's van 3 a 4 jaar (ondermaten 100 en 90). Ze zijn aan de magere kant en zouden voor het eerst geschoren worden. Ze staan eigenlijk 24/7 in het land met een schuilstal waar ze veel gebruik van maken.

Wat is nou wijsheid. Wel scheren of juist niet.. Ze zijn verzwakt. Aan de ene kant zet ik ze het liefst onder een deken. Op die manier hoeven ze niet zo veel moeite te doen om zichzelf warm te houden. Maar aan de andere kant heb ik er een heel tegenstrijdig gevoel bij.

Ik vind het aanbod dekens vrij mager (of ik vind ze gewoon niet) en weet dus eigenlijk niet zo goed wat nou het beste is. Neem ik twee 0 grams regendekens en twee 100 grams onderdekens? Is dat dan voldoende. Gebaseerd op het weer wat weer wat beter wordt en ik dan een deken af kan doen. Of neem ik alleen een regen/outdoordeken van 100 gram of meer? Met hals, zonder hals.. Argh! Dubio's!

We hebben de afgelopen periode enorm veel pech gehad dus het is ook nog eens niet zo dat het geld mij op de rug groeit en ik even 10 dekens kan aanschaffen.

Heel graag hoor ik jullie meningen!

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Vermagerde shetlanders scheren en onder deken. Wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 12:25

Waarom moet je scheren?
Lijkt mij dat je dan juist meer kans hebt op het koud hebben en dus extra energie verbruiken.

Minx2000

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-02-11
Woonplaats: Grunn