Slanke shetlanders

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:16

xDaim schreef:
Wat een mooie beestjes! Ziet er goed uit zo slank. Helaas is die van mij nog iets te rond voor het mooie.

En inderdaad heel jammer dat dit een apart onderwerp is, terwijl het bij grote paarden ‘normaler’ is. Toen ik zei dat ze moest afvallen werd ik door meerdere mensen raar aangekeken. Of er werd gezegd: ‘ach joh, die dikke buik hoort er toch bij? Laat d’r lekker eten.’ Heel jammer inderdaad.


Dat is mij ook opgevallen ja. Iedereen vindt het maar schattig en het hoort zo.

Hoeveel commentaar ik ook heb gehad toen ik zei de ponys niet meer op de wei ging zetten ivm hun gewicht/gezondheid.. :roll:

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 13:18

Hier ook een slanke shetlander. Al staat hij momenteel wel iets boller nu hij even wat minder beweegt.

Afbeelding

gigikuhh

Berichten: 162
Geregistreerd: 01-11-15
Woonplaats: limburg

Re: Slanke shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:46

zo ziet gwyn eruit als ze net van de wei afkomt Afbeelding

charysaS
Berichten: 104
Geregistreerd: 20-09-17

Re: Slanke shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:15

Omg ik durf mijn shet niet op de foto te zetten tegenover al die super slanke shets hier!
Onze Elmo is nog geen 1,5 en al rond.. dient op dit moment als een gezelschapspony en staat al op een hele schrale wei. Hopelijk kan die als die oud genoeg is mooi voor het karretje!

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Slanke shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:19

Tegenwoordig zijn de normale paarden ook al niet slank hoor

xDaim

Berichten: 261
Geregistreerd: 01-11-15
Woonplaats: in de stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:59

Kabayo schreef:
Tegenwoordig zijn de normale paarden ook al niet slank hoor


Nee klopt inderdaad... Alles is rond hier in de buurt, ook de grote paarden. Snap dat niet zo goed van mensen, waarom sommige het zo ver laten komen? Snap ook dat je niet op elke stal je gang kan gaan mbt van de weide afhalen, maar waarom staan die beestjes dan niet met een graasmaskertje op? Of denk ik nu zo ‘verkeerd’? :) Ik ben onwijs intensief met haar gewicht bezig, maar dat zie je ook wel terug.

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:01

xDaim schreef:
Kabayo schreef:
Tegenwoordig zijn de normale paarden ook al niet slank hoor


Nee klopt inderdaad... Alles is rond hier in de buurt, ook de grote paarden. Snap dat niet zo goed van mensen, waarom sommige het zo ver laten komen? Snap ook dat je niet op elke stal je gang kan gaan mbt van de weide afhalen, maar waarom staan die beestjes dan niet met een graasmaskertje op? Of denk ik nu zo ‘verkeerd’? :) Ik ben onwijs intensief met haar gewicht bezig, maar dat zie je ook wel terug.

Omdat alles tegenwoordig onbeperkt ruwvoer moet hebben . Mensen denken dat dat per definitie altijd beter is

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Re: Slanke shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:50

Mijn shet heeft ooit voor een opleidingsexamen mee gedaan, werd oa conditie bepaalt. Zegt instructeur. Nou die van jou is wel mager. Ik zeg nee hoor die is precies goed....hij nee voor een shet is ze echt mager. Ik zeg leg u boekje er maar eens naast dan komt u tot de conclusie dat ze goed is.
Ik dacht jeetje ze leren op die opleiding gewoon dat shetlanders dik horen te zijn :(

Kiekeboefje

Berichten: 1796
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: Slanke shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:24

Triest is dat.. toch ben ik wel van mening dat paarden onbeperkt moeten kunnen eten. Al is het maar een beetje knabbelen! :o

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 21:53

Die mening deel ik ook, mijn pony kan ik tijdens weide seizoen niet onbeperkt hooi of voordroog bij voeren in de nacht, dan wordt ze echt tonnetje rond, maar dan staat ze wel op stro. Ze staat van april tot eind oktober met grasmasker inde wei. Als de winter wei in gaat (lees kale weide) dan mag ze op stal onbeperkt hooi eten, 3 tot vier slowfeeders verspreid door hele stal) en grasmasker heeft ze dan niet meer om

Jorex

Berichten: 9942
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Slanke shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 01:02

Mijne staan op onbeperkt goed hooi en mijn oudste blijft daar niet goed dik op, hij verliest al zijn spieren als ik hem niet blijft trainen. Mijn jongste wordt helaas wel wat te vet van dit hooi, maar ook die kan wel wat vetjes gebruiken nu.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 07:33

Ik deel die mening niet, dat ze ongeperkt
te eten (of knabbelen hoe wil je ‘t noemen) moeten hebben. Dat is geen natuurlijke situatie en zéker niet voor Shetlanders. In de natuur liggen de baaltjes hooi echt niet de hele dag op ze te wachten hoor. :D Ze moeten daar veel moeite voor doen, stukken lopen, zwaar weer trotseren, kennen periodes van schaarste en eten zo een heel stuk minder dan onbeperkt.

Of je moet ze uit zon slowfeeder geven dat ze met een kleine hoeveelheid echt heel lang doen maar die ben ik nog niet tegengekomen zonder dat de ponys daar gefrustreerd van raakten. Ik heb wel slowfeeders daar doen ze 2,5/3 uur per maaltijd over.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 07:53

Dat denk ik ook xapple. Dat voor veel shetten onbeperkt te veel is, tenzij het per sprietje gaat :=

Ons popje loopt in een kudde met onbeperkt hooi en weidegang in de winter. Qua dieet is dat wel ontzettend lastig hoor. Ik doe haar ook nu regelmatig een korfje om. Vind het wel een beetje naar want hooi eten is wel een hele uitdaging dan. Meestal gaat ze gaan de wei in, sprietjes eten gaat toch beter.

In de lente/zomer knapt ze ook mét korfje uit haar voegen als ze 24/7 in de kudde loopt. Dan zet ik haar met mijn paard vaak periode in de paddock. Kan dat ding ook even af. Het is wel veel werk maar ik ben er trots op dat ze er zo gezond uitziet.

De andere shet in de groep heeft niets geen voerbeperking en dat is niet om aan te zien. Men is toch gewend geraakt aan dikke paarden. Een gewoon postuur is al snel te dun. Nou ben ik zelf ook behoorlijk slank dus volgens mij denken mensen soms dat ik een issue met eten heb _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 08:16

Mijn pony krijgt onbeperkt hooi, maar die stopt ook met eten zodra ze vol zit. Ze eet uit zichzelf gewoon vrij weinig. Ook heeft ze wat gebitsproblemen (helaas zijn die niet op te lossen) waardoor ze wat moeilijker kauwt en proppen maakt. Weidegang is wel beperkt ivm hoefbevangenheid van haar, zomereczeem van mijn andere paard en insulineresistentie van mijn oudste paard. (Mooi stel “kneusjes” bij elkaar :D )

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 08:30

Misschien niet zo slank als de sportshets in dit topic, maar Bartje zag er best goed uit voor een shet!(helaas is hij niet meer)



Afbeelding

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 08:40

Er gaat vooral een misverstand in de paardenwereld dat onbeperkt ruwvoer= hooi, dat is niet juist.. ruwvoer kan ook wilgentakken en stro zijn bijvoorbeeld. Dat is ook vaak een reden dat ze dan veel te dik worden mensen denken "oh ik pleur een baal hooi neer en laat 'm eten wat die wil" :') . Als je dan met hooi en stro werkt is de bedoeling ervan dat ze ook moeite moeten doen voor hun eten slowfeeders, eetplaatsen verder uit elkaar hangen dat ze verplicht moeten lopen.

Hier wordt ook alles op gewicht gehouden, voel regelmatig. Het blijft jammer dat veel mensen een koudbloed als excuus zien voor te dik, zoals hierboven ergens bij dat opleidingsvoorval.. gewoon de body condition score en je ziet zo of het klopt of dat ze te dik zijn of niet. Op keuring bij shet'jes ooit foto's gezien met allemaal moddervette pony's, toen ik reageerde er op bleek dat het gene te zijn dat de jury wou zien >;) .

Caitlin_K
Berichten: 3761
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 08:47

Afbeelding
Ik dacht dat mijn pony eindelijk slank was... maar :') .
Pony is chronisch kreupel, en mag niet te hard aan het werk gezet worden. Staat alleen maar op hooi. En lekker overdag buiten, s avonds binnen

Afbeelding
En tja, deze is eigenlijk ook wel erg stevig vergeleken de andere. Oops. :') Terwijl dit haar "goede" jaar is. Met geen land, meer beweging en alleen op hooi.

Caitlin_K
Berichten: 3761
Geregistreerd: 04-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 08:51

Caitlin_K schreef:
[ [url=m/sih1Tl.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik dacht dat mijn pony eindelijk slank was... maar :') .
Pony is chronisch kreupel, en mag niet te hard aan het werk gezet worden. Staat alleen maar op hooi.(3x per dag niet onbeperkt ) En lekker overdag buiten, s avonds binnen

[ [url=m/ZvTKGr.jpg]Afbeelding[/url] ]
En tja, deze is eigenlijk ook wel erg stevig vergeleken de andere. Oops. :') Terwijl dit haar "goede" jaar is. Met geen land, meer beweging en alleen op hooi (3x per dag, niet onbeperkt dus).

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Slanke shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 12:40

Herkennen jullie dit ook? Ik heb vaak met mw shetty het idee dat ze meteen opblaast in de wei. Ze is dan van de ene op de andere dag een stuk ronder en is na wat stevige lichaamsbeweging weer normaal.

Of even een dagje weer met het korfje om, doet ook wonderen. Gek toch? Ik denk dan dat het gas is en dat is best wel griezelig. De da kon er niet direct wat van maken.

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 12:42

Speirs schreef:
Herkennen jullie dit ook? Ik heb vaak met mw shetty het idee dat ze meteen opblaast in de wei. Ze is dan van de ene op de andere dag een stuk ronder en is na wat stevige lichaamsbeweging weer normaal.

Of even een dagje weer met het korfje om, doet ook wonderen. Gek toch? Ik denk dan dat het gas is en dat is best wel griezelig. De da kon er niet direct wat van maken.



is het niet een grasbuikje?

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Re: Slanke shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 13:37

Jip als ik haar in ochtend de wei in gooi, is ze slank, en in de avond is ze rond, maar dat is echt een ruwvoer/grasbuik en zolang er geen vet op ribben en manenkam zitten maak ik mij daar geen zorgen om.

Ik gebruik slowfeeders van 2,5x2,5 ze is er best handig in, maar als ik hooi dan ook nog meng met een een stro dan is het een fikse uitdaging om alles naar binnen de te schrokken binnen no time

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Slanke shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 13:56

Afbeelding

Hier ook een slanke shetlander :)

Kiekeboefje

Berichten: 1796
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 14:04

Wat een knapperd hierboven! <3 Net een mini-haflingertje.

Speirs schreef:
Herkennen jullie dit ook? Ik heb vaak met mw shetty het idee dat ze meteen opblaast in de wei. Ze is dan van de ene op de andere dag een stuk ronder en is na wat stevige lichaamsbeweging weer normaal.

Of even een dagje weer met het korfje om, doet ook wonderen. Gek toch? Ik denk dan dat het gas is en dat is best wel griezelig. De da kon er niet direct wat van maken.


Ik snap wel wat je bedoeld, alleen heeft die van mij dat wel een langere tijd. Ik heb wat problemen met pension, dus het maakt het lastig uitleggen. Maar sinds 1,5 maand moet mijn pony weer op de wei waar bijna geen gras meer staat, weer grond en bagger. Toch heeft ze sindsdien haar buik weer helemaal bol, terwijl ze echt superslank was. Ik baal dan ook enorm, en ben bezig een andere pensionstalling te vinden met paddock.

Dit is ze nu:

Afbeelding

xDaim

Berichten: 261
Geregistreerd: 01-11-15
Woonplaats: in de stal.

Re: Slanke shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 14:16

Ja dat heeft die van mij inderdaad ook heel erg.

Afgelopen weekend ben ik een weekendje weg geweest met haar, daar stond ze op een hotelweide :D met onwijs mooi gras, ze had toen helemaal niet zo’n opgeblazen buik. Terwijl hier thuis, op dat korte gras, het net lijkt alsof ze een skippybal heeft ingeslikt. En ze heeft niet eens zozeer een hangbuikje, wel iets, maar niet schrikbarend. Toch gaat ze deze maand van het gras af, ze krijgt telkens kleine kwaaltjes.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Slanke shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 18:13

Kort gras betekent dat alle suiker in dat kleine stukje gras zit. Dat wordt vervolgens opgegeten (want veel keus is er niet), hoeft bijna niet gekauwd te worden. De darmen van een paard kunnen dat gras (of eigenlijk: de hoeveelheid suiker) eigenlijk helemaal niet zo goed verwerken. Bepaalde bacterien in de darm zijn er reuze-blij mee, maar die vormen dan helaas wel gas, wat je dus afziet aan zulke bolle buikjes. Het ziet er wat "skippybal ingeslikt"-achtig uit.

Een weide met langer, verder doorgegroeid (en soms ook uitgebloeid) gras is dan soms beter; de hoeveelheid gras die ze kunnen eten is dan groter, maar de suikerhoeveelheid is lager.