Grotemaats (NSPS) hengst met verdunning gezocht

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Grotemaats (NSPS) hengst met verdunning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 12:07

Ik denk dat dit een moeilijke zoektocht wordt dus daarom dit berichtje, zeker omdat ik vooral in de miniatuurpaarden zit.

Wat ik zoek?
Een grotemaats hengst die goedgekeurd is met een 1e of 2e premie, voorkeur gaat uit naar 1e premie en uit een predikaatrijke lijn komt, zonder teveel Inteeltcoëfficiënt. Qua maat zoek ik eerder grotemaats en dus +95cm, ondanks de maat moet hij wel luxe nakomelingen doorfokken met veel beweging, hij moet zich dus al bewezen hebben in de fokkerij. Merrie heeft een korte halst, waardoor ik dus ook een hengst zoek met een langere hals maar niet te lang in het gehele lichaam. Hengst moet een verdunning hebben, is het niet créme, is het wildkleur. Qua budget doen we niet moeilijk, we hebben geen probleem om een hogere dekgeld te betalen, indien deze het ook waard is.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Grotemaats (NSPS) hengst met verdunning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:14

Dan kan je stoppen met zoeken, die zijn er niet.

Ik ben 2,5 jaar opzoek geweest naar zo'n merrie (palomino), heel Europa afgemaild. En uit eindelijk een jaarling gevonden. Hier wel een leuke hengst uit gefokt, maar die is al een paar jaartjes ruin (wel 1e premie).

Ik denk dat deze het best in de buurt komt:
http://www.hengstenhouderijkramp.nl/gos ... lderzicht/
Is iets kleiner, nog niet bewezen en niet NL goedgekeurd.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 12:25

Ben een complete leek in het Shetlanderwereldje, dus weet niet tot hoever mijn eisen haalbaar zijn. Maar indien er een hengst is die niet volledig aan m'n eisen voldoet, wil ik er wellicht nog over nadenken. Maar wil in ieder geval eentje met een verdunning en +-95 (of groter) hebben, met bovengenoemde exterieureisen. :)

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Grotemaats (NSPS) hengst met verdunning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 13:02

Derek v.d. Zandkamp is 97 cm, 'goldendunbont'(als ik zijn afstamming zie wildkleurvos-bont), niet bewezen en basisboek (dus ook niet volledig goedgekeurd).

Rascal-H v.d. Wechterholt is 96cm, 'valk' (maar als je zijn afstamming en nakomelingen bekijk gewoon bruin met wat lichte flanken), dat is wel een goede bewezen 1e premie hengst, maar je zoek geen bruine.

Meer dan dit is er niet. Dus je zal je eisen stevig bij moeten stellen.

Moniquex

Berichten: 1246
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Leutingewolde

Re: Grotemaats (NSPS) hengst met verdunning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 13:13

Wil je echt nsps fokken? Dan wordt het idd lastig met deze eisen. Anders zou je kunnen denken aan
bijv. welsh A, die combinatie geeft wel vaak geliefde gebruikspony's.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 13:23

Indien ik het bij het NSPS niet vindt dan is dat maar zo, was maar eenmalig. Ze heeft nu haar 1e veulen aan de voet lopen, een heel luxe merrieveulen met veel beweging. Dit veulen is van onze miniatuurpaardenhengst (98cm) die 1/4 Welsh B gefokt is. Zelf had ik ook al gedacht aan Pjotr, hij heeft zich al meermaals bewezen en vult mijn merrie perfect aan..enkel de maat houdt mij tegen gezien mijn merrie zo luxe is, heb namelijk al meermaals moeten bewijzen dat ze een rasechte NSPS is hihi.

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Grotemaats (NSPS) hengst met verdunning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 13:28

Ik weet nog wel een grotemaatse grullobonte hengst, alleen niet goedgekeurd. Wel goedgekeurde vader en stamboek moeder. Hij is alleen niet heel makkelijk te bereiken (waddeneilanden) en ik weet niet of het de planning is dat hij hengst blijft.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Grotemaats (NSPS) hengst met verdunning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 13:37

Die ik genoemd heb zijn de enige stamboek opgenomen hengsten (waarvan alleen Rascal volledig goedgekeurd, andere 2 basisboek).

Je zou nog naar Pybe van stal de Toekomst kunnen kijken. 2e premie, bewezen en 93cm, op papier vos-bont, maar geeft de wildkleur van zijn moeder veel door (zijn wit loopt over zijn rug en benen, dus geen aalstreep en zebra strepen, wel donkere oor-randjes), dus is wildkleurvosbont. Fokt veel 95-100 cm. Hij heeft ook eerder genoemde hengsten hun streepje mee gegeven (is de vader van Derek en opa via Zegmar van Gosh).

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 13:57

Dennis: en hoe groot zijn de merries waarop hij 95-100cm fokt? Mijn merrie is namelijk zelf 94cm, veulen dat nu aan de voet loopt van half juli is nu 64cm groot. Wat is het verschil tussen 'volledig goedgekeurd' en 'basisboek gekeurd'? Heb een tijdje geleden eens een grotemaats (goedgekeurde) crémehengst gezien, maar kom niet meer op z'n naam. :)

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 14:06

mooney schreef:
Ik weet nog wel een grotemaatse grullobonte hengst, alleen niet goedgekeurd. Wel goedgekeurde vader en stamboek moeder. Hij is alleen niet heel makkelijk te bereiken (waddeneilanden) en ik weet niet of het de planning is dat hij hengst blijft.


Sorry maar ik wil echt een goedgekeurde hengst hebben, wil niet papierloos fokken. :)

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Grotemaats (NSPS) hengst met verdunning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 14:18

Een goedgekeurde crème hengst in de grote maat? Ik ken er niet eentje en loop al een paar jaartje mee.

Basis boek is alleen veterinair goedgekeurd en daarmee opgenomen. Veulens van zo'n hengst moeten aan een rits eisen voldoen willen ze volledig stamboek kunnen krijgen (details weet ik zo niet, dan zal ik de reglementen na moeten pluizen). Dit zijn hengsten die wel voor de keuring geweest zijn, maar daar niet geselecteerd zijn.
Volledig goedgekeurde selectie hengsten zijn dus wel geselecteerd en hebben ook sperma onderzoek moeten ondergaan.

De stal waar hij staat is allemaal rond die maat gefokt. Merrie lijnen verder ook van de pony's waar ik bij gekeken heb. Heb niet bij alle 150 nakomelingen gekeken hoe groot de ouders zijn (zijn ook niet allemaal stamboek opgenomen, dus ook niet achter allemaal staat een maat).

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Grotemaats (NSPS) hengst met verdunning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 14:37

Weet je soms hoe ik in contact kan komen met de eigenaar van Pybe? Heb al eens zitten zoeken maar vind hem helaas niet terug.

Moeten de merries ook eerst iets gedaan hebben, zodat het veulen volpapier kan krijgen. Bv veterinaire keuring of keuring zelf gelopen te hebben?

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Grotemaats (NSPS) hengst met verdunning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 14:59

Je zou het via het stamboek kunnen proberen, er zijn meerdere mensen met die naam in zijn woonplaats dus de andere optie is op de gok ze gaan bellen (ze kennen elkaar vast wel ;) ).

Of een veulenboek merrie veulens ook veulenboek krijgen weet ik eigenlijk niet. Stamboek, of beter nog minimaal een 2e premie (of beter nog meer predikaten), hebben wel de voorkeur. Wie is jou merrie?
Je zou dit jaar nog naar de nakeuring kunnen gaan. Dan heb je stamboekopname en primering in 1x.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 15:19

Merrie is inderdaad nog ingeschreven in veulenboek en dus nog geen stamboekopname gehad of primering, dit jaar zit dit er ook niet in gezien haar sokken afgeschoren zijn voor de keuring, ze is namelijk overgestempeld naar het miniatuurpaardenstamboek. Dit zal pas volgend jaar kunnen zijn gebeuren dus, ook omdat het voor ons een hele eind rijden is vanuit BE en ik op dit moment lichamelijk niet in staat ben om dit te doen.

Ik heb wel de hengst gevonden, waarvan ik de naam vergeten was.
Grotemaats dunskin van 98cm, goedgekeurd met een 1e premie in Nederlands en ook in België. http://www.hengstenhouderijkramp.nl/pagina50aa.html

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Grotemaats (NSPS) hengst met verdunning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:02

Hoe oud is je merrie? Bij het NSPS kunnen ze max tot hun 12e naar de keuring. Sokken groeien redelijk snel aan, mijn merrie is extreem kort geschoren ivm een peesscan, maar heeft voor weer bijna even veel sok als achter en de nakeuring is in oktober pas.

Die is wildkleur bruin, zeker geen dunskin. En geen grote maat, vandaar dat die even niet in mijn hoofd zat. En verkocht naar Belgie (ik ben niet bekend bij het Belgische stamboek, dus geen idee of hij daar goed gekeurd is), wat voor jou dus wel gunstig is. Veulens van dit jaar van zijn huidige eigenaar zijn wel in het NL stamboek ingeschreven.
Hij is wel wat kleiner gefokt.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 16:09

Mijn merrie is 4 jaar dus nog tijd genoeg, maar lichamelijk gezien kan ik een rit naar Nederland niet aan, dit zal dus voor 2018 op de planning staan. Ik heb al contact gehad met zijn huidige eigenaren en valt eigenlijk precies bij m'n eisen..luxer gefokt, langere hals, platter en langere croupe, verdunning en +95cm. Hij is zowel in Nederland als België goedgekeurd met een 1e premie.

Binnenkort zullen we hem eens bezichtigen!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Grotemaats (NSPS) hengst met verdunning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:16

Mooi dichtbij voor jou.
Het zal waarschijnlijk je enige optie zijn binnen jou eisen.
Ik ging er bij verkoop naar België vanuit dat hij geëxporteerd was en van het toneel verdwenen was voor het NSPS.

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:20

Een veulen van een een veulenboekmerrie krijgt geen veulenboek van het NSPS, merrie moet dus eerst naar de stamboekopname, voordat het veulen geboren is, anders is eigenlijk alle moeite om een goedgekeurde hengst te vinden voor niets geweest.
Bij stamboekopnames maakt het niet zoveel uit of ze wel of niet sokjes heeft, dat is geen reden om de pony niet in het stamboek op te nemen.

Hier staat trouwens wat wel kan en mag: https://shetlandponystamboek.nl/wp-cont ... rkeerd.pdf

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 16:24

Echt dichtbij niet, is compleet de andere kant van België rijden hihi. Maar hopelijk wordt hij het, want hij is tot nu toe de enige waarvan ik een 'ja' gevoel heb en dit al enkele maanden..we zijn namelijk al sinds vorig jaar aan het kijken. Het zijn moeilijke eisen, maar wil niet zomaar banketstaaf fokken..want door dat banketstaaf fokken voor de schattigheid, moet je juist naar een gat in de markt zoeken en dat is bij Shetlanders (hier in BE toch) heel moeilijk, gezien iedereen fokt op het kleine-en schattigheid. Wil dus zowel kleur, maat als kwaliteit..zodat meerdere toekomstdoeleindes zijn voor het veulen.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 16:28

Grainey schreef:
Een veulen van een een veulenboekmerrie krijgt geen veulenboek van het NSPS, merrie moet dus eerst naar de stamboekopname, voordat het veulen geboren is, anders is eigenlijk alle moeite om een goedgekeurde hengst te vinden voor niets geweest.
Bij stamboekopnames maakt het niet zoveel uit of ze wel of niet sokjes heeft, dat is geen reden om de pony niet in het stamboek op te nemen.

Hier staat trouwens wat wel kan en mag: https://shetlandponystamboek.nl/wp-cont ... rkeerd.pdf


Mijn merrie staat nog ingeschreven in het veulenboek, maar zal volgend jaar voor haar stamboekopname gaan zowel in Nederland als België. Ik ben op dit moment lichamelijk niet in staat om dit te doen en om haar in overige handen uit te geven wil ik ook niet doen, ook omwille onverwachtse hoge dierenartskosten en eigen medische kosten. Wil dan ook gelijk goed doen volgens het rasstandaard en dat is alles behalve nu.. gezien haar sokken eraf zijn, geschoren is en ik haar enkele maanden geleden terug heb kunnen kopen, maar dan wel met dreadlocksmanen waardoor ik het verplicht in sportcoupe heb moeten knippen.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Grotemaats (NSPS) hengst met verdunning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 17:50

Als je nu dek heb je geen vroeg veulen. Dus volgend voorjaar, met dikke buik, voor stamboek opname zou geen probleem hoeven zijn.

Onder 3.1 a staat dat veulenboek of stamboek merrie met stamboek hengst (selectie of basis) veulenboek krijgt. Maar het is makkelijker om het gewoon in 1x goed te doen.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Grotemaats (NSPS) hengst met verdunning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 17:55

Wordt moeilijk om haar nog te laten dekken als ze drachtig blijkt te zijn, morgen wordt ze namelijk gescand. Maar indien ze leek lijkt te zijn dan is dat maar zo, wil niet overhaast beslissen. Wil het dan ook gelijk goed doen en haar stamboek laten opnemen, want het is in mijn ogen toch wel een correcte merrie, alleen kan ze iets te luxe zijn voor het Shetlanderstamboek.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Grotemaats (NSPS) hengst met verdunning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 18:43

Ze is 4, als ik foto's van mijn 7 jarige zie als 4 jarige was het ook een luxe poppetje.
Door wat luxe zal ze niet meteen vooraan staan op de keuring maar zal ze ongetwijfeld wel op genomen worden. Ik heb een merrie gehad die altijd voor welsh uitgescholden werd (mijn palomino merrie), maar ook die heeft netjes 2e premies behaald en is kroon geworden (en elite, prestatie, Sport-AA en ster).

Grainey

Berichten: 2088
Geregistreerd: 27-08-05
Woonplaats: Zevenhuizen, Groningen

Re: Grotemaats (NSPS) hengst met verdunning gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 00:03

Heb nu even dat reglement bekeken, dat van dat veulenboek is inderdaad veranderd, wij hebben ooit een veulen bij onze te grote veulenboek merrie gehad, paps kon nog zo goed zijn, dochter kreeg toen geen papiertje.
Wat ook een chaotisch reglement trouwens, heb hier wel betere liggen van de dartmoors en de tinkers.

Onze ervaring is dat je het wel heel bont moet maken op de stamboekopname van de NSPS als je pony niet goedgekeurd krijgt, heb zelfs kreupele en hele grote opgenomen zien worden.