Liever grote maat Shet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Liever grote maat Shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 12:42

Binnenkort gaat mijn paard (grote D) verhuizen naar een andere plek, en zoek ik een maatje voor hem. Hij staat nu in een gemengde kudde en komt weer 247 buiten.
Maakt het nog wat uit of het een grote maat Shet of een mini-shet wordt? Zijn mini-shets echt eigenwijzer, of is dat een fabel? Een Tinker kan er ook wat van... :D De grote Shet die ook in de kudde staat is echt een schatje bij mensen, superbraaf, maar heeft wel karakter.
Grote shets zijn niet zo heel makkelijk te vinden heb ik gemerkt. Het is de bedoeling dat de shet voor de wagen gaat over een poosje. Mennen vind ik super.
Heeft iemand tips voor me, goede adresjes die niet op Marktplaats staan? Van mini's kom ik er wel veel tegen.

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Re: Liever grote maat Shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:44

Ligt er helemaal aan hoe de shet is opgevoed, hier een gewone shet en een mini shet en zijn onwijs lieve dieren. Natuurlijk zitten er ondeugende trekjes in maar zijn absoluut niet gemeen oid :)

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Liever grote maat Shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:48

Dat heeft inderdaad niet zoveel met maat te maken, meer karakter ;)

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:54

Grote maat werkt fijner, zeker voor de wagen. Meer eigen gewicht al om trekkracht te leveren (1x lichaamsgewicht in zwaar terrein als zand/heuvels). Zeker als je een 4 wieler wil of keertje iemand mee wil kunnen nemen. 2 wieler die pony kan trekken zal nog wel lukken, maar voor een veilige 4 wieler is zekere hoeveelheid materiaal en dus gewicht nodig. Tuig vinden dat past is ook wat makkelijker. Je kan ook meer km's rijden en je tempo ligt hoger (fijn als je met anderen op pad gaat).

Wat je nu denkt te willen kan als je de smaak te pakken krijgt nog aardig veranderen, zoek dus liefst naar een maat pony die dat aan kan. Komt bij dat als je er veel mee doet een minimale maat ook fijner is voor je eigen lijf, want voor overal makkelijk bij kunnen bestaat er naast te groot ook zo iets als te klein. Voor mij is die minimale maat trouwens ong. 1.10-1.20m gebleken en dan val je al buiten de shet maat. Let er ook goed op dat als om wat voor reden ook de shet niet genoeg kan werken, die al heel snel strak op dieet moet qua gras en dan misschien niet meer als maatje mee de wei op kan.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 12:59

Ok, mijn paard heeft een stevig karakter, dus dat ben ik wel gewend. Ietsje meegaander en willing to please zou prettig zijn, maar daar moet ik dan goed op letten. Tinkers missen dat gen af en toe of verstoppen het een beetje...verschil tussen 'jaja, ik doe het wel' of 'ik doe het al...' :P
Ik heb al iets gelezen over extra onderdraden en zo...de huidige shet blijft wel netjes binnenboord, maar het nieuwe plekje ligt rustig en naar een zoektocht heb ik niet zoveel zin.

@ Tamary; thanks. Tempo had ik nog niet eens aan gedacht. Voorkeur gaat inderdaad uit naar een wat grote maat. Wat zijn alternatieven voor een grote shet? Dartmoor? Ik hoef geen pittige welsh, mijn liefde zit in de koudbloeden. Mijn paard moet heel sober, dus wat voerbeleid betreft gaat dat prima. Gras is strip, en dat ook niet elke dag.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Liever grote maat Shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:11

Als gezeldschap maakt het niets uit, pony is een pony. Of ze eigenwijs zijn hangt van het karakter en een stukje opvoeding af, niet van de maat.

Maar als je er mee wil gaan mennen raad ik toch wel een grotere aan. Die hebben net wat meer power omdat ze wat meer eigen kilo's in te brengen hebben.
Wat materiaal betreft maakt het tegenwoordig niet zo veel meer uit. Mijn pony's zitten juist vaak tussen de mini maten (waar tegenwoordig veel in te vinden is) en pony maten in. Er zijn merken dekens die tot 125 gaan, en in de pony maten weer vanaf 145 bijvoorbeeld. Of mini bitjes tot 10cm en dan beginnen de pony bitten op 11,5 of 12,5 (mijne hebben 10,5 trensjes, en stangetjes beginnen vaak een maatje groter, mijne hebben 11,5 stang terwijl de pony maten vaak bij 12,5 beginnen). Maar je leer je wegen kennen en er is gewoon genoeg te krijgen.
Wat je zelf fijn vind is ook een dingetje. Bij een mini moet je altijd op je knieen op de singel vast te krijgen, bij een iets grotere is dat al makkelijker.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Liever grote maat Shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 13:18

Ja, opvoeding klopt. Ik heb inmiddels een 'mak schaap' maar de shet is niet van mij en ik zie wel verschil. Ligt idd beslist niet aan het paardje. Niet op de knieën hoeven is ook een tip, thanks. Neem ik mee.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 16:59

Mijn paard (IJslander) en "de gezelschapsshet" schelen 34 centimeter in stokmaat. Mijn pony is 100 cm hoog, dus ze zit op de grens midden/grote maat. En dat blijkt net te veel verschil. Mijn paard kroelt bij voorbeeld wel met mijn shetlander, maar ze kan niet bij zijn rug, om maar eens wat te noemen. De fjord van mijn stalgenoot kan er gelukkig wel bij en ze is helemaal dol op 'm dus er wordt volop geflikflooid, maar toen hij en m'n shet met z'n tweetjes stonden had hij mij nodig voor jeukjes buiten shettenbereik :') Stokmaat, geslacht en karakter zijn net die dingen die ervoor zorgen of het goed klikt of niet. En als ze met z'n tweetjes staan en dus geen andere optie hebben zullen ze wel met elkaar optrekken. Maar júíst als ze maar met twee zijn vind ik dat je je best moet doen om te zorgen voor gezelschap dat op deze 3 punten zo goed mogelijk past.

Dus nog afgezien van het karakter zou ik vanwege de maat al nooit aan een minishet beginnen. Tenzij je al andere ponies in die maat hebt staan.

Als het aan mij ligt wordt de volgende pony die er hier bij gaat komen een grote A/kleine B. Een welshje ofzo. Qua maat tussen mijn huidige paardjes in, en qua karakter compatible met ons allemaal. Mijn ruin, mijn shet en ik zijn allemaal vuurtypes qua karakter, het is een voorwaarde dat de toekomstige pony dat ook is.

Grote maat shetlandponies kom je op dit moment minder tegen omdat ze minder gewild zijn. De mini's zijn nu mode, vraag me niet waarom. Als je nu een tinker hebt moet je wel een pony zoeken die daarmee overweg kan. Wat ik heb gemerkt van tinkers is dat ze elkaar een beetje opzoeken en/of dat andere paarden ze minder leuk gezelschap vinden dan niet-tinkers. Hoewel dat natuurlijk ook weer afhankelijk is van het karakter van de tinker. Maar vooral de lompere exemplaren vallen nogal snel buiten de boot, is mijn ervaring.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 15:49

Ik ben inmiddels voorzien. Het is wel een mini geworden, maar niet heel mini, alhoewel ze haar ienieminie noemden...

[ITP] Het is bruin en het...