Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Shetlander veulen blijft nat

 
Profiel   

Hallo,

Ik heb thuis een lief veulentje van 6 maand. Die heeft beschikking tot een afdak en kan altijd zijn stalletje in. Alleen wil hij dat niet als het regent.

Met zijn dikke winterharen en veulen vacht blijft hij na een regenbui bijna 2 dagen nat tot op zijn huid.

Wat zouden jullie doen?
Toch binnen zetten en deur dicht. Of niet gevoerd regendeken je proberen te zoeken?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-17 09:39 



 
Profiel   

Heb je het idee dat hij het koud heeft? Of, dat hij om bepaalde redenen het stalletje niet in wil/durft? Zoja, dan zou ik inderdaad een regendekentje oid zoeken en kijken of dat de boel verbeterd..
Als je op beide vragen nee kunt antwoorden, zou ik hem lekker laten zoals hij is.. :)
Het is nl. nog totaal niet koud, misschien geeft hij gewoon niet om de regen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-17 10:27 



 
Profiel   

als hij nog nat is heeft hij het idd wat koud, hij word ook nat tot op de huidag en dat duurt dagen voor het droog is. Snachts gaat ie zonder problemen naar binnen ben nu eens aan het kijken voor dekentje in zijn maat. Met klein buitje laat ik het gewoon maar als het de hele dag stort toch wel een dekentje

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-17 11:03 



 
Profiel   

dekentje is toch wel verstandig denk ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 12:38 



 
Profiel   

Waar merk je aan dat hij het koud heeft? Dat zijn vacht lang nat blijft is niet gek, maar op de huid zou hij snel droog moeten zijn of niet eens nat moeten worden. Shetlanders zijn normaal gesproken juist een stuk beter 'waterdicht' dan de meeste andere rassen. Poets je hem vaak? Het is inderdaad nog helemaal niet koud, dus het zou naar mijn idee niet best zijn als hij nu al een deken nodig heeft. Sowieso zou ik daar bij een shet alleen bij hoge uitzondering (bijvoorbeeld bij een bejaard en mager dier) aan beginnen. Als je er al aan begint moet je het ook goed doen. Dat betekent extra dekens als het kouder wordt en afhankelijk van de weersomstandigheden de dekens wisselen, desnoods meerdere malen per dag. Als je het mij vraagt een hoop gedoe en nog onnodig ook.

Wat je eventueel zou kunnen proberen is de schuilstal aantrekkelijker maken. Waarschijnlijk hebben zijn vriendjes het helemaal niet koud en zolang zij buiten staan zal je veulentje niet in zijn eentje binnen gaan staan. Als je hun ruwvoer binnen legt zullen ze vaker binnen gaan staan. Dat kun je echter alleen doen als ze voldoende ruimte hebben en ze elkaar goed verdragen, want anders loop je juist het risico dat je veulen helemaal niet meer binnen mag staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 13:19 



 
Profiel   

Ik heb al het ruwvoer binnen of onder de afdak hij begint te wat te rillen. Wil het liefst ook geen deken. Maar als het niet anders kan. op zijn huid blijft hij ook wel lang nat. Poets hem niet veel. Af en toe met zachte borstel eens er over ter gewenning en hoefjes oefenen.

Heb eens rond gekeken naar 0 gram regen deken voor als het wel nodig is. niet in zijn maat te krijgen. Dus denk gewoon even binnen zetten als het begint te storten of in schuilstal met draadje ervoor

Edit: zijn 2 beste vrienden ( op een rare manier de geiten die er tussen lopen) gaan wel naar binnen als het regent savond gaat hij wel naar binnen als hun binnen gaan. Alleen als het regent niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 16:22 



 
Profiel   

En de andere pony('s) dan? Opsluiten alleen doen als je zeker weet dat er geen klappen vallen. Een beetje rillen is niet erg, zo warmt hij zichzelf weer op. Onder normale omstandigheden (dus niet ernstig ziek of verzwakt) is een shet echt prima bestand tegen Nederlandse (en Belgische) weersomstandigheden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 16:39 



 
Profiel   

Ik denk dat hij het niet koud heeft.
Als ie echt door nat is, dan zou hij op een gegeven moment wel moeten drogen. Vooral omdat het niet eens echt koud is.

Staat hij ook echt in zo'n ik-heb-het-te koud houding?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 16:42 



 
Profiel   

Verder blijft alles buiten.

Echt een koud houding tja ken hem nog niet zo lang. Hij staat beetje zielig met zijn hoofd tegen een boom aan.

Is nu al weer wat dagen droog. Komt wat veulen haar los. Vind hier en daar een plukje. Hij verandert wel van kleur

Zal hem voor nu nog paar week laten en in de gaten houden als het nodig is eens met hem naar binnen stappen alles open laten en kijken of hij daar zelf blijft staan.

Hij is hier nu ongeveer een maand. Kwam wel wat dun (31 kilo) bij fokkers weg maar begint al goed te groeien in de hoogte maar ook wat gewicht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 16:54 



 
Profiel   

Mijn shet gaat altijd buiten in de regen staan. Hij kan zelfs droog buiten staan, maar kiest er in de winter altijd voor om zich doorweekt te laten regenen. Hee duurt bij hem ook 1 a 2 dagen voordat hij droog is. Ik laat hem, hij vind het lekker anders gaat hij wel droog staan. Heb hem al 7 jaar en mankeert tot nu toe nooit iets.

In de zomer gaat hij wel droog staan als het regent. Dan vind hij het niets met zijn dunne vacht.

Ik heb altijd het idee dat hij het lekker koel vind die regen. Ze hebben ook wel een enorm dikke vacht. Ik zou er daarom zeker geen deken op doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 17:05 



 
Profiel   

Normaal gesproken kan een shet veulen prima tegen koud weer. Regen, en dat dagenlang is soms te veel, helemaal als hij buiten blijft vanwege kuddegedrag (geiten)
Hij is gespeend, neem ik aan, en is nog zoekende naar vrienden. Ik zou hem beschermen en bij regen binnen zetten met evt. de geiten, of een regendeken aan doen. Normaal gesproken zou hij samen met zijn moeder wel ergens schuilen bij langdurig regen. Dat zou ze hem wel leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 17:17 



 
Profiel   

Lekker een regendekentje op gooien hoor! Tis nou eenmaal vreslijk weer, en als ze eenmaal koud zijn, blijven ze koud.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 17:19 



 
Profiel   

Logisch toch dat hij buiten blijft als de rest van de kudde daar ook staat? Ik zou me meer zorgen maken om een veulen dat in zijn eentje binnen gaat staan terwijl de rest buiten is. Ik zou hem dan ook zeker niet in zijn eentje of met de geiten opsluiten. Als je hem opsluit, dan met minimaal één ponyvriendje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 17:30 



 
Profiel   

Regendekens zijn dus niet te vinden voor hem 55 cm ruglengte.. Alleen veulen deken die hij zou moeten passen maar is 200 gram gevuld . Ben elke webwinkel en ruitershop in Nederland en België afgegaan voor als het wel nodig is

Dus zal hem eerst nog even laten doen en hem in de gaten houden evt binnen zetten.

Wil zowieso niet dat hij hele winter al dikke dekens op moet. Heb nog nooit dekens gebruik alleen zweedeken na het werk.

Hij is idd afgespeend

Hij trekt dus tot nu toe alleen met de geiten en 1 hond op.. misschien omdat ze even groot zijn? Crossen spelen eten alles doet hij met de geitjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 17:35 



 
Profiel   

Ook bij Minihorseshop niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 17:56 



 
Profiel   

Wat gek en jammer dat hij zo weinig aansluiting vindt bij de rest. Hoe ziet de kudde er verder qua samenstelling uit? Ik zou hem voorlopig weghouden bij de geiten en hem overdag samenzetten met het kuddegenootje dat het beste bij hem past, lijkt me voor de langere termijn een stuk beter en gezonder voor hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 18:00 



 
Profiel   

Kan de geiten niet ergens anders kwijt. Dan ontsnappen ze.


Ben aan het vragen of de kleine eventueel bij mijn overbuurman kan staan. Daar staat een grote shetlander en nog 2 andere ponys.

Er stonden tot 2 dagen geleden 2 Friezen maar door dracht waren die niet vriendelijk naar de kleine en de geiten. Niemand mocht bij ze. Denk ook dat de kleine daarom meer naar de geiten toe trok. Aan het begin dat hij net kwam ging alles oké(toch trok hij toen al iets meer naar de geiten). Maar nu de dracht vordert worden de Friezen nogal beschermend naar elkaar.
Friezen zijn niet van mij, die zijn terug naar huis gehaald. Volgend jaar staat 1 van de veulens hier wel vast als de dracht goed verloopt.


Ben niet blij dat hij nu 2 dagen zonder andere paarden/pony's staat maar was wel voor hun eigen veiligheid. Hij lijkt ze in idergeval niet te misssen maar ben druk in de weer om hem bij de over buurman op de wei te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 18:09 



 
Profiel   

Als eerste, direct stoppen met poetsen en iets meer bijvoeren want als hij het vaak koud heeft is hij meer voeding nodig. En qua deken, als het echt niet anders kan dan toch maar en regendeken op. Maar normaal gesproken moeten ze prima tegen nattigheid kunnen. Misschien heb je veel te veel gepoetst in het begin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 18:27 



 
Profiel   

Even een foto tussen door dat jullie hem ook eens zien

[ img ]
Vorige week aan zijn vaste kont-krab-boom


Poetsen doe ik amper.alleen ter gewenning met zacht borsteltje keer over en zijn hoefjes om te leren. Dit doe ik trouwens ook niet elke dag! Ik weet hoe belangrijk zijn eigen vacht is en bemoei me er zo min mogelijk mee. De zachte borstel doet ook niks behalve dat ie wat vreemds op zijn lichaam heeft. Aan het begin wel zijn manen uit de klit gehaald waren al bijna dreadlocks.. Hij krijgt veulen brok en vitamine brok bij. Ook onbeperkt hooi. Net zijn herhaling wormenkuur gegeven maar had de 1ste keer geen wormen gezien


Dit is trouwens ook niet het eerste veulen of jong ding waar ik mee werk/hier staat.
Alleen de 1ste waarvan ik mij afvraag of deken eventueel beter kan zijn. Alleen zoals eerder te lezen zijn er zowieso geen dekens in zijn mini maat te vinden

Sorry voor eventuele spel fouten trouwens. Telefoon maakt graag worden die niet bestaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 18:42 



 
Profiel   

<3 owww wat een leukerd... de ondeugd straalt ervan af.

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... =lr&pos=12

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 22:06 



 
Profiel   

Ik snap wel dat het veulen bij geiten gaat staan ipv bij 2 grote friezen die ook nog eens lelijk tegen m doen. Arm druppie. Persoonlijk zou ik eerst echt zorgen dat hij een ponyvriendje vind. Ze moeten op die leeftijd nog zooo veel leren. Dat kan hij niet van geiten, en de friezen willen het duidelijk niet.

Verder zou ik zelf idd een dekentje alleen gebruiken bij echte nood bij zo'n jonkie. Zorg er ook zeker voor dat hij goed droog is voor je een deken er op gooit! Een ongevoerde regendeken biedt geen warmte, en als de vacht hier vochtig onder komt kan dit vocht niet weg, waardoor hij het alleen maar kouder zal krijgen.

Sowieso heb ik persoonlijk geen fijne ervarig met ongevoerde dekens. Als het echt hard regent drukt het gewicht van de koude deken de vacht plat, waardoor het dier zichzelf niet meer kan warm houden. En de deken kan dit niet compenseren. Wij gebruiken daarom eigenlijk standaart 100grams

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 22:48 



 
Profiel   

Mijn Shet veulen is vorig jaar erg ziek geweest en heb ik noodgedwongen ook een deken omgedaan. Ze was toen ook ongeveer een half jaar oud.
Ik zal morgen even kijken welke maat deken dat is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 22:58 



 
Profiel   

@Floortz dat is nog veelste groot hij is echt inimienie .. denk dat hij ook hooguit 85 cm gaat worden volgroeid. Deken maat zou nu bovenmaat 55 zijn, dan nog ruim denk ik .
Zijn schofthoogte is ongv 63 cm nu

Ik ben idd druk aan het zoeken /navragen of hij hier op 1 van de weides bij kan staan. Veel ponys in deze omgeving. Heb natuurlijk zelf ook niet graag dat hij nu even zonder andere pony vriendjes staat maar was even niet anders. Ben druk opzoek !!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 23:14 



 
Profiel   

En een honden regendeken? Daar heb je ook heel veel modellen van.
Deze is ook in maat 55cm bovenmaat (ruglengte).
http://www.prodog.nl/contents/nl/p47_Ba ... lling.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 23:29 



 
Profiel   

@renee_s kijk dat van die dekens wist ik dus niet. Dacht dat 0 gram met alleen regen bui op te leggen niet zoveel deed...ik gebruik dus echt nooit dekens zoals je merkt heb altijd als mening gehad dat paarden zichzelf wel redden met vacht ect. Alleen na het mennen met de Friezen in dit weer krijgen ze zweedeken op. (Andere Friezen die 2 drachtige staan op rust) maar met deze kleine wist ik het echt even niet.

Hij leert snel. Dus kan altijd proberen als het regent met hem onder de schuilstal te gaan staan die is aan 1 kan maar gesloten zit tegen de stal aan is hij toch nog buiten ziet hij alles maar wordt niet zo nat. Misschien als ik dat een paar keer doe dat hij het snel door heeft. Hij durft daar wel te staan. Daar hangt het hooi namelijk ook




Honden dekens zijn te kort bij zijn buik. Heb toevallig een hond lopen die zijn maat deken heeft. Maar honden zijn niet zo breed

Had voor te wandelen keer de reflectie deken van de hond gepakt omdat het begon te schemeren

Wandelen was maar 10 minuten en na 1x.. loopt ie netjes mee. Die kleine leert te snel
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 23:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen