[HK]SMP kletstopic 3

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kiekeboefje

Berichten: 1796
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:59

Ayla, ja klopt :P Ik zou zo graag Menduracne rijden of zo. helaas word dat hier is het Noorden niet echt georganiseerd (en om dit nou zelf te doen sta ik ook niet om te springen :)) ) Dan is zo'n hartslagmeter echt heel handig!

Hier ook weinig sneeuw helaas :( Dit was Hidde zijn sneeuw selfie :')
Afbeelding

Jennifer_S

Berichten: 2688
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 12:03

@Kiekeboefje. Oh dat herken ik, maar dan andersom. Bink met zijn ongeschoren hoofd lijkt nu een iets 'te krap' halster te dragen. Die foto is grappig (maar stiekem ook wat eng in de categorie 'I'm coming to get you')

@Mandy absolute aanrader. Niet gerealiseerd dat de sulky echt de perfecte hoogte is om dingen aan te nemen

@Ayla ja hij is mooi he ;-) En echt iedereen van stal gaf complimenten de eerste week dat ik ermee rond reed. (Weet je nog waar je deze hebt gehaald?)

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 12:08

Hidde is echt een clown :') In Laag Soeren wordt altijd een mendurance georganiseerd, geen idee of dat dit jaar ook gaat gebeuren maar is dat niet aan te rijden voor je? Dat is praktisch naast mijn stal, hoop dat ik zelf ook een keer mee kan doen met Sjors.

Jennifer: wat leuk! Ik heb ‘m zelf gemaakt :o

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 12:17

Mandy wat een pech al in het nieuwe jaar. Hopelijk heb je dan nu alle pech gehad voor de rest van het jaar.

Jennifer, wat leuk langs de Mac! En wat super braaf. Is dat Macdonald’s Leiderdorp?

Saskia, wat balen zeg. Een schwarzwalder fuchs is wel echt heel gaaf! Hoe heb je hem nu gehuisvest en wat zou je willen?

Kiekeboefje, super handig hoe jij je telefoon vastmaakt. :D Heerlijke selfie van hidde :+

Ayla, de broek trekt een beetje naar achteren waardoor de rugriem strak staat en z’n culeron voor z’n poeperd hangt :') Dat zit vast niet lekker. Al zal dat ook anders zitten als er een wagen aan hangt.

Edit: hier kan je het beter zien:

Afbeelding

Dus tips van mensen met een Zilco tuig zijn welkom!

Jennifer_S

Berichten: 2688
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:32

@Ayla ik probeer me nu te bedenken of ik dat al wist, maar supertof! Kan ik er nog een bij je bestellen :-P? Ik las trouwens iets over een hartslagmeter. Kun je me daar meer over vertellen? (heb nog niets gevonden dat geschikt is voor shets)

@Nelleke nee dat is de Mc in Oegstgeest naast de A44

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:47

@Jenny, Heb jij dan nog een 2de telefoon bij je voor moest er iets gebeuren? En die foto van Hidde _O-

@Jennifer, ik heb uiteindelijk terugbetaling gevraagd en inmiddels die ontvangen. Helaas weet ik er al van te veel die op bedragen van 60euro, 40euro kosten mochten betalen en het mijne ging toch nog over een hoger bedrag. Ik ga het 2dehands in de gaten houden voor een zilco shet tuig, combi borst of een eurotech borst.

@Mandyy, Ik laat ze er in het ziekenhuis uithalen, in België kan je ze wel allemaal in 1x laten uithalen. De tandarts kon er niet aan omdat ze maar half uitgekomen zijn.

@Nelleke, Als die voor zijn poeperd gaat gaan hangen is waarschijnlijk de riem op de rug nog te lang, bij paarden hou je een vuist aan geloof ik maar bij een mini moet je wel minder rekenen anders zit het te los. De broek mag vermoed ik vanaf die foto ook een gaatje hoger. Ik weet niet of je singel daar al was aan gesingeld maar als de gespen bij de oksels zitten ga je mogelijk een langere singel nodig hebben, er zijn er veel die daar wondjes van krijgen anders. De broek van zilco zit bij de kleintjes bij velen iets naar achter (wijzend), de broek van ideal is op dat vlak mooier maar het doet in mijn ervaring het zelfde in functie.

Hier was wel genoeg sneeuw gevallen voor foto's maar de ondergrond was nog gewoon zacht waardoor ik ze niet echt even kon losgooien zonder dat ze het stuk gingen lopen. Ook helaas eentje enkele dagen ervoor moeten scheren wegens hotspots die hij jaarlijks krijgt van de huid die verstikt onder zijn vacht en was hij echt niet foto waardig. Normaal ging die pas rond maart gedaan worden maar ik voelde overal korstjes zitten in zijn vacht -O- . Het enig voordeel is wel dat hij meteen geen last meer gaat hebben van die vacht voor de sulky dan ook.

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 15:56

Nelleke: ik denk dat de broek inderdaad beter hangt als de broekriemen bevestigd zijn aan de wagen, dat houdt ‘m wat beter op z’n plek. Als de culeron te laag hangt en deze niet strakker/hoger kan zou ik toch de rugriem iets strakker doen. Met oefenen kun je de strotouwtjes iets strakker doen, dan kan hij gelijk wennen aan de druk van de broek. Denk niet dat hij er veel last van heeft op deze manier, de broek is niet zo zwaar dat dat zeer zal doen aan zijn schoft. Ik heb dezelfde broek en had ‘m liever met een dubbele riem over het achterwerk gehad... maar als je ‘m aan de wagen goed afstelt hangt ‘ie rechter. Ik heb inmiddels mijn tuig wat aangepast maar zo zit het ongeveer bij Sjors:
Afbeelding
Afbeelding

Jennifer: ik weet ook niet zeker of dat in de advertentie stond maar fijn dat je er blij mee bent! :D Ik heb helaas geen tijd meer om achter de naaimachine te kruipen. Wat wil je weten over de hartslagmeter?

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:49

Lori en Ayla, dank voor de tips. Daar kan ik echt wat mee. Ayla, super fijn die foto's van Sjors, die zijn heel duidelijk. Lijkt inderdaad alsof ie door bevestiging aan de wagen in elk geval rechter komt te hangen. Ik ben inderdaad bij mijn haf ook die van ideal gewend, met 2 riemen. (Slim ook die snelsluiting van broek naar broekriempjes.)

Voor nu kunnen de rugriem en broek niet korter/hoger, daarvoor moet ik gaatjes bijmaken. Hij was nog niet aangesingeld. Ik doe elke keer een gaatje strakker zodat hij een beetje langzaam kan wennen aan de druk op z'n buik. :)

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:28

Jennifer: geweldig, door de McDrive :D

Jenny: die sneeuw selfie van Hidde is hilarisch! Wat een grappenmaker is het toch ook. Slim bedacht het tasje aan hem vast voor die app.
Ik wil alleen ten alle tijden mijn telefoon bij mijzelf hebben i.p.v. aan de wagen/aan het paard, als je omgaat/valt en hij gaat ervandoor wil ik iemand kunnen bellen in nood en niet pony met mijn mobiel er van door zien gaan := (hoe braaf ook, ongeluk zit in een klein hoekje helaas).

Nelleke: kan je de broeksriempjes vastmaken aan het borsttuig? Als het niet lang genoeg is kun je het verlengen met zo’n staart koortje/touwtje van een deken (of vergelijkbaars). Dan blijft het wat netter zitten tijdens het longeren.

Even een voorbeeldje gezocht van hoe ik dat deed bij mijn toen jonge pony:
Afbeelding

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 18:44

Over hartslag meter , ik heb een Polar m400 met een humane band voor Beauty.

Jennifer_S

Berichten: 2688
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 20:39

@Lori, wie weet kom je een leuke aanbieding tegen, ik duim voor je!

@Ayla ik was inderdaad benieuwd naar welke hartslagmeter. Had al wat research gedaan, maar kwam alleen 'singels' tegen voor grotere paarden. En kan je dat dan ook aan Equilab koppelen bv? En no worries, met dit dekentje kan ik even vooruit!
@Patricia jij gebruikt dus een borstband voor mensen voor Beauty?

@Susanne, ja nooit gedacht als kind toen ik het op mijn Penny bucketlist zette dat ik het ooit echt zou doen :-D

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 21:05

Ik gebruik elektroden die volgens mij niet meer verkocht worden (destijds besteld bij Equilog) in combinatie met een H7-zender en een GPS-horloge van Polar. In plaats van de elektroden kun je een band gebruiken zoals Patricia doet. In het appje ‘Polar Flow’ wordt alles bij gehouden :)

sasika

Berichten: 2180
Geregistreerd: 14-06-06
Woonplaats: Beinsdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 22:37

@Nelleke ja de fuchs is fantastisch maar hij heeft echt de ruimte nodig. Nu staat hij swinters alleen in een kleine paddock buiten en savonds in een net te kleine stal binnen. Verder zijn de faciliteiten hier super en altijd voldoende kwaliteit hooi en stro en een goede management. Zomers gaat hij wel dag en nacht in groepsverband naar buiten, en dan is hij echt op z'n best.
Wil ik hem verhuizen dan zit ik weer dat ik mijn pony niet voor een betaalbare prijs kan huisvesten en twee paarden op een andere stal zie ik niet zitten. Daarnaast is het financieel gewoon veelste gek aan het worden, en ben ik heel veel aan het werk om alles rond te krijgen. Het is enorm dubbel, want zo n topper van een paard ga ik komende jaren niet meer vinden. Dus er vallen genoeg krokodillentranen op het moment want de keuze valt mij enorm zwaar.

Rakker is goed betaalbaar en hij staat nu echt fantastisch. Ook hij wordt ouder en krijgt kwaaltjes dus daar wil ik wel weer een buffer voor sparen.

@kiekeboefje hahah die foto van Hidde, hij lacht wel :P

@Ayla jeetje 25 km, ik zou niet weten hoe ik dat elke dag qua tijd zou moeten doen := maar ik snap dat je het er voor over hebt! Prachtig! Hoe groot is Sjors eigenlijk?

Mandyy

Berichten: 30480
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 08:38

Sjors staat dus ook niet echt in de buurt. Dat wist ik niet.
Max staat 22 km van huis (enkele reis), op een filegevoelige route. Toen ik 3x per dag moest vond ik dat wel heel onhandig. :=

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:25

Ahh Mandy ik had helemaal over jou heen gelezen :(:)
Arme e-reader! Ik heb wel eens een boek in bad laten vallen. Werkt ook niet -O-
Ik snap dat je opziet tegen de tandarts afspraak, zijn geen leuke dingen kiezen laten trekken..

Mandyy

Berichten: 30480
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:50

Ik val enorm snel flauw met dit soort dingen en voel me dan heel beroerd. Kan al gewoon bij de tandarts gebeuren. :=

Heb van de huisarts rustgevende pillen gekregen voor maandag. :o

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 10:52

Doe je goed! Hopelijk werken ze voldoende!


Ik heb gisteravond superfijn gelest met Willem. Met losrijden was hij wat stoutig (lees: meerdere keren er van tussen proberen te gaan :+ Niks nieuws onder de zon want dát is Willem haha) maar daarna was hij echt heerlijk te rijden. Gewoon lekker fanatiek en los in zijn lijf. We zitten in een goede flow de laatste weken.

Saskia ik ben trouwens door jou ook op het idee gekomen om dat supplement te proberen. (Daarom was ik zo benieuwd naar jouw bevindingen, omdat wij volgens mij een beetje tegen hetzelfde aan lopen/liepen). Gebruik het nu een week of twee en ik lijk wel wat verschil te merken. Minder snel “buiten adem”.

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 11:14

Mandy wat balen van je e-reader zeg! Verstandskiezen trekken heb ik ook enorm lang vooruit geschoven tot ik een ontsteking kreeg en ze het niet goed konden verdoven met trekken. Ik dacht echt dat ik flauw zou vallen zo gespannen en pijn had ik :=

Dan staat Toliene echt dichtbij, ik kan ze vanaf mijn huis in de weide zien staan. De stal is 2 km verder op, maar zelfs te zien vanaf me huis. Ideaal, maargoed ik sta wel doe het zelf. Dus ben er meerdere keren per dag te vinden.

Jenny heb je dan inderdaad een 2e telefoon? Zou t doodeng vinden als ik 5/10 km ver in t bos ben, en ik lig van de sulky en kan niet bellen omdat pony foetsie is :=

Iemand vroeg hoe het met Kachina is. Kachina is nu al 3,5e maand aan het herstellen. Het leek erop dat we hem moesten gaan laten inslapen of weer opnieuw opereren na de eerste controle echo. Ik eigenwijs gekozen om het nog niet te doen en hem nogmaals 8 weken weg te zetten. Die echo gaf een heel optimistisch en fijn beeld. Iets wat we allemaal niet hadden gehoopt. Dus we mogen weer gaan opbouwen *\o/*

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 11:35

Mijne staan 10 kilometer van huis en 27 kilometer van mijn werk waar het altijd druk is. Doe er vaak een uur over om.van me werk bij de ponys te komen.

Heerlijk linsey zo dichtbij.

Jenny heb jij 2 telefoons mee?

Kiekeboefje

Berichten: 1796
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Groningen

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 17:38

Hahaha nee mensen ik heb geen twee telefoons mee. Ik zie er het kwaad niet van in. Kom om de 50 meter een huis tegen en heb geen zin om daar ook nog over in te moeten zitten. Mijn keus en mijn risico :') +:)+

Voor mij is het 4-5 km. Meestal de fiets maar met slecht weer de auto.

Wat goed Linsey! Hoop dat het nu allemaal weer beter gaat worden want wat heb je een pech gehad zeg...

Mandy heel veel succes bij de tandarts. Hopelijk helpt de rustgevende medicatie!

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 18:00

Susanne, dankjewel voor de foto van je jonge pony! Ik had het inderdaad vastgemaakt aan de borst met strotouwtjes maar heel los dus dat deed niet zo veel. Vind strotouwtjes strak zetten niet zo fijn maar zulke touwtjes als jij zegt zijn wel een goed idee! (Heb je die pony nog eigenlijk?)

Wat heerlijk dat je zo fijn hebt gelest met Willem! Wat voor supplement ben je gaan gebruiken?

Saskia, wat een drama hè, een paard verkopen. Wel knap dat je realistisch bent voor jezelf. Hopelijk vind je een fijn huis voor hem! Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat als je eenmaal écht een fijn adres hebt gevonden, het minder zwaar is dan als je nog niet weet wat de toekomst brengt.

Linsey wat pittig, maar fijn dat je nu weer mag gaan opbouwen!

Voor iedereen die z'n paard ver van huis heeft, respect hoor! Kost zo veel tijd dat heen-en-weer gereis! Ik heb ze aan huis, geen reistijd, al heb je dan wel alles doe-het-zelf dus daar gaat ook wel weer tijd in zitten.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 19:54

Nelleke: nee die ik heb (helaas) verkocht. Is een lang verhaal. Ik was al héél lang opzoek naar een tweespan maatje voor Willem, vele pony’s al bezocht maar elke keer was het ‘m net niet. Toen de keuze gemaakt om iets totaal anders te kopen en dan gewoon voor enkelspan. Was ook echt een superleuk en leergierig dier. Was heerlijk met ‘m aan de slag en toen ineens kwam hét tweespan maatje op mijn pad, een kopie van Willem in alle opzichten. Ik kon die gewoon niet laten schieten, maar ik sta volpension dus moest helaas de (lastige) keuze maken om het valkje te verkopen, kan en wil er geen drie hebben. Superleuk huisje gevonden voor hem en de andere was er inmiddels ook. Helaas bleek die een verborgen gebrek te hebben en heb ik terug moeten brengen. Echt zó zuur was dat -O- Toen was ik er even helemaal klaar mee en ben ook niet meer gaan zoeken naar andere pony’s of spanmaatjes.
Vorig jaar mei een veulentje gekocht voor de toekomst (maatje groter, staat momenteel in de opfok) :)


Willem staat 10/15 minuutjes van huis af. En op de route naar werk dus combineer dat vaak.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [HK]SMP kletstopic 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:22

Jeetje wat een verhaal Susanne! Wat enorm zuur dat die andere terug moest. Wel super leuk dat je nu een veulen hebt kunnen kopen! Dat is Red toch?

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:58

Ja, Red! Ook die kwam eigenlijk op m’n pad. Ben heel blij met hem, ik denk dat hij erg leuk gaat worden voor de wagen en ik vind het heerlijk rustig dat ik er nog niets mee “hoef” te doen. Hij staat gewoon lekker jong te wezen in de opfok.

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:25

Sorry, paar dagen hele late diensten gedraaid, en dan doe ik niet veel meer dan slapen en de pony’s doen :')

Leuke foto’s komen er voorbij van de sneeuw.

Las iets over km’s naar de stal toe, mij Ukkies is ong 7km rijden, als t rustig is doe ik dit in 10 min gelukkig.

Zijn er trouwens nog meer pony’s die t warm hebben?
Nico is met niets doen al klam op het moment.
Hoge temperaturen en dikke vacht zijn niet z’n combi natuurlijk...